Marcel napisał/a:Co do GK to motylku wezwać trzeba.
Pytanie po co? Skoro i tak nawet nie można go wykluczyć jeśli nie złoży w ogóle.
Odpowiedź z serwisu LEX:
Czy przy zastosowaniu procedury z art. 24aa p.z.p. w przetargu nieograniczonym zamawiający może wykluczyć wykonawcę trzeciego w rankingu za niezłożenie na żądanie z art. 26 ust. 3 oświadczenia o grupie kapitałowej? Czy możliwość wykluczenia dotyczy tylko oferty najwyżej ocenionej po złożeniu przez tego wykonawcę dokumentów potwierdzających spełnianie warunków i niepodleganie wykluczeniu?
Odpowiedź
W procedurze prowadzonej przy wykorzystaniu art. 24aa ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) dalej jako p.z.p., analiza dotycząca spełniania warunków udziału w procedurze oraz analiza przesłanek odnoszących się do wykluczenia z postępowania nie jest prowadzona w odniesieniu do wszystkich uczestników procedury. Tym samym nie ma możliwości, by czynność wykluczenia z uwagi na niezłożenie oświadczenia o jakim mowa w pytaniu (art. 24 ust. 11 p.z.p.) mogła być dokonana w stosunku do wykonawcy plasującego się w rankingu ofert na trzecim miejscu.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 24aa p.z.p. prowadząc przetarg nieograniczony zamawiający jest uprawniony do analizy ofert w sposób odmienny od rozwiązań jakie wypracowano na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów. Zamawiający może w pierwszej kolejności dokonać oceny ofert, a dopiero później zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Jeśli taka możliwość została przewidziana w SIWZ lub ogłoszeniu, to w pierwszym etapie dokonywana jest analiza dotycząca przesłanek odrzucenia ofert. Przedmiotowej ocenie poddawane są wszystkie złożone oferty. Następnie spośród ofert niekwalifikujących się do odrzucenia typowana jest oferta, która w oparciu o zastosowane kryteria oceny zostaje oceniona jako najkorzystniejsza. Analiza oświadczeń i dokumentów składanych na potwierdzenie spełniania warunków oraz na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z procedury, przeprowadzana jest tylko i wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza. Oświadczenie o jakim mowa w art. 24 ust. 11 p.z.p. jest składane na potrzeby weryfikacji podstaw do ewentualnego wykluczenia z postępowania, a więc oświadczenie to winno być badane tylko w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona. Analiza dokumentów przedstawiających sytuację podmiotową kolejnego wykonawcy jest przeprowadzana tylko wtedy, gdy zaistnieją przesłanki skutkujące koniecznością wykluczenia wykonawcy, który w pierwszej fazie wydawał się być pretendentem do uzyskania publicznego kontraktu.
W tych okolicznościach okazuje się, że w przetargu nieograniczonym prowadzonym przy zastosowaniu tzw. procedury odwróconej, wykonawcy sklasyfikowani na drugimi i kolejnych miejscach listy rankingowej nie poniosą negatywnych konsekwencji nie złożenia oświadczenia wskazanego w art. 24 ust. 11 p.z.p. Niezastosowanie sankcji wykluczenia w tym przypadku wynika z faktu nie przeprowadzania w odniesieniu do wskazanych wykonawców procedury weryfikacji spełniania warunków i oceny podstaw do wykluczenia wykonawców.
Bartłomiej Kardas, autor odpowiedzi na pytanie nr QA755658 przesłał następujące wyjaśnienia ws. zgłoszonych przez Panią wątpliwości:
?Autor zgadza się częściowo z zaprezentowanym stanowiskiem, ale równocześnie ponownie wskazuje, iż punktem wyjścia dla udzielonej odpowiedzi był przepis art. 24 aa p.z.p. Skoro zastosowanie przedmiotowego przepisu wywołuje ten skutek, że procedura badania podstaw wykluczenia w pierwszej fazie postępowania nie jest przeprowadzana w stosunku do wszystkich wykonawców, to nie ma podstaw do wyciągania w stosunku do wykonawców sankcji z tytułu niezłożenia dokumentu mającego potwierdzać brak takich podstaw. Jak czytamy w opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanej na stronie https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-nowelizacji-ustawy-prawo-zamowien-publicznych/procedura-uregulowana-w-art.-24aa-ustawy-pzp,-tzw.-procedura-odwrocona Procedura ta polega zatem na tym, że zamawiający w toku czynności oceny ofert nie dokonuje podmiotowej oceny wszystkich wykonawców (ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia), nie badając nawet wszystkich wstępnych oświadczeń wykonawców, składanych w szczególności w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
Żaden przepis znowelizowanej p.z.p. nie wskazuje by wyjątkiem w tym zakresie było oświadczenie o jakim mowa w art. 24 ust. 11 p.z.p., a jest to oświadczenie odnoszące się do braku podstaw wykluczenia. W ocenie autora nowelizacja przepisów została w tym zakresie nieprawidłowo przygotowana, co wywołuje problemy opisane w zapytaniu. Na gruncie obowiązujących przepisów, każde z dwóch rozwiązań o jakich piszemy, może wywoływać wątpliwości interpretacyjne, ale w ocenie autora zaprezentowany w odpowiedzi pogląd znajduje uzasadnione podstawy w treści art. 24aa p.z.p. Autor ma świadomość, iż taka interpretacja powoduje, że obowiązek złożenia oświadczenia, o jakim mowa w art. 24 ust. 11 p.z.p. może być czysto iluzoryczny. Oświadczenie o jakim mowa w pytaniu i będzie składał wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, co oznacza że nie wystąpi ryzyko wyboru podmiotu podlegającego wykluczeniu.?