Z uzasadnienia do rozporządzenia w sprawie dokumentów:
Zamawiający, zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 znowelizowanej ustawy Pzp, przed udzieleniem
zamówienia publicznego wzywa, w wyznaczonym przez siebie terminie, wykonawce, którego
oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, do przedstawienia dokumentów potwierdzających
brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji,
określonych przez zamawiającego. Projekt rozporządzenia wyznacza początkowy okres
ważności tych dokumentów, wskazując tym samym na możliwość przedłożenia takich
dokumentów, które potwierdzają aktualna sytuacje podmiotowa wykonawcy obiegającego się o
udzielenie zamówienia publicznego. Będą to zatem dokumenty, które wykonawca pozyska przed
datą składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postepowaniu - o ile mieszcza
sie w okresach ważności wskazanych w projekcie rozporzadzenia - w zwiazku ze złożeniem w
ofercie lub we wniosku wstepnego oswiadczenia o spełnianiu warunków udziału w
postepowaniu, kryteriów selekcji oraz braku podstaw do wykluczenia, jak również dokumenty,
które uzyska w toku postepowania o udzielenie zamówienia publicznego na wezwanie
zamawiajacego, o ile zachowuja swoja aktualność.
W tym miejscu należy zauważyc, że projekt rozporzadzenia podobnie jak dotychczasowe
rozporzadzenie okresla ważnosc wystawionych dokumentów potwierdzajacych zarówno
spełnianie warunków udziału w postepowaniu (informacja z banków lub spółdzielczych kas
oszczednosciowo-kredytowych), jak i brak podstaw wykluczenia (informacja z KRK,
zaswiadczenie z urzedu skarbowego, zaswiadczenie ZUS lub KRUS), podajac górna granice
okresu, w którym dany dokument powinien byc wystawiony, aby tresc tego dokumentu mogła
byc uznana za dowód żadany przez zamawiajacego, tj. najwczesniejsza date wystawienia
dokumentu. I tak zgodnie z projektem rozporzadzenia dokumenty powinny byc wystawione nie
wczesniej niż 6 miesiecy (KRK), 3 miesiace (w przypadku zaswiadczen urzedu skarbowego,
ZUS i KRUS) oraz 1 miesiac (w przypadku informacji z banku) przed upływem terminu
składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postepowaniu. Oznacza to, że
dokumenty mieszczace sie w tym okresie, tj. wystawione nie wczesniej niż ww. daty,
wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postepowaniu lub braku
podstaw wykluczenia przedstawic na żadanie zamawiajacego na każdym etapie postepowania,
zarówno po otwarciu ofert, jak i po uznaniu oferty jako najkorzystniejsza pod warunkiem
oczywiscie,że dokumenty te zgodnie z art. 26 ust. 1 znowelizowanej ustawy Pzp potwierdzaja
aktualne na dzien złożenia dokumentu dane. Mimo, że dokumenty przedstawione przez
wykonawce moga byc wystawione znacznie wczesniej (nie wczesniej jednak niż wskazane w
projektowanym rozporzadzeniu terminy) zamawiajacy powinien założyc, że przedstawione w
nich informacje sa nadal aktualne. Wykonawca powinien bowiem przedstawiac dokumenty,
które zawieraja aktualne informacje. Jeżeli natomiast zamawiajacy uzna, że informacje zawarte
w tych dokumentach sa nieaktualne bedzie mógł na podstawie art. 26 ust. 2f znowelizowanej
ustawy Pzp żadac nowych bardziej aktualnych dokumentów. Zgodnie bowiem z przyjeta przez
nowelizacje ustawy Pzp zasada wynikajaca wprost z regulacji unijnych, wykonawca powinien na
każdym etapie postepowania spełniac warunki udziału w postepowaniu i nie podlegac
wykluczeniu.