1

Temat: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Gmina może wykonywać zadania własne poprzez jednostki samorzadu terytorialnego (swoje jednostki wyodrębnione ze swojej struktury, utworzone spółki prawa handlowego) bez stosowania przepisów ustawy PZP.
Ale mam pytanie: czy te jednostki nawzajem mogą sobie zlecać Wykonywanie pewnych zadań? Np. u nas jest Miejski Zarząd Dróg (MZD) i Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK). Obie jednostki powołane są przez Burmistrza i wykonują poza przetargami zadania własne Gminy. Ale czy MZD może poza ustawą PZP jeżeli wartość jest większa niż 14 tys. euro zlecić ZGK np. wywóz nieczystości?

2

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Arek chyba nie do końca jest tak jak piszesz - spółki prawa handlowego na pewno nie są jednostkami organizacyjnymi gminy - a tylko takie mogą (w ramach bieżącej obsługi zamawiającego wykonaywać zadania bez stosowania upzp)
Jeżeli jakaś spółka np Sp. z o.o. dla której oranem założycielskim jest dajmy na to Wójt 9nawet jeżeli ten urząd ma w niej 100% udziałów) chce wykonać zamówienie o wart. poz. 14000 euro to musi stanąć do przetqargu

3

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Ja nigdy nie zlecałam zadania powyzej 14 tys euro, jak wykonujemy zadania między spółkami gminnymi powyżej tej kwoty to zawsze ogłaszamy przetarg.

4

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

ArekS napisał/a:

u nas jest Miejski Zarząd Dróg (MZD) i Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK).

W jakiej formie działają? To są spółki?

5 (edytowany przez Marko 2007-10-19 12:42:05)

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

danaug napisał/a:

Jeżeli jakaś spółka np Sp. z o.o. dla której oranem założycielskim jest dajmy na to Wójt 9nawet jeżeli ten urząd ma w niej 100% udziałów) chce wykonać zamówienie o wart. poz. 14000 euro to musi stanąć do przetqargu

A NSA na to: niekoniecznie...

danaug napisał/a:

spółki prawa handlowego na pewno nie są jednostkami organizacyjnymi gminy - a tylko takie mogą (w ramach bieżącej obsługi zamawiającego wykonaywać zadania bez stosowania upzp)

A u mnie wykaz jednostek organizacyjnych gminy jest załącznikiem do statutu gminy i są tam również spółki prawa handlowego big_smile

6

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

rzeczywiście śmieszne - zwłaszcza że art. 4 ustawy o finansach publicznych mówi że sektor finansów publicznych tworzą  inne .... z wyłączeniem spółek prawa handlowego.

7

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Ja mówie o jednostkach organizacyjnych gminy a nie jednostkach sektora finansów publicznych. Jest subtelna różnica

8

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

a uważasz że jednostka organizacyjna gminy nie należy do sektora finansów publicznych?

9

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Tak właśnie uważam w odniesieniu do SPH

10

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

oj coś namieszałeś

11

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

ArekS napisał/a:

Ale mam pytanie: czy te jednostki nawzajem mogą sobie zlecać wykonywanie pewnych zadań?

Wróćmy do mojego ww. pytania.
Ale aby rozpocząć dyskusję odniosę się do kilku zagadnień poruszonych w waszych postach. I tak, zgodnie z opinią nr 51 UZP:

danaug napisał/a:

Arek chyba nie do końca jest tak jak piszesz - spółki prawa handlowego na pewno nie są jednostkami organizacyjnymi gminy - a tylko takie mogą (w ramach bieżącej obsługi zamawiającego wykonaywać zadania bez stosowania upzp)

Gmina może wykonywać zadania własne podejmowane w celu zaspokojenia
zbiorowych potrzeb wspólnoty:
- w formie jednostki organizacyjnej niewyodrebnionej ze swojej struktury,
- w formie utworzonego przez siebie podmiotu prawa prywatnego, w szczególnosci
spółki prawa handlowego (zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej może to być zakład budżetowy i do takich zaliczam Miejski Zarząd Dróg (MZD) i Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK), o których była wcześniej mowa ale zgodnie z ww. ustawą może to być również spółka z ograniczoną odpowierdzialnością lub spółka akcyjna i u nas w Gminie taka spółka z o.o. też jest),
- poprzez powierzenie wykonania okreslonych zadan osobom trzecim na podstawie
umowy.

danaug napisał/a:

Jeżeli jakaś spółka np Sp. z o.o. dla której oranem założycielskim jest dajmy na to Wójt 9nawet jeżeli ten urząd ma w niej 100% udziałów) chce wykonać zamówienie o wart. poz. 14000 euro to musi stanąć do przetqargu

Jak wskazuje Naczelny Sad Administracyjny w wyroku z dnia 11.08.2005r. (sygn. akt
II GSK 105/05) ?wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie ?
przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną nie wymaga zawarcia umowy.
Podstawa powierzenia wykonywania tych zadan jest bowiem sam akt organu gminy
powołujacy do życia te jednostkę i określający przedmiot jej działania?. Jeśeli zatem
powierzenie zadań użytecznosci publicznej jednostce organizacyjnej gminy nastepuje drogą aktu kreującego te jednostkę do przypadku takiego nie znajduje zastosowania Prawo zamówien publicznych.

Tak więc Gmina może wg opinii UZP powierzyć wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej utworzonej w tym celu jednostce organizacyjnej.
Pytanie nr 1 (powtórzone): Ale czy te jednostki nawzajem mogą sobie zlecać wykonywanie pewnych zadań oczywiście z zakresu gospodarki komunalnej (wywóz śmieci)?

Pytanie nr 2: Czy powierzenie przez Gminę wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji, jeżeli wartość przekracza 14 tys. euro, może być wykonywane przez utworzoną w m.in. tym celu spółkę z o.o.? (pytanie o tyle jest istotne że Burmistrz powierzył już te czynności tej spółce za 5% wartości każdej z 4 inwestycji, kierując sie ww. opinią UZP. Jako pracownik Wydziału Inwestycji, który to Wydział nadzoruje również inwestycje za niecały procent wartosci inwestycji, uważam po pierwsze jest to dalece niesprawiedliwe, po drugie że jest to nabijanie kieszeni spółce a po trzecie nie dokońca zgodnie z przepisami,  bo nie wydaje mi się aby nadzór inwestorski można było zaliczyć jako zadanie z zakresu gospodarki komunalnej i czy nadzór zaspokaja zbiorowe potrzeby współnoty)

12

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

ArekS napisał/a:

Pytanie nr 1 (powtórzone): Ale czy te jednostki nawzajem mogą sobie zlecać wykonywanie pewnych zadań oczywiście z zakresu gospodarki komunalnej (wywóz śmieci)?

Czy te jednostki to spółki ?(powtórzone)

ArekS napisał/a:

Pytanie nr 2: Czy powierzenie przez Gminę wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji, jeżeli wartość przekracza 14 tys. euro, może być wykonywane przez utworzoną w m.in. tym celu spółkę z o.o.?

Pogrubiony fragment ma znaczenie. Jakie inne zadania ma spółka?

13

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Miejski Zarząd Dróg (MZD) jest jednostką organizacyjną (nie spółką) Urzędu Miejskiego, która zajmuje się utrzymaniem dróg oraz terenów zielni, a także administrowaniem targowisk miejskich.
Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK) nie jest spółką lecz zakładem budżetowym (transport lokalny, technika sanitarna, gospodarka ściekami, zarząd nad cmentarzem komunalnym).

Spółką o której mowa w pytaniu 2 to Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o., która została utworzona głównie po to aby zarządzać budynkami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi wraz z terenami do nich przyległymi oraz budynkami użyteczności publicznej, stanowiącymi własność gminy.
Główne zadania spółki:
- prowadzenie ewidencji budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych oraz jej bieżąca aktualizacja,
- dbałość o właściwy stan techniczny budynków i ich urządzeń technicznych oraz prowadzenie prawnie ustalonej dokumentacji obiektów,
- przeprowadzanie okresowych przeglądów budynków i instalacji,
- przeprowadzanie potrzebnych remontów zgodnie z planem rzeczowo-finansowym,
- przeprowadzanie modernizacji budynków komunalnych,
- dbałość o czystość i estetyczny wygląd budynków i ich otoczenie,
ubezpieczanie budynków,
- zawieranie umów na dostawę: zimnej wody, ciepłej wody, ciepła, gazu i energii elektrycznej do budynków oraz na odprowadzanie ścieków,
- prowadzenie spraw związanych z najmem lokali mieszkalnych, w tym:
typowanie mieszkań do wynajmu, zawieranie umów najmu na lokale mieszkalne,
rozliczanie kosztów mediów określonych w pkt.8, windykacja należności,
rozwiązanie umów najmu w sytuacji prawnie uzasadnionej,
- prowadzenie spraw związanych z najmem lokali użytkowych, w tym:
zawieranie umów najmu na lokale użytkowe, rozliczanie kosztów czynników określonych w pkt. 8, rozliczanie kosztów remontów wg odrębnych zasad, windykacja należności,
rozwiązywanie umów najmu w sytuacji prawnie uzasadnionej,
- rozpatrywanie skarg i wniosków najemców lokali komunalnych.

W KRS-ie w dziale 3, rubryka 1 - Przedmiot działalności znajduje się również kod wg PKWiU 74.20 - Usługi architektoniczne i inżynierskie - i ten pkt budzi moje wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 2.

14

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Między zakładami budżetowymi (jednej gminy) nie można mówić o zamówieniu publicznym bo nie ma umowy. Obaj dyrektorzy działają w imieniu burmistrza/prezydenta. Vide opinia 25 -> tutaj

Co do spółki z pytania 2go - to podzielam Twoje zdanie

15

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

ArekS - zgoda, w opinii UZP nie stosuje się upzp do zadań powierzonych spółce utworzonej m.in.  w celu wykonywania tych zadań ale wówczas nie może być rozliczeń na podstawie umowy ( fakt że ktoś nie zawrze umowy to wcele nie znaczy że jej nie ma, jeżeli ta spółka wystawi fakturę to znaczy że jest umowa. Chyba burmistr dokapitalizował spółkę w celu wykonania tych zadań, a co w następnym roku? nie chce mi się wierzyć aby tak robił - więc jak się rozliczacie?

16

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

danaug napisał/a:

... jeżeli ta spółka wystawi fakturę to znaczy że jest umowa. Chyba burmistr dokapitalizował spółkę w celu wykonania tych zadań, a co w następnym roku? nie chce mi się wierzyć aby tak robił - więc jak się rozliczacie?

Nie wiem do końca jak to się odbywa. Jak można zauważyć ja oraz pracownicy naszego wydziału byli bardzo zaskoczeni że Burmistrz tak szczodrze wynagradza spółkę za wykonywanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją inwestycji z pieniędzy Gminy (otrzymują 5% od wartości dokumentacji projektowej + wartosci robót wg umowy). Na dodatek nadzorują realizację budynków komunalnych realizowanych ze środków budżetu Gminy (spółka otrzymuje je w ramach dotacji? chyba?). Budynek ten zostaje przekazany po realizacji spółce, która zarządza tym budynkiem i uzyskując pożytki z czynszu.
Po prostu Burmistrz jako członek zarządu spółki dba o to aby spółka wypracowywała zysk. Nie myśli natomiast o ty że my jako wydział wykonując podobne czynności nadzoru inwestorskiego robimy to w ramach marnych pensji.

17

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

budynek będzie (czy jest) zapewne przekazywany aportem - to jest ok. ale te nadzory to nie rozumię.
Może się trochę wymądrzam ale ja miałam równiez problem ze spółką (naszą spółką) zakład komunalny został przekształcony w spółkę z o.o. - i na początku mój szef też tak kombinował że skoro są komentarze na temat że spółce powołanej min. w tym celu to (bez umowy) można powierzyć - ale po szerokich konsultacjach (jest też trochę literatury na ten temat) doszliśmy do tego że owszem można by było powierzyć do wykonywania ale jak zapłacić - to już inny temat .Obecnie nasza spółka jak chce dostac zamówienie np. na realizację wodociągu to staje do przetrgu.

18

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

Mam podobną sytuację. Podlegamy pod ministerstwo. Ministerstwo utworzyło tzw. gospodarstwa pomocnicze, które mogą świadczyć nam usługi z pominięciem ustawy. W wyniku przeprowadzenia przetargu musi być podpisana umowa, a wnaszym przypadku możemy podpisać jedynie porozumienie na podstawie którego gospodarstwo realizuje zadanie. Ostatnio ministerstwo wystosowało pismo, że powyższe gospodarstwa mogą wykonywać tylko takie zamówienia do których zostały powołane. Następowały nadużycia np. produkowali meble, a sprzedawali dodatkowo materiały biurowe. Zalecenie wystawione jest również po to aby kupować taniej, bo w gospodarstwach kupowaliśmy drogo. Coś za coś, nie robiliśmy przetargu ale kupowaliśmy drożej (dobre pod koniec roku).
Myślę że w przypadku ArkaS (nadzór) danie zamówienia własnej jednostce (za drogo) może być potraktowane jako naruszenie ustawy o finansach publicznych, nawet jeżeli macie takie prawo aby zlecić zadanie tej firmie.

19

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

danaug napisał/a:

...ale po szerokich konsultacjach (jest też trochę literatury na ten temat)

Czy jakieś namiary na tę literaturę, albo literatura, wam z tych czasów, kiedy zajmowaliście sie tym problemem, pozostały. Za wskazanie będę bardzo wdzięczny

20

Odp: Wykonywanie zadań własnych Gminy przez jednostki ST?

mam artykuły niektóre bez adresu, mogę jednynie podać to: Gazeta Samorządu i Administracji Nr 23 z 7-20 listopada 2005, wyrok NSA z 11.08.2005 (sygn.akt II GSK 105/05)
Pipi67 Twoja sytuacja jest całkiem inna