Katiqq - pozwól, że trochę uporządkuje:
Problem dotyczy usług lub dostaw powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych.
Usługi.
Jak słusznie zauważyłaś - trudniej wskazać na usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach, w szczególności nie może dotyczyć to usług specjalistycznych lub o zróżnicowanym standardzie, w tym m.in.:
1) usług polegających na usuwaniu produktów niebezpiecznych, z uwagi na ich wysokospecjalistyczny charakter oraz konieczność uzyskania przez wykonawców odpowiednich uprawnień oraz pozwoleń, w tym posiadania szczególnych kwalifikacji wskazanych w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. - o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.),
2) usług w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego,
3) opracowania studium wykonalności, zarządzania i rozliczania projektów unijnych z uwagi na profesjonalny charakter oraz wymóg posiadania fachowej wiedzy,
4) usług opracowania programu funkcjonalno - użytkowego,
5) usług ochrony fizycznej.
Reasumując uznanie usług za powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych jest raczej wyjątkiem od zasady.
Oczywiście nie oznacza to, że nie możemy w ogóle wskazać na usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach (np. usługa kredytu), ale jest ich zdecydowanie mniej niż dostaw, które - w większości przypadków spełniają warunki.
Dostawy
Wyjątek od zasady uznania dostaw za powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych stanowią np.:
1)dostawy specjalistycznego sprzętu medycznego, z uwagi na brak cechy powszechnej dostępności i zachowywania przeciętnych standardów jakościowych dostarczanego sprzętu,
2) dostawy sprzętu komputerowego i oprogramowania (to jest akurat dyskusyjne).
A na deser fragment opinii UZP:
"Ustawa Pzp nie określa, co należy rozumieć przez dostawy lub usługi ?powszechnie dostępne?, więc kierując się wykładnią językową pod pojęciem tym należałoby rozumieć ?dostępność dla wszystkich zainteresowanych?, przy czym chodzi tu o dostępność dla wszystkich zainteresowanych takiego samego lub podobnego świadczenia, a zatem brak indywidualizowania przedmiotu świadczenia na potrzeby poszczególnych zamawiających. Natomiast pod pojęciem ?ustalone standardy jakościowe" należy rozumieć: typy lub gatunki (dostaw/usług) znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, oferowanym w powszechnej ofercie standardom, nie zaś specyficznym wymaganiom zamawiającego, na skutek dostosowania standardu dostawy czy usługi do jego indywidualnych potrzeb, a zatem o jakości nie wymagającej indywidualnego ustalenia. Pojęciu temu będą zatem odpowiadać dostawy towarów objętych produkcją masową, seryjną, a także dostawy lub usługi popularne na rynku, dostępne w stałej ofercie podmiotów zajmujących się tego typu świadczeniami, w określonym w tej ofercie, ustalonym standardzie.
Przez powszechną dostępność dostaw lub usług należy rozumieć zatem oferowanie ich przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług. Oznacza to, że tryb zapytania o cenę nie może być wykorzystywany do nabywania towarów lub usług specjalistycznych, przeznaczonych dla wąskiego kręgu odbiorców, o dostępności ograniczonej do nielicznych, specjalistycznych wykonawców (podobnie Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 5 lutego 2001 r. sygn. sprawy: DF/GKO/Odw.- 255/432/RN-146/00). Trybu zapytanie o cenę nie można więc stosować do zamówień obejmujących wszelkie nietypowe dostawy czy usługi wymagające szczególnych kwalifikacji, bądź do zamawiania usług lub dostaw wyjątkowego zastosowania. Do usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych z całą pewnością nie można zaliczyć usług eksperckich, usług koordynatorów projektów czy usług Inżyniera Kontraktu (tak: Regionalna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych w orzeczeniu z dnia 17 września 2007 r. sygn. sprawy: 0965-DB/94/07).
Przez ?ustalone standardy jakościowe" pojmowane jako ?przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki), odpowiadające przeciętnym wymaganiom" należy rozumieć zarówno standardy wynikające z przyjętych dla danych dostaw lub usług norm określonych przepisami prawa, jak i wymagań przyjętych jako normy w powszechnym odbiorze konsumenckim. Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być więc ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych wykonawców, poprzez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. "