1

Temat: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Przetarg nieograniczony do progów unijnych na roboty budowlane. Wynagrodzenie dla wykonawcy ryczałtowe. Wykonawca otrzymał dokumentację łącznie z przedmiarem, który był dokumentem pomocniczym do przygotowania oferty. Zamawiający nie wymagał złożenia kosztorysu ofertowego wraz z ofertą, kosztorys ma być złożony dopiero przed podpisaniem umowy. Wykonawca złożył ofertę nie wpisując do formularza ofertowego ceny netto, VAT-u i ceny brutto. Załączył jednak kosztorys ofertowy w którym jest podana cena netto, VAT i brutto. Czy oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt.2, czy też podlega poprawie na podstawie art.87 ust.2 pkt.3.

2

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Osobiście bym poprawił biorąc dane z kosztorysu ofertowego.

3

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Dziękuję za odpowiedź , jak też tak myślałam.

4

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Tak informacyjnie dla zainteresowanych - odpowiedź eksperta z dziedziny zamówień:

Odpowiedź eksperta:
Zamawiający powinien poprawić opisaną nieprawidłowość w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p. Uchybienie polegające na nie wpisaniu we wzorze formularza ofertowego ceny za realizację zamówienia przy równoczesnym wycenieniu przez wykonawcę świadczenia w innym dokumencie stanowiącym obligatoryjny załącznik do oferty należy zakwalifikować jako omyłkę wskazaną w art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p.
Oceniana oferta może być poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. o ile złożenie kosztorysu ofertowego jest wystarczające do przyjęcia, iż wykonawca deklaruje chęć zrealizowania całości zamówienia zgodnie z wymaganiami SIWZ. Art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. nakłada na zamawiającego obowiązek poprawiania omyłek polegających na niezgodności oferty z treścią SIWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. P.z.p obliguje więc zamawiającego do poprawiania w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego omyłek w treści oferty, jeżeli zachodzą łącznie dwie okoliczności: stwierdzona przez zamawiającego niezgodność oferty z SIWZ ma charakter omyłki i poprawienie tej omyłki nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty. Nieprawidłowości kwalifikowane do tej grupy mogą mieć bardzo różnorodny charakter i mogą dotyczyć przykładowo wysokości wynagrodzenia, zakresu świadczenia, czy też jakiegokolwiek innego elementu określającego treść zobowiązania wykonawcy. Ustawa nie określa zamkniętego wyliczenia możliwych do poprawienia niezgodności, dając w tym zakresie zamawiającym stosunkowo duży margines swobody ograniczony m.in. ?istotnością? wprowadzanym zmian w ofercie. Podobne stanowisko znajdujemy w Informatorze Urzędu Zamówień Publicznych nr 8/2013 w dziale poświęconym kontroli zamówień publicznych. Na str. 8 czytamy m.in. ?Art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie wskazuje rodzaju omyłek, zatem obejmuje wszelkie niezamierzone, błahe pomyłki, niedopatrzenia, błędy niezamierzone, opuszczenia, drobne różnice nie będące świadomym pominięciem określonych w siwz wymogów. Może to dotyczyć także ceny wskazanej w ofercie?.
W mojej ocenie, zamawiający jest uprawniony do poprawienia oferty w tym trybie ponieważ, po pierwsze, nie wypełnienie formularza ofertowego może być zakwalifikowane jako omyłka świadcząca o niezgodności oferty (rozumianej w tym przypadku bardziej jako wzór formularza ofertowego, a nie jako zakres oferowanego świadczenia) z SIWZ. Po drugie, wprowadzenie zmiany polegającej na przepisaniu do formularza ofertowego kwoty z kosztorysu ofertowego nie będzie stanowiło istotnych zmian w treści oferty rozumianej jako treść oferowanego świadczenia. Co ważne, poprawienie omyłki nie wymaga uzyskiwania dodatkowych wyjaśnień od wykonawcy, ponieważ jej charakter jest na tyle oczywisty, że zamawiający może dokonać samodzielnej poprawy omyłki. Dodatkowym argumentem przemawiającym za zastosowaniem art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. jest tryb ?naprawienia? omyłki zakwalifikowanej jako ?inna omyłka polegająca na niezgodności oferty z SIWZ?. Poprawianie tego rodzaju omyłek wymaga aktywnego udziału ze strony wykonawcy, który po otrzymaniu zawiadomienia o poprawieniu omyłki może nie wyrazić zgody na wprowadzenie zmiany, co będzie skutkowało odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 p.z.p.
W orzeczeniu z 30 stycznia 2009 r. (sygn. akt: KIO/UZP 70/09), skład orzekający Izby wskazał, że w sytuacji braku wyceny pozycji zamawiający powinien zwrócić się do wykonawcy w trybie art. 87 ust. 1 p.z.p. o wyjaśnienia w zakresie wskazania wartości wyceny brakującej pozycji a następnie dokonać poprawienia oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p.
Przyjmuje się, że czynność odrzucenia oferty nie powinna być podejmowana automatycznie i bezrefleksyjnie, warto w tym miejscu wskazać na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 października 2008 r. (KIO/UZP 1113/08) ?(...) Zamawiający w sytuacji, gdy poweźmie wątpliwości do treści oferty, w tym co do treści złożonych w niej oświadczeń, ma obowiązek żądania wyjaśnień od wykonawcy, który takie oświadczenie złożył, gdyż zgodności treści oferty z treścią SIWZ nie można przyjmować wyłącznie na podstawie oświadczenia wykonawcy bez weryfikacji jej zgodności (...)?.

5

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

A co zostało przeczytane podczas otwarcia ofert?

6

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Podczas otwarcia podano wartości z kosztorysu ofertowego

7

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

No i dobrze, do poprawki.

8

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Gdyby nie odczytano nic, albo odczytujący poinformowałby, po prostu o braku podania ceny, to co to by zmieniło?

9

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Witam,
a co w sytuacji gdy Zamawiający wymagał w formularzu ofertowym podania ceny całkowitej brutto (ryczałtowej) oraz dodatkowo podania tej ceny w rozbiciu na dwie składowe - roboty budowlane z dofinansowaniem - część robót jest kwalifikowalna, a część po prostu nie. Z załączonego przedmiaru robót nie wynikało wprost, które pozycje dotyczą robót kwalifikowalnych, a które robót niekwalifikowalnych - Wykonawca powinien je wycenić na podstawie dokumentacji budowlanej. Jeden z Wykonawców usunął z formularza ofertowego część dot. wskazania ceny za roboty kwalifikowalne i niekwalifikowalne. Do oferty dołączony jest kosztorys ofertowy Wykonawcy. Czy można uznać, iż wprowadzona modyfikacja formularza ofertowego nie skutkuje odrzuceniem oferty czy też należy odrzucić ofertę jako sporządzoną niezgodnie z SIWZ?

10

Odp: Brak określenia wynagrodzenia w formularzu ofertowym

Samo rozbicie podanej ceny na koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne to problem czysto techniczny i formalny, oferta z ceną jest, a na przyszłość lepiej podzielić pozycje i załączyć np. dwa przedmiary robót.