Temat: Wyrok ETS VAT
Czy macie jakieś informacje jak Wyrok ETS w sprawie VAT przełoży się na zamówienia publiczne w gminach (powiatach, województwach)?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Czy macie jakieś informacje jak Wyrok ETS w sprawie VAT przełoży się na zamówienia publiczne w gminach (powiatach, województwach)?
No właśnie jesteśmy zainteresowani tym tematem.
Ale ponoć taka sytuacja jest już "przerabiana " w urzędach, które są "vatowcami", więc może one coś podpowiedzą.
Wstępne rozeznanie nie przyniosło mi niestety jakichś konkretnych odpowiedzi.
Jarosław o jaki wyrok konkretnie chodzi
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 września 2015 r. uznał, że gminy powinny rozliczać się razem ze swoimi jednostkami budżetowymi. Teraz muszą one wprowadzić w życie te zasady.
Po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 przy ?scentralizowanym" modelu rozliczeń VAT (tj. gdy gmina plus wszystkie podległe jej jednostki budżetowe składają jedną deklarację VAT-7) gmina ma prawo do odliczeń VAT w sytuacjach do tej pory niemożliwych.
Między jednostką budżetową a jej gminą
Po przyjęciu w danej gminie scentralizowanego modelu rozliczeń VAT, które może być dokonane już od obecnego okresu rozliczeniowego, a najpóźniej od 1 lipca 2016 roku (zgodnie z komunikatem Ministra Finansów), wiele się zmieni w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wzajemnych rozliczeń pomiędzy gminą a jej jednostką budżetową (i na odwrót) oraz pomiędzy jednostkami budżetowymi tej samej gminy. Zmiany te dotkną zatem głównie tzw. rozliczeń wewnętrznych.
Przed centralizacją VAT w gminach rozliczenia pomiędzy jednostką budżetową a jej gminą (i na odwrót) były opodatkowane VAT wg ogólnych zasad. I chociaż orzecznictwo sądowoadministracyjne uznawało je za czynności niepodlegające VAT, to jednak organy podatkowe obstawały przy swoim i traktowały te rozliczenia jako opodatkowane VAT.
Dopiero wskutek centralizacji VAT w gminach sytuacja ta musi się diametralnie zmienić w oczach organów podatkowych. Bezpośrednim bowiem skutkiem centralizacji VAT w gminach jest fakt, że rozliczenia pomiędzy jednostką budżetową a jej gminą (i na odwrót) stają się, bo się stać muszą, czynnościami dokonywanymi w ramach jednego i tego samego podatnika VAT, tj. czynnościami wewnętrznymi. A takie czynności zawsze były i nadal są niepodlegającymi VAT.
Już bowiem kilka lat temu, w wyroku z 23 marca 2006 r. w sprawie C-210/04, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, iż czynności wykonywane między oddziałem a centralą firmy nie podlegają VAT. Jego zdaniem obowiązek w zakresie podatku VAT mógłby się w takiej sytuacji pojawić, gdyby stroną czynności była np. spółka zależna będąca oddzielnym od spółki bytem prawnym. Natomiast oddział spółki niebędący pod względem prawnym podmiotem odrębnym od samej spółki, należący do spółki i stanowiący jej część, na którego rzecz spółka odpłatnie świadczy usługi (i na odwrót), nie może być uznany za podatnika VAT tylko z tego względu, że spółka obciąża go kosztami z tytułu świadczenia tych usług.
Kiedy obowiązek podatkowy
Ponieważ centralizacja VAT w gminach jest w skutkach tożsama z rozliczeniami pomiędzy niesamodzielnym oddziałem (zakładem) osoby prawnej a tą osobą prawną i na odwrót, wzajemne finansowe rozliczenia pomiędzy jednostką budżetową ? będącą od momentu centralizacji niesamodzielnym bytem prawnopodatkowym ? a gminą (osobą prawną), do której ta jednostka należy, także nie podlegają VAT.
Zatem od momentu centralizacji VAT w gminach czynności wykonywane pomiędzy jednostką budżetową a gminą (i na odwrót) nie podlegają VAT. Obowiązek w zakresie podatku VAT pojawi się przy scentralizowanym modelu rozliczeń jedynie wówczas, gdy stroną czynności będzie np. dom kultury, też utworzony przez gminę, ale będący oddzielnym bytem prawnym (mającym osobowość prawną). Natomiast gminna jednostka budżetowa niebędąca pod względem prawnopodatkowym podmiotem odrębnym od samej gminy (niemająca też osobowości prawnej), należąca do gminy i stanowiąca jej część oraz świadcząca na rzecz gminy odpłatnie usługi (i na odwrót), nie może być uznana za podatnika VAT tylko z tego względu, że strony wzajemnie obciążają się kosztami za wykonane czynności (świadczenia).
Gdy gminna jednostka budżetowa obciąża swoją gminę kosztami lub gdy gmina obciąża tę jednostkę z tytułu odpłatnych świadczeń, czynności te przy scentralizowanym modelu rozliczeń nie podlegają VAT. Skoro bowiem jednostka budżetowa jest jedynie częścią składową gminy, to w konsekwencji nie może ? przy scentralizowanym modelu rozliczeń ? istnieć żaden stosunek prawny pomiędzy gminną jednostką budżetową a samą gminą. Stąd właśnie bezpośrednio wynika, że skoro gminną jednostkę budżetową i samą gminę należy uznać za jednego i tego samego podatnika VAT, to czynności wykonywane między gminą a jej gminną jednostką budżetową (i na odwrót) od momentu centralizacji nie podlegają podatkowi VAT.
No i najistotniejsza sprawa:
Faktury powinny być wystawiane i otrzymywane przez wszystkie jednostki budżetowe w imieniu gminy. Oznacza to, iż faktury te powinny określać właściwe dane identyfikacyjne podatnika, czyli ?sprzedawcy" (w wystawianych fakturach) i ?nabywcy" (w otrzymywanych fakturach). Muszą to być dane identyfikacyjne gminy, czyli jej nazwa, adres i jej NIP. Dopuszczalne jest także umieszczanie w tych fakturach dodatkowo danych jednostki budżetowej (jej nazwy i adresu, lecz bez jej NIP) ale wyłącznie jako np. wystawcy (w wystawianych fakturach) lub odbiorcy (w otrzymywanych fakturach).
Czy trzeba sumować zamówienia i robić w powiecie?
Bo nawet nie chcę myśleć jakie byłoby zamieszanie przy zakupach.
Trzeba czekać:
Warszawa, dnia
29
września 2015 r.
V.
Ministerstwo Finansów informuje, że zostały podjęte prace w celu dopracowania powyższej koncepcji w taki sposób, aby zmiana sposobu rozliczania VAT przez samorządy i utworzone przez nią jednostki budżetowe była jak najmniej uciążliwa.
W tym celu resort finansów planuje ścisłą współpracę z przedstawicielami środowiska samorządowego.
VI.
Wypracowana koncepcja będzie podstawą do podjęcia prac legislacyjnych, co powinno nastąpić najpóźniej
w listopadzie br.
http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/1402295/Komunikat+TSUE-29-09-2015.pdf
nie wiadomo co nowa władza zrobi ale nasz urzad przygotowuje sią na zmiany od 1 lipca 2016 i wszystkie szkoły od 1 lipca pod urząd czyli od 1 lipca PZP z wszystkimi szkołami chyba razem
jo u was będzie działało coś na kształt zespołu ds obsługi szkół. Mamy coś takiego w gminie. Ale Na jst nie tylko składają się szkoły...
tak mamy taką jednostkę u nas głównie szkoły no i może biblioteka
są chyba prowadzone dwa równoległe atki w tej sprtawie
http://www.noweprzetargi.pl/forum/viewtopic.php?id=14864
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc