1

Temat: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Przeglądając przetargi "po nowej ustawie'  dot. materiałów medycznych, opatrunków, nici, zauważyłem że bardzo duża część zamawiających wymaga w siwz złożenia dokumentów dopuszczających do obrotu, deklaracji zgodności, certyfikatów, folderów, katalogów. itp. wraz z ofertą a przecież zgodnie z art. 26 ust. 1 i 2 te dokumenty powinny być składane przez Wykonawców których oferta została najwyżej oceniona, na wezwanie zamawiającego. Z drugiej strony w/w dokumenty są potrzebne żeby ocenić czy asortyment zaproponowany przez jest zgodny z siwz.
Jaka jest Wasza opinia?

2

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Jeżeli dokument ten ma potwierdzić zgodność zaoferowanego produktu z wymaganiami SIWZ, to musi być złożony wraz z ofertą. Bez niego nie będziesz w stanie ocenić czy nie zachodzi przesłanka z 89.1.2.

3

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Jeżeli mówimy tu o dokumentach przedmiotowych, to żądamy ich po ustaleniu rankingu, a nie wraz z ofertą.

4

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Moim zdaniem logika nakazywała by to zrobić jak pisze Katiqq natomiast przepisy jak pisze Apollo

5

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

logika czy przepisy w tym przypadku chyba przepisy jak zaproponuje coś innego na na drugim etapie i tak wyjdzie

6

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Też uważam tak jak Apollo, tym bardziej, że mamy tylko ustalić ranking na podstawie kryteriów oceny ofert, a nie wybierać najkorzystniejsza ofertę (w tym badać czy nie podlega odrzuceniu).

Sytuacja, o której pisze Katiqq bardziej mi przypomina procedurę odwróconą z art. 24aa, w której najpierw wybieramy ofertę najkorzystniejszą, czyli musimy zbadać ją pod kątem przesłanek odrzucenia (czyli potrzebujemy dokumentów przedmiotowych), a dopiero potem badamy spełniania warunków i brak podstaw wykluczenia.

7 (edytowany przez janek159 2016-09-28 07:00:37)

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

kawaska napisał/a:

Też uważam tak jak Apollo, tym bardziej, że mamy tylko ustalić ranking na podstawie kryteriów oceny ofert, a nie wybierać najkorzystniejsza ofertę (w tym badać czy nie podlega odrzuceniu).

Sytuacja, o której pisze Katiqq bardziej mi przypomina procedurę odwróconą z art. 24aa, w której najpierw wybieramy ofertę najkorzystniejszą, czyli musimy zbadać ją pod kątem przesłanek odrzucenia (czyli potrzebujemy dokumentów przedmiotowych), a dopiero potem badamy spełniania warunków i brak podstaw wykluczenia.


Przy nieodwróconej również badamy zgodność oferty z SIWZ. 

Długo czekałem aż ktoś ruszy ten wątek. Jest ewidenta sprzeczność logiki postępowania i przepisów. Jednak uważam że należy żądać przedmiotowych z ofertą i wzywać gdy ich brak.

8

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Moim zdaniem po ustaleniu rankingu -a nie z ofertą.

Poza tym w kwestii:

"Z drugiej strony w/w dokumenty są potrzebne żeby ocenić czy asortyment zaproponowany przez jest zgodny z siwz." - Przedłożone certyfikaty i dokumenty nawet z ofertą- nie dają 100% gwarancji, że takie właśnie będą dostarczane w trakcie realizacji. Jest to i tak weryfikowane w trakcie realizacji zamówienia. Ileż to razy np. na budowie wykonawca chciał wbudowywać materiały niezgodne z SIWZ (np. tańsze i słabszej jakości) niż zadeklarowane w ofercie, a nawet potwierdzone próbkami, czy certyfikatami.

9

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Certyfikaty, foldery, po ocenie wstępnej wraz z pozostałymi dokumentami od najwyżej ocenionego, takie jest moje zdanie.

10

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

O Marcelku! Kolejny raz mamy odmienne poglądy. Na jakiej zatem podstawie stwierdzisz, że oferta jest zgodna z SIWZ skoro jak napisano w poście nr 1 "w/w dokumenty są potrzebne żeby ocenić czy asortyment zaproponowany przez jest zgodny z siwz"?

11

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Z odnalezionego komentarza do poprzedniej wersji rozp. w spr. dok.
"Dokumenty, jakich może żądać zamawiający od wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zasadniczo dzielimy na dwie grupy, tj. dokumenty podmiotowe i przedmiotowe. Trzecią grupę stanowią dokumenty składające się na treść oferty. Należy zatem pamiętać, że właściwe rozróżnienie poszczególnych kategorii dokumentów oraz ich umiejętne wykorzystanie niejednokrotnie przesądza o efektywności przeprowadzonego postępowania oraz warunkuje prawidłowość jego przebiegu.
...
Warto w tym względzie mieć na uwadze przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, pomimo że istnieje grupa produktów, która została wyłączona spod jej reżimu i podlega regulacjom innych ustaw, np. ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że przedmiotowe zaświadczenia są wymagane przez zamawiających zarówno przy zamówieniach związanych z realizacją określonych dostaw, jak i przy zamówieniach dotyczących usług czy robót budowlanych. W zakresie omawianych dokumentów znajduje zastosowanie przepis art. 26 ust. 3 i 4 p.z.p. ... Dokumenty omówione w niniejszej części komentarza są dokumentami stricte przedmiotowymi i nie stanowią treści oferty, ich statut bez względu na okoliczności zawsze pozostaje taki sam.
...
Uprawnienie do żądania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dokumentów przedmiotowych daje zamawiającemu potencjalną możliwość zweryfikowania, czy oferowane przez wykonawcę roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym przez niego wymaganiom.
...
Możliwość żądania innych niż wymienione w r.w.d. dokumentów przedmiotowych jest dopuszczalne pod warunkiem, że wymagane dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia konkretnego postępowania, a wymóg ich przedłożenia nie narusza zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Wskazana niezbędność każdorazowo powinna być ocenia przez pryzmat celu, któremu służy wymóg żądania określonego dokumentu, którego w tym przypadku jedynym zadaniem jest potwierdzenie, że oferowany przedmiot zamówienia spełnia wymagania zamawiającego.
...
Ważne jest jednak, aby zamawiający, formułując wymóg dostarczenia próbek lub opisów oferowanych dostaw, usług czy też robót budowlanych, mieli każdorazowo świadomość, w jakim celu ich żądają oraz jaki jest ich statut ? czy dokumentu przedmiotowego, czy może dokumentu stanowiącego wyłącznie treść oferty. ".

I jeszcze to: KIO/UZP 536/09: ?Zamawiający przy dokonywaniu oceny ofert, nie może odstępować od wymogów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, gdyż prowadzi to do naruszania zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Skoro zaoferowany produkt nie spełnia kompletnych parametrów, wyznaczonych jako graniczne wymagane, obowiązkiem zamawiającego było odrzucenie oferty. Cechy techniczne, którymi obligatoryjnie winno charakteryzować się nabywane urządzenie, stanowią bowiem istotny element oferty, co przesądza o niezgodności jej treści z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w związku z art. 66 ust. 1 K.c.?.

12

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

kawaska napisał/a:

Sytuacja, o której pisze Katiqq bardziej mi przypomina procedurę odwróconą z art. 24aa, w której najpierw wybieramy ofertę najkorzystniejszą, czyli musimy zbadać ją pod kątem przesłanek odrzucenia (czyli potrzebujemy dokumentów przedmiotowych), a dopiero potem badamy spełniania warunków i brak podstaw wykluczenia.


Czyżby? W przypadku "standardowej" procedury badania i oceny ofert wynikającej z nowelizacji ustawy, zamawiający w pierwszej kolejności dokonuje oceny oferty pod kątem spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia. Wynika to chociażby z przepisu art. 24 ust. 4 p.z.p. w myśl, którego ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą. Taka formuła pozwala przyjąć założenie o pierwszeństwie badania oferty z punktu widzenia przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania, a następnie dokonania oceny ofert w celu wyboru najkorzystniejszej z nich ( w tym zastosowanie przesłanek odrzucenia oferty) .

13 (edytowany przez janek159 2016-09-28 08:42:50)

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Choć jestem zwolennikiem żądania dokumentów przedmiotowych wraz z ofertą, dokument JEDZ też przewiduje żądanie dokumentów przedmiotowych od najwyżej ocenionego.

11) W odniesieniu do zamówień publicznych na dostawy Wykonawca dostarczy wymagane próbki, opisy lub fotografie produktów, które mają być dostarczone i którym nie musi towarzyszyć świadectwo autentyczności. Wykonawca oświadcza ponadto, że w stosownych przypadkach przedstawi wymagane świadectwa autentyczności. Jeżeli odnośna dokumentacja jest dostępna w formie elektronicznej, proszę wskazać:

komentarz:

W tym miejscu formularza wykonawca składa oświadczenie dotyczące możliwości dostarczenia przez niego dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowany przez niego przedmiot zamówienia wymogów określonych przez zamawiającego. Zasadniczo są to dokumenty przedmiotowe odnoszące się do opisu przedmiotu zamówienia albo określonych kryteriów oceny ofert. W tym miejscu formularza mamy jednak do czynienia jedynie ze wstępnym oświadczeniem wykonawcy dotyczącym w ogóle możliwości złożenia przez niego, w stosownych przypadkach, takich dokumentów.

14

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

To się zgadzam motylku, cały czas byłem przy dokumentach przedmiotowych a nie stanowiących treść oferty smile

15

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

janek159 napisał/a:

Choć jestem zwolennikiem żądania dokumentów przedmiotowych wraz z ofertą, dokument JEDZ też przewiduje żądanie dokumentów przedmiotowych od najwyżej ocenionego.

11) W odniesieniu do zamówień publicznych na dostawy Wykonawca dostarczy wymagane próbki, opisy lub fotografie produktów, które mają być dostarczone i którym nie musi towarzyszyć świadectwo autentyczności. Wykonawca oświadcza ponadto, że w stosownych przypadkach przedstawi wymagane świadectwa autentyczności. Jeżeli odnośna dokumentacja jest dostępna w formie elektronicznej, proszę wskazać:

komentarz:

W tym miejscu formularza wykonawca składa oświadczenie dotyczące możliwości dostarczenia przez niego dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowany przez niego przedmiot zamówienia wymogów określonych przez zamawiającego. Zasadniczo są to dokumenty przedmiotowe odnoszące się do opisu przedmiotu zamówienia albo określonych kryteriów oceny ofert. W tym miejscu formularza mamy jednak do czynienia jedynie ze wstępnym oświadczeniem wykonawcy dotyczącym w ogóle możliwości złożenia przez niego, w stosownych przypadkach, takich dokumentów.

A jak należy postąpić zakładając, że kryterium jest jakość i próbki potrzebne są do jej oceny? Tego JEDZ nie przewidział, szkoda...

16

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

A jak należy postąpić jak wykonawcy zaproponowali urządzenia podawane jako równoważne i nie masz możliwości oceny tej równoważności. Rozumiem, że z duchem ustawy zgodność oferty potwierdzi tylko najwyżej oceniony. O zgodności innych ofert nic nie będziemy wiedzieć.

Najlepiej wyglądać będzie informacja o wyniku przetargu przy procedurze odwróconej, wówczas należałoby napisać:

,,Informacje o wykonawcach wykluczonych i ofertach odrzuconych zamawiający pominie milczeniem".

17

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

do kryterium (norma euro 4 pojazdów) do oferty oświadczenie, a od najkorzystniejszego, dokumenty tak mi poradzili radcy

18 (edytowany przez Katiqq 2016-10-11 09:27:55)

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Z serwisu Lex:
Autor odpowiedzi: Andała-Sępkowska Justyna
Odpowiedzi udzielono: 5 października 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Pytanie

Czy na etapie składania ofert, w procedurze odwróconej, zamawiający może żądać od wykonawców informacji o oferowanych przedmiotach aby potwierdzić minimalne wymogi określone w ogłoszeniu o zamówieniu?

Zgodnie z art. 24aa ust. 1 p.z.p. zamawiający najpierw dokonuje oceny ofert, a następnie bada, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału. W związku z powyższym zamawiający najpierw zobowiązany jest dokonać oceny ofert tj. w szczególności czy nie zachodzą przesłanki odrzucenia ofert. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść nie odpowiada treści SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. Nie jest możliwym dokonanie oceny ofert w związku z ww. przesłanką, jeżeli zamawiający nie będzie posiadał już w momencie złożenia ofert katalogów, folderów, informacji o oferowanym sprzęcie, choć przepis art. 26 ust. 2 p.z.p. wskazuje, iż owe dokumenty składa na wezwanie zamawiającego wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona.

Odpowiedź

Procedura odwrócona, zgodnie ze wskazaniami Urzędu Zamówień Publicznych: "(...) polega zatem na tym, że zamawiający w toku czynności oceny ofert nie dokonuje podmiotowej oceny wszystkich wykonawców (ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia), nie badając nawet wszystkich wstępnych oświadczeń wykonawców, składanych w szczególności w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. W pierwszej kolejności dokonuje on oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp) oraz kryteriów oceny ofert opisanych w SIWZ, po czym dopiero wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej), dokonuje oceny podmiotowej wykonawcy, tj. bada oświadczenie wstępne, a następnie żąda przedłożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp. (...)" (źródło: https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-nowelizacji-ustawy-prawo-zamowien-publicznych/procedura-uregulowana-w-art.-24aa-ustawy-pzp,-tzw.-procedura-odwrocona). W opinii Urzędu Zamówień Publicznych czytamy również: "(...) W przypadku procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (tzw. "procedura odwrócona"), stosownie do treści art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, wykonawca dołącza do oferty oświadczenie aktualne na dzień składania ofert w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowi?!wqtępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub wyższa od progów UE, oświadczenie wykonawca składa w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. W zamówieniach o wartości poniżej progów UE wykonawca składa "zwykłe" oświadczenie. W przypadku prowadzenia postępowania w "procedurze odwróconej" obowiązują takie same zasady jak w każdym postępowaniu, jeśli chodzi o załączenie wskazanych oświadczeń do oferty, tj. oświadczenia są składane wraz z ofertą, choć w tej szczególnej procedurze podlegają ocenie dopiero na zakończenie oceny ofert i to wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej).(...)"

Uzasadnienie

W procedurze odwróconej należy zacząć od zweryfikowania, która oferta jest ofertą ocenioną jako najkorzystniejsza, czyli taka, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się przedmiotu do zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała albo z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt.

Rację ma pytający wskazując na niefortunne zapisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p. Prawidłowe ocenienie czy oferta nie podlega odrzuceniu w pewnych sytuacjach będzie wymagało zweryfikowania dokumentów przedmiotowych wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, które co do zasady składane są na wezwanie zamawiającego wystosowane na podstawie a`u. 26 ust. 1 albo ust. 2 p.z.p. W tym miejscu pojawia się trudność przy kwalifikacji niektórych dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego to jest dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 p.z.p. Są to bowiem dokumenty odnoszące się do właściwości przedmiotu zamówienia oraz do treści  oferty rozumianej zgodnie z art. 87 ust. 1 p.z.p. oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.

Zgodnie z p.z.p. w przypadku zamówień o szczególnych cechach, istnieje możliwość określenia przez zamawiającego w kryteriach oceny ofert dokumentów stanowiących określone oznakowanie na zasadach wskazanych w art. 30a p.z.p. i wówczas w ramach kryteriów oceny ofert dokumenty stanowiące oznakowanie wykonawcy składają wraz z ofertą. W takiej sytuacji nie złożenie wraz z ofertą dokumentów przedmiotowych składanych w celu oferty, skutkuje odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. Jednak nie każdy dokument przedmiotowy będzie dokumentem stanowiącym oznakowanie rozróżnienie ich powinno opierać się na treści dokumentu i jego przeznaczeniu w danym postępowaniu.

19

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Podziękował:)

20

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

O,
no to rewelacyjne rozwiązanie znalazła Autorka w postaci art. 30a, wszyscy się cieszymy i już określamy kryteria i co tam jeszcze łącznie wymaga ten art. 30a.

A ja bym chciał tylko karty katalogowe z opisem parametrów.

21

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Moim zdaniem dotyczą przedmiotu zamówienia i załączenia ich do oferty, inaczej nie jestem w stanie stwierdzić czy oferta spełnia warunki co do przedmiotu zamówienia, pomijając już 30a.

22

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Marcel, na podstawie tego materiału ja zrozumiałem że Autorka rzeczywiście przyznaje że jest zapis niefortunny i jako rozwiązanie proponuje, że dokumentów przedmiotowych można żądać stosując art.30a, na który sobie teraz popatrzyłem. Będę szukał szkolenia z art. 30 a.

23

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

A artykuł 26 ust. 1 i ust. 2 ustawy pzp? Stanowi wprost , że zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia w wyznaczonym terminie do złożenia aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności , o których mowa w art. 25 ust. 1.
Z kolei art. 25 ust. 1 pzp obejmuje zarówno dokumenty potwierdzajace spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego i tych, które potwierdzają brak podstaw do wykluczenia.
Zatem należałoby uznać, że dokumenty te żadane są od wykonawcy którego oferta została oceniona najwyżej.

24

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

A w jaki sposób koleżanka oceni ofertę nie mając potwierdzenia, że zaoferowane dobra spełniają żądania zamawiającego, przy czym podkreślić należy, że w procedurze odwróconej w pierwszej kolejności bada się właśnie ofertę?

25

Odp: na jakim etapie żądać certyfikatów, katalogów itp.

Mi się podoba opinia uzp w sprawie art.24aa, gdzie cyt.:

W pierwszej kolejności dokonuje on oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp) oraz kryteriów oceny ofert opisanych w SIWZ, po czym dopiero wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej), dokonuje oceny podmiotowej wykonawcy..

Wynika z tego że pomimo zapisów ustawy, UZP mówi nie tyle o ocenie ofert co o badaniu ofert, przywołując art. 89 ust. 1 (cały katalog odrzuceń)

a więc tak jakby prostował to co w ustawie nam zgrzyta, twierdząc że wszystkie oferty oceniamy pod względem również zgodności przedmiotu oferty.