1

Temat: odmowa podpisania umowy

Witam

Jaki tok zakończenia postępowania przyjąć w przypadku gdy Wykonawca odmówił zawarcia umowy? /Kolejnego z rankingu nie możemy wybrać, ponieważ upłynął termin związania ofertą/ Informacja na BIP o zamknięciu postępowania (KIO 1285/11) czy unieważnienie postępowania 93.1.7 ?

Pozdrawiam

2

Odp: odmowa podpisania umowy

postępowanie finalnie kończy się bez udzielenia zamówienia.

3

Odp: odmowa podpisania umowy

proponuję wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 17.01.2013 r. Sygn. akt IX Ga 392/13
" Uzasadniając powyższe wskazać należy, że żaden z obowiązujących przepisów ustawy Pzp nie daje podstaw do twierdzenia, że nie jest możliwe rozpatrywanie, ocena i wybór oferty, w tym podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania w przypadku, gdy upłynie termin związania ofertą."
- może warto ratować postępowanie i wybrać kolejnego tym bardziej, że tutaj nie mamy ponownej oceny ofert - miejsca są już zajęte wink
W wyroku Sądu są też przywołane inne wyroki KIO...

4

Odp: odmowa podpisania umowy

Iwo - chyba tak zrobię. Dzięki smile

5

Odp: odmowa podpisania umowy

Iwo napisał/a:

proponuję wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 17.01.2013 r. Sygn. akt IX Ga 392/13
" Uzasadniając powyższe wskazać należy, że żaden z obowiązujących przepisów ustawy Pzp nie daje podstaw do twierdzenia, że nie jest możliwe rozpatrywanie, ocena i wybór oferty, w tym podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania w przypadku, gdy upłynie termin związania ofertą."
- może warto ratować postępowanie i wybrać kolejnego tym bardziej, że tutaj nie mamy ponownej oceny ofert - miejsca są już zajęte wink
W wyroku Sądu są też przywołane inne wyroki KIO...

Wybór oferty oraz ponowny wybór tylko w terminie związania ofertą - dlaczego? - bo po tym terminie po prostu NIE MA OFERTY - po to jest właśnie termin związania ofertą. Mocno naciągany ten wyrok.

Co innego zawarcie umowy po terminie związania oferty - w tym przypadku jest to możliwe.

6

Odp: odmowa podpisania umowy

Zgadzam się z Darkiem.

7

Odp: odmowa podpisania umowy

Miałam zapis w SIWZ: W przypadku, gdy Wykonawca, którego oferta została wybrana uchyla się od zawarcia umowy, Zamawiający wybierze ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Mam zamiar wystąpić do 2-go (str. 15 ww. wyroku) czy jest gotowy mimo braku związania ofertą zawrzeć umowę na warunkach wskazanych w ofercie. A liczne wyroki mówią, że podpisanie umowy może nastąpić po terminie ZO. Ponownego wyboru  najkorzystniejszej oferty by nie było - ranking bez zmian.

8

Odp: odmowa podpisania umowy

może uda się powiązać jedno z drugim

Sygn. akt KIO/31/11
WYROK
z dnia 20 stycznia 2010 r.
"Istotne z punktu widzenia rozpoznawania przedmiotowej sprawy jest określenie przez ustawodawcę początkowego i końcowego momentu postępowania. Niewątpliwie, postępowanie rozpoczyna się, w zależności od wybranego trybu, publicznym ogłoszeniem, bądź przekazaniem zaproszenia. Jako koniec postępowania ustawa określa wybór oferty najkorzystniejszej, przy czym w przypadku wniesienia przez wykonawców odwołań na czynność badania i oceny ofert, należy brać pod uwagę wybór oferty najkorzystniejszej dokonany po rozpoznaniu odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Procedurę wyboru oferty najkorzystniejszej ustawodawca sprecyzował w Rozdziale 4 ustawy Pzp jednoznacznie określając podstawy i sposób postępowania zamawiającego. Jednocześnie, z procedurą wyboru oferty najkorzystniejszej związany jest szereg innych przepisów ustawy Pzp, jak np.:
- art. 7 ustawy Pzp statuujący podstawowe zasady postępowania tj. zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji,
- art. 26 ustawy Pzp określający obowiązek Zamawiającego do stawiania wykonawcom wymogu złożenia określonych oświadczeń i dokumentów oraz sposób ich uzupełniania,
- art. 46 ustawy Pzp precyzujący sytuacje, w których zamawiający zobowiązany jest do zwrotu wniesionego przez wykonawców wadium, podstawy zatrzymania wadium przez zamawiającego oraz formułujący uprawnienie zamawiającego do żądania ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, jeżeli jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w wyniku rozstrzygnięcia odwołania,
- art. 179 ? 198g ustawy Pzp określające środki ochrony prawnej przysługujące wobec czynności i zaniechań zamawiającego podjętych w postępowaniu o udzielenie zamówienia i sposób ich rozpoznawania.
W tym miejscu należy wyraźnie wskazać, że wyborem, o którym mowa w art. 2 ust. 7a ustawy Pzp nie może być instytucja wyboru ?następnej oferty z listy? przewidziana w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp, znajdująca zastosowanie po zakończeniu postępowania o zamówienia publiczne. Na powyższe wskazuje już sama systematyka ustawy ? możliwość wyboru oferty spośród pozostałych ofert została ujęta w przepisie określającym terminy, w jakich zamawiający może zawrzeć umowę z wykonawcą. Ponadto, ustawodawca jednoznacznie wskazuje, że czynność ta nie może być poprzedzona ponownym badaniem i oceną ofert. Przepis ten stanowi zatem swoisty wyjątek od zasady badania i oceny ofert przy zachowaniu zasad przewidzianych w ustawie oraz informowania wykonawców o wszelkich skutkach tych czynności. Tym samym, ustawodawca w tym przypadku wyeliminował wszelkie prawa i obowiązki zamawiającego związane z wyborem oferty najkorzystniejszej, w tym te, o których mowa w Rozdziale 4 ustawy Pzp. Ustawodawca nie
nałożył zatem na zamawiającego dokonującego przyjęcia oferty na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy Pzp obowiązku informowania wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty, o wykonawcach, którzy złożyli oferty w postępowaniu, o wykonawcach wykluczonych, bądź tych, których oferty zostały odrzucone, jak również o terminie, po upływie którego umowa może być zawarta.
Na wyraźne odróżnienie wyboru oferty najkorzystniejszej od wyboru, o którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp wskazuje również treść ust. 1 art. 91 ustawy Pzp, który jednoznacznie określa podstawę dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej tj. kryteria oceny ofert określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Instytucja wyboru z art. 94 ust. 3 ustawy Pzp nie została oparta na ustanowionych przez zamawiającego kryteriach oceny ofert.
Dodatkowo, ustawa nie daje wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia uprawnienia do składania odwołań na wybór oferty, o którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp ? wszelkie zastrzeżenia do sposobu oceny ofert przez zamawiającego powinny być rozpoznawane na etapie wyboru oferty najkorzystniejszej poprzedzonej badaniem i oceną ofert. Wszystkie informacje związane z ww. działaniami zamawiającego nabierają statusu informacji wiążącej od chwili, gdy upływa termin na wniesienie odwołania. Okoliczność polegająca na uchylaniu się od zawarcia umowy nie ma wpływu na dalszy tok postępowania, bowiem w takiej sytuacji zamawiający może skorzystać z uprawnienia do zawarcia umowy z kolejnym wykonawcą, co nie powoduje nowych, nie znanych dotąd okoliczności mogących stanowić podstawę do zaskarżenia w trybie odwołania.
Wobec powyższego, do trybu wyboru oferty określonego w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp nie znajduje zastosowania uprawnienie zamawiającego do żądania od wybranego wykonawcy ponownego wniesienia wadium, bowiem uprawnienie to statuuje się wyłącznie wobec wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w wyniku rozstrzygnięcia odwołania.
Do wyboru oferty nie poprzedzonego badaniem i oceną ofert nie znajduje zastosowania również klauzula standstill oznaczająca minimalny okres zawieszenia dopuszczalności zawarcia umowy po zawiadomieniu wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej i której celem jest zapewnienie wykonawcom prawa do skorzystania ze środków ochrony prawnej (art. 94 ust. 1 ustawy Pzp).
Reasumując, wybór oferty, w którym mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Pzp stanowi przyjęcie oferty przez zamawiającego, jest oświadczeniem woli zamawiającego o zamiarze zawarcia umowy z danym wykonawcą w wyniku wcześniej dokonanej oceny.
Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że wybór oferty dokonany przez zamawiającego na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy Pzp stanowi czynność podejmowaną przez zamawiającego po zakończeniu postępowania, która zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy Pzp nie może być kwestionowana w drodze odwołania. Czynność ta może stać się podstawą zaskarżenia przez wykonawcę na drodze cywilnoprawnej.

9 (edytowany przez hektor2014 2015-07-17 13:23:16)

Odp: odmowa podpisania umowy

podpisanie umowy po TZO jak najbardziej można, ale ponowny wybór moim zdaniem jest niemożliwy

10

Odp: odmowa podpisania umowy

Wyrok KIO z dnia 29 października 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 1337/09
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego przedstawionej w toku rozprawy przed Izbą, w której wskazywano na nowe brzmienie art. 94 ust. 1 ustawy Pzp, Izba uznała tę argumentację za nieprzekonującą. W świetle przywołanego przepisu po zmianach wprowadzonych przepisami ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171 ust. 1058) Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego nie wcześniej niż po upływie ustawowych terminów na składanie środków ochrony prawnej na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej. Przywołany przepis w aktualnym brzmieniu w żaden sposób nie wskazuje na konieczność zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego w terminie związania ofertą, co przed wejściem w życie przepisów przywołanej nowelizacji było wymogiem bezwzględnym dla dochowania ważności umowy zawieranej w sprawie zamówienia publicznego.
W ocenie składu orzekającego Izby aktualne brzmienie przepisu art. 94 ust. 1 ustawy Pzp w żaden sposób nie deprecjonuje ustaleń Izby zawartych powyżej, odnoszonych się do konieczności złożenia przez wykonawcę w postępowaniu oświadczenia woli o przedłużeniu terminu związania ofertą, jeśli oczekuje uznania tej oferty za ważną. Czym innym jest bowiem ustalenie przez Zamawiającego w toku badania, oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej, że dana oferta jest sprzeczna z przepisami ustawy Pzp (bowiem upłynęły ustawowo określone terminy w tym zakresie), a czym innym jest kwestia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego po wyborze oferty najkorzystniejszej, jeśli nawet po dokonaniu tej czynności termin związania ofertą upłynął. Interes wykonawcy w sytuacji ewentualnego przedłużania czynności przez Zamawiającego w toku postępowania (i tych czynności) został w tym zakresie zabezpieczony przez ustawodawcę w przepisie art. 85 ust. 1 ustawy Pzp, dającym uprawnienie również dla wykonawcy do samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą.
Powyższy przepis daje zatem możliwość zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego również po upływie terminu związania ofertą. Powyższe nie oznacza, że Zamawiający, dokonując wyboru oferty najkorzystniejszej, nie musi mieć pewności, że dany wykonawca w dalszym ciągu, na warunkach określonych w ofercie, zobowiązuje się wykonać zamówienie, a w przypadku ewentualnej odmowy podpisania przez niego umowy Zamawiający będzie mógł dochodzić swoich praw. W momencie dokonywania wyboru oferty najkorzystniejszej   oferta   wybierana   przez   Zamawiającego   powinna   spełniać   wymogi określone w przepisach ustawy Pzp. Przepis art. 94 ust. 1 ustawy Pzp natomiast, niezależnie od powyższego, daje Zamawiającemu prawo zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranym wykonawcą po upływie terminu związania ofertą, jeśli wykonawca wyraża w tym zakresie taką wolę.
Jak wynika z powyższego, są to terminy minimalne zawierania umów, a nie maksymalne, których nie można przekroczyć. Należy zauważyć, że w obecnym stanie prawnym nie ma zakazu zawierania umów w sprawie zamówienia publicznego po terminie związania ofertą. W związku z tym przekroczenie terminu związania ofertą nie może być ocenione jako wada postępowania uniemożliwiająca zawarcie ważnej umowy (wyrok KIO z 7 stycznia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1581/09).

Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 15 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1070/10, stwierdziła, że ustawa Pzp, a w tym również jej art. 94 ust. 1, nie stanowi zobowiązania dla zamawiającego i wykonawcy do zawarcia umowy przed upływem terminu związania ofertą.

Natomiast brzmienie art. 94 ust. 1 ustawy Pzp upoważnia zamawiającego do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranym wykonawcą po upływie terminu związania ofertą, jeśli wykonawca wyraża w tym zakresie taką wolę (wyrok KIO z 29 października 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 1337/09).