1

Temat: łączenie doświadczenia

witam warunek dwie roboty budowlane pytanie od oferentów
1) konsorcjum 2 firm każda z nich po jednej robocie
2) jedna robota oferenta +jedna  z 26.2b
3) jedna robota z 26.2b + jedna robota z 26.2b
4) dwie roboty z 26.2b
moim zdaniem tylko 4 w siwz nie ma uszczegółowienia myślałem ze 1 też ale w ostatnich Przetargach publicznych twierdzą że nie

2

Odp: łączenie doświadczenia

IMO
1 nie
2 tak
3 tak
4 tak

3

Odp: łączenie doświadczenia

muszę dawać po 1 robocie wink

4

Odp: łączenie doświadczenia

Katiqq napisał/a:

IMO
1 nie

dlaczego 1 nie? po to się 2 firmy łączą, żeby razem spełniać warunki.
jak dla mnie 1 gwarantuje lepsze wykonanie zamówienia, niż pozostałe 3 przypadki. z tym udostępnianiem wiedzy i doświadczenia, to często jest sztuka dla sztuki.

5

Odp: łączenie doświadczenia

jak dla mnie to 4,
niby dwóch niedoświadczonych daje jednego doświadczonego ?

6

Odp: łączenie doświadczenia

a jakby jeden spełniam warunek wiedzy i doświadczenia a drugi warunek finansowy, to byś uznał, że jest ok?

7

Odp: łączenie doświadczenia

tak

8

Odp: łączenie doświadczenia

to może znacie jakiś wyrok, który by mówił, że 1 nie wchodzi w grę?

9

Odp: łączenie doświadczenia

Bardzo proszę.
KIO 1495/14
Warunek postawiony przez Zamawiającego na gruncie analizowanej sprawy obejmuje wykonanie dwóch robót o określonym zakresie i wartości. Wykonawca zamierzający ubiegać się o zamówienia winien zatem wykonać dwie takie roboty, jako miernik wiedzy i doświadczenia niezbędnych do wykonania zamówienia. Konsorcjum, do którego odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące wykonawcy, dla wykazania spełnienia tak opisanego warunku powinno zatem znaleźć się w sytuacji takiej jak wykonawca, który dwa razy wykonał wymagane zadanie. Sumowanie robót wykonanych przez dwa różne podmioty, wchodzące w skład konsorcjum, nie stwarza takiej sytuacji, jak wykonanie tych robót przez jeden podmiot. Żaden z tych podmiotów, poprzez zawiązanie konsorcjum nie zwielokrotnił swojego doświadczenia, nie znalazł się w sytuacji, że dwa razy wykonał określone roboty budowlane.

10

Odp: łączenie doświadczenia

i jeszcze jeden wątek odnośnie konsorcjum.
załóżmy, że warunek zdolności finansowej to np. 100.000
1 konsorcjant ma 50.000 i 2 też 50.000.
do uznania?
dwóch biednych daje jednego bogatego wink?

11 (edytowany przez Katiqq 2015-05-21 10:27:09)

Odp: łączenie doświadczenia

Co do pkt 2 i 3 to zakładam, że podmiot trzeci byłby podwykonawcą, bo niby jak przekazałby swoje doświadczenie w rb? Chociaż po głębszym namyśle mam wątpliwości podobnie jak do wykonania po 1 rb u konsorcjantów...

Co do warunku finansowego - no niestety taki trend panował dotychczas wśród orzeczeń KIO, że dwóch biednych jednak daje jednego bogatego. Nie mnie rozsądzać, czy słusznie, czy nie. Fakt jest taki, że razem będą posiadać te pieniądze, których wymagano, czego nie można powiedzieć o posiadaniu doświadczenia w wykonaniu 2 rb, skoro każdy wykonał tylko po jednej. Pozostaje mieć nadzieję, że po wyroku KIO 1495/14 podobna tendencja zapanuje w zakresie warunku finansowego.

12

Odp: łączenie doświadczenia

ok. thx. nie mam już więcej pytań.

13 (edytowany przez Katiqq 2015-06-01 09:03:32)

Odp: łączenie doświadczenia

Tak jeszcze a propos warunku finansowego i ekonomicznego  - wyniki kontroli przeprowadzonych w 2014 r.   http://uzp.gov.pl/cmsws/page/?F;429;zbiorcze_informacje_o_wynikach_kontroli_zamowien_wspolfinansowanych_ze_srodkow_ue.html
str. 58
Jak wynika z treści oferty złożonej przez wykonawcę R., na potwierdzenie spełniania powyższego warunku ww. wykonawca przedstawił dokumenty w postaci rachunku zysków i strat oraz bilansu, z których wynika, że w żadnym z lat 2011-2013 nie osiągnął przychodu netto ze sprzedaży w wysokości minimum 15 mln zł. Jednocześnie wykonawca przedstawił zobowiązanie podmiotu trzeciego Z. o udostępnieniu "zdolności finansowych" w postaci "przychodu netto ze sprzedaży - bilansu i rachunku zysków i strat za ostatnie 3 lata obrotowe?, w celu potwierdzenia ww. warunku udziału w postępowaniu. Wykonawca załączył także bilans oraz rachunek zysków i strat za lata 2011-2013 wystawiony dla podmiotu trzeciego Z. Zsumowane potencjały wykonawcy oraz podmiotu trzeciego potwierdziły spełnienie warunku.

str. 60
Z dokumentów załączonych do oferty wynika też, że zsumowane przychody wykonawcy i ww. podmiotu trzeciego osiągają wymaganą przez zamawiającego wartość.

Jednak dwóch biednych nadal daje jednego bogatego...

14

Odp: łączenie doświadczenia

A dla mnie to tylko 4 jest na tak wink

15

Odp: łączenie doświadczenia

Dlaczego?

16 (edytowany przez bipi 2015-06-01 09:12:39)

Odp: łączenie doświadczenia

Ponieważ co najmniej jeden powinien doświadczenie (całe) posiadać - a z tego wynika, że tylko podmiot 3 dysponuje pełnym doświadczeniem.
PS. Oczywiście chodzi o podmiot trzeci z punktu 4 wink

17

Odp: łączenie doświadczenia

To znaczy, że słusznie miałam wątpliwości.

18

Odp: łączenie doświadczenia

To nie jest do końca tak, każdy przypadek trzeba potraktować odrębnie, owszem nie można sumować w sposób dowolny ale też czym jest istota konsorcjum?
Jeżeli wykonawca w SIWZ nie zastrzegł że 2 roboty mają być wykonane łącznie przez jednego z członków konsorcjum to moim zdaniem jest ok!

19 (edytowany przez bipi 2015-06-01 12:21:31)

Odp: łączenie doświadczenia

Ale Marcel - weź to na logikę ( wink ) Przyjmuje się, że doświadczenia nabierasz wykonując powtarzalnie minimum 2 podobne zadania - jedno to eksperyment. Jeśli przyjąć Twoje stanowisko, to otrzymujesz tyle, że dwóch wykonawców przeprowadziło po 1 eksperymencie ale doświadczenia nie nabył żaden.
PS. Oczywiście cały czas myślę o zamówieniach, których zakończeniem jest pewien rezultat - jeśli chodzi o usługi/dostawy/roboty powtarzające się lub ciągłe, to nie ma IMO przeciwskazań do sumowania doświadczenia.

20

Odp: łączenie doświadczenia

Tak, ale potwierdzenia Twojego stanowiska (jednoznacznego) nie ma, np.

W ocenie Sądu Okręgowego brak jest także podstaw do podzielenia zarzutów skarżącego, iż kwestionowane postanowienie SIWZ, zgodnie z którym ?warunek wiedzy i doświadczenia nie podlega sumowaniu ? co oznacza, że albo Wykonawca składający ofertę wykaże się realizacją dwóch wymaganych robót albo jeden z uczestników konsorcjum wykaże się realizacją dwóch wymaganych robót [warunek wiedzy i doświadczenia nie będzie spełniony, jeżeli wszyscy uczestnicy konsorcjum w sumie wykażą zrealizowanie dwóch robót ale żaden z nich nie wykonał wymaganych dwóch robót? - jest bezwzględnie nieważne. Powyższy zarzut Skarżący uzasadniał treścią art. 58 k.c. w związku z art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych, który odsyła w sytuacjach nieuregulowanych do przepisów Kodeksu cywilnego.

Nie można zgodzić się ze Skarżącym, który twierdził, że przywołane zapisy SIWZ są niedopuszczalne, ponieważ naruszają przepisy obowiązującego prawa tj. art. art. 7 ust. 1 w związku z art. 23 ust. 3 i art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy 23 ust 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Co do wskazywanego naruszenia art. 23 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, także w tym kontekście naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy P.z.p. wskazać należy w pierwszej kolejności, że nie wykazano, w jaki sposób doszło w tym przypadku do ograniczenia, czy naruszenia zasady uczciwej konkurencji w postępowaniu, czy równego traktowania. Zasada równego traktowania w tym przypadku nie została naruszona ponieważ przywołane postanowienie SIWZ umowy jest identyczne dla wszystkich potencjalnych uczestników postępowania. Odmienna sytuacja zachodziłaby np. w sytuacji gdyby Zamawiający żądał spełnienia tego warunku przez każdego z członka Konsorcjum, wymagania w stosunku do Konsorcjum byłoby wówczas wyższe niż wobec wykonawców ubiegających się samodzielnie o udzielenie zamówienia.

Powołany przepis art. 23 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Z przywołanej normy nie wynika zatem ? jak zdaje się twierdzić Skarżący - postulat łączenia zasobów wykonawców tworzących konsorcjum w sposób dowolny, nie wynika z niej także żadna szczególna regulacja dotycząca sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Zasadniczo bowiem, jak wskazuje dyrektywa zawarta w tej normie potencjał konsorcjum powinien odpowiadać zdolności do wykonania zamówienia - pojedynczego wykonawcy.

Powyższe nie oznacza także, że sporne postanowienie SIWZ stawia wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia wymaganie wyższe niż wobec wykonawców ubiegających się udzielenie zamówienia samodzielnie ? zamawiający nie żądał ? jak wskazano wcześniej - spełnienia wskazanego warunku wiedzy i doświadczenia przez każdego członka konsorcjum osobno, czy też przez określonego członka konsorcjum np. przez lidera.

Sąd Okręgowy podziela stanowisko KIO, iż wymaganie dotyczące spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, polegające na konieczności wykonania dwóch robót budowlanych przez ten sam podmiot dotyczy w takim samym stopniu wykonawcy, jak konsorcjum, czy podmiotu trzeciego, udostępniającego swoje zasoby na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy. Treść spornego warunku w istocie wyraża bowiem wymaganie, by wykonawca co najmniej dwukrotnie wykonał zadanie o określonej wartości i charakterze.

Analizując powołane wyżej postanowienia SIWZ należy dodać, iż zamawiający opisał sposób oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania przez wykonawcę wiedzy i doświadczenia (art.22 ust. 1 pkt 2 ustawy) korzystając w tym zakresie z przysługującego mu uprawnienia wynikającego wprost z art. 22 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Jak wynika z przywołanego przepisu opis sposobu dokonania ceny spełniania warunków udziału w postępowaniu powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do niego, co ma służyć zapewnieniu udzielenia zamówienia wykonawcy, który daje rękojmię należytego wykonania przedmiotu zamówienia i realizacji wyrażonej w art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zasady wymagającej przygotowania i prowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Nowelą z dnia 12.10.2012 został dodany do art. 22 ust. 5, zgodnie z którym warunki o których mowa w ust 1, oraz opis sposobu dokonania oceny ich spełnienia maja na celu zweryfikowanie zdolności wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. W postępowaniu w sprawie którego przedmiot stanowią dostawy wymagające wykonania prac dotyczących rozmieszczenia lub instalacji, usługi lub roboty budowlane, zamawiający może ocenić zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji efektywności o doświadczenia.

Zauważyć należy w tym miejscu, że w sprawie nie było zarzutów, aby postawiony przez Zamawiającego warunek udziału w zakresie wiedzy i doświadczenia - został postawiony nieadekwatnie do przedmiotu zamówienia.

Sąd Okręgowy podziela stanowisko Skarżącego, iż w świetle utrwalonej wykładni przepisu art. 23 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia obowiązany jest wykazać, że nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu w oparciu o art. 24 ust. 1 ustawy określającego tzw. warunki negatywne. Natomiast jeżeli chodzi o warunki udziału w postępowaniu określone w art. 22 ust. 1 pkt 2-4 ustawy Prawo zamówień publicznych, dotyczące potencjału technicznego, osobowego, ekonomicznego i finansowego (tzw. warunki pozytywne), w przypadku konsorcjum, przyjmuje się zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie (...), że co do zasady mogą być one spełnione łącznie. Taka wykładnia wynika z samej istoty konsorcjum, które tworzone jest właśnie w celu łączenia potencjału technicznego, osobowego ekonomicznego i finansowego. Dlatego też potencjały te, co do zasady, podlegają sumowaniu.

Wspólne wykazywanie spełniania określonych warunków udziału w postepowaniu nie może być jednak ? w ocenie Sądu Okręgowego - uznawane za bezwzględną zasadę, lecz winno być rozpatrywane w kontekście konkretnego warunku powiązanego z przedmiotem zamówienia. W rozpoznawanej sprawie treścią postawionego warunku udziału w postępowaniu jest wymóg wykonania dwóch lub więcej takich samych zadań. Treścią warunku jest więc dwukrotne [lub więcej] wykonanie określonych robót. Miarą minimalnego doświadczenia wykonawcy Zamawiający w tym wypadku uznał nie tylko wykonanie określonego zadania, ale także jego powtórzenie ? jednokrotne. Sąd Okręgowy podziela stanowisko zawarte w zaskarżonym orzeczeniu (...), że przepis art. 23 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych nie oznacza uprawnienia do bezrefleksyjnego sumowania różnych elementów postawionych w ramach jednego warunku. Rozdzielanie wskazanego warunku wiedzy i doświadczenia w sposób wskazany przez Skarżącego na obecnym etapie postępowania ? mając na uwadze jednoznacznie postawione w tym względzie w SIWZ wymagania, co podkreślono na wstępie rozważań - nie może być uznane za uprawnione.

Zgodzić należy się także ze stanowiskiem KIO, iż okoliczność, że konsorcjum musi wykazać wykonanie - dla spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia - dwóch robót budowalnych o określonym charakterze, zakresie i wartości nie oznacza, że powyższe spełnia zsumowanie robót wykonanych przez podmioty, które zawarły umowę konsorcjum. Zsumowanie doświadczeń dwóch odrębnych podmiotów ? nie oznacza, że wspólnie odpowiadają oni w zakresie doświadczenia wykonawcy, który wykonał dwukrotnie wymagane roboty budowlane. Wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu nie ma znaczenia wyłącznie formalnego, lecz powinno być postrzegane w aspekcie materialnym, czyli właśnie zdolności do wykonania przedmiotu zamówienia z należytą starannością w tym przypadku wymaganym doświadczeniem w robotach budowlanych dotyczących obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Takie wymaganie nie może być uznane ?zdaniem Sądu Okręgowego - w okolicznościach badanej sprawy (jako zakomunikowane jednoznacznie wszystkim potencjalnym wykonawcom w treści SIWZ oraz ogłoszeniu i nie zakwestionowane w oparciu o art. 180 ust 2 w zw. z art. 182 ustawy) za prowadzące do naruszeniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców przewidzianej w art. 7 ust 1 ustawy.

Zatem zawarte w skardze zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 w związku z art. 23 ust. 3 i art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy - poprzez wadliwą ich wykładnię okazały się niezasadne.

21

Odp: łączenie doświadczenia

Marcel daj sygnaturkę, proszę.

22

Odp: łączenie doświadczenia

Oczywiście, że nie ma - ale jest szansa, że ulegnie zmianie i "naprawi" się. Oby KIO trzymało się tego wink

23

Odp: łączenie doświadczenia

Dlatego też bipi póki co 2,3,4 są ok.

24 (edytowany przez bipi 2015-06-01 13:03:00)

Odp: łączenie doświadczenia

Nie! - nie dla mnie wink Akurat 4 jest dla mnie ok (choć nie do końca, jak cały 26.2b) tongue

25

Odp: łączenie doświadczenia

Katiqq napisał/a:

Marcel daj sygnaturkę, proszę.

Dzięki