Temat: oświadczenie wykonawcy dotyczące przynależności do grupy kapitałowej
czy w pn muszę żądać od wykonawców oświadczenia, że nie należą do grupy kapitałowej?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Dokumentowanie zamówień publicznych → oświadczenie wykonawcy dotyczące przynależności do grupy kapitałowej
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
czy w pn muszę żądać od wykonawców oświadczenia, że nie należą do grupy kapitałowej?
musisz
Obowiązkowo, tak jak ma się to do oświadczenia z art.22.
a jak nie żądałam to co teraz może być?
czy moge prosić o takie oświadczenie przed podpisaniem umowy z wybranym wykonawcą?
Nie bardzo, masz czas na modyfikacje SIWZ?
nie
już została wybrana najkorzystniejsza oferta?
DA się coś jeszcze z tym zrobić czy zostawić tak jak jest i modlić sie by nie było kontroli?
Nie da się nic już z tym zrobić, postępowanie przeprowadzone z naruszeniem przepisów.
jak Marcel - o ile oferty już zostały otwarte.
Nie zgadzam się. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 16 kwietnia 2013 r., sygn. akt KIO 762/13 postanowiła:
"Pomiędzy stronami bezsporne było to, że do przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zastosowanie ma ustawa w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 12 października 2012r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2012r. poz. 1271) oraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013r. poz. 231). Poza sporem było także to, że zamawiający nie zawarł w treści siwz żądania składania przez wykonawców listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy, albo informacji o tym, że wykonawca nie należy do grupy kapitałowej. Sporna natomiast była ocena prawna skutków jakie wywołuje fakt nie zamieszczenia w treści siwz takiego żądania. W ocenie odwołującego taki brak w treści siwz uprawniał go do potraktowania wezwania zamawiającego z dnia 18 marca 2013r. jako żądania ponad treść siwz, które nie stanowi warunku przesądzającego do dopuszczeniu lub wykluczeniu wykonawcy z postępowania. Odmienne stanowisko prezentował zamawiający uznając, że składanie listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy, albo informacji o tym, że wykonawca nie należy do grupy kapitałowej jest ustawowym obowiązkiem wykonawcy i powstaje z mocy prawa niezależnie do tego czy zamawiający sformułował takie wymaganie w treści siwz czy też nie.
Izba podzieliła w tym zakresie stanowisko zamawiającego, uznając, że złożenie oświadczenia w przedmiocie przynależności do grupy kapitałowej jest obowiązkiem wykonawcy wynikającym z mocy ustawy to jest wprost z art. 26 ust. 2d ustawy, zgodnie z którym wykonawca, wraz z wnioskiem lub ofertą, składa listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, albo informację o tym, że nie należy do grupy kapitałowej. Wbrew stanowisku odwołującego prezentowanym na rozprawie w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013r. poz. 231) brak jest dodatkowej wykonawczej dyspozycji ustawodawcy w zakresie takiego oświadczenia. W szczególności oświadczenie to nie należy do katalogu dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawcy na mocy rozporządzenia. Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej nie zostało wymienione w § 3 ust. 1-4 powołanego rozporządzenia. Nie jest także prawdą, że ustawodawca pozostał możliwość żądania takiego dokumentu uznaniu zamawiającego. Należy bowiem zwrócić uwagę na treść art. 26 ustawy. Zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy zamawiający ma obowiązek w postępowaniach tzw. unijnych żądać od wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i może sformułować takie żądanie w postępowaniach krajowych. W ust. 2a art. 26 ustawodawca wskazał, co za pomocą żądanych dokumentów ma wykazywać wykonawca i są to spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1. W przepisie art. 26 ust. 2a ustawy brak jest wskazania, że wykonawca ma wykazywać na żądanie zamawiającego brak podstaw wykluczenia z art. 24 ust. 2 ustawy. Łącznikiem bowiem pomiędzy art. 26 ust. 1 i 2, a ust. 2a art. 26 ustawy jest bowiem wyraźne wskazanie żądania zamawiającego (?Zamawiający żąda" - art. 26 ust. 1 ustawy, ?zamawiający może żądać" - art. 26 ust. 2 ustawy i ?Wykonawca na żądanie zamawiającego"- art. 26 ust. 2a ustawy). Natomiast art. 26 ust. 2d ustawy, który statuuje obowiązek składania oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej nie uzależnia obowiązku złożenia takiego oświadczenia od zachowania zamawiającego, jak już bowiem powoływała Izba ?Wykonawca, wraz z wnioskiem lub ofertą, składa listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, albo informację o tym, że nie należy do grupy kapitałowej.". Tym samym obowiązek złożenia takiego oświadczenia powstaje z mocy samego prawa i nie jest zależy od woli zamawiającego. W ocenie Izby jest to logiczna konsekwencja przyjętego przez ustawodawcę schematu postępowania z przesłanką wykluczenia opisaną w art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy. Sam bowiem fakt przynależenia do grupy kapitałowej nie eliminuje ex legę wykonawcy z postępowania, a jedynie rodzi po stronie zamawiającego obowiązek wszczęcia procedury z art. 24 b ustawy tj. postępowania wyjaśniającego charakter powiązań w ramach grupy kapitałowej i ich wpływu na zachowanie uczciwej konkurencji w postępowaniu. Bez oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej złożonego wraz z ofertą czy wnioskiem o dopuszczenie do udziału, zamawiający musiałby bowiem najpierw ustalić czy wykonawca przynależy do grupy kapitałowej, a dopiero w konsekwencji pozytywnego ustalenia tego faktu wszczynać postępowanie wyjaśniające. Nałożenie zatem przez ustawodawcę obowiązku ustawowego składania oświadczeń o przynależności do grupy kapitałowej niezależnego od wyartykułowania przez zamawiającego stosownego postulatu w tym zakresie w siwz niewątpliwie przyczynia się do realizacji idei szybkości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Izba dostrzega wprawdzie, że przyjęte rozwiązanie prawne może budzić wątpliwości w zestawieniu z zasadą transparentności postępowania i może jedynie wskazywać jako dobrą praktykę dla zamawiający zamieszczanie w treści siwz informacji o istnieniu obowiązku składania oświadczeń o przynależności do grupy kapitałowej, w szczególności przy wszczynaniu pierwszych postępowań w oparciu o znowelizowane przepisy ustawy. Jednak zarzutu z braku żądania oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej w treści siwz w ocenie Izby na gruncie obowiązującego prawa czynić
zamawiającemu nie można. Zamawiający prawidłowo zastosował zatem art. 26 ust. 3 ustawy wzywając odwołującego do uzupełnienia przedmiotowego oświadczenia. Zastosowanie art. 26 ust. 3 ustawy wynika wprost z art. 26 ust. 2d zdanie 2 ustawy. Jednak w ocenie Izby potwierdził się zarzut odwołującego naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 4 ustawy. Sam zamawiający przyznał bowiem na rozprawie, że mógłby rozważać prawidłowość złożenia oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej po upływie terminu składania ofert, o ile z oświadczenia tego wynikałoby, że odwołujący do takiej grupy kapitałowej nie przynależał w dacie składania ofert. Zamawiający zatem prawidłowo wyłożył art. 26 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym to nie oświadczenie czy dokument ma nosić datę nie późniejszą niż termin składania ofert, ale oświadczenie czy dokument ma potwierdzać spełnianie warunku nie później niż na datę składania ofert. Co więcej w ocenie Izby zamawiający przy badaniu spełniania warunku negatywnego z art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy nie powinien był wybiórczo oprzeć się wyłącznie na wyjaśnieniach datowanych na dzień 19 marca 2013r., ale powinien był uwzględnić także oświadczenia złożone przez odwołującego w ofercie. Gdyby zamawiający to uczynił doszedłby do wniosku, że nie można w sposób jednoznaczny rozstrzygnąć, że pewne jest jedynie to, że w dniu 19 marca 2013r. odwołujący nie przynależał do grupy kapitałowej. Zamawiający pominął w swoim postępowaniu, że art. 26 ust. 2d zdanie 2 ustawy nakazuje zamawiającemu nie tylko wzywanie do uzupełnienia oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej, ale także nakłada obowiązek wyjaśniania treści złożonych na wezwanie dokumentów przez zastosowanie art. 26 ust. 4 ustawy. Zamawiający w ofercie odwołującego dysponował oświadczeniem odwołującego (str. 4 oferty), że nie podlega on wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia z powodu niespełnienia warunków, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy. Oświadczenie to zostało opatrzone datą 14 marca 2013r., czyli datą równą dacie składania ofert i obejmowało swoim zakresem także treść art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy. Tym samym w ocenie Izby zamawiający zestawiając te dwa dokumenty powinien był powziąć wątpliwość co do ich treści, a w szczególności , co do tego jak należy odczytywać wyjaśnienia złożone w dniu 19 marca 2013r., czy jako brak przynależności do grupy kapitałowej w dacie złożenia wyjaśnień czy także w dacie 14 marca 2013r., jak wynika z oświadczenia załączonego do oferty. Z art. 26 ust. 4 ustawy dla zamawiającego wynika obowiązek, a nie uprawnienie. Zatem zaniechanie skorzystania z tej instytucji, w sytuacji istnienia uzasadnionych wątpliwości co do wzajemnych relacji czasowych złożonych dokumentów powoduje, że odwołanie odwołującego jest zasadne, a wykluczenie, go z postępowania przedwczesne. Izba uznała, że zamawiający naruszył art. 26 ust. 4 ustawy przez jego niezastosowanie i nie wyjaśnienie złożonych dokumentów tj. str. 4 oferty oraz wyjaśnienia z 19 marca 2013r. odwołującego. W konsekwencji zamawiający naruszył art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy w związku z art. 24 ust. 4 ustawy przez jego zastosowanie i wykluczenie odwołującego z postępowania przed obligatoryjnym zastosowaniem procedury art. 26 ust. 4 ustawy".
No tak ale w tym wyroku zamawiajacy wezwał do uzupełnienia dokumentu.
Tutaj jest natomiast sytuacja, że zamawiający ani nie wymagał ani nie wezwał do uzupełnienia.
Zgadzam się z Marcelem postępowanie zostało przeprowadzone z naruszeniem przepisów.
już została wybrana najkorzystniejsza oferta?
Ale nie wiemy w dalszym ciągu czy rozstrzygnięto przetarg. Ba, nie wie tego nawet autorka pytania.
Pytanie klucz - czy dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty???
No właśnie - czy zostało rozstrzygnięte postępowanie i czy została podpisana umowa z wykonawcą ?
Madza - przecież pyta, (post 6) czy mogę prosić o takie oświadczenie przed podpisaniem umowy ? Moim zdaniem dopóki nie została podpisana umowa, zamawiający może naprawić swój błąd w postępowaniu - jeżeli powiadomił wykonawców o wyborze oferty - anulować (z odpowiednim uzasadnieniem) to powiadomienie a następnie wezwać wykonawcę (wykonawców) do złożenia oświadczenia o przynależności lub o braku przynależności do grupy kapitałowej.
KIO w wyroku z dnia 23 września 2010 r., sygn. akt KIO 1939/10 postanowiła:
"W ocenie Izby Zamawiający ma każdorazowo prawo do samoistnego podjęcia decyzji o powtórzenia dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie. Izba nie podziela poglądu Odwołującego w tym zakresie, iż niedopuszczalne jest podejmowanie ponownie czynności, które nie były przedmiotem postępowania odwoławczego oraz których legalność nie podlegała kwestionowaniu. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do sytuacji, iż pomimo wiedzy Zamawiającego o dokonaniu czynności z naruszeniem prawa Zamawiający utrzymałby je w mocy pomimo ich oczywistej wadliwości. Nadrzędną zasadą dotyczącą wszelkiego rodzaju czynności przedsiębranych przez instytucje zamawiające w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest ich zgodność z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych".
Uważam że tutaj nie ma opcji wzywania czy też żądania przed podpisaniem umowy, ale to moje zdanie
Marcel - dlaczego nie ? Proszę o argumenty, w których weźmiesz pod uwagę przytoczone przeze mnie wyroki KIO. Nie można tylko mówić "nie" bo "nie". Chętnie poznam Twoje stanowisko i być może uznam je jako zasadne i racjonalne. Być może masz do dyspozycji inne wyroki KIO, SO i SN oraz stanowiska doktryny. To forum jest między innymi po to, aby sobie wzajemnie pomagać w rozwiązywaniu napotkanych problemów w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych.
W przypadku oświadczenia o GK w art. 26.2d nie ma mowy o żądaniu zamawiającego tego oświadczenia. Ustawa mówi " wykonawca składa". W przypadku pozostałych oświadczeń ustawa/rozporządzenie mówi - "zamawiający żąda" (art 25,26.1 ustawy, oraz przepisy rozporządzenia).
Czy stąd wniosek że SIWZ wcale nie musi zawierać żądania przedstawienia oświadczenia o GK? Czy oznacza to że wykonawca sam z własnej inicjatywy musi takie oświadczenie złożyć?
Wg mnie tak można interpretować przepisy ustawy. Jest to co prawda kłopotliwe dla zamawiającego ale nie niemożliwe.
Czy w sytuacji braku oświadczenia o GK można uzupełniać? Tu żadnych wątpliwości nie ma bo jakkolwiek sam art. 26.3 mówi o uzupełnianiu oświadczeń wymaganych/żądanych przez zamawiającego to jest art 26.2d który się odwołuje wprost do art. 26.3
Na pierwsze pytanie Magdy odpowiedziałbym że nie musi żądać oświadczenia o GK ale wykonawca musi je złozyć. Jeżeli wykonawca tego nie zrobi to wezwać do uzupełnienia dok.
Powiem tak. Wykonawca ma obowiązek złożyć oświadczenie o przynależności bądź nie do GK na etapie postępowania, a czy zamawiający będzie tego żądał w siwz czy nie to jego sprawa. Tak czy siak przy ocenie ofert musi w przypadku braku takiego oświadczenia obowiązkowo wezwać wykonawcę do uzupełnienia oferty.
Oferta została wybrana,a zamawiajacy niestety nie wezwał do uzupełnienia - bład zamawiającego.Nie da sie już nic zrobić. Nie można uzupełnić tego oświadczenia przed podpisaniem umowy.
Przeczytałem orzeczenie Karola. Chyba nic nowego nie napisałem
Ja uważam że zamawiający może/musi naprawić każdy błąd jeżeli jest to możliwe. A jest to możliwe do momentu podpisania umowy. Piszecie że postępowanie jest obarczone błędem (przeprowadzone z naruszeniem przepisów), ale podstawy do unieważnienia postępowania nie ma. A skoro tak to trzeba naprawić błąd.
A pomyśleliście co by się stało gdyby taki wykonawca który wygrał przetarg okazał się być w GK z innym wykonawcą startującym w przetargu? To byłby problem!
Eva a który przepis tego zabrania?
Jeśli chodzi o GK to:
art. 26 ust. 2d. Wykonawca, wraz z wnioskiem lub ofertą, składa listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, albo informację o tym, że nie należy do grupy kapitałowej. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się.
Wykonawca składa oświadczenie o przynależności badź nie do GK na etapie składania ofert, a zamawiajacy ma obowiązek w przypadku jego braku wezwać go do uzupełnienia ( na etapie ich sprawdzania).
Zamawiający zobowiązany jest do dochowywania należytej staranności.
w sytuacji, gdyby już po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej Zamawiający powziął informację, że niewłaściwie ocenił daną ofertę, to wówczas nie jest uprawniony do brnięcia w swym błędzie, lecz zobowiązany jest do jego naprawienia.;)
Halo, to gdzie my się różnimy?
eva, jarosław - czyli jest zgoda co do tego, że zamawiający może naprawić swój błąd przed podpisaniem umowy, jeśli chodzi o złożenie przez wykonawcę oświadczenia o przynależności lub nie do GK nawet w sytuacji gdy zamawiający nie żądał złożenia tego oświadczenia w SIWZ, bo wykonawca zobowiązany jest do złożenia oświadczenia z mocy ustawy Pzp.
Ja uważam że Magda może poprawić swój błąd. Błąd polegający na nie wezwaniu do przedłożenia oświadczenia o GK.
W świetle tego co wyżej, nie jest to błędem ale pewnie będzie powodowało spore zamieszanie w postępowaniu. Ba, może całkowicie zmienić ostateczny wynik przetargu.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc