Temat: dalej formularz cenowy
co zrobić gdy wykonawca podał inna cene brutto w formularzu oferty a w formularzu cenowym nie podał ceny brutto zamówienia wcale , natomiast jeśli zliczam poszczególne pozycje cena jest inna od tej podanej w ofercie?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Oferty, badanie i ocena ofert → dalej formularz cenowy
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
co zrobić gdy wykonawca podał inna cene brutto w formularzu oferty a w formularzu cenowym nie podał ceny brutto zamówienia wcale , natomiast jeśli zliczam poszczególne pozycje cena jest inna od tej podanej w ofercie?
zastosuj art.88. 2
i wtedy kwote VAt tez mogę poprawić?
czy mogę zastosować art. 88 ust. 2 jeśli podana przez wykonawcę cena brutto oferty wynosząca 7.112,40 zł (będąca sumą pozycji z kolumny nr 7 formularza cenowego) nie odpowiada iloczynowi cen jednostkowych oraz liczb jednostek miar podanych w formularzu cenowym. Wartości brutto poszczegolnych pozycji zostały dobrze obliczone, poz jedna pozycja gdzie ejst róznica 0,40 zł . Jeżeli poprawię tę omyłkę to róznica między cena właściwą i omylkowo obliczoną powinna być 0,40 zł a jest jakieś 200 zł. bo nie wiem jakim cudem wykonawca wyliczył cenę brutto 7112,40 podczas gdy z moich wyliczen z formularza wychodzi 6.909,22 zł. Poprawijąc jedną blednie wyliczoną pozycję wykonawcy zrozumieja że jest cos nie tak ponieważ błąd w liczeniu jest o 0,40 zl a cena oferty zmieni sie o ponad 200 zł. poprostu wykonawca nie potrafi dodawac:(
pytanie czy takie działanie polegające na błędnym sumowaniu moge poprawić na podstawie art. 88 ust. 1 ?
trudno Ci doradzić, bo strasznie to niejsne (tak na pierwszy rzut oka wydaje się że ta cała oferta jest nie taka) bo co to znaczy różnica 0,40 zł (tylko Ty widzisz ofertę, i jak kazałaś wyliczyć cenę oferty)
w siwz był taki zapis:
12.2.W ofercie Wykonawca podaje cenę brutto (cyfrą i słownie) za cały przedmiot zamówienia obliczoną zgodnie z formularzem cenowym oraz stawkę podatku VAT
w formie % .
12.3.Wykonawca oblicza cenę brutto przedmiotu zamówienia sumując określone
w kolumnie nr 7 formularza cenowego pozycje.
12.4.Cenę całkowitą brutto poszczególnych pozycji formularza cenowego stanowi iloczyn ceny jednostkowej brutto i ilości.
12.5.W cenie Wykonawca uwzględni wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotowego zamówienia, w tym również koszt dostarczenia go do siedziby Zamawiającego jak i serwis w okresie gwarancji.
12.6.Cena powinna zawierać w sobie ewentualne upusty proponowane przez Wykonawcę (niedopuszczalne są żadne negocjacje cenowe).
Teraz stan faktyczny:
w formularzu oferty - wykonawca podaje cene brutto - 7.112,40 zł
w załączniku do oferty - w formularzu cenowym nie podał ceny brutto (nie wiem chyba przeoczył) ale wypełnił tabele z cenami jednostkowymi brutto, ilością i wartościami brutto poszczegolnych pozycji.
W jednej z pozycji zle wyliczył wartość brutto pozycji (która wynika z iloczynu ceny jednostkowej brutto i ilości). Zamiast 85,40 zł podał 85,45 zł wiec pomylił się o 0,05 zł (a nie jak napisałam 0,40 zł) wiec taka poprawke omyłki rachunkowej zamawiajacy moze dokonać zgodnie z art. 88 ust. 1 lit a
problem w tym, że jak wyliczę sumę wszystki wartości brutto pozycji to daje mi to kwotę 6.909,22 zł. A wykonawca a formularzu ofertowym podal cenę brutto 7112,40 zł - musiał coś zle zsumować. Uwzględniając konsekwencję dokonanej poprawki cena podana przez wykonawce od tej poprawionej przeze mnie powinna różnić się o 0,05 zł a ze względu na to że wykonawca nie umie dodawać rózni sie o 200 zł i co teraz zrobić ?
Stosujesz art. 88 ust 2. Sumujesz wszystkie elementy w kolumnie 7 i wpisujesz prawidłowy wynik następnie poprawiasz ofertę, jednocześnie musisz powiadomić tego wykonawcę o dokonanych poprawkach i pytasz go czy wyraża zgodę na powyższe zmiany i podtrzymuje swoją ofertę. Wykonawca moż nie wyrazić zgody na zmianę ceny swojej oferty bo stwierdzi że za taką cenę nie wykona zadania. Wtedy orzucasz ofertę (art.89 ust 1 pkt 7)
Na knie moja rada. W tabeli cenowej unikaj stosowania cen jednostkowych wyrażonych w kwotach brutto. Po zsumowaniu kolumny kwoty netto i kwoty brutto może wyjść różnica w stosunku do wyliczenia łącznej kwoty brutto z łącznej kwoty netto. W Tabeli cenowej stosuj kwoty netto, a podatek VAT doliczaj dołącznej kwoty netto.
nie stosuje w tabeli kwot netto jedynie cene jednostkową brutto; ilość i wartość brutto pozycji
nie ma tez kwoty podatku vat jest tylko stawka% kiedys stosowałam ceny jednostkowe netto kwote vat ceny jednostkowe brutto i faktycznie nic sie nie zgadzalo dlatego z tego zrezygnowałam
Skąd masz kwotę do wpisania w umowie i protokole nie mówię juz o wyliczeniu kwoty w euro. Przy wyliczeniu jej z kwoty brutto możesz mieć różnicę np. 1 grosz wynikającą z zaokrągleń.
w umowie wpisuje cene brutto i stawke podatku VAT np. 22% mając wysokośc stawki moge obliczyc kwote netto niezbedną do wpisania w protokole w euro. skad wynika obowiazek posiadania cen netto? przecież cena w rozumieniu ustawy o cenach wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług... Poza tym wiele zamawiajcyh w swoich formularzach umieszcza tylko cene brutto i stawke podatku VAT czasem i kwote VAT
Kwota brutto: 145,21 wyliczona z niej kwota netto 119,02
Kwota netto: 119,02 wyliczona z niej kwota brutto 145,20.
Wypisując fakturę elektronicznie wykonawca może mieć trudność aby wyjść na żądaną kwotę. Można powiedzieć co to jest jeden grosz. Kiedyś będąc wykonawcą wystawiliśmy fakturę na kilkaset tysięcy złotych. różnica pomiędzy fakturą a ofertą była 1 grosz. O mało co gmina nie otrzymałąby dofinansowania z SAPARD-u. Żeby napisać poprawną fakturę musiałem zrobić wyklejankę bo komputer nie chciał.
A KTÓRE Z TYCH WYLICZEŃ JEST PRAWIDLOWE?
wracając do mojego pierwszego pytania napisałeś:
Stosujesz art. 88 ust 2. Sumujesz wszystkie elementy w kolumnie 7 i wpisujesz prawidłowy wynik następnie poprawiasz ofertę, jednocześnie musisz powiadomić tego wykonawcę o dokonanych poprawkach i pytasz go czy wyraża zgodę na powyższe zmiany i podtrzymuje swoją ofertę. Wykonawca moż nie wyrazić zgody na zmianę ceny swojej oferty bo stwierdzi że za taką cenę nie wykona zadania. Wtedy orzucasz ofertę (art.89 ust 1 pkt 7)
czy mogę poprawić omyłke rachunkową wynikająca ze niewłaściwego sumowania wartosci brutto?
Była sobie dyskusja: http://www.noweprzetargi.pl/forum/viewtopic.php?id=957&p=1
Wtedy Dorota przyznałaś mi rację i pisałas, że musisz zmienic swój formularz cenowy, ale widze ze tego nie zrobiłas...
przyznałam Ci racje że sa problemy z formularzami cenowymi i napisałam ze sama je mam (zrezszta wciaż) natomiast nie pisałam nić o tym że zmieniam swój formularz cenowy . Oto moja odpowiedz w tamtej dyskusji:
Wiesz Piotrek musze powiedzieć że masz rację z wypelnianiem przez wykonawców naszych wzorów formularzy cenowych. Podałam wzór o którym mowiła nora do wypełnenia i oczywiście wykonawca z oferta najkorzystniejsza duzo odbiegajaca cena od pozostałych liczyl wg swojego programu fakturowego niestety pomylił sie o 0,4 zł usiałam go odrzucić bardzo było mi żal:) druga sprawa jest taka że faktycznie ceny podane w formularzu cenowym w ofercie odbiegaja od cen z faktury mam własnie taka sytuacje ze wq porównaniu do oferty zapłaciliśmy mniej o jakieś 0,14 zł - czy w takim przypadku powinnysmy zmienic umowe? zastanawiam sie też co zrobic aby w przyszlości uniknąć takich problemów?
powiem Ci że stosowałam formularz , ktry ty wykorzystujesz z cenami netto i ten o ktrym mówiła nora ale żaden dla mnie sie nie sprawdził zawsze jest problem z wykonawcami stad i mam go do dzisiaj i nie wiem które rozwiazanie jest lepsze
czy mogę poprawić omyłke rachunkową wynikająca ze niewłaściwego sumowania wartosci brutto?
Art.88 ust 1 pkt 2a. Ustawodawca nie określił czy chodzi o ceny netto czy brutto więc według mnie możwesz zsumować kwoty brutto za poszczególne elementy.
Odnośnie wyliczeń to przedstawiłem ci mechanizm działania. Ty z kwoty brutto określasz najpierw kwotę netto, następnie wykonawca przyjmując tę samą kwotę netto otrzymuję inną kwotę brutto.
Jeżeli chodzi o tabelę cenową ja robię w następujący sposób: ilość x cena j. netto =wart. netto, następnie sumuję wszystkie wart. netto i otrzymuję łączn.wrt. netto, później poza tabelą od tej wartości obliczam podatek i wartość brutto.
powiem Ci że stosowałam formularz , ktry ty wykorzystujesz z cenami netto i ten o ktrym mówiła nora ale żaden dla mnie sie nie sprawdził zawsze jest problem z wykonawcami stad i mam go do dzisiaj i nie wiem które rozwiazanie jest lepsze
Oczywiście moje jest lepsze
A tak na serio, cały problem z VATem pochodzi stąd, że trzeba go wyliczać od ceny netto, a nie od ceny brutto, jak Pan Bóg przykazał.
Obliczanie VAT od ceny brutto jest wprawdzie dopuszczalne, ale tylko w przypadku dostawców sprzedajacych cudze towary. Przy produktach własnych i usługach (oprócz gastronomii) jest to wykluczone. Niestety wynika to z dyrektyw UE więc nie da sie tego zmienić...
to znaczy że obecny stosowany przeze mnie formularz cenowy jest zły:(
a wiec zgodnie z tym co mówisz właściwy formularz cenowy powinien wyglądać :
cena jedn. netto/ ilość/vat/cena jednostkowa brutto/wartość brutto
ale wtedy w zwiazku z zaokrągleniami VAT-u będzie problem w podliczeniu wartosci brutto zamówienia - suma poszczegolnych pozycji formularza cenowego nie będzie się zgadzać - przerabiałam to w materiałach biurowych ilość razy cena jedn. będzie dawała
powiedz mi Piotrek odnośnie kwestii formularza ofertowego (pomijam cenowy) do tej pory żadałam od wyjonawcy by wpisał :
cenę brutto przedmiotu zamówienia: ......... zł
staqwkę podatku VAT....%
czy w świetle tego co piszesz nt. dyrektywy to jest niewłaściwe? Piszesz że VAt obliczamy od ceny netto, która we wzorze mojej oferty nie wystepuje. Ale z drugiej strony pzp odnosi sie do ceny a wiec ceny z VATEm.
dorota26 napisał/a:czy mogę poprawić omyłke rachunkową wynikająca ze niewłaściwego sumowania wartosci brutto?
Art.88 ust 1 pkt 2a. Ustawodawca nie określił czy chodzi o ceny netto czy brutto więc według mnie możwesz zsumować kwoty brutto za poszczególne elementy.
Odnośnie wyliczeń to przedstawiłem ci mechanizm działania. Ty z kwoty brutto określasz najpierw kwotę netto, następnie wykonawca przyjmując tę samą kwotę netto otrzymuję inną kwotę brutto.
Jeżeli chodzi o tabelę cenową ja robię w następujący sposób: ilość x cena j. netto =wart. netto, następnie sumuję wszystkie wart. netto i otrzymuję łączn.wrt. netto, później poza tabelą od tej wartości obliczam podatek i wartość brutto.
pipi ale art. 88 ust. 1 pkt 2a odnosi sie do zamówień częściowych a ja nie miałam zamówienia częściowego
stad zastanawiam sie czy moge poprawuic sume poszczegolnych pozycji formularza cenowego - gdyż wykonawc anajwyraźniej nie potrafi dodawać
pipi ale art. 88 ust. 1 pkt 2a odnosi sie do zamówień częściowych a ja nie miałam zamówienia częściowego
Wiem że zapis dotyczy części zamówienia, ale myślę że sposób postępowania można odnieść do zsumowania kwot za poszczególne elementy. Dlaczego tak myślę. W przypadku opisanym w art.88 ust 1 pkt 1a porawiamy mnożąc ilość przez liczbę jednostek - dostajemy wartość, następnię różnicę musimy uwzględnić w łącznej wartości czyli sumie wszystkich wartości ( czyli tak jak u ciebie trzeba ponownie zsumować całą kolumnę)
tez tak mysle ale niestety pzp do końca tego nie precyzuje stad mam problem czy dobrxze to interpretuje
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Oferty, badanie i ocena ofert → dalej formularz cenowy
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc