Czy wdrożenie skonsolidowanego rozliczenia z tytułu podatku VAT sprowadza się do obowiązku traktowania całej gminy wraz ze wszystkim jednostkami organizacyjnymi jako jednego zamawiającego?
Opublikowano: QA 639755
Status: aktualne
PYTANIE
Z wyroku TSUE z dnia 29 września 2015 r. (C-276/14) oraz uchwały NSA z dnia 26 października 2015 r. (I FPS 4/15) wynika, iż samorządowe jednostki i zakłady budżetowe nie spełniają przesłanek uznania ich za podatnika podatku VAT. Wobec tego, miasto X wdraża od 1 stycznia 2016 r. "skonsolidowane" rozliczenia z tytułu podatku VAT i wszystkie jednostki i zakłady podatkowe będą działać w ramach jednego podatnika, którym jest miasto (NIP jest jednolity dla wszystkich jednostek), będące czynnym podatnikiem VAT. W związku z tym, nowo zawierane umowy od 1 stycznia 2016 r. będą zawierane w imieniu miasta, reprezentowanego przez dyrektora jednostki zawierającej umowę.
Czy w dalszym ciągu jednostki i zakłady budżetowe miasta są odrębnymi zamawiającymi w rozumieniu p.z.p. i ustalającymi wartość udzielanego zamówienia odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne zamawiającego jak i też zamawiającego, tj. jednostki samorządu terytorialnego - mając na względzie przepis art. 2 pkt 12 p.z.p. oraz przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 p.z.p.?
ODPOWIEDŹ
Przywołane w zapytaniu wyroki nie zmieniają rozumienia definicji zamawiającego określonej przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p. Różne jednostki organizacyjne tej samej jednostki samorządu terytorialnego mogą być traktowani jako odrębni zamawiający zdefiniowani w art. 2 pkt 12 p.z.p.
Uzasadnienie
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 p.z.p. zamawiającym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna, czy też w końcu jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, a zobowiązana do stosowania p.z.p. Zamawiającym w rozumieniu p.z.p. może więc być zarówno np. jednostka samorządu terytorialnego taka jak gmina będąca osobą prawną, ale także samodzielnym zamawiającym może być jednostka budżetowa tej samej gminy. Na prawidłowość takiej interpretacji przepisu wskazuje zarówno przywołany w zapytaniu art. 3 ust. 1 pkt 1 p.z.p. jak i art. 32 ust. 5 p.z.p. Ostatni z wymienionych przepisów dotyczy co prawda szacowania wartości zamówienia publicznego ale wprost stanowi o możliwości odrębnego szacowania zamówień przez jednostki organizacyjne zamawiającego. P.z.p. stanowi, że w sytuacji gdy wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, to wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową. Z powyższego wynika, iż w ramach jednej struktury takiej jak np. gmina mogą także funkcjonować samodzielni zamawiający niezależnie od tego, iż na potrzeby rozliczeń podatkowych będą się posługiwali tym samym numerem identyfikacji podatkowej.
Wdrożenie "skonsolidowanego" rozliczenia z tytułu podatku VAT nie wywołuje co do zasady skutku sprowadzającego się do obowiązku traktowania całej gminy wraz ze wszystkim jednostkami organizacyjnymi jako jednego zamawiającego. Status samodzielnego zamawiającego przysługuje przykładowo każdemu samorządowemu zakładowi budżetowemu (art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jaki działa na terenie tej samej gminy.
kiedyś znalazłem coś takiego