1

Temat: dokument określający zasady reprezentacji

Witam,
w SIWZ zażądałam m.in. dokumentów określających zasady reprezentacji Wykonawcy / pełnomocnictw (wzorem UZP, który takich dokumentów wymaga niezależnie od odpisów z KRS/ CEIDG żądanych na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z postępowania - są przecież Wykonawcy, którzy takich dokumentów nie muszą składać - tylko jeżeli odrębne przepisy ich wymagają). Ofertę złożył mi wojewódzki ośrodek sportu, ofertę podpisał Dyrektor, nie załączono żadnego dokumentu określającego zasady reprezentacji Dyrektora. Podmiot nie podlega obowiązkowi żadnej rejestracji (brak wpisu do KRS/ CEIDG) i pytanie jak zweryfikować czy Dyrektor ośrodka jest upoważniony do zaciągania zobowiązań? Czy mogę wezwać do uzupełnienia dokumentu określającego zasady reprezentacji, którego pierwotnie żądałam w SIWZ? Nigdy wcześniej nie miałam do czynienia z taką formą organizacyjną, z drugiej strony zastanawiam się na jakiej podstawie mogę żądać tych dokumentów (rozporządzenie ani ustawa ich nie wymienia).
Sama już nie wiem.

2

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

np. na podstawie uchwały zarządu województwa w sprawie nadania statutu ośrodkowi spotu - tylko jest pytanie - skoro rozporządzenie określa li tylko krs lub ceidg - to czy  masz taką podstawę - moim zdaniem nie - nie ma takiej potrzeby - to tak jak byś żądała uzupełnienia oferty od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wpisu do ceidg - a taka osoba może złożyć ofertę przecież - niestety.

3

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Tak, tylko ja wzorem SIWZ opracowywanych przez UZP umieściłam w SIWZ informację, że Wykonawcy muszą załączyć do oferty dokument określający zasady reprezentacji (wyszłam z założenia, że UZP ma poprawne SIWZ) skoro UZP żąda to jest to raczej żądanie uzasadnione. Takiego dokumentu nie otrzymałam. W jakiś sposób jednak muszę zweryfikować kompetencje Dyrektora do podpisana oferty i tutaj utknęłam - bo nie wiem czy w oparciu o art. 26 ust. 3 teraz mogę wystąpić o uzupełnienie tego dokumentu określającego zasady reprezentacji?

4 (edytowany przez Darek W. 2015-10-06 09:17:14)

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Nie musisz nic żądać  - bo dokument określający zasady reprezentacji żądasz jeśli dotyczy - np. oferta wspólna nie podpisana przez wszystkich, spółka cywilna, itp. -  a tu nie ma takiej potrzeby - o co chcesz uzupełnić skoro nie ma takiego dokumentu - a jego upełnomocnienie już z mocy prawa wynika  - np. uchwała zarządu, iż może podpisywać ofertę - moim zdaniem.

5

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Ale ja nie mam takiej uchwały?

6

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Reprezentacja samorządowych jednostek organizacyjnych




W celu wykonywania zadań publicznych, zarówno własnych, jak i zleconych, gmina, powiat i samorządowe województwo mogą tworzyć jednostki organizacyjne. Przybierają one różne formy organizacyjne - mogą posiadać osobowość prawną bądź też funkcjonować jako jednostki nieposiadające osobowości prawnej. O ich formie organizacyjno-prawnej decyduje organ stanowiący.

Jednostki organizacyjne posiadające przymiot osobowości prawnej charakteryzują się samodzielnością prawną i niezależnością od jednostek samorządu terytorialnego, działają w obrocie prawnym we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Potwierdza to art. 49 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym ?gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy". Analogiczna regulacja prawna dotycząca powiatu znajduje się w art. 49 ustawy o samorządzie powiatowym, zaś dotycząca województwa w art. 60 ustawy o samorządzie województwa. Przykładem takich jednostek organizacyjnych są instytucje kultury, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i inne. {paid}
Stationis municipii
Całkowicie odmiennie przedstawia się sytuacja prawna jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Do kategorii tej należą w szczególności: miejski ośrodek pomocy społecznej, powiatowy urząd pracy, dom dziecka, dom pomocy społecznej czy szkoły publiczne. W grupie tej znajduje się także urząd gminy (miejski), starostwo powiatowe i urząd marszałkowski. Jednostki te zawsze działają w imieniu i na rachunek organu założycielskiego: gminy, powiatu czy województwa. W literaturze przedmiotu jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są określane mianem stationis municipii. W obrocie cywilnoprawnym działają one w zastępstwie jednostki samorządu terytorialnego.
Konsekwencją prawną takiego stanu rzeczy jest to, że realizacja określonego zadania publicznego gminy, powiatu czy województwa za pośrednictwem nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej, następować będzie w imieniu jednostki samorządu terytorialnego i na jej rachunek. Ta ostatnia może być wskazana jedynie dodatkowo, obok podmiotu głównego, którym jest gmina, powiat czy województwo.
Jeśli zatem w wyniku działania nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej powstanie stosunek prawny, to zawsze jest on zawierany przez jednostkę samorządu terytorialnego, a nie przez tę jednostkę organizacyjną. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby obok gminy, powiatu czy województwa wskazywać taką jednostkę jako faktycznego realizatora stosunku prawnego (np. Gmina X - Urząd Miejski, Powiat X - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Województwo X - Wojewódzki Zarząd Dróg).
Wyjątek stanowią jedynie stosunki pracy, w których stroną - pracodawcą jest zawsze sama jednostka organizacyjna (tj. np. urząd miejski, szkoła, przedszkole, PUP, MOPS itd.), chociażby nawet nie posiadała osobowości prawnej.
Problem reprezentacji
Do składania oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem legitymowany jest wójt albo - działający na podstawie upoważnienia - zastępca wójta samodzielnie lub wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą. Wynika to jednoznacznie z art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Pojęcie ?zarząd mieniem", o którym mowa w art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym budzi wątpliwości, jako że nie zostało dostatecznie zdefiniowane. W wyroku z 11 października 2001 r. Sąd Najwyższy stwierdził, że ?w art. 46 ust. 1 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym chodzi wyłącznie o takie czynności w ramach zarządu mieniem, które wymagają wyrażenia woli na zewnątrz, a nie o wszystkie czynności zewnętrzne, które mają aspekt majątkowy" (II CKN 327/99, LEX nr 52727). Zatem poza zakresem regulacji art. 46 ust. 1 pozostaje ta część gospodarowania mieniem komunalnym, która nie stanowi zarządzania nim. Pojęcie ?gospodarowanie" jest bowiem szersze niż ?zarząd" (K. Bandarzewski w: ?Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym", red. P. Chmielnicki LexisNexis 2007 r., s. 442). Zakres gospodarowania mieniem gminnym określa w szczególności art. 23 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU 2004 nr 261 ze zm.).

PODMIOTY UPRAWNIONE DO REPREZENTACJI
Do składania oświadczeń woli w imieniu gminy, w zakresie zarządu mieniem legitymowany jest wójt albo - działający na podstawie upoważnienia - zastępca wójta samodzielnie lub wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą (art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Oświadczenia woli w imieniu powiatu w sprawach majątkowych składa dwóch członków zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (art. 48 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).
W samorządowym województwie oświadczenia woli składa marszałek województwa wraz z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej. Sejmik województwa może udzielić marszałkowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli, innych niż przewidywane w statucie województwa (art. 57 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa).
Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie udzielonego przez wójta pełnomocnictwa (art. 47 ustawy o samorządzie gminnym).
W samorządzie powiatowym zarząd może upoważnić kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu. W taki sam sposób umocowanie do działania mogą uzyskać pracownicy starostwa oraz kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży (art. 48 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym).
Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd województwa. Wskazane zasady dotyczą upoważnienia do czynności podejmowanych w sferze prawa cywilnego (art. 56 ustawy o samorządzie województwa).
Pełnomocnictwo ogólne i rodzajowe
Kierownikom samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej można udzielić pełnomocnictwa ogólnego, jak również rodzajowego lub nawet do konkretnej czynności prawnej. Do pełnomocnictw ustanowionych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz odpowiednio przez zarząd powiatu i zarząd województwa stosuje się zasady określone w art. 95-109 kodeksu cywilnego.
Podkreślić należy, iż reguła ta może mieć także odniesienie do jednostki, jaką jest urząd gminy (miejski), starostwo powiatowe czy urząd marszałkowski. Potwierdzeniem powyższego jest uchwała Sądu Najwyższego z 3 października 2003 r., w której zostało stwierdzone, że przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie nie wyłączają możliwości złożenia oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem przez pełnomocnika gminy ustanowionego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Sąd ten przyjął również, że ?należy udzielić przeczącej odpowiedzi na wątpliwość, czy art. 46 ust. 1 ustawy określa w sposób wyczerpujący działanie gminy w zakresie zarządu mieniem przez przedstawicieli umocowanych oświadczeniem woli".
Reasumując, stwierdzić należy, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby stroną umów cywilnoprawnych dotyczących samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, poza podmiotami określonymi w art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, art. 48 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 57 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, były także inne osoby działające na podstawie pełnomocnictwa wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz odpowiednio zarządu powiatu i zarządu województwa, określającego zakres czynności objętych pełnomocnictwem, okres, na jaki pełnomocnictwo zostaje udzielone itd. Osobami tak umocowanymi mogą być w szczególności pracownicy tychże jednostek. Stroną umowy zawsze jednak będzie jednostka samorządu terytorialnego, czyli gmina, powiat bądź województwa.

7

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

cd.
PRZYKŁAD - UMOWA O DZIEŁO
Umowa o dzieło
zawarta w dniu ...
pomiędzy Gminą X (Urzędem Miejskim w X z siedzibą w .....)
reprezentowana przez Jana Kowalskiego działającego na podstawie pełnomocnictwa Wójta Gminy X, zwana dalej Zamawiającym a .... zwanym dalej Wykonawcą.
Kontrasygnata


Jeśli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika. W sytuacji gdy czynność prawna zostaje dokonana przez nieposiadającą osobowości prawnej jednostkę organizacyjną gminy, kontrasygnaty- poza skarbnikiem - może dokonać upoważniona przez niego osoba. Osobą tą winien być w szczególności główny księgowy jednostki (np. urzędu gminy, przedszkola, szkoły, PUP, MOPS itp.). Stanowisko takie jest prezentowane w doktrynie (zob. A. Szewc w: ?Samorząd gminny. Komentarz" (red. A. Szewc), Warszawa 2005, Dom Wydawniczy ABC, ss. 328-329).
Czynności z zakresu prawa pracy
W zakresie stosunków pracy pracodawcą samorządowym jest jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, chociażby nawet nie posiadała osobowości prawnej. Pracodawcą jest więc przykładowo urząd miejski, szkoła, przedszkole. Czynności z zakresu prawa pracy w odniesieniu do pracowników tam zatrudnionych wykonują kierownicy tych jednostek. Wynika to z art. 4 pkt 5 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.
Zgodnie z art. 31 § 1 kodeksu pracy, za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. W wyroku Sądu Najwyższego z 20 września 2005 r. zostało stwierdzone, że sformułowanie ?wyznaczona osoba" oznacza osobę wyznaczoną przez zarządzającego jednostką organizacyjną będącą pracodawcą. Wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 kp następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę. Forma tego oświadczenia uzależniona jest od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej. W przypadku urzędu gminy, starostwa powiatowego czy urzędu marszałkowskiego czynności z zakresu prawa pracy wobec zatrudnionych tam pracowników wykonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek albo inna wyznaczona przez nich osoba.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starostwa oraz marszałek województwa jest także właściwy do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych (niezależnie od posiadanej osobowości prawnej czy też jej braku), o czym stanowi art. 4 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych. Potwierdzeniem jest również art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym m.in. wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Podobną regulację zawiera art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 43 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa.

ORZECZNICTWO:

?Przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie wyłączają możliwości złożenia oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem przez pełnomocnika gminy ustanowionego przez wójta burmistrza, prezydenta miasta. (Uchwała Sądu Najwyższego z 3 października 2003 r., sygn. akt III CZP 63/03, Wokanda 2004/4/1)


?W art. 46 ust. 1 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym chodzi wyłącznie o takie czynności w ramach zarządu mieniem, które wymagają wyrażenia woli na zewnątrz, a nie o wszystkie czynności zewnętrzne, które mają aspekt majątkowy. (Wyrok Sądu Najwyższego z 11 października 2001 r., sygn. akt II CKN 327/99, LEX nr 52727)


?Sformułowanie ?wyznaczona osoba" oznacza osobę wyznaczoną przez zarządzającego jednostką organizacyjną będącą pracodawcą. Wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 kp następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę. Forma tego oświadczenia uzależniona jest od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej (...). W każdym razie oświadczenie musi być złożone w sposób wyraźny i jeżeli wyznaczenie nie obejmuje wszystkich czynności, zarówno w sprawach indywidualnych, jak i zbiorowych, musi określać zakres upoważnienia lub zakres czynności zastrzeżonych wyłącznie do kompetencji zarządzającego. Przez czynności z zakresu prawa pracy rozumie się wszystkie czynności prawne określone w przepisach regulujących stosunek pracy, których dokonuje pracodawca, a więc zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę, zmiany w tych umowach, a także ustalanie regulaminów pracy" (wyrok Sądu Najwyższego z 20 września 2005 r., sygn. akt II PK 412/2004, OSNP 2006/13-14/210).

8

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

myszy1953 napisał/a:

cd.
PRZYKŁAD - UMOWA O DZIEŁO
Umowa o dzieło
zawarta w dniu ...
pomiędzy Gminą X (Urzędem Miejskim w X z siedzibą w .....)
reprezentowana przez Jana Kowalskiego działającego na podstawie pełnomocnictwa Wójta Gminy X, zwana dalej Zamawiającym a .... zwanym dalej Wykonawcą.
Kontrasygnata


Jeśli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika. W sytuacji gdy czynność prawna zostaje dokonana przez nieposiadającą osobowości prawnej jednostkę organizacyjną gminy, kontrasygnaty- poza skarbnikiem - może dokonać upoważniona przez niego osoba. Osobą tą winien być w szczególności główny księgowy jednostki (np. urzędu gminy, przedszkola, szkoły, PUP, MOPS itp.). Stanowisko takie jest prezentowane w doktrynie (zob. A. Szewc w: ?Samorząd gminny. Komentarz" (red. A. Szewc), Warszawa 2005, Dom Wydawniczy ABC, ss. 328-329).
Czynności z zakresu prawa pracy
W zakresie stosunków pracy pracodawcą samorządowym jest jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, chociażby nawet nie posiadała osobowości prawnej. Pracodawcą jest więc przykładowo urząd miejski, szkoła, przedszkole. Czynności z zakresu prawa pracy w odniesieniu do pracowników tam zatrudnionych wykonują kierownicy tych jednostek. Wynika to z art. 4 pkt 5 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.
Zgodnie z art. 31 § 1 kodeksu pracy, za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. W wyroku Sądu Najwyższego z 20 września 2005 r. zostało stwierdzone, że sformułowanie ?wyznaczona osoba" oznacza osobę wyznaczoną przez zarządzającego jednostką organizacyjną będącą pracodawcą. Wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 kp następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę. Forma tego oświadczenia uzależniona jest od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej. W przypadku urzędu gminy, starostwa powiatowego czy urzędu marszałkowskiego czynności z zakresu prawa pracy wobec zatrudnionych tam pracowników wykonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek albo inna wyznaczona przez nich osoba.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starostwa oraz marszałek województwa jest także właściwy do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych (niezależnie od posiadanej osobowości prawnej czy też jej braku), o czym stanowi art. 4 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych. Potwierdzeniem jest również art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym m.in. wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Podobną regulację zawiera art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 43 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa.

ORZECZNICTWO:

?Przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie wyłączają możliwości złożenia oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem przez pełnomocnika gminy ustanowionego przez wójta burmistrza, prezydenta miasta. (Uchwała Sądu Najwyższego z 3 października 2003 r., sygn. akt III CZP 63/03, Wokanda 2004/4/1)


?W art. 46 ust. 1 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym chodzi wyłącznie o takie czynności w ramach zarządu mieniem, które wymagają wyrażenia woli na zewnątrz, a nie o wszystkie czynności zewnętrzne, które mają aspekt majątkowy. (Wyrok Sądu Najwyższego z 11 października 2001 r., sygn. akt II CKN 327/99, LEX nr 52727)


?Sformułowanie ?wyznaczona osoba" oznacza osobę wyznaczoną przez zarządzającego jednostką organizacyjną będącą pracodawcą. Wyznaczenie osoby dokonującej czynności z zakresu prawa pracy w rozumieniu art. 31 § 1 kp następuje przez złożenie oświadczenia woli przez osobę lub organ kierujący jednostką organizacyjną będącą pracodawcą i wyrażenie zgody przez wyznaczoną osobę. Forma tego oświadczenia uzależniona jest od wewnętrznych regulacji w danej jednostce organizacyjnej (...). W każdym razie oświadczenie musi być złożone w sposób wyraźny i jeżeli wyznaczenie nie obejmuje wszystkich czynności, zarówno w sprawach indywidualnych, jak i zbiorowych, musi określać zakres upoważnienia lub zakres czynności zastrzeżonych wyłącznie do kompetencji zarządzającego. Przez czynności z zakresu prawa pracy rozumie się wszystkie czynności prawne określone w przepisach regulujących stosunek pracy, których dokonuje pracodawca, a więc zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę, zmiany w tych umowach, a także ustalanie regulaminów pracy" (wyrok Sądu Najwyższego z 20 września 2005 r., sygn. akt II PK 412/2004, OSNP 2006/13-14/210).

Myszko bardzo Ci dziękuję za tak obszerny materiał (mój radca prawny "nabrał wody w usta" i nie bardzo wie co zrobić z tym fantem). Powiedz proszę co ja w moim przypadku mam teraz zrobić? Wystąpić o wyjaśnienia czy o uzupełnienie pełnomocnictwa/ dokumentu określającego zasady reprezentacji?

9

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Jeżeli już, to wezwij do złożenia wyjaśnień, bo nie masz prawa żądać dokumentu, którego nie wskazano w treści rozp. w spr. dok.

10

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Katiqq napisał/a:

Jeżeli już, to wezwij do złożenia wyjaśnień, bo nie masz prawa żądać dokumentu, którego nie wskazano w treści rozp. w spr. dok.

Wyjaśnień? - na podst 26. 4 może ? - raczej nie  -

11

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Wyjaśnień - na podstawie 87.1

12

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Czyżby kolega Darek nie zauważył, że ustawie mowa o wyjaśnieniach w 2 art?

13

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Katiqq napisał/a:

Czyżby kolega Darek nie zauważył, że ustawie mowa o wyjaśnieniach w 2 art?

Jakim?.

14

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

jakich?
26.4 i 87.1 smile

15

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Katiqq napisał/a:

jakich?
26.4 i 87.1 smile

Wiem - ale to co piszesz dotyczy:
26.4 - dokumentów na spełnienie oraz pełnomocnictw
87.1 - treści oferty

, a tu oferta podpisana przez dyrektora, gdzie jego status wynika z uchwały zarządu - czyli z mocy prawa- czyli nie dotyczy 26.4 ani 87.1.

Moim zdaniem nie ma potrzeby nic żądać ani wyjaśniać.

16

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Ale dziewczyna ma wątpliwości, więc nie widzę przeszkód, żeby je rozwiała wyjaśnieniem. Dokłada należytej staranności w ocenie oferty smile

17

Odp: dokument określający zasady reprezentacji

Właśnie zastanawiam się nad podstawą prawną wezwania do wyjaśnień: czy nie należy jednak zastosować łącznie art. 87 ust. 1 (w odniesieniu do oferty) i art. 26 ust. 4 w stosunku do dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, które również zostały podpisane przez przez tę samą osobę co do której nie da się ustalić zakresu umocowania?
Zastanawiam się też czy są jednak jakieś przeciwskazania do żądania uzupełnienia dokumentów określających zasady reprezentacji (nie chodzi tylko o pełnomocnictwo choć też mogłoby być) wszak sam UZP wymaga takich dokumentów już w SIWZ niezależnie od dokumentów rejestrowych, które są składane aby wykazać brak podstaw do wykluczenia z postępowania?