Temat: ponowny wybór
Wykonawca na piśmie odmówił podpisania umowy, czy wybierając kolejnego muszę odczekać termin na odwołanie czy mogę zawrzeć nawet na drugi dzień umowę od dnia wysłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Wykonawca na piśmie odmówił podpisania umowy, czy wybierając kolejnego muszę odczekać termin na odwołanie czy mogę zawrzeć nawet na drugi dzień umowę od dnia wysłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty
Nie trzeba czekać.
dziękuję za odpowiedź
Do dzieła, szkoda czasu
A co jeżeli kolejny odmówi podpisania umowy?
To nowe postępowanie
no z tym nowym postępowaniem to chyba nie tak do końca
Wybieraj następnego, tylko dlaczego Wzięłaś takie małe wadium?!!!!
Oczywiście że następny w kolejce, czynność wynikająca z art. 94 ust. 2 ustawy Pzp nie ma charakteru jednorazowego i możliwe jest zawarcie umowy z kolejnym wykonawcą w tym przypadku z trzecim w kolejności. Opisany sposób działania możliwyjest pod warunkiem, że oferty spełniają wymagania zawarte w siwz i są zgodne z przepisami ustawy Pzp.
Oczywiście że następny w kolejce, czynność wynikająca z art. 94 ust. 2 ustawy Pzp nie ma charakteru jednorazowego i możliwe jest zawarcie umowy z kolejnym wykonawcą w tym przypadku z trzecim w kolejności. Opisany sposób działania możliwyjest pod warunkiem, że oferty spełniają wymagania zawarte w siwz i są zgodne z przepisami ustawy Pzp.
?Kolejną kwestią wymagającą rozstrzygnięcia na gruncie art. 94 ust.
3 ustawy jest możliwość zawarcia umowy z trzecim bądź też kolejnym
wykonawcą w sytuacji kiedy zarówno wykonawca którego oferta została
wybrana jako najkorzystniejsza jak i wykonawca wybrany w trybie art. 94
ust. 3 ustawy uchylają się od podpisania umowy. W sytuacji gdy wykonawca,
który złożył najkorzystniejszą ofertę uchyla się od zawarcia umowy
lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia umowy, zamawiający dokonuje wyboru
kolejnej ?najkorzystniejszej oferty? spośród ofert pozostałych bez
przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, przy czym jest to
uprawnienie zamawiającego, a nie jego obowiązek (?może wybrać?, nie
zaś ?wybiera?). Powyższe oznacza, że zostaje wybrana oferta
następna w kolejności i uprawnienie powyższe przysługuje zamawiającemu
tylko raz. Inne rozumienie tego przepisu mogłoby bowiem prowadzić w
wyjątkowych sytuacjach do obowiązku wyboru oferty najmniej korzystnej,
jeżeli wszyscy wyżej sklasyfikowani wykonawcy odmówiliby podpisania
umowy, co byłoby wprost sprzeczne z zasadą celowości i efektywności
gospodarowania środkami publicznymi (arg. z art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ? Dz. U. Nr 157, poz.
1240 ze zm.), a także celem przepisów ustawy, którym jest m.in. wybór
oferty najkorzystniejszej.
Należy również stwierdzić, że przepis art. 94 ust. 3 ustawy Pzp ma
charakter wyjątkowy i jako taki, zgodnie z zasadą exceptiones non sunt
extentendae, nie może być interpretowany rozszerzająco. W związku z
powyższym, z art. 94 ust. 3 ustawy wyraźnie wynika, że w sytuacji, gdy
wykonawca, którego oferta wybrana została za najkorzystniejszą, uchyla
się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, zamawiający
może wybrać ofertę ?najkorzystniejszą spośród ofert
pozostałych?, a zatem nie ofertę najkorzystniejszą, bo ta jest tylko
jedna i została już wybrana, jeżeli nie zachodzą przesłanki, o
których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy.
Jeżeli zatem wykonawca, którego oferta została wybrana na podstawie art.
94 ust. 3 ustawy, również uchyli się od zawarcia umowy, zamawiający
unieważnia postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy
(postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej
umowy w sprawie zamówienia publicznego).?
Informator UZP 2012, nr 9, str. 25
Wykonawca na piśmie odmówił podpisania umowy, czy wybierając kolejnego muszę odczekać termin na odwołanie czy mogę zawrzeć nawet na drugi dzień umowę od dnia wysłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty
KIO/31/11
Ustawodawca nie nałożył zatem na zamawiającego dokonującego przyjęcia oferty na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy Pzp obowiązku informowania wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, o wykonawcach, którzy złożyli oferty w postępowaniu, o wykonawcach wykluczonych, bądź tych, których oferty zostały odrzucone, jak również o terminie, po upływie którego umowa może być zawarta. Na wyraźne odróżnienie wyboru oferty najkorzystniejszej od wyboru, o którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp wskazuje również treść ust. 1 art. 91 ustawy Pzp, który jednoznacznie określa podstawę dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej tj. kryteria oceny ofert określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Instytucja wyboru z art. 94 ust. 3 ustawy Pzp nie została oparta na ustanowionych przez zamawiającego kryteriach oceny ofert.Dodatkowo, ustawa nie daje wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia uprawnienia do składania odwołań na wybór oferty, o którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp ? wszelkie zastrzeżenia do sposobu oceny ofert przez zamawiającego powinny być rozpoznawane na etapie wyboru oferty najkorzystniejszej poprzedzonej badaniem i oceną ofert. Wszystkie informacje związane z ww. działaniami zamawiającego nabierają statusu informacji wiążącej od chwili, gdy upływa termin na wniesienie odwołania. Okoliczność polegająca na uchylaniu się od zawarcia umowy nie ma wpływu na dalszy tok postępowania, bowiem w takiej sytuacji zamawiający może skorzystać z uprawnienia do zawarcia umowy z kolejnym wykonawcą, co nie powoduje nowych, nie znanych dotąd okoliczności mogących stanowić podstawę do zaskarżenia w trybie odwołania. Wobec powyższego, do trybu wyboru oferty określonego w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp nie znajduje zastosowania uprawnienie zamawiającego do żądania od wybranego wykonawcy ponownego wniesienia wadium, bowiem uprawnienie to statuuje się wyłącznie wobec wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w wyniku rozstrzygnięcia odwołania.Do wyboru oferty nie poprzedzonego badaniem i oceną ofert nie znajduje zastosowania również klauzula standstill oznaczająca minimalny okres zawieszenia dopuszczalności zawarcia umowy po zawiadomieniu wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej i której celem jest zapewnienie wykonawcom prawa do skorzystania ze środków ochrony prawnej (art. 94 ust. 1 ustawy Pzp).
Reasumując, wybór oferty, w którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp stanowi przyjęcie oferty przez zamawiającego, jest oświadczeniem woli zamawiającego o zamiarze zawarcia umowy z danym wykonawcą w wyniku wcześniej dokonanej oceny.Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że wybór oferty dokonany przez zamawiającego na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy Pzp stanowi czynność podejmowaną przez zamawiającego po zakończeniu postępowania, która zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy Pzp nie może być kwestionowana w drodze odwołania. Czynność ta może stać się podstawą zaskarżenia przez wykonawcę na drodze cywilnoprawnej.
Znam, czytałem i zgadzam się jednak przepisami nie do końca poparte:
http://www.wgpr.pl/czy-kolejny-na-li%C5%9Bcie-wykonawca-kt%C3%B3rego-oferta-nie-zosta%C5%82a-odrzucona-mo%C5%BCe-uzyska%C4%87-zam%C3%B3wienie.html
- zwłaszcza ostatnia część artykułu.
Do postu Mirasa (#10)
http://noweprzetargi.pl/forum/viewtopic.php?id=10940
Znam, czytałem i zgadzam się jednak przepisami nie do końca poparte:
http://www.wgpr.pl/czy-kolejny-na-li%C5%9Bcie-wykonawca-kt%C3%B3rego-oferta-nie-zosta%C5%82a-odrzucona-mo%C5%BCe-uzyska%C4%87-zam%C3%B3wienie.html- zwłaszcza ostatnia część artykułu.
Ile prawników tyle opinii. Z praktycznych względów zalecam tylko raz - ponownie (zgodnie z opinią UZP).
Uwaga, uważam bardzo cenna, jednego z Kierowników z KIO - cyt.:"nie opierajcie się na wyrokach sądowych, ponieważ ich interpretacja jest do każdej sytuacji inna."
Na pewno bym nie szalał z wyborem.
A ja się nie zgadzam z KIO z ostatniego akapitu orzeczenia KIO31/11 z postu #11 MIRASA - postępowanie kończy się udzieleniem zamówienia a nie wyborem oferty.
postępowanie kończy się udzieleniem zamówienia a nie wyborem oferty.
Pozwolę sobie nie zgodzić się z kolegą. Wg definicji postępowanie kończy się wyborem oferty wykonawcy z którym zostanie zawarta (podkreślam, zostanie zawarta) umowa...Czy będzie to wykonawca pierwszy czy kolejny trudno powiedzieć. Samo zawarcie umowy nie jest czynnością w postępowaniu.
OK - masz prawo się nie zgadzać - dla mnie jednak logicznym zakończeniem postępowania jest zawarcie umowy - zawsze tak uważałem i zdania nie zmienię - a sąd utwierdził mnie w tym przekonaniu.
PS. III CZP 103/10
To może ja zmienię zdanie Możesz podać wyrok?
Ok, dziękuję.
Postępowanie "o udzielenie zamówienia publicznego" na gruncie ustawy, zgodnie z treścią art. 2 ust. 7a ustawy (w brzmieniu tego przepisu obowiązującym od 29 stycznia 2010 r., Dz. U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778), da się zdefiniować jako ciąg czynności faktycznych i prawnych rozpoczynający się z chwilą ogłoszenia o zamówieniu przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy. Przepis nie określa momentu zakończenia tego postępowania, ale treść ustawy nie pozostawia wątpliwości, że postępowanie to kończy się z chwilą zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Ba, nawet niektórzy arbitrzy z KIO tak uważają - chociażby świeżutki KIO 402/14
Na logikę - udzielenie zamówienia. Dotychczasowa praktyka - wybór oferty.
Covec - "postępowanie kończy się wyborem oferty wykonawcy z którym zostanie zawarta (podkreślam, zostanie zawarta) umowa...Czy będzie to wykonawca pierwszy czy kolejny trudno powiedzieć".
Przy takim podejściu nawet po dokonaniu wyboru nie wiemy czy postępowanie się zakończyło...
http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;1550
i jestem "za".
to w końcu mogę wybrać 3 z kolei ofertę skoro 2 pierwszych odmówiło?
zgodnie z opinią UZP to nie, ale ustawa chyba inaczej do tego podchodzi.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc