1

Temat: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Witam. Jesteśmy po nowelizacji PZP. Do tej pory szacowałem roboty budowlane na drogach (przebudowy i remonty) odrebnie tj. każdą drogę traktowałem Jako odrebny obiekt budowlany. Wykonywany był kosztorys inwestrorski który określał wartośc szacunkowa zadania itd. Czy w tej kwesti - dot. szacowania - cos sie zmieniło bo czytam niektóre fora i nie jestem pewny.
Z góry dziekuję za odpowiedź Pozdrawiam.

2

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Roboty budowlane (drogi) odrębne były, są i będą.

3

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Zostaje jak było, jak Darek prawi smile

4

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

a ja głupi drogi sumuję bo ten sam wykonawca może robić, ten sam czas realizacji i ten sam rodzaj robót

5 (edytowany przez grabownp 2016-09-08 12:05:16)

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Dzieki za info. Jeszcze jedno pytanko jak z remontami chodników przy danej drodze ??? Bo ja też traktuje to jako odrebne zadania gdyż dany chodnik jest infrastruktura danej drogi czyli obiektu budowlanego i jest jej częścia składową.

6

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

A mnie cały czas przypomina się Rzeszów:
"problem, związany z udzieleniem w ramach jednego projektu infrastrukturalnego kilku zamówień na roboty budowlane, pojawił się na tle realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, kiedy zarówno Instytucja zarządzająca, jak i Komisja Europejska stwierdzały sztuczny podział zamówienia na części. Dotyczyło to m. in. projektu polegającego na przebudowie szeregu ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4. Realizując powyższy projekt Miasto przeprowadziło kilka odrębnych procedur obejmujących przebudowy ulic z zastosowaniem przepisów właściwych dla wartości szacunkowej każdej z tych budów osobno. Uzasadniając prowadzenie odrębnych postępowań Miasto powołało się na definicje obiektu budowlanego w rozumieniu Prawa budowlanego oraz pojęcie ulicy wywodzące się z ustawy o drogach publicznych. Według zamawiającego z definicji tych wywieść można, iż konkretne ulice, jako oddzielne obiekty budowlane, składają się na funkcjonalną kategorię, jaką jest droga krajowa. Dla uznania konkretnej ulicy za obiekt budowlany nie ma więc znaczenia zakwalifikowanie ulicy do danego szlaku komunikacyjnego. O powyższym, zdaniem Miasta, świadczy także posiadanie osobnych metryk dróg i książek obiektu mostowego dla każdego z przedmiotów przeprowadzonych postępowań. Ponadto, w opinii zamawiającego, jako odrębny obiekt budowlany należy traktować ulicę w przebiegu od skrzyżowania do skrzyżowania, gdyż ten odcinek drogi stanowi całość funkcjonalno-użytkową i przy remoncie lub przebudowie nie jest konieczne prowadzenie prac na pozostałych odcinkach.

Służby Komisji nie podzieliły stanowiska Miasta, oceniając, iż zamawiający dokonał sztucznego podziału zamówienia. Komisja uzasadniając swoje stanowisko wskazała, że fizyczny przedmiot prac w siedmiu różnych sekcjach był taki sam, albowiem dotyczył przebudowy drogi; wszystkie sekcje były zlokalizowane na tym samym obszarze, ponieważ graniczą ze sobą w ciągu drogi krajowej (tworzą drogę krajową). Z tych przyczyn realizacja każdej z sekcji wymagała identycznego potencjału i doświadczenia wykonawcy. Ponadto Komisja wskazała, że przetargi obejmujące realizację pojedynczych sekcji zostały przeprowadzone przez tę samą instytucję zamawiającą, a pięć z nich zostało rozpoczętych w tym samym czasie. W konsekwencji Komisja Europejska przyjęła, że całość robót łącznie spełnia funkcje gospodarcze i techniczne odpowiadające warunkom uznania za obiekt budowlany w rozumieniu dyrektywy. Z tego względu ogłoszenie o poszczególnych przetargach powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, a procedura - przeprowadzona zgodnie z przepisami wspólnotowymi."

7

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Jeżeli całość robót łącznie spełnia funkcje gospodarcze i techniczne odpowiadające warunkom uznania za obiekt budowlany w rozumieniu dyrektywy to się z tym zgadzam.

8

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Katiqq napisał/a:

A mnie cały czas przypomina się Rzeszów:
"problem, związany z udzieleniem w ramach jednego projektu infrastrukturalnego kilku zamówień na roboty budowlane, pojawił się na tle realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, kiedy zarówno Instytucja zarządzająca, jak i Komisja Europejska stwierdzały sztuczny podział zamówienia na części. Dotyczyło to m. in. projektu polegającego na przebudowie szeregu ulic Rzeszowa w ciągu drogi krajowej nr 4. Realizując powyższy projekt Miasto przeprowadziło kilka odrębnych procedur obejmujących przebudowy ulic z zastosowaniem przepisów właściwych dla wartości szacunkowej każdej z tych budów osobno. Uzasadniając prowadzenie odrębnych postępowań Miasto powołało się na definicje obiektu budowlanego w rozumieniu Prawa budowlanego oraz pojęcie ulicy wywodzące się z ustawy o drogach publicznych. Według zamawiającego z definicji tych wywieść można, iż konkretne ulice, jako oddzielne obiekty budowlane, składają się na funkcjonalną kategorię, jaką jest droga krajowa. Dla uznania konkretnej ulicy za obiekt budowlany nie ma więc znaczenia zakwalifikowanie ulicy do danego szlaku komunikacyjnego. O powyższym, zdaniem Miasta, świadczy także posiadanie osobnych metryk dróg i książek obiektu mostowego dla każdego z przedmiotów przeprowadzonych postępowań. Ponadto, w opinii zamawiającego, jako odrębny obiekt budowlany należy traktować ulicę w przebiegu od skrzyżowania do skrzyżowania, gdyż ten odcinek drogi stanowi całość funkcjonalno-użytkową i przy remoncie lub przebudowie nie jest konieczne prowadzenie prac na pozostałych odcinkach.

Służby Komisji nie podzieliły stanowiska Miasta, oceniając, iż zamawiający dokonał sztucznego podziału zamówienia. Komisja uzasadniając swoje stanowisko wskazała, że fizyczny przedmiot prac w siedmiu różnych sekcjach był taki sam, albowiem dotyczył przebudowy drogi; wszystkie sekcje były zlokalizowane na tym samym obszarze, ponieważ graniczą ze sobą w ciągu drogi krajowej (tworzą drogę krajową). Z tych przyczyn realizacja każdej z sekcji wymagała identycznego potencjału i doświadczenia wykonawcy. Ponadto Komisja wskazała, że przetargi obejmujące realizację pojedynczych sekcji zostały przeprowadzone przez tę samą instytucję zamawiającą, a pięć z nich zostało rozpoczętych w tym samym czasie. W konsekwencji Komisja Europejska przyjęła, że całość robót łącznie spełnia funkcje gospodarcze i techniczne odpowiadające warunkom uznania za obiekt budowlany w rozumieniu dyrektywy. Z tego względu ogłoszenie o poszczególnych przetargach powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, a procedura - przeprowadzona zgodnie z przepisami wspólnotowymi."

dlatego na jednym ze szkoleń szkolacy powiedział, że przy robotach budowlanych należy wszystko łączyć jak jest w ramach jednego projektu finansowanego z funduszy europejskich

9

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Ale czemu masz taki dylemat przecież o ile się nie mylę należy wręcz dzielić zamówienia jak nie podzielisz to musisz się wyspowiadać vide protokół

10

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Dzielić, dzielić, ale jak szacować? Jak robię wymianę/remont nawierzchni dróg bez dofinansowania z UE w jednej 20-tys. miejscowości, to mam sumować wszystkie te drogi do kupy i udzielać wg wartości całości? Tak się boję tych rb, a po wyroku Rzeszowa pomroczność mnie ogarnęła. sad

11

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Dzielisz drogi i inne r.budowlane jeżeli łącznie nie spełniają samodzielnych funkcji technicznych czy gospodarczych, to właśnie trzeba rozróżnić, np. jeżeli drogi łączą się w jeden ciąg komunikacyjny wówczas łączę ale w przypadku dwóch dróg w różnych lokalizacjach żadne łączenie w grę nie wchodzi.

12

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

MS napisał/a:

Ale czemu masz taki dylemat przecież o ile się nie mylę należy wręcz dzielić zamówienia jak nie podzielisz to musisz się wyspowiadać vide protokół

Tak, ustawa każe dzielić ale w ramach jednego zamówienia -  szacunek łączny.

13 (edytowany przez grabownp 2016-09-09 04:56:50)

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Czyli jak rozumiem moje postepowania są poprawne. Chodniki przy róznych drogach nie łaczacych sie ze sobą spełniaja samodzielnie funkcje techniczne i gospodarcze, czyli ich remonty mogę szacować oddzielnie. Potwierdźcię bo na dniach przychodzi do mnie RIO na kontrolę kompleksową. :-(

14

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

czy projektowanie tak samo? mam dwa budynki do zaprojektowania całkiem różne w różnych miejscach gminy bez dofinansowanie i co osobno poniżej 30 tyś każdy ale razem powyżej??

15

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

jo napisał/a:

czy projektowanie tak samo? mam dwa budynki do zaprojektowania całkiem różne w różnych miejscach gminy bez dofinansowanie i co osobno poniżej 30 tyś każdy ale razem powyżej??

Projekty na różne budynki są osobnymi zamówieniami. Jeżeli poniżej 30 tyś to masz dwa osobne zamówienia poniżej 30 tyś.

16

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

grabownp napisał/a:

Czyli jak rozumiem moje postepowania są poprawne. Chodniki przy róznych drogach nie łaczacych sie ze sobą spełniaja samodzielnie funkcje techniczne i gospodarcze, czyli ich remonty mogę szacować oddzielnie. Potwierdźcię bo na dniach przychodzi do mnie RIO na kontrolę kompleksową. :-(

Czyli robię OKI ???

17

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

nasi radcy sa odrębnego zdania macie może jakiś dokument, wyrok opinia RIO itp  którym mógłbym się podeprzeć w dyskusji

18 (edytowany przez grabownp 2016-09-09 06:02:46)

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

jo napisał/a:

nasi radcy sa odrębnego zdania macie może jakiś dokument, wyrok opinia RIO itp  którym mógłbym się podeprzeć w dyskusji

Teraz chodzi ci o budynki czy o drogi ??
Orzeczenie GKO z 22.10.2001 r.

19

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

lisvitalis napisał/a:
jo napisał/a:

czy projektowanie tak samo? mam dwa budynki do zaprojektowania całkiem różne w różnych miejscach gminy bez dofinansowanie i co osobno poniżej 30 tyś każdy ale razem powyżej??

Projekty na różne budynki są osobnymi zamówieniami. Jeżeli poniżej 30 tyś to masz dwa osobne zamówienia poniżej 30 tyś.

ten przypadek dot. dwóch usług projektowych o tym samym zakresie branżowym traktowałbym łącznie, mimo że dotyczy innych obiektów, w przypadku usług to nie ma znaczenia jak wiemy

20

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

W przypadku projektów popieram stanowisko janek159. To jest usługa i trzeba ją szacować łącznie pamiętając o nałożonym nowelizacją obowiązku podziału zamówienia na części.

21

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Projekty łącznie, proszę nie mylić tutaj usługi z r.budowlaną.

22

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

czy to oznacza że jeżeli mam zlecić wykonanie np. 30 dokumentacji projektowych w roku budżetowym  to je wszystkie zliczam i ogłaszam jeden wielki przetarg już np. próg unijny podzielony na części ?

23

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

Marcel napisał/a:

Projekty łącznie, proszę nie mylić tutaj usługi z r.budowlaną.

Marcelku proszę potwierdx mi tylko co z tym szacowaniem remontów chodników kazdy przy innej drodze, które nie łacza się zz sobą

24

Odp: Jak szacować roboty budowlane na drogach - po noweli

MS napisał/a:

czy to oznacza że jeżeli mam zlecić wykonanie np. 30 dokumentacji projektowych w roku budżetowym  to je wszystkie zliczam i ogłaszam jeden wielki przetarg już np. próg unijny podzielony na części ?

ja projekty dziele na kubaturowe, liniowe (sieci), drogi i chodniki i szacuje osobno