Temat: wyjaśnienia 26.3 vs 26.4
Czy ktoś mógłby przybliżyć jaka jest różnica między tymi podstawami?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Czy ktoś mógłby przybliżyć jaka jest różnica między tymi podstawami?
Nikt tego nie wie. Już kiedyś o tym tu rozmawialiśmy i chyba doszliśmy do wniosku, że to przeoczenie w zaniechaniu usunięcia ust. 4.
4 mieści się w 3, przy wyjaśnieniach można się posługiwać 4 lub 3 nie ma różnicy, moim zdaniem 4 mogło by nie być
Artykuł 26 ust. 4 PrZamPubl służy wyłącznie wyjaśnieniu treści oświadczeń i dokumentów, nie zaś tworzeniu treści w nich uprzednio niezawartych (wyr. KIO z 28.2.2012 r., KIO 335/12).
Natomiast 26.3 dopuszcza w wyniku wyjaśnienia możliwość co do zasady zmiany czy uzupełnienia.
Możliwe, że rozmawialiśmy, ale w gąszczu zawiłości ustawowych umknęło mi to.
Marcel a skąd mnie wiedzieć przy wzywaniu, czy wyjaśnienia coś zmienią czy nie?
Najprawdopodobniej rozmawiałem o tym na innym forum.
Marcel, będę musiał długo analizować co napisałeś.
26.3 jest przepisem szczegółowym który wymienia m.in. uzupełnienie a tam również znajduje się wyjaśnienie jak w 26.4 tyle tylko że 26.3 dopuszcza zmianę w postaci uzupełnienia, wyjaśnienia, co do zasady zmiany treści dokumentu.
Dalej nie rozumiem czym różni się samo ,,wyjaśnienie" w ust. 3 i 4.
Dalej nie rozumiem czym różni się samo ,,wyjaśnienie" w ust. 3 i 4.
Ja też nie.
janek159 napisał/a:Dalej nie rozumiem czym różni się samo ,,wyjaśnienie" w ust. 3 i 4.
Ja też nie.
Ale poważnie czy mówisz to dla spokoju. Naprawdę widzisz jakąś różnicę jeżeli chodzi o sama czynność wezwania do wyjaśnienia?
Widzę, ale ze stosowaniem w praktyce do już gorzej
Ustawodawca dał ciała, kolejny bubel.
Nam chyba najbardziej o stosowanie w praktyce chodzi, ale fajnie, że się zgodziliście
Co na to Lex?
"Wezwanie do udzielania wyjaśnień, o których mowa w art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. dotyczy oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 p.z.p., oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p., lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, zaś wezwanie do złożenia wyjaśnień, o którym mowa w art. 26 ust. 4 p.z.p. dotyczy wyłącznie oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p.
W ocenie Autora utrzymanie przez ustawodawcę przepisu art. 26 ust. 4 p.z.p. stanowić może błąd legislacyjny. Mimo tego, przepis art. 26 ust. 3 p.z.p. znajduje szersze zastosowanie - dotyczy on bowiem również oświadczeń, o których mowa w art. 25a p.z.p. oraz tzw. ?innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania?, podczas gdy przepis art. 26 ust. 4 p.z.p. dotyczy wyłącznie oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, oraz brak podstaw wykluczenia. Ponadto, przepis art. 26 ust. 3 p.z.p. wskazuje, iż wezwanie do udzielania wyjaśnień nie jest obowiązkowe, gdy nawet mimo udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, iż przepis art. 26 ust. 3 p.z.p. w brzmieniu nadanym nowelizacją z lipca 2016 r. mówi wyraźnie o udzielaniu, nie natomiast udzieleniu wyjaśnień. Wydaje się, iż intencją ustawodawcy było umożliwienie wielokrotnego wzywania do wyjaśnienia wątpliwości zamawiającego związanych z dokumentami lub oświadczeniami wskazanymi w art. 26 ust. 3 p.z.p."
Autor odpowiedzi: Wojciech Bereszko
No i spoko ma to sens tzn., sens wyjaśnienia, bo przepisy są źle napisane.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc