1

Temat: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Zamawiający zamierza udzielić zamówienia publicznego na dostawę środków chemii basenowej o wartości poniżej 14 tys. ?. Wartość zamówienia w okresie do końca roku kalendarzowego wynosi 6 tys. ? i do końca przyszłego roku kalendarzowego 8 tys. ?. Wiadomym jest, że zamówienie będzie powtarzalne z uwagi na konieczność zachowania właściwych standardów.
czy właściwym jest podpisanie umowy w sprawie udzielenia zamówienia:
1)    do końca bieżącego roku kalendarzowego ? z uwagi na plan rzeczowo-finansowy,
2)    do końca przyszłego roku kalendarzowego z uwagi na możliwą do określenia perspektywę czasową,
3)    oszacowanie wartości zamówienia w okresie 4 lat i przeprowadzenie procedury zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

2

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Wcale nie musicie zawierać umowy na 4 lata, możecie zamówić do końca roku, jeżeli posiadacie środki to do końca 2014.

3

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

I dlaczego mój radca twierdzi, że tylko do końca roku?

4

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Jeżeli macie tylko kasę na ten rok to do końca roku.

5

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

No właśnie nie o tyo chodzi. Powołuje się bez ładu i składu na ustawę o finansach publicznych, ale nie mam pewności, czy jest tam zapis ograniczający możliwość dokonywania zakupów tylko na rok budżetowy. Realizuję zamówienia (powyżej 14 tys ?), w których umowy podpisywane są na dłużej niż rok, więc dla mnie takie postępowanie jest bez sensu.

6

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Dawna ustawa faktycznie ograniczała możliwość zawierania umów poza rok budżetowy. To był dosyć duży problem. Ustawa Pzp mówiła 4 lata, ustawa o FP ograniczała możliwość zaciągania zobowiązań do roku budżetowego.
Ustawa się zmieniła, sa wieloletnie prognozy (czy coś takiego)

7

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Odświeżam wątek.
Kontrola udzielania zamówień publicznych prowadzona przez Prezesa UZP:
"Zamawiający w latach 2008?2009 zawarł z wykonawcą P. Andrzejem N. dwie umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na prowadzenie i bieżącą aktualizację działu aktualności serwisu internetowego miasta L. na łączną kwotę 102 400,00 zł (umowa z 7 stycznia 2008 r. na kwotę 48 400 zł, umowa z 2 stycznia 2009 r. na kwotę 54 000 zł). Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych
(Dz. U. Nr 241, poz. 1763), obowiązującym w dacie udzielenia przedmiotowych zamówień, kwota ta stanowiła równowartość 26 411,49 euro. Powyższy wydatek został dokonany bez stosowania procedur określonych w ustawie Pzp. W niniejszej sprawie przedmiot udzielonego w 2009 r. przez zamawiającego zamówienia był tożsamy Z zamówieniem udzielonym w 2008 r. ? prowadzenie i bieżąca aktualizacja działu aktualności serwisu internetowego miasta Lubina. Zamówienia były udzielane w następujących po sobie przedziałach czasowych, jak również   były powiązane funkcjonalnie. W niniejszej sprawie przedmiot udzielonego w2009 r. przez zamawiającego zamówienia był tożsamy Z zamówieniem udzielonym w 2008 r. ? prowadzenie i
bieżąca aktualizacja działu aktualności serwisu internetowe
- go miasta Lubina. Zamówienia były udzielane w następujących po sobie przedziałach czasowych, jak również   były powiązane funkcjonalnie. Zamawiający był w stanie przewidzieć pełen zakres przedmiotowych zamówień udzielanych w znanej mu perspektywie czasowej. Obie umowy w sprawie udzielenia przedmiotowych zamówień publicznych zostały zawarte z tym samym wykonawcą ? tj. firmą Pr. Andrzej N. Nie ulega więc wątpliwości,  że przedmiotowe zamówienia mogły być zrealizowane przez jednego wykonawcę. Ponieważ powyższe zamówienia udzielane jednemu wykonawcy w
krótkim czasie stanowią elementy tego samego przedsięwzięcia (są  ze sobą związane), zamawiający powinien był zsumować ich wartość i zastosować przepisy ustawy Pzp właściwe dla łącznej ich wartości. Z powyższych względów nie można zamówień stanowiących przedmiot kontroli  potraktować jako zamówień odrębnych i z uwagi na wartość ? nieprzekraczającą progu ustawy Pzp ? udzielić  ich bez stosowania jej przepisów. Powyższe wskazuje na zasadność traktowania przedmiotowych zamówień  jako jednego zamówienia podzielonego na części. Należy zatem stwierdzić, iż zamawiający był zobowiązany zsumować wartość tych zamówień i zastosować przepisy ustawy Pzp. Zamawiający nie zsumował wartości części podzielonego zamówienia, w wyniku czego do udzielania podzielonych zamówień nie stosował przepisów ustawy Pzp. W niniejszej sprawie przedmiot udzielonego w 2009 r. przez zamawiającego zamówienia był tożsamy
Z zamówieniem udzielonym w 2008 r. ? prowadzenie i bieżąca aktualizacja działu aktualności serwisu internetowego miasta Lubina. Zamówienia były udzielane w następujących po sobie przedziałach czasowych, jak również   były powiązane funkcjonalnie. Zamawiający był w stanie przewidzieć pełen zakres przedmiotowych zamówień udzielanych w znanej mu perspektywie czasowej. Obie umowy w sprawie udzielenia przedmiotowych zamówień publicznych zostały zawarte z tym samym wykonawcą ? tj. firmą Pr. Andrzej N. Nie ulega więc wątpliwości,  że przedmiotowe zamówienia mogły być zrealizowane przez jednego wykonawcę. Ponieważ powyższe zamówienia udzielane jednemu wykonawcy w krótkim czasie stanowią elementy tego samego przedsięwzięcia (są  ze sobą związane), zamawiający powinien był zsumować ich wartość i zastosować przepisy ustawy Pzp właściwe dla łącznej ich wartości. Z powyższych względów nie można zamówień stanowiących przedmiot kontroli  potraktować jako zamówień odrębnych i z uwagi na wartość ? nieprzekraczającą progu ustawy Pzp ? udzielić  ich bez stosowania jej przepisów. Powyższe wskazuje na zasadność traktowania przedmiotowych zamówień  jako jednego zamówienia podzielonego na części. Należy zatem stwierdzić, iż zamawiający był zobowiązany zsumować wartość tych zamówień i zastosować przepisy ustawy Pzp. Zamawiający nie zsumował wartości części podzielonego zamówienia, w wyniku czego do udzielania podzielonych zamówień nie stosował przepisów ustawy Pzp. Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż zamawiający naruszył art. 4 pkt 8 oraz 32 ust. 2 i
4 ustawy Pzp, bowiem wskutek dokonanego podziału zamówienia, zaniechał stosowania przepisów ustawy Pzp. W związku z powyższym przy udzielaniu niniejszego zamówienia został również naruszony art. 7 ust. 3 ustawy Pzp".

I teraz ja się pytam co to znaczy: Zamawiający był w stanie przewidzieć pełen zakres przedmiotowych zamówień udzielanych w znanej mu perspektywie czasowej.
Jeżeli mam basen, to przewidując pełen zakres zamówienia wiem, że do końca świata będę zamawiać chemię basenową. Jak więc odnieść znaną perspektywę czasową do zapisu art. 44: Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:
1)    ustawie budżetowej;
2)    uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;
3)    planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.
Z tego, co wiem plan finansowy ustala się na rok. Jeżeli nie mamy zapisów w WPF, to nie możemy zaciągać zobowiązań ponad rok budżetowy.

Czy ktoś może mi to wyjaśnić?

8

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

no właśnie..ręce opadają

9

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Nikt więcej nie spróbuje tego wyjaśnić? hmm

10

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

A co właściwie jest tu do wyjaśniania? Wiadomo, że jest jakiś, raczej niewielki, trend, aby łączyć wedle zasad przedstawionych w tej opinii.
Ja robię zgodnie z ustawą, nie popadam w takie skrajności. Jeśli ktoś chce łączyć jw. to jego sprawa.

11

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Skoro ustawa o FP mówi o planie finansowym, to dlaczego UZP każe łączyć? Tego nie rozumiem i w poprzednim zakładzie pracodawcy radca również "obstawał" przy umowach na rok.

12

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Może ro był jakiś projekt w ramach którego było prowadzenie serwisu internetowego. Z tego co wyżej wynika że budżet był zamawiającemu znany.

13

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Zadaj im to pytanie, może uzyskasz satysfakcjonującą odpowiedź smile
Nie pierwszy to i nie ostatni raz gdzie UZP ma w poważaniu ustawę. Gdy występują konflikty tam właśnie mam opinie UZP.

14

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

bardzo dobra rada, moge prosic namiar na UZP (MAILOWY)

15

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Marta napisał/a:

no właśnie..ręce opadają

I nie tylko ręce opadają - jak i również środkowy PALEC pnie się do góry.

16

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

I ja się "podepnę" pod temat:
czy szacując wartość usługi np. sprzątania obiektu (generalnie chodzi o usługi powtarzające się okresowo), mogę oszacować wartość np. na 2 lata (wedle uznania) i jeśli nie przekroczy progu, nie stosować ustawy Pzp?
Zastanawiam się czy można szacować wartość na dowolny okres (do 4 lat), ale tak aby nie przekroczyć kwoty progowej? Chodzi o to, aby co roku nie trzeba było podpisywać nowej umowy. Czy tak można?
I jeszcze jedno, czy ogłaszając przetarg np. na 2 lata, muszę mieć od razu na cały ten okres zabezpieczone środki w planie?

17

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

No właśnie, a za chwilę przyjdzie kontrola i zarzut: dlaczego Z nie udzielił zamówienia na trzy, a potem na cztery lata, itd. Ludzie nie popadajmy w obłęd :-)

18

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Zawierasz umowę na taki okres jaki tobie odpowiada (do 4 lat). Środki muszą być zabezpieczone do wysokości wynikającej z umowy - jeżeli będą to 2 lata to powinna być zabezpieczone kwota na drugi rok.

19

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

A jeśli zamówienie jest "podprogowe", a umowę chcę podpisać na 2 lata - czy również muszę mieć zabezpieczone te środki już na dzień zawarcia umowy?

20

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Tak. W chwili zawierania umowy muszą być zabezpieczone środki.

21

Odp: Do końca roku, na 2 lata, czy jak?

Ok, wielkie dzięki.