Stanowisko urzędu wyrażone zostało w opinii prawnej ?Zatrzymanie wadium na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy ? Prawo zamówień publicznych" opublikowanej 9 czerwca 2010 r. na jego stronie internetowej. Zgodnie z tą opinią ?należy uznać, iż przez niezłożenie dokumentów, oświadczeń lub pełnomocnictw na wezwanie zamawiającego w świetle art. 46 ust. 4a ustawy pzp należy rozumieć nie tylko przypadek bierności wezwanego wykonawcy, gdy w ogóle nie składa dokumentu lub oświadczenia wskazanego w wezwaniu (brak fizyczny dokumentu), ale także sytuację, w której wykonawca składa dokument lub oświadczenie, z którego nie wynika potwierdzenie spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub spełniania przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego". W opinii wskazano, iż taka wykładnia art. 46 ust. 4a pzp odpowiada ratio legis tego przepisu.
Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w wyroku Sądu Najwyższego z 7 listopada 2012 r. (IV CSK 121/12). Sąd wskazał, że ?w świetle art. 46 ust. 4a przez niezłożenie dokumentów (lub oświadczeń) należy rozumieć nie tylko bierność wezwanego wykonawcy, czyli sytuację, w której wykonawca w ogóle nie składa żadnego dokumentu, ale również sytuację, w której wykonawca składa dokument (oświadczenie), z którego jednak nie wynika potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu lub spełnienia przez oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego. Do innego rozumienia tego przepisu nie prowadzi również jej sankcyjny charakter, a także cel, którym się kierował ustawodawca, wprowadzając tę regulację. Wykładnia powołanego przepisu przez przyjęcie, że chodzi wyłącznie o stan bierności wezwanego wykonawcy, w niczym nie zapobiegnie zmowom cenowym".