hektor2014 napisał/a:Porównać należy:
1. do średnich wszystkich cen złożonych ofert
2. do szacunkowej wartości zamówienia - czyli netto od kwoty 6 000 000 zł
wyżej wynika z ustawy
Niżej natomiast z KIO
od. 2 - należy ubruttowić netto wartości zamówienia! -
Dla celów porównawczych i oceny, czy dana cena ofertowa nie jest rażąco niska zasadnym jest ?ubruttowienie" szacunku zamawiającego. Nie można bowiem zestawić ceny netto zamówienia z ceną brutto oferty, gdyż prowadziłoby to do absurdalnych wyników - orzekła Krajowa Izba Odwoławcza.
W sprawie rozpatrywanej przez KIO, zamawiający kierując się dyspozycją znowelizowanego art. 90 ust. 1 p.z.p., wezwał wykonawców do złożenia wyjaśnień i przedstawienia dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny ofertowej.
Nowa regulacja obowiązująca od 19 października 2014 r., zakłada bowiem, że zamawiający powinien zwrócić się do wykonawców o złożenie takich wyjaśnień w przypadku podejrzenia rażąco niskiej ceny i jest to wezwanie obowiązkowe. Istnieje przy tym matematyczny wyznacznik rażąco niskiej ceny tj., gdy cena oferty jest niższa o 30 proc. od wartości zamówienia lub od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.
Pojawiła się jednak wątpliwość, czy wartość zamówienia, o której mowa w znowelizowanym art. 90 ust. 1 p.z.p. (sformułowanie "o 30% od wartości zamówienia") to wartość netto czy brutto?
W ocenie Izby ?wartość zamówienia", biorąc pod uwagę dotychczasową wykładnię tego pojęcia, w kontekście podejrzenia rażąco niskiej ceny, należy interpretować jako wartość szacunkową danego, konkretnego zamówienia. Mowa tutaj o wartości szacunkowej z odliczeniem wartości przewidywanych zamówień uzupełniających, jednak obliczonej zgodnie z art. 32 ust. 1 p.z.p. jako wartość netto. Do tej wartości netto zamówienia, w celu porównania tej wartości z wartością ofert złożonych w postępowaniu, należy doliczyć kwotę podatku VAT.
Jak podkreśliła Krajowa Izba Odwoławcza, porównanie wartości szacunkowej netto z wartością ofert określanych w kwotach brutto, prowadziłoby do konieczności oceny nieporównywalnych de facto elementów. W efekcie, literalna interpretacja pojęcia ?wartość zamówienia" ze znaczeniem tego pojęcia, jakie mu nadaje art. 32 ust. 1 p.z.p. szczególnie w sytuacji dot. rażąco niskiej ceny, prowadziłaby do absurdalnych wniosków. Nie można przecież porównywać ceny netto z ceną brutto.
Z tego względu KIO stoi na stanowisku, że dla celów porównawczych i oceny, czy konkretna cena ofertowa nie jest rażąco niska zasadnym jest ?ubruttowienie" szacunku zamawiającego.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 lutego 2015 r. (KIO 165/15).
A może też tak odbruttowić cenę brutto do celów porównawczych ?!