26

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Takie pytanie przy okazji.

Wykonawca w pozycji VAT wpisał "zwolniony na podstawie art 113 ust 1 i 9 ustawy". Zakładam że wykonawca spełnia warunek wynikający z przepisu dotyczącego zwolnienia z VAT, ale zastanawiam się czy do porównania mam przyjąć podaną przez niego cenę bez podatku czy ....... no właśnie? Co z tym fantem?

27

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Najlepiej netto. Póki można ... smile

28 (edytowany przez olfork 2016-07-04 10:58:22)

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Katiqq napisał/a:

Najlepiej netto. Póki można ... smile

art. 2 pkt 1 - ustawy Pzp

Ilekroć w ustawie jest mowa o:  cenie należy  przez  to  rozumieć  cenę  w rozumieniu
  art. 3  ust. 1  pkt 1  i ust. 2 ustawy  z dnia  9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. poz. 915);

czyli zgodnie z przywołaną ustawą:
ust. 1:
cena ? wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę ;
oraz ust 2
W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy , jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

29

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Wiesz co? Najlepiej chyba będzie jeśli przestaniesz komentować moje posty. Udawaj po prostu, że ich nie widzisz, bo działasz mi na nerwy.

sygn. akt KIO 148/15)

Co prawda rzeczywiście szacunkowa wartość zamówienia, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, odnosi się do ?całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług?, a w art. 90 ustawy Prawo zamówień publicznych nie wskazano, że wartość ta ma być powiększona o ten podatek, jednak nie można tego przepisu interpretować z całkowitym pominięciem zasad logiki. Tak więc należy porównywać ze sobą rzeczy porównywalne, czyli wartość netto z netto lub brutto z brutto, inaczej już na samym wstępie porównanie to będzie obarczone wadą w istotny sposób fałszującą jego wynik, gdyż przy podstawowej stawce podatku od towarów i usług ? 23%, prawie cała wartość 30% zostanie ?konsumowana? przez ów podatek i realnie będzie się porównywać pozostałe 7% lub też zsumowane 53%, a nie wskazane w przepisie 30%.

Orzeczenie zostało powołane w sprawach (9): KIO 2543/15 ? KIO 992/15 ? KIO 441/16 ? KIO 2295/15 ? KIO 183/16 ? KIO 818/15 ? KIO 1410/15, KIO 1415/15 ? KIO 500/15 ? KIO 1251/15

30

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Ty też mi działasz na na nerwy, ale mimo to w przeciwieństwie do ciebie nie wyrażam tego publicznie w taki sposób. Poza tym od tego jest forum by reprezentować swój pogląd o ile krąży on merytorycznie wokół tematu.

a poza tym przywołane orzeczenie rozstrzyga o niemożliwości porównywania cen netto (szacunkowej) do zaoferowanej (brutto) przy procentowym badaniu RNC. Więc jak dla mnie przykład co do poruszanego problemu chybiony, bo autor pytania w żadnym miejscu nie ograniczył się do porównania tylko w zakresie art. 90. A jak dla mnie treść pytania bardziej sugeruje problem porównania ze sobą ofert.

31

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Wówczas jego netto należy traktować jako brutto, a więc szacunek netto z ceną ofertową netto, lub obie w brutto.
Ps. i nie denerwujcie się tak.

32

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Ale między wami iskrzy, aż miło popatrzeć big_smile
Pięknie się kłócicie ale jak ślicznie będziecie się godzić wink

Chodziło mi o porównanie ofert przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Przyjmuję cenę ze zwolnieniem jako cenę oferty.

33

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

z tymi Vatami to zawsze problem, dla tego jak w formularzu interesuje się kwotą brutto i netto,
netto potrzebne do sprawozdania rocznego, chyba warto unikać nie potrzebnych problemów, z tym nieszczęsnym VAT,

ten vat to teraz przy tej farsie jaką jest nowelka pzp to mały pikuś, smile

34

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

jarosław napisał/a:

Ale między wami iskrzy, aż miło popatrzeć big_smile
Pięknie się kłócicie ale jak ślicznie będziecie się godzić wink

Chodziło mi o porównanie ofert przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Przyjmuję cenę ze zwolnieniem jako cenę oferty.


Jarosław ja sobie wypraszam jakiekolwiek iskrzenie, a tym bardziej godzenie wink
I dokładnie tak rób jak piszesz.

35

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

To kolejny dylemat.
Mam konsorcjum w którym jeden korzysta ze zwolnienia z VAT (nie jest watowcem) a drugi pełny Vat. Oferta zawiera cenę bez podatku VAT (netto=brutto). Zastanawiam się co się stanie jak rachunek za usługę wystawi "watowiec".
Na razie żądam wyjaśnień w tej sprawie - deklaracji że rachunek wystawi zwolniony z VAT-u.
Mieliście podobny przypadek?

36

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Po co dodatkowa deklaracja.
Przyjmujesz cenę jak podał w ofercie jako cenę ofertową (czyli brutto która równa się netto), tą/ tę cenę wpisujesz do umowy (jeśli to zwycięzca) i po tej cenie ma zrealizować zamówienie. Jeżeli wystawi fakturę z jakimś Vatem to będzie to niezgodne z ofertą i umową.

37

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Przypadków wariantów jest wiele a ustawa nie jest w stanie przewidzieć wszystkiego. Co do zasady w postępowaniu ma być zachowana konkurencyjność i równe traktowanie wykonawców. Każdy kto obroni te dwa argumenty w swojej sprawie ten ma rację a sposobów może być wiele.

38

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

jarosław napisał/a:

To kolejny dylemat.
Mam konsorcjum w którym jeden korzysta ze zwolnienia z VAT (nie jest watowcem) a drugi pełny Vat. Oferta zawiera cenę bez podatku VAT (netto=brutto). Zastanawiam się co się stanie jak rachunek za usługę wystawi "watowiec".
Na razie żądam wyjaśnień w tej sprawie - deklaracji że rachunek wystawi zwolniony z VAT-u.
Mieliście podobny przypadek?

Ciekawy temat.
Znalazłam pewien artykuł, który być może będzie pomocny http://www.bzg.pl/node/1361

"Omawiane konsorcja przygotowując ofertę zakładały działanie w strukturze noszącej znamiona obejścia (nadużycia) prawa podatkowego celem nieuprawnionego korzystania ze zwolnienia z opodatkowania VAT, dostępnego dla drobnych przedsiębiorców.".

Tu proszę jeszcze wyrok 1852/14 - sytuacja jak u Ciebie: jeden nie jest płatnikiem, drugi tak.
Wygląda na to, że jest to praktyka niektórych wykonawców sad

39 (edytowany przez jarosław 2016-07-06 08:12:22)

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Świetne orzeczenie, dzięki (czytając usnąłem 2x wink ) artykuł też.
Okazało się że konsorcjum czyli 2 wykonawców korzysta ze zwolnienia VAT, a nie jak pisałem wcześniej jeden watowiec drugi zwolniony.

Orzeczenie dotyczy takiej właśnie sytuacji VAT/bez VAT, wskazując że może to stanowić czyn nieuczciwej konkurencji (89.1.3)

Dla zainteresowanych na stronie MF jest ogólnie dostępna strona umożliwiająca sprawdzenie na podstawie NIP statusu podmiotu w VAT

40

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Tu obaj są zwolnieni Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2015-03-03, KIO 309/15
"Stan faktyczny nie był sporny pomiędzy stronami, zaś opisany powyżej mechanizm ofertowania spółek z grup kapitałowych, do których należą członkowie konsorcjum odwołującego, zaistniał również w analizowanej sprawie, co przyznał na rozprawie odwołujący. W postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym przez zamawiającego wzięły udział spółki - córki z grup kapitałowych obu członków konsorcjum dobrane w ten sposób, aby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Liczba członków konsorcjum w tym postępowaniu, tj. dwóch, uzależniona została od ceny ofertowej oferowanej w przetargu. Ponieważ cena ofertowa (228.084,00 zł) przekracza próg zwolnienia podmiotowego z VAT tj. 150 tys., to niewystarczającym było wzięcie udziału w postępowaniu jednej spółki, koniecznym było wystąpienie dwóch członków konsorcjum. ... Izba stwierdziła, że tak określonym stanie faktycznym zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę odwołującego uznając, że jej złożenie wypełnia znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 3 ust. 1 uznk. ... Zdaniem Izby, działanie odwołującego godzi w dobre obyczaje. Do dobrych obyczajów kupieckich należy zdobywanie przez siebie coraz silniejszej pozycji na rynku przez uczciwe konkurowanie, ugruntowywanie renomy własnej firmy, budowanie uznania dla własnej marki, towaru czy usługi i długotrwała obecność na tym rynku. Działanie odwołującego godzi w te obyczaje. Sprowadza się do tworzenia wciąż nowych bytów prawnych de facto na potrzeby każdego kolejnego zamówienia publicznego. Jak słusznie wskazał na rozprawie przystępujący, nie ma nic wspólnego z dobrymi obyczajami kupieckimi konkurowanie pomiędzy przedsiębiorcami w liczbie rejestrowanych spółek. Prowadzenie przez odwołującego działalności gospodarczej nie zwalnia go od przestrzegania ww. reguł. Co więcej, obowiązek przestrzegania dobrych obyczajów nałożył na przedsiębiorców sam ustawodawca w art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zaś niewątpliwie ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego mieści się w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Zdaniem Izby, spełniona jest także druga przesłanka czynu nieuczciwej konkurencji z art. 3 ust. 1 uznk, tj. naruszanie lub zagrażanie interesom innego przedsiębiorcy. Odwołujący działając w opisywany sposób zyskuje nad swymi konkurentami przewagę w wysokości 23%. Umożliwia mu ona nałożenie na daną usługę marży w wysokości niespotykanej w tego rodzaju usługach, zapewniając sobie możliwość generowania zysku na poziomie niedostępnym dla innych wykonawców. Powyższe działanie wypacza uczciwą konkurencję. Inni wykonawcy w celu walki z odwołującym będą musieli oferować swe usługi poniżej kosztów, co jest odrębnym czynem nieuczciwej konkurencji, albo dostosować się do odwołującego, mnożąc nowe siostrzane spółki na potrzeby de facto każdego postępowania o udzielenie zamówienia. Działanie odwołującego w sposób oczywisty zagraża zatem interesom innych wykonawców (choćby przystępującego), gdyż wykonawcy ci, którzy nie podejmują działań podobnych do odwołującego, znaleźli się bez żadnych obiektywnych przyczyn w znacznie gorszej sytuacji, podczas dokonywania oceny ich ofert. Oczywiste jest więc, że działania odwołującego utrudniają im dostęp do rynku, gdyż mimo tego, iż zaoferowali ceny i marże rynkowe, to nie mogą na równych warunkach konkurować z odwołującym.

Według Izby, przywołana wyżej argumentacja może świadczyć również o tym, że działanie odwołującego wyczerpuje znamiona określone w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z powołanym przez zamawiającego przepisem, czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcyZ użytego przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności" wynika, że każde działanie polegające na utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku stanowi stypizowany w tym przepisie czyn nieuczciwej konkurencji. W powołanym zaś przez zamawiającego pkt 5 podano jedynie przykładowo działanie polegające na wymuszaniu na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcyJak wskazuje się w piśmiennictwie, przywoływany przepis może dotyczyć bardzo wielu różnego typu zachowań, z których trzy tytułem przykładu zostały wymienione w ust. 2 przepisu. Sformalizowany sposób wyboru kontrahenta przez zamawiającego, którego wyrazem są przepisy ustawy Pzp, nie oznacza sam przez się, że niemożliwe jest popełnienie względem zamawiającego czynu z art. 15 ust. 1 pkt 5 uznk. Przy kryterium wyboru ofert - cena brutto 100% - opisane wyżej działanie odwołującego niejako zmusza zamawiającego do wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej.

Wobec powyższego Izba stwierdziła, że zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, gdyż jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w art. 3 ust. 1 uznk, jak również w art. 15 ust. 1 pkt 5 uznk.".

41 (edytowany przez jarosław 2016-07-06 09:06:41)

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Natomiast w mojej sprawie mam taką sytuację. Wartość szacunkowa zamówienia 30.000,00 zł (kolejna część w roku), warunek - 2 geodetów z uprawnieniami.
Oferta przekracza nieco nasz szacunek.Nie mogę wykluczyć chęci skumulowania granicy 150 tys x2 bo nie wiem jakie mieli obroty w roku, ale są to młodzi przedsiębiorcy działający na rynku od roku więc dopiero zaczynają karierę. No i ten warunek - 2 geodetów, dzięki konsorcjum spełniają ten warunek. Dlatego uważam że tu nie ma czynu nieuczciwej konkurencji. Na pewno celem utworzenia konsorcjum nie było doprowadzenie do możliwości skorzystania z uprawnienia do zwolnienia z VAT tylko przy okazji z mocy prawa korzystają ze zwolnienia.
Podobnie z pojedynczym wykonawcą który też przedstawił ofertę ze zwolnieniem. Ma prawo do zwolnienia więc z niego korzysta. Nie oznacza to automatycznie czynu nieuczciwej konkurencji.

Problem ciekawy, dla mnie nowy.

42

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

Jasne, że nie można generalizować i dlatego słusznie zażądałeś wyjaśnień.

43

Odp: błędna stawka podatku VAT w badaniu rażąco niskiej ceny

jestem pewien, że te właśnie wyjaśnienie dały wiedzę Jarosławowi o braku podstaw do odrzucenia oferty