Unikaj błędów w zamówieniach: przeciwdziałanie stwierdzeniu nieprawidłowości w wyniku kontroli zamówień publicznych w praktyce – kompendium merytoryczne.
Adwokat, partner w renomowanej kancelarii Bochenek, Sosnowska-Łozińska Adwokaci i Radcy Prawni Spółka Partnerska, ekspert w dziedzinie zamówień publicznych z wieloletnim doświadczeniem. Doradca w pracach nadzwyczajnej komisji zajmującej się nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, co czyni go jednym z najlepiej zorientowanych specjalistów w tym obszarze. Uczestniczył w setkach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zdobywając praktyczną wiedzę na każdym etapie procesu. Obecnie prowadzi obsługę prawną instytucji publicznych i przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem zamówień publicznych oraz projektów dofinansowanych z funduszy UE. Reprezentuje klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz Sądem Okręgowym w Warszawie, gdzie wyróżnia się skutecznością i profesjonalizmem. Jego ekspertyzy i opinie prawne cieszą się uznaniem, a prowadzone przez niego postępowania oraz szkolenia w zakresie zamówień publicznych są wysoko oceniane za kompleksowe podejście i praktyczną wartość. Ceniony za rozległą wiedzę, popartą bogatym doświadczeniem, jest nie tylko uznanym praktykiem, ale także inspirującym trenerem.
Kierownik / Agencja Mienia Wojskowego [18-20.09.2023]
Pełen profesjonalizm, duża wiedza, bardzo dobrze spędzony czas.
Kierownik / Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. [18-20.09.2023]
Konkretne informacje przydatne przy realizacji obowiązków w pracy. Orzecznictwo i praktyka zamiast czytania przepisów ustawy.
... / Wojskowy Oddział Gospodarczy [18-20.09.2023]
Szkolenie profesjonalne, merytoryczne i rewelacyjnie zorganizowane.
Samodzielny Referent / Wojskowy Oddział Gospodarczy [18-20.09.2023]
Szkolenie jak zawsze na najwyższym poziomie.
Inspektor / Urząd Gminy [18-20.09.2023]
Krótko, ściśle i na temat. Plus za przykłady praktyczne przedstawione na szkoleniu w odniesieniu do konkretnych paragrafów.
Starszy Specjalista / Uniwersytet [18-20.09.2023]
Szkolenie z bardzo dobrym zakresem merytorycznym i doskonałą organizacją. Dzięki udziałowi rozwiałam wiele wątpliwości pojawiających się w codziennej pracy, nawiązałam wiele znajomości, a dodatkowo dobrze się bawiłam.
Inspektor / Zakład Gospodarki Komunalnej [23.11.2021]
Jak zawsze najwyższy poziom.
Inspektor / Centrum Usług Społecznych [23.11.2021]
Szkolenie bardzo konkretne, informacje przekazane w ciekawy i jasny sposób na konkretnych przykładach.
Główny Specjalista / Zarząd Dróg Wojewódzkich [23.11.2021]
Szkolenie merytoryczne, konkretne i bardzo przydatne.
Główny Specjalista / Zarząd Dróg Wojewódzkich [23.11.2021]
Bardzo dobry wykładowca z szeroką wiedzą.
Naczelnik / Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich [23.11.2021]
Dobra organizacja, bardzo merytoryczne szkolenie.
Kierownik / Szkoła Podstawowa [23.11.2021]
Szkolenie merytoryczne, wyczerpuje zakres zagadnień, wątpliwości i co wypadałoby podkreślić to przystępność przekazanych informacji i zagadnień.
Inspektor / Szkoła Podstawowa [23.11.2021]
Szkolenie profesjonalne i zorganizowane pod każdym względem bardzo dobrze. Przystępne przekazanie wiadomości.
Główny Specjalista / Starostwo Powiatowe [22.11.2021]
Szkolenie bardzo ciekawe, informacje przekazane w bardzo przystępny sposób.
Specjalista / Nadleśnictwo [22.11.2021]
Konkretne informacje zgodne z tematyką szkolenia. Przekaz pomocny w praktycznej pracy zawodowej.
Inspektor / Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej [22.11.2021]
Profesjonalne przygotowanie merytoryczne i na temat. Prowadzący bardzo kompetentny i z doświadczeniem.
Główny Specjalista / Wojewódzki Inspektorat Weterynarii [22.11.2021]
Szkolenie merytoryczne i profesjonalne. Bardzo dobre szkolenie. Treści omawiane można wykorzysta c w pracy w praktyce stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Kierownik / Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej [22.11.2021]
Szkolenie przygotowane i przeprowadzone profesjonalnie. Dużo przydatnych przykładów występujących na co dzień. Wiedza przekazana w sposób zrozumiały.
Kierownik / Urząd Gminy [22.11.2021]
Szkolenie merytoryczne i profesjonalne.
Inspektor / Zarząd Dróg Powiatowych [28.10.2021]
Informacje odniesione do konkretnych przykładów, przekazywane skrupulatnie. Szczegółowo wytłumaczone zawiłe tematy.
Specjalista / Sąd Okręgowy [28.10.2021]
W pełni profesjonalny szkolący. Organizacja wzorcowa.
Dyrektor / Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej [28.10.2021]
Szkolenie bardzo ciekawe, merytoryczne i poparte przykładami praktycznymi. Uświadamia na co zwrócić uwagę, aby uniknąć nieprawidłowości w procedurach zamówień publicznych.
Starszy Inspektor / Zarząd Dróg Miejskich [07.10.2021]
Ciekawa tematyka niezbędna do samooceny czy prawidłowo prowadzone są postępowania i co należy poprawić.
Specjalista / Związek Komunalny Gmin [07.10.2021]
Szkolenie przeprowadzone profesjonalnie. Bardzo duży zakres wiedzy praktycznej wykładowcy. Zdobyta wiedza bardzo usprawni pracę w zakresie zamówień publicznych.
Samodzielny Referent / Związek Komunalny Gmin [07.10.2021]
Omówione przykłady, analizy – bardzo przydatne w praktyce. Kameralna grupa – można zadawać pytania.
Inspektor / Starostwo Powiatowe [07.10.2021]
Merytoryczne szkolenie z doświadczonym wykładowcą i możliwością dyskusji i wymiany spostrzeżeń z innymi uczestnikami.
Kierownik / Urząd Miejski [07.10.2021]
Profesjonalne przygotowanie prowadzącego. Wiedza merytoryczna i przydatność przekazywanych informacji. Przystępny, ciekawy i dynamiczny sposób prowadzenia szkolenia.
Referent / Urząd Gminy [30.08.2021]
Szkolenie bardzo ciekawe i interesujące. Prowadzący w sposób kompetentny i rzetelny przekazuje wiedzę.
Kierownik / Powiatowy Urząd Pracy [30.08.2021]
Szkolenie spełniło moje oczekiwania, bardzo dobry kontakt prowadzącego z grupą.
Kierownik / Powiatowy Urząd Pracy [30.08.2021]
Szkolenie merytorycznie bardzo dobre i ciekawe przykłady przekazane przez wykładowcę.
Specjalista / Powiatowe Centrum Obsługi Jednostek Organizacyjnych Powiatu [30.08.2021]
Prowadzący w sposób jasny i zrozumiały prowadził szkolenie. Odpowiadał na bieżąco na pytania uczestników. Bardzo owocne szkolenie.
Inspektor / Urząd Gminy [30.08.2021]
Szkolenie bardzo merytoryczne, z możliwością zadawania pytań na bieżąco.
Bardzo fajne szkolenie, interpretacja przepisów i dużo praktycznych przykładów.
Z-ca dyrektora / Ośrodek Sportu, Rehabilitacji i Rekreacji [2020.02.10-11]
Merytoryczne, ciekawe i rzetelnie przeprowadzone.
Referent / Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji [2019.11.14-15]
Bardzo dobre podejście prowadzącego do słuchaczy. Poparcie teorii licznymi przykładami. Zwięzłość przekazania informacji. Materiały szkoleniowe bardzo przydatne – wszystkie konkretne informacje zebrane w jednym miejscu. Wysoki poziom wiedzy Wykładowcy.
Kierownik dz. Zaopatrzenia / Opera [2019.11.14-15]
Duża dawka ciekawych informacji. Szkolenie przeprowadzone na wysokim poziomie merytorycznym poparte dużą dawką przykładów z życia.
Dyrektor / Sąd Rejonowy [2019.11.14-15]
Szkolenie wartościowe z uwagi na doświadczenie praktyczne Prowadzącego.
Młodszy Inspektor / Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji [2019.10.17]
Szkolenie bardzo pomocne w pracy na stanowisku do spraw zamówień publicznych. Ciekawe prowadzenie.
Podinspektor / Urząd Miasta i Gminy [2019.10.17]
Bardzo przydatne informacje. Szkolenie na wysokim poziomie.
Kierownik / Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych [2019.10.17]
Szkolenie bardzo przydatne, rzetelne, interesująco przedstawione z trafnymi przykładami.
Referent / Wojskowy Oddział Gospodarczy [2019.10.04]
Szkolenie bardzo przydatne, otwierające oczy na pewne aspekty z pozoru oczywiste a jednak nie do końca.
Specjalista / Firma Prywatna [2019.09.28]
Tematyka szkolenia bardzo przydatna. Szkolenie prowadzone profesjonalnie. Wykładowca bardzo dobrze przygotowany merytorycznie.
ZAKRES SZKOLENIA:
1.
BLOK – WPROWADZENIE I OTWARCIE SZKOLENIA
Podstawy prawne:
Ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP) a dyrektywy unijne, kodeks cywilny, ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów oraz akty wykonawcze.
Rola taryfikatora naruszeń i jego znaczenie w kontroli zamówień.
2.
BLOK – KONTROLA ETAPU PRZYGOTOWANIA POSTĘPOWANIA
1. Planowanie zamówień i jego znaczenie w procesie kontroli:
• Udzielanie zamówień nieplanowanych – dopuszczalność, obowiązki dokumentacyjne.
• Dostawa, usługa czy robota budowlana – błędne ustalenie rodzaju zamówienia jako źródło nieprawidłowości
2. Opis przedmiotu zamówienia a naruszenia zasad konkurencji:
• Niewystarczająca precyzja, sztuczne zawężanie rynku, brak uzasadnienia braku podziału na części.
• Preferencje lokalne i regionalne – kiedy są niedozwolone?
• Liczba pytań i odpowiedzi do SWZ jako wskaźnik potencjalnych nieprawidłowości.
• Niewłaściwe stosowanie umowy o dofinansowanie – błędy na styku zamawiający –instytucja zarządzająca.
3. Szacowanie wartości zamówienia:
• Szacowanie wartości a wybór trybu.
• Dokumentowanie i uzasadnianie szacowania – na co zwracają uwagę kontrolerzy.
4. Warunki udziału i kryteria oceny ofert:
• Błędy w formułowaniu warunków i kryteriów.
• Kryteria premiujące konkretnego wykonawcę – ryzyka i konsekwencje.
• Kryteria oceny a ich wagi – braki w dokumentacji, sprzeczności w ogłoszeniu.
• Podmiotowe środki dowodowe – nowe zasady żądania, oceny i aktualności dokumentów.
5. Termin składania ofert – jak uniknąć zarzutów o naruszenie zasady równego traktowania?
6. Zapisy umowy a późniejsze nieprawidłowości w realizacji – co może zostać zakwestionowane przy kontroli?
3.
BLOK – KONTROLA ETAPU PROWADZENIA POSTĘPOWANIA
1. Publikacja ogłoszeń i modyfikacje SWZ – ryzyka proceduralne.
2. Zmiana treści dokumentacji a zmiana charakteru zamówienia – gdzie leży granica?
3. Ocena i badanie ofert:
• Błędy w ocenie, nieprawidłowości przy odrzuceniu lub wyborze ofert.
• Rażąco niska cena – procedura wyjaśniania i pułapki.
• Czyn nieuczciwej konkurencji – jak go rozpoznać i udokumentować?
• Niedozwolone poprawki i błędy w treści oferty.
4. Konflikt interesów i powiązania osobowe – jak je identyfikować i dokumentować?
5. Zmowy przetargowe – sygnały ostrzegawcze dla zamawiających.
6. Skutki naruszeń stwierdzonych na etapie prowadzenia postępowania – korekty finansowe i odpo-wiedzialność osobista.
4.
BLOK – PODSUMOWANIE I PANEL DYSKUSYJNY
Podsumowanie najważniejszych ryzyk kontrolnych w 2025 roku.
Odpowiedzialność zamawiających – kto i za co odpowiada?
Dobre praktyki i narzędzia ograniczania ryzyka stwierdzenia nieprawidłowości.
Panel dyskusyjny – pytania uczestników, przykłady z praktyki, najczęstsze problemy.
UCZESTNICY
Szkolenie przeznaczone jest głównie dla:
pracowników działów zamówień publicznych,
osób sprawujących nadzór nad procedurami zamówień publicznych w jednostce,
kierowników jednostek,
członków komisji przetargowych,
pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie lub prowadzenie postępowań do i powyżej progu stosowania ustawy,
pracowników różnych działów odpowiedzialnych za szacowanie i opis przedmiotu zamówienia,
wykonawców zainteresowanych pozyskaniem wiedzy praktycznej,
osób kontrolujących zamówienia publiczne,
innych osób zainteresowanych poszerzeniem, uaktualnieniem swojej wiedzy na temat zamówień publicznych w praktycznym stosowaniu.
METODOLOGIA
Szkolenie online prowadzone jest metodą interakcyjną, metodą aktywnego uczestnictwa słuchaczy w zajęciach. Platforma szkoleniowa – ClickMeeting
INFORMACJE DODATKOWE
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie karty zgłoszenia na numer faksu: (22) 225 28 42, (17) 85 33 777 lub adres poczty elektronicznej: szkolenia@noweprzetargi.pl.
Istnieje możliwość organizacji szkolenia w formule szkolenia zamkniętego – realizowanego na zlecenie zamawiającego we wskazanym czasie. Główną zaletą organizowanych przez nas szkoleń zamkniętych jest dopasowanie ich zakresu do indywidualnych potrzeb konkretnego klienta.
W razie dodatkowych pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji pod numerami telefonów: (22) 225 28 42, (17) 85 33 777, 801 889 888.