376

Odp: Nowelizacja - pogłoski

a przy odwróconej kiedy RNC i do wszystkich czy do pierwszego w rankingu??

377

Odp: Nowelizacja - pogłoski

asiaw94 napisał/a:

Jeżeli nie złoży dokumentu po wezwaniu do uzupełnienia, można go wykluczyć z art. 24 pkt 12

a dlaczego z tego?

378

Odp: Nowelizacja - pogłoski

jo napisał/a:

a przy odwróconej kiedy RNC i do wszystkich czy do pierwszego w rankingu??

zastanawiasz się czy wzywać do wyjasnień RNC przy odwróconej wszystkich czy tego pierwszego?

a jak ustalisz pierwszego w rankingu jak nie będziesz wiedział czy wszystkie ceny są prawidłowe .... czyli wszystkie oferty trzeba zbadać przy odwróconej, tyle że nie podmiotowo

379

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Rozumiem, że w przypadku postępowań dwuetapowych (p. ograniczony), postępowanie wszczęte do 27-go lipca prowadzę w całości wg ustawy sprzed nowelizacji, nawet jeśli nie zdążę wysłać zaproszeń do do składania ofert do 27-go lipca?

380 (edytowany przez Miraa 2016-07-20 11:16:31)

Odp: Nowelizacja - pogłoski

janek159 napisał/a:
jo napisał/a:

a przy odwróconej kiedy RNC i do wszystkich czy do pierwszego w rankingu??

zastanawiasz się czy wzywać do wyjasnień RNC przy odwróconej wszystkich czy tego pierwszego?

a jak ustalisz pierwszego w rankingu jak nie będziesz wiedział czy wszystkie ceny są prawidłowe .... czyli wszystkie oferty trzeba zbadać przy odwróconej, tyle że nie podmiotowo


Zamawiający może, w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu , o ile taka możliwość została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu.

Czyli można rozumieć, że dokonujemy oceny ofert, czyli sprawdzamy, czy oferta nie podlega odrzuceniu - RNC to podstawa odrzucenia oferty.

381

Odp: Nowelizacja - pogłoski

asiaw94 napisał/a:

Jeżeli nie złoży dokumentu po wezwaniu do uzupełnienia, można go wykluczyć z art. 24 pkt 12

24.12 nie może być podstawą wykluczenia, bo jest to tylko informacja o tym, że możesz wykluczyć na każdym etapie postępowania.

382

Odp: Nowelizacja - pogłoski

asia miała na myśli 24 ust 1 pkt 12

383

Odp: Nowelizacja - pogłoski

12) wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału
w postępowaniu lub nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia
ofert wstępnych albo ofert, lub nie wykazał braku podstaw wykluczenia;


no więc czy to będzie właściwa podstawa wykluczenia w przypadku gdy nie złoży informacji o GK?

384

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Tak.

385

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Zadałam pytanie na Lex-ie odnośnie udzielania zamówień uzupełniających i nawet uzyskałam odpowiedź. Dzielę się więc:

Pytanie:
Zamawiający na podstawie obecnie obowiązującego p.z.p. przewidział możliwość udzielenia zamówień uzupełniających. Po 28 lipca 2016 r. wejdzie w życie nowa ustawa, w której w art. 19 zapisano, że do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, natomiast w ust. 3 przewidziano możliwość zmiany umowy w zakresie realizacji zamówienia uzupełniającego. W jakim trybie należy wyłonić wykonawcę zamówienia uzupełniającego? Skoro ustawodawca zakłada możliwość zmiany umowy wydawać by się mogło, że nie przeprowadza się żadnej procedury, a jedynie zawiera aneks do umowy z wykonawcą zamówienia podstawowego.

Odpowiedź
Art. 19 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy ? Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie wyklucza konieczności przeprowadzenia procedury zamówienia z wolnej ręki dla zamówień uzupełniających.

Uzasadnienie
Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy ? Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020) dopuszczalne są zmiany umów w sprawie zamówienia publicznego, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy lub zawartych w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli: 1) zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany; 2) umowa została zawarta przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1?3a i 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym i został spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:

a) w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
? z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
? wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego,
b) w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego,
c) w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego i polegających na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego;
3) umowa została zawarta przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym i został spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
a) w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
? z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
? wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego,
b) w przypadku udzielenia w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w nim określonego,
c) w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.

Takie ukształtowanie przepisu przejściowego wiąże się ze zmianami, jakie zostały wprowadzone do regulacji trybu zamówienia z wolnej ręki, w którym wpisano zasady udzielenia zamówienia polegające na udzieleniu dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego nowego zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, jeżeli takie zamówienie było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem oraz całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości; lub udzielania dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego, zamówienia na dodatkowe dostawy, których celem jest częściowa wymiana dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększenie bieżących dostaw lub rozbudowa istniejących instalacji, jeżeli zmiana wykonawcy zobowiązywałaby zamawiającego do nabywania materiałów o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu tych produktów lub instalacji. To z powodu tych zmian ustawodawca zezwolił na zmianę zawartej umowy o udzielenie zamówienia publicznego.

Art. 19 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy ? Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie wyklucza konieczności przeprowadzenia procedury zamówienia z wolnej ręki dla zamówień uzupełniających (w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) sprzed nowelizacji) w sytuacji, gdy są ku temu przesłanki np. wartość zamówienia. Art. 19 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy ? Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw pozwala na wprowadzenie zmian w umowach już zawartych lub zawartych w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego przed dniem jego wejścia w życie pod warunkami w nim wskazanymi.

386

Odp: Nowelizacja - pogłoski

A propo zamówień dodatkowych i uzupełniających. W znowelizowanym art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 jest mowa o zamówieniach uzupełniających (tryb z wolnej ręki). Dalej w art. 144 ust. 1 pkt 2 mówi o zamówieniach dodatkowych (zmiana aneksem do umowy) i teraz moje pytanie:

1) jak mam rozumieć art. 144 ust. 1 pkt 3  "a)   konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć,  b)  wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie lub umowie ramowej" - zamówienie dodatkowe jest w art. 144 ust. 1 pkt 2 - do czego przypiąć ten ust. 3

2) co z zamówieniami uzupełniającym - jest tylko mowa o nim w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 (tryb z wolnej ręki) - na jakiej podstawie mam zrobić aneks do umowy skoro zapisy dot. zam. uzupełniających są w w/w art.

387

Odp: Nowelizacja - pogłoski

https://www.youtube.com/watch?v=OgJLE1mzLEk&list=PLynE-SBIVdGqa3rvF5NvaCZGc79txLl3a
Polecam kilka ciekawych prezentacji na temat nowelizacji PZP

388

Odp: Nowelizacja - pogłoski

eva napisał/a:

2) co z zamówieniami uzupełniającym - jest tylko mowa o nim w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 (tryb z wolnej ręki) - na jakiej podstawie mam zrobić aneks do umowy skoro zapisy dot. zam. uzupełniających są w w/w art.

Art. 19 ust. 3 znowelizowanej ustawy, o czym mowa w poście 385 smile

389

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Katiqq napisał/a:
eva napisał/a:

2) co z zamówieniami uzupełniającym - jest tylko mowa o nim w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 (tryb z wolnej ręki) - na jakiej podstawie mam zrobić aneks do umowy skoro zapisy dot. zam. uzupełniających są w w/w art.

Art. 19 ust. 3 znowelizowanej ustawy, o czym mowa w poście 385 smile

Chodzi mi o sytuację gdy postępowanie przeprowadzone będzie po nowelizacji, przewidzimy zamówienia uzupełniające. To co? aneksem już wtedy nie tylko tryb z wolnej ręki lub jeśli wartośc zam. uzupełniającego jest poniżej 30 tys. euro to art. 4 pkt 8 smile

390 (edytowany przez Katiqq 2016-07-21 10:54:06)

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Dokładnie tak, tyle, że nie uzupełniające, a podobne wink.

Co do dodatkowych, to sama się zapętliłam, bo wychodzi na to, że udzielasz ich na podstawie 67.1.7 jeśli chodzi o dostawy, ale chyba możesz nie stosować wolnej ręki i dokonać zmian w zawartej umowie jeśli chodzi o dostawy, usługi i rb, przy zastrzeżeniu, że przesłanki z 144.1.2 są spełnione łącznie . Nie wiem sama sad

391

Odp: Nowelizacja - pogłoski

jak mam rozumieć art. 144 ust. 1 pkt 3  "a)   konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć,  b)  wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie lub umowie ramowej" - zamówienie dodatkowe jest w art. 144 ust. 1 pkt 2 - do czego przypiąć ten ust. 3

392

Odp: Nowelizacja - pogłoski

eva i katiqq wszystkie takie sprawy są omówione w filmikach w linku powyżej.

393

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Czy ktoś może ma ze szkoleń materiały, jakie zapisy powinny się znaleźć w SIWZ po nowelizacji? Z góry dziękuję za pomoc.

394

Odp: Nowelizacja - pogłoski

ab123 napisał/a:

Czy ktoś może ma ze szkoleń materiały, jakie zapisy powinny się znaleźć w SIWZ po nowelizacji? Z góry dziękuję za pomoc.


Myślę, że w tym względzie wszyscy będziemy czekać na pierwszych odważnych, którzy ogłoszą postępowania 28 lipca.

395

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Jednak do przetargów wszczętych przed 28 lipca stosujemy dotychczasową ustawę?

396

Odp: Nowelizacja - pogłoski

ab123 napisał/a:

Jednak do przetargów wszczętych przed 28 lipca stosujemy dotychczasową ustawę?

TAK smile

397

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Mam do ogłoszenia przetarg finansowany z PROW. Jeżeli wszczęcie nastąpi przed 28 lipca, stosuje się dotychczasową ustawę. Mam jedną wątpliwość, czy Urząd Marszałkowski nie będzie później negował, że nie czekaliśmy do nowelizacji.

398

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Ale nigdzie nie ma zapisu, że przetargi przewidziane do ogłoszenia od jakiejś daty należy ogłosić po 28 lipca.

399

Odp: Nowelizacja - pogłoski

ab123 napisał/a:

Mam do ogłoszenia przetarg finansowany z PROW. Jeżeli wszczęcie nastąpi przed 28 lipca, stosuje się dotychczasową ustawę. Mam jedną wątpliwość, czy Urząd Marszałkowski nie będzie później negował, że nie czekaliśmy do nowelizacji.

Na twoim miejscu o ile jest to możliwe lepiej poczekać do 28.07. Niby w postępowaniach wszczętych przed 28.07 stosuje się przepisy dotychczasowe ale to dofinansowanie I URZĄD MARSZAŁKOWSKI (są bardzo szczegółowi, przynajmniej u mnie tak było).

400

Odp: Nowelizacja - pogłoski

Przepisy mówią wyraźnie co i jak, czekanie do 28 nie ma sensu.