Trochę na temat wyboru z art 94.3 z materiałów ze szkolenia:
Uchylanie się wykonawcy, którego oferta została wybrana, od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego nie ma wpływu na dalszy tok postępowania, ponieważ w takiej sytuacji zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, co nie powoduje nowych, nie znanych dotąd okoliczności mogących stanowić podstawę do wniesienia odwołania. Wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie art. 94 ust. 3 jest czynnością podejmowaną przez zamawiającego po zakończeniu Pzp postępowania, która zgodnie z art. 180 ust. 1 nie może być kwestionowana w drodze odwołania. Czynność ta może stać się podstawą zaskarżenia przez wykonawcę na drodze cywilnoprawnej (zob. KIO/31/11). Wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie art. 94 ust. 3 Pzp może być dokonany tylko przed upływem terminu związania ofertą. Przepis art. 94 ust. 3 Pzp nie może mieć zastosowania, jeżeli zamawiający nie posiadał pisemnych dowodów potwierdzających złożenie oświadczenia o uchylaniu się od zawarcia umowy lub odmowie wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy (zob. KIO/UZP 1465/08). Wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie art. 94 ust. 3 jest czynnością dokonywaną przez zamawiającego po zakończeniu postępowania (po wyborze najkorzystniejszej oferty), która nie może być kwestionowana w drodze odwołania. Wybór oferty najkorzystniejszej na podstawie art. 94 ust. 3 Pzp może stać się podstawą zaskarżenia przez wykonawcę tylko na drodze cywilnoprawnej. Do wyboru oferty, o którym mowa w art. 94 ust. 3 Pzp, nie poprzedzonego badaniem i oceną ofert nie znajduje zastosowania klauzula standstill (zob. KIO/31/11) oznaczająca minimalny okres zawieszenia dopuszczalności zawarcia umowy po zawiadomieniu wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej, której celem jest zapewnienie wykonawcom prawa do skorzystania ze środków ochrony prawnej (zob. art. 94 ust. 1 Pzp) oraz uprawnienie zamawiającego do żądania od wybranego wykonawcy ponownego wniesienia wadium, ponieważ uprawnienie to odnosi się wyłącznie do wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w wyniku rozstrzygnięcia odwołania. Wszelkie zastrzeżenia do sposobu oceny ofert przez zamawiającego są rozpoznawane na etapie wyboru oferty najkorzystniejszej poprzedzonej badaniem i oceną ofert. W przypadku wyboru oferty na podstawie art. 94 ust. 3 zamawiający nie dokonuje czynności przewidzianych w art. 92, ponieważ zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny. Wybór oferty najkorzystniejszej na podstawie art. 94 ust. 3 może być dokonany tylko przed upływem terminu związania ofertą (zob. KIO/31/11). W wyroku KIO 2341/11 skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej nie podzielił stanowiska zaprezentowanego w wyroku KIO 31/11. W wyroku KIO 2341/11 Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że w razie uchylania się przez wykonawcę od zawarcia umowy lub niewniesienia przez niego zabezpieczenia jej należytego wykonania - zamawiający może, choć nie musi, skorzystać z możliwości wyboru najkorzystniejszej spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny. Krajowa Izba Odwoławcza zwróciła uwagę, że w razie skorzystania przez zamawiającego z art. 94 ust. 3 Pzp, dopiero wtedy można mówić o ziszczeniu się celu prowadzonego postępowania, o którym mowa w art. 2 pkt 7a Pzp, gdyż to z wykonawcą wybranym w ten sposób, a nie z wykonawcą, który złożył ofertę najkorzystniejszą, zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego. Z samego brzmienia definicji postępowania sformułowanej w art. 2 pkt 7a Pzp wynika natomiast wprost, że w przypadku skorzystania przez zamawiającego z art. 94 ust. 3 Pzp za moment zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy uznać wybór wykonawcy dokonany przez zamawiającego w trybie art. 94 ust. 3 Pzp, a wybór oferty dokonany na podstawie art. 94 ust. 3 Pzp jest czynnością w postępowaniu.