I co do zasady masz rację. Też tak kiedyś zrobiłem (w wyniku pytań wykonawcy wyłączyliśmy pewien zakres prac i ustaliliśmy nową wartość szacunkową zamówiena) i po kontroli wytknięto mi to jako błąd, wskazując że wartość szacunkowa zamówienia po wszczęciu postępowania jest nie do ruszenia. Oczywiście można w takiej sytuacji urealnić kosztorysy, ale wg mnie bardziej na własny użytek nie przekładając tego na oficjalną wartość szacunkową zamówienia.
Tak naprawdę problem jest istotny jak okaże się że przetarg krajowy musiał być ogłoszony jako unijny. Wtedy to już zostaje unieważnić i czekać na zarzut nieprawidłowego unieważnienia postępowania. Odwrotnie nie ma problemu, mocniejsza procedura zawsze jest lepsza. Spadek z procedury krajowej do zamówienia do 30000,00 raczej bym nie zrobił bo pomimo takiej zmiany wartości zamówienia, zgodnie z art 35 oficjalna wartość szacunkowa zamówienia jest taka jak przed wszczęciem postępowania
Ja nauczony doświadczeniem kontroli nie ruszałbym oficjalnej wartości szacunkowej zamówienia, tą zgodnie z literą prawa można zmienić tylko przed postępowaniem, a dla samego postępowania poza wymienionymi wyżej przypadkami nie ma to absolutnie żadnego znaczenia.
Pozostaje temat należytej staranności przy szacowaniu. No tu jak widać jej zabrakło skoro dokonuje się takich zmian po ogłoszeniu przetargu. Ale to już inny temat i myślę że nie taki straszny dla zamawiającego na wypadek kontroli.