Radca prawny, członek Rady OIRP w Olsztynie (bieżącej kadencji). Ekspert Ministra Administracji i Cyfryzacji w ramach projektu „Dobre Prawo – Sprawne Rządzenie”. Jest adiunktem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Mec. Adamczyk jest autorem i współautorem dziesiątek opinii prawnych publikowanych w ramach Bazy Dobrych Praktyk Administracyjnych na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Członek Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych działającej przy Ministrze Cyfryzacji. Jest Trenerem i z zakresu procedury administracyjnej oraz tematyki pokrewnej (RODO, informacja publiczna). Członek Etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie (w latach 2005-2011) – doskonale zorientowany w specyfice funkcjonowania podmiotów administracji rządowej i samorządowej. Ceniony za ciekawy a jednocześnie bardzo konkretny styl prowadzenia zajęć, znany z przejrzystych i jednoznacznych odpowiedzi na pytania. W chwili obecnej jeden z najbardziej cenionych ekspertów z zakresu procedury administracyjnej. W przeciągu ostatnich lat na terenie całego kraju przeprowadził kilkaset szkoleń z zakresu procedury administracyjnej, poszczególnych elementów KPA oraz RODO.
ZAKRES SZKOLENIA:
1.
Nadleśnictwo jako podmiot zobligowany do stosowani ustawy o dostępie do informacji publicznej.
2.
Przesłanki generalne do stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej: konstytucyjne postawy informacji publicznej; cel ustawy.
3.
UDIP a inne akty prawne (k.p.a. i inne procedury oraz akty prawne).
4.
Ustawa o dostępie do informacji publicznej a ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego:
otwarte dane a informacja publiczna;
co musi być na BIP w związku z otwartością danych?
co powinno być zamieszczane w przypadku udostępnienia klasycznej informacji publicznej w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zw. z ustawą o otwartych formatach danych (wzór informacji).
5.
Zasady rozpatrywania wniosku o udostępnienie informacji publicznej:
weryfikacja wniosku;
pierwsze kroki po wpłynięciu wniosku;
minimalne elementy wniosku o udostępnienie informacji publicznej;
wniosek anonimowy;
udzielenie odpowiedzi na stan faktyczny w dacie złożenia wniosku czy w dacie odpowiedzi na wniosek?
pytania dotyczące przyszłości – odpowiadać czy nie?
udzielenie odpowiedzi niezwłocznie czy nie później niż 14 dnia?
wezwanie do podpisania wniosku w przypadku konieczności wydania decyzji administracyjnej (wzór wezwania) uwzględniający nową zasadę pisemności;
udostępnianie kopii dokumentu „za zgodność z oryginałem”;
spam a informacja publiczna.
Rodzaje dokumentów związanych z UDIP i zasady ich udostępniania:
dokument urzędowy – czy każdy podlega udostępnieniu?
dokument prywatny (wzór pisma informującego o odmowie udostępnienia informacji publicznej z uwagi na żądanie udostępnienia dokumentu prywatnego);
dokument wewnętrzny.
6.
Osoba pełniąca funkcje publiczne w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych (w tym udostępniania umów zawieranych przez Nadleśnictwo z osobami fizycznymi).
7.
Informacja publiczna tzw. przetworzona:
co to jest informacja publiczna przetworzona?
specyfika procedury rozpatrzenia wniosku dotyczącego informacji publicznej przetworzonej;
wezwanie do wykazania przesłanki „szczególnie istotne dla interesu publicznego” (wzór wezwania);
podstawy prawne decyzji odmownej (wzór sentencji decyzji);
na co zwrócić uwagę przy rozpatrywaniu wniosku, jak wykazać „paraliż” jednostki?
8.
Problematyka terminu rozpatrzenia wniosku o odstęp do informacji publicznej.
9.
Koszty udostępniania informacji publicznej.
10.
Anonimizacja i jej zasady.
11.
Decyzja odmowna w zakresie dostępu do informacji publicznej – uwagi praktyczne, procesowe:
najczęstsze przesłanki odmowy udostępnienia (prawo do prywatności, tajemnica przedsiębiorcy);
zakres stosowania k.p.a.;
elementy obligatoryjne decyzji, prawidłowe oznaczenie organu, błąd w dacie wydania decyzji, prawidłowe pouczenie decyzji instancyjnej, podpisywanie decyzji utrwalonej w postaci elektronicznej;
klauzula informacyjna na podstawie art. 13 ust. 1 i2 RODO.
12.
Bezczynność i przewlekłość w załatwieniu sprawy z zakresu informacji publicznej.
13.
Dyskusja – odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
W trakcie tego szkolenia dowiesz się:
Co powinno być zamieszczane w przypadku udostępnienia klasycznej informacji publicznej w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zw. z ustawą o otwartych formatach danych;
Jak wyglądać powinna weryfikacja wniosku o dostęp do informacji publicznej;
Jak w praktyce działania Nadleśnictwa rozróżnić dokument urzędowy od dokumentu prywatnego i jakie są zasady udostępniania informacji w nich zawartych;
Jak kształtuje się najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie udostępniania informacji publicznej dotyczącej osób publicznych;
Co to są informacje szczególnie istotne dla interesu publicznego – jak powinno się je wykazywać;
W jakim trybie wydawane są decyzje odmowne w zakresie udostępniania informacji publicznej;
Kiedy mamy do czynienia z przewlekłością w zakresie udostępniania informacji publicznej?
W ramach szkolenia otrzymasz m.in.:
Wzór informacji zgodnej z tzw. otwartymi formatami danych;
Wzór wezwania do podpisania wniosku o udostępnienie informacji w przypadku konieczności wydania decyzji administracyjnej;
wzór pisma informującego o odmowie udostępnienia informacji publicznej z uwagi na żądanie udostępnienia dokumentu prywatnego;
Wzór wezwania do wykazania przesłanki „szczególnie istotne dla interesu publicznego”;
wzór sentencji decyzji odmownej w zakresie udostępnienia informacji publicznej.
DOJAZD DO MIEJSCA SZKOLENIA
UCZESTNICY
Szkolenie przeznaczone jest głównie dla
osób sprawujących nadzór nad procedurami w jednostce,
kierowników jednostek,
pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie lub prowadzenie postępowań,
pracowników różnych działów odpowiedzialnych za udostępnianie informacji publicznej
osób kontrolujących,
innych osób zainteresowanych poszerzeniem, uaktualnieniem swojej wiedzy w tym temacie.
METODOLOGIA
Szkolenie stacjonarne prowadzone jest metodą interakcyjną, metodą aktywnego uczestnictwa słuchaczy w zajęciach.
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie karty zgłoszenia na numer faksu: (22) 225 28 42, (17) 85 33 777 lub adres poczty elektronicznej: szkolenia@noweprzetargi.pl.
UWAGA!!! Jeśli pracujesz zdalnie bez dostępu do pieczątek, skanera i osób decyzyjnych – wypełnij kartę zgłoszeniową i odeślij do nas. Na uzupełnienie formalności dajemy Ci 30 dni od dnia szkolenia.
Istnieje możliwość organizacji szkolenia w formule szkolenia zamkniętego – realizowanego na zlecenie zamawiającego we wskazanym czasie. Główną zaletą organizowanych przez nas szkoleń zamkniętych jest dopasowanie ich zakresu do indywidualnych potrzeb konkretnego klienta.
W razie dodatkowych pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji pod numerami telefonów: (22) 225 28 42, (17) 85 33 777, 801 889 888.