1

Temat: zmiana zakresu zamówienia

Witam,
czy są możliwe - w kontekście art. 140 i 144 Pzp - już na etapie SIWZ np. w opisie przedmiotu zamówienia i wzorze umowy następujące zapisy:
1) zastrzeżenie o możliwości zmiany zakresu umowy na +/- np. 10% (np. przy dostawie produktów spożywczych, materiałów biurowych)
2) zastrzeżenie o możliwości jednostronnej redukcji zakresu zamówienia np. o 20% (bez konieczności aneksu)
3) zastrzeżenie o możliwości zmiany zakresu ilościowego na +/- pomiędzy poszczególnymi asortymentami w ramach jednej dostawy  (zamówienia) i pod warunkiem nie przekroczenia zakontraktowanego wynagrodzenia wykonawcy)?

Z góry dziękuję za podpowiedzi.

2

Odp: zmiana zakresu zamówienia

1. Tak ale należy wskazać sposób obliczenia/zmiany
2. Zmniejszenia tak ale z aneksem no chyba że będzie to rozliczenia kosztorysowe i cena będzie za faktycznie wykonane usługi/dostawy.
3. Tak możliwe pod warunkiem sposobu dokonania takiej zmiany/obliczenia

3

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Co do ilości to lepiej jest przewidzieć prawo opcji, lub zamówienia uzupełniające:
W orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej z 11 stycznia 2008 r. (sygn. akt KIO/UZP 22/07), ?Izba wskazała, że niedopuszczalną praktyka jest określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, bez wskazania nawet minimalnej ilości, czy wartości, którą na pewno wyda na potrzeby realizacji przedmiotu zamówienia. ?Taki sposób określenia przedmiotu zamówienia nie spełnia wymogów art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, który nakazuje, aby przedmiot zamówienia był opisany w sposób wyczerpujący i konkretny?.

http://www.komunikaty.pl/komunikaty/1,79968,7862341,Dopuszczalnosc_zmian_ilosciowych_w_realizowanej_umowie.html

4

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Cały czas mam wątpliwość czy takie jednostronne zastrzeżenie o możliwości zwiększenia zakresu nie wykracza jednak poza przedmiot zamówienia - "Częstą praktyką stosowaną przez Zamawiających jest zastrzeganie w siwz jednostronnego uprawnienia do rozszerzenia lub zawężenia zakresu zamówienia w trakcie jego realizacji bądź też zmiany terminu realizacji zamówienia. Taki zastrzeżenie jest niedopuszczalne w świetle komentowanego przepisu" (Paweł Granecki, Prawo zamówień publicznych Komentarz, Wyd. C.H. Beck Wyd. 3).
Wychodzi na to, że każde zwiększenie jest praktycznie niemożliwe, a każda redukcja wymagałaby zmiany umowy w drodze aneksu podpisanego przez obie strony - tylko co w sytuacji, gdy w tracie realizacji zamówienia (z różnych obiektywnych przyczyn) okaże się, że zlecenie całego zamówienia - z uwagi na jego specyfikę - jest dla Zamawiającego niecelowe i nieekonomiczne, a Wykonawca nie zgodzi się na zmianę?
Orzecznictwo też raczej nie pomaga: zmniejszenie to istotna zmiana (KIO 1776/10), dopuszczalność zastrzeżenia możliwości odstąpienia od realizacji części świadczeń (KIO 1041/10).

5

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Nina,
rozumiem że w przypadku pkt 1 i pkt 3 nie traktowałabyś tych zmian jako zmian umowy, które wymagają spisania aneksów tj. zgody obu stron. Te zmiany wynikałyby po prostu z wcześniej przewidzianych zapisów SIWZ i jednocześnie jakoby z "automatu" sankcjonowały np. przekroczenie rzeczowe lub finansowe realizowanego zamówienia (oczywiście do przewidzianego poziomu)?

6

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Igulinka2014 napisał/a:

Taki zastrzeżenie jest niedopuszczalne w świetle komentowanego przepisu" (Paweł Granecki, Prawo zamówień publicznych Komentarz, Wyd. C.H. Beck Wyd. 3).
Wychodzi na to, że każde zwiększenie jest praktycznie niemożliwe, a każda redukcja wymagałaby zmiany umowy w drodze aneksu podpisanego przez obie strony - tylko co w sytuacji, gdy w tracie realizacji zamówienia (z różnych obiektywnych przyczyn) okaże się, że zlecenie całego zamówienia - z uwagi na jego specyfikę - jest dla Zamawiającego niecelowe i nieekonomiczne, a Wykonawca nie zgodzi się na zmianę?

Po to właśnie jest prawo opcji.

7

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Ale załóżmy, że prawo opcji nie wchodzi w grę (chodzi o postępowania już przeprowadzone - muszę się odnieść do wniosków pokontrolnych): czy można przewidzieć jednostronne zmniejszenie i zwiększenie (chodzi głównie o dostawy i usługi), określić warunki takiej zmiany i potraktować takie zapisy jako klauzule warunkowe umożliwiające automatyczną zmianę umowy, czyli nie wymagające aneksu?
Chodzi np. o dostawę żywności - Zamawiający przewidział możliwość jednostronnego zwiększenia dostawy o 10% (uzasadnia to tym, że umowa jest zawierana na rok, dostawa do ośrodka wypoczynkowego, trudno zatem przewidzieć ilu będzie gości w skali całego roku, dlatego te 10% tolerancji) - mnie jednak nie bardzo to przekonuje - po co w takim razie ustawodawca przewidział prawo opcji, zamówienia uzupełniające? Wiadomo na przyszłość raczej należałoby eliminować takie zapisy z SIWZ, ale co zrobić z tym fantem?
Czy w każdym przypadku zmiana zakresu będzie zmianą istotną, a dodatkowo każde zwiększenie zakresu - poza opcją i uzupełniającymi - niedopuszczalne?
Bardzo proszę o pomoc, wszelkie sugestie są dla mnie bardzo cenne.

8

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Czy ktoś podpowie co dalej?

9

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Zmiana zakresu zawsze będzie zmianą istotną, ponieważ dotyczy przedmiotu zamówienia - ale sam nie wiem jakbym do tego podszedł jeśli zmiana taka była przewidziana w ogłoszeniu i SIWZ - jak to by się miało do art. 140 Pzp...

10

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Kto jeszcze pomoże????

11

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Zamawiający zastrzega sobie możliwość  zastosowania prawa opcji, tj. możliwość zmniejszenia ilości poszczególnych xxxx na poszczególne xxx w stosunku do podanych w formularzu cenowym.
Trzeba podać maksymalny zakres przedmiotu zamówienia +
+ info o  ile może być pomniejszony
+ info o tym, że  zostanie zrealizowany w co najmniej XX % wartości zamówienia.

zamówienie robi się na konkretną wartość/ilość a nie na kwotę PLN,  można zwiększyć ale czy zmniejszyć ... ?

odnośnie art. spoż najlepsze jest prawo opcji, podać maxa i kupić np min 10 % i problem z głowy,

moim zdaniem niedopuszczalne jest zrobienie zamówienia na 1000 kg marchewki a potem kupno np 1500 kg.

12

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Igulinka2014 napisał/a:

Nina,
rozumiem że w przypadku pkt 1 i pkt 3 nie traktowałabyś tych zmian jako zmian umowy, które wymagają spisania aneksów tj. zgody obu stron. Te zmiany wynikałyby po prostu z wcześniej przewidzianych zapisów SIWZ i jednocześnie jakoby z "automatu" sankcjonowały np. przekroczenie rzeczowe lub finansowe realizowanego zamówienia (oczywiście do przewidzianego poziomu)?

Jeśli opiszę to w umowie to jest to realizacja umowy więc nie ma potrzeby jej anektowania.

13

Odp: zmiana zakresu zamówienia

Wielkie dzięki, chociaż wydaje mi się, że nadal "wiem, że nic nie wiem"?!