Temat: procedura odwrócona
Witam,
przewidziałam w postępowaniu poniżej progu zastosowanie procedury odwróconej, i nie wiem jak podejśc do tematu (pierwszy raz będę stosowała procedurę odwróconą)?
Proszę o wskazówki
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam,
przewidziałam w postępowaniu poniżej progu zastosowanie procedury odwróconej, i nie wiem jak podejśc do tematu (pierwszy raz będę stosowała procedurę odwróconą)?
Proszę o wskazówki
Poszukaj na forum, było już sporo w tym temacie.
ok, tylko proszę o utwierdzenie w tym temacie, badam oferty pod katem przesłanek odrzucenia ofert i kryteriów oceny ofert, a potem od najkorzystn. żądam dokumentów na potwierdzenie warunku udział w postępowaniu (np. wykaz osób, usług).
a następnie robię wybór najkorzystniejszej oferty
Sprawdzasz oferty nie badając oświadczeń wstępnych wszystkich, w pierwszej kolejności oferta, RNC, ewentualne omyłki.
ok, a co z oświadczeniem o przynależności do grupy kapitałowej, jak nie otrzymałam od dwóch oferentów, którzy nie są i tak najkorzystniejsi????
Nic nie robisz.
ok bardzo dziekuje za podpowiedzi
Nic nie robisz.
zadania co do tego są podzielone
Procedury standardowa i ?odwrócona? ? bądź pewien, czy właściwie je prowadzisz
Okazuje się, że tryb, który miał ułatwić pracę zamawiającym, nie jest tak prosty, jakby się wydawało na pierwszy rzut oka. Wiele pytań naszych Czytelników dotyczy przebiegu właśnie uproszczonej ?odwróconej? procedury. W poniższym tekście znajdziesz niezbędne informacje związane z formalnościami, jakich zamawiający dokonuje zarówno w klasycznym postępowaniu jak i w procedurze z art. 24aa ustawy Pzp (czyli tzw. odwróconej).
Aktualnie w tradycyjnej procedurze proces weryfikacji dokumentów przedstawionych przez wykonawców przebiega w 2 etapach:
1. Zamawiający w pierwszym rzędzie opiera się na wstępnym oświadczeniu wykonawcy. W myśl art. 25a ustawy Pzp do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca:
nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu,
spełnia kryteria selekcji ( w procedurach kilkuetapowych).
Jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub je przekracza, wykonawca składa powyższe oświadczenie w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.
2. Jednocześnie, co do zasady, zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających:
brak podstaw do wykluczenia,
spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub
kryteriów selekcji.
Dotyczy to postępowania, którego wartość jest równa progom unijnym lub je przekracza.
W przypadku, gdy wartość zamówienia jest niższa niż powyższe kwoty, zamawiający może wezwać wykonawcę do złożenia odpowiednich dokumentów, ale nie ma takiego obowiązku. Wówczas powinien wyznaczyć minimalny 5-dniowy termin na ich dostarczenie.
Pamiętaj
Wezwanie do złożenia dokumentów zamawiający kieruje do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, a więc jeszcze przed jej ostatecznym wyborem jako najkorzystniejszej. Z założenia więc proces udzielenia zamówienia uległ znacznemu przyspieszeniu.
Jak sprawdzać wykonawców w procedurze odwróconej?
W celu maksymalnego skrócenia weryfikacji ofert ustawodawca w art. 24aa ustawy Pzp, wprowadził nowe rozwiązanie określane mianem ?procedury odwróconej?. Dotyczy ono jedynie przetargu nieograniczonego. Polega na tym, że zamawiający może najpierw dokonać oceny ofert, a dopiero później zbadać, czy wykonawca, którego ofertę ocenił najwyżej, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postepowaniu. Oferta oceniona jako najkorzystniejsza nie stanowi oczywiście ostatecznie wybranej. Chodzi w tym przypadku o tę, która zajmuje najwyższą pozycję w rankingu.
Warunkiem zastosowania procedury odwróconej jest poinformowanie o takiej możliwości w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu. Fakt, że zamawiający przewidział zastosowanie ?procedury odwróconej?, nie obliguje go jednak potem do jej przeprowadzenia. Może samodzielnie zdecydować w prowadzonym postępowaniu, czy skorzysta z tej możliwości, czy nie. Jest to zależne od okoliczności zaistniałych w danej procedurze.
Przykład
W sytuacji, gdy w postępowaniu złożono tylko 2 oferty, organizatorowi przetargu może nie opłacać się przeprowadzenie procedury odwróconej. Podobnie wskazuje Urząd Zamówień Publicznych w odpowiedziach na zgłoszone do UZP pytania dotyczące znowelizowanych przepisów ustawy Pzp, które zostały zaktualizowane 15 grudnia 2016 r. Zamieszczono je w ?Repozytorium wiedzy? w zakładce ?Nowelizacja ustawy Pzp? na stronie internetowej Urzędu www.uzp.gov.pl.
Fakt przewidzenia lub nie przez zamawiającego zastosowania ?procedury odwróconej?nie wpływa jednak na obowiązek wykonawców dotyczący złożenia wraz z ofertą tożsamego katalogu oświadczeń i dokumentów.
Poznaj różnice między procedurami i ułatw sobie dokonywanie formalności
W procedurze standardowej zamawiający powinien na początku zweryfikować poprawność oświadczeń i dokumentów złożonych wraz z ofertą przez każdego z wykonawców, a dopiero potem ocenić oferty.
W procedurze odwróconej zamawiający przechodzi od razu do badania ofert pod kątem zaistnienia podstaw do ewentualnego ich odrzucenia oraz kryteriów oceny. Nie bada w ogóle podstaw wykluczenia wykonawców oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. Następie tworzy ranking niepodlegających odrzuceniu ofert i w ten sposób otrzymuje tę najwyżej ocenioną (najkorzystniejszą). Tylko autor tej oferty poddawany jest weryfikacji pod kątem braku postaw do wykluczenia i spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W przypadku, gdy wykonawca, którego oferta po przeprowadzeniu ?procedury odwróconej? została wybrana jako najkorzystniejsza, uchyla się od podpisania umowy lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego jej wykonania, zgodnie z art. 24 aa ust. 2 ustawy Pzp zamawiający ma prawo zbadania, czy nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu wykonawca, którego oferta znalazła się na kolejnym miejscu w rankingu. W sytuacji natomiast, gdy okaże się, że podmiot, którego oferta została oceniona najwyżej, podlega wykluczeniu, logicznym wydaje się, że zamawiający ma prawo przystąpić do badania podmiotowego kolejnego w rankingu ofert wykonawcy.
W stosunku do podmiotu, którego oferta została najwyżej oceniona, zamawiający wykonuje czynności wynikające z art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp (w zależności od wartości zamówienia). Wzywa go mianowicie do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia i spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Działania te są właściwe dla obydwu procedur ? zarówno tradycyjnej jak i odwróconej.
Różnice pomiędzy procedurami standardową i odwróconą
Czynności
Procedura odwrócona
Procedura standardowa
Złożenie oświadczenia wstępnego przez wykonawcę
Wszyscy wykonawcy
Wszyscy wykonawcy
Badanie i ocena ofert ? pod kątem przesłanek odrzucenia oraz kryteriów oceny ofert
Przed weryfikacją wstępnego oświadczenia
Po weryfikacji wstępnych oświadczeń wszystkich wykonawców
Badanie wstępnego oświadczenia
Tylko wykonawcy, który złożył najwyżej ocenioną ofertę
Wszystkich wykonawców
Ewentualne wezwanie zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zakresie wstępnego oświadczenia
Jedynie do wykonawcy, który złożył najwyżej ocenioną ofertę
Do wszystkich wykonawców
Procedura odwrócona w 7 krokach
Wielu zamawiających ma problem z właściwym przeprowadzeniem poszczególnych formalności w procedurze odwróconej. Poniżej przedstawiamy prostą instrukcję:
Krok 1. Wyjaśnienie treści złożonych ofert.
Krok 2. Poprawa w ofertach omyłek, zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Pzp.
Krok 3. Badanie ofert pod kątem rażąco niskiej ceny.
Krok 4. Stworzenie rankingu ofert (przyznanie niepodlegającym odrzuceniu ofertom punktów w ramach kryteriów oceny ofert).
Krok 5. Weryfikacja, czy wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału w postępowaniu ? badanie wstępnego oświadczenia (JEDZ lub oświadczenia w zakresie wskazanym przez zamawiającego w zależności od wartości zamówienia).
Krok 6. Wezwanie wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona do złożenia oświadczeń i dokumentów (odpowiednio z art. 26 ust. 1 ? obligo wezwania lub art. 26 ust. 2 ? możliwość wezwania).
Krok 7. Wybór oferty.
zadania co do tego są podzielone
Ja napisałem co stosuję i jak uważam, oczywiście zdania są podzielone, masz rację.
Ja "na razie" przyjmuje wersję:
odwrócona - grupa kapitałowa najwyżej oceniony
klasyczna - wszyscy
I tak być powinno.
moze mi ktos wyjasnic co to sa kryteria selekcji?
http://www.przetargipubliczne.pl/archiwum/art,6815,kryteria-selekcji-w-przetargach.html
ahh czyli to nie dotyczy przetargu nieograniczonego?
Nie, tylko postępowań dwuetapowych.
dzieki, jestem tu stara- nowa potrzebguje chwile na wdrozenie po nowelizacji...
jeszcze jedno- postępowanie dwuetapowe to nie to samo co procedura odwrócona prawda?
To nie to samo, odwrócona tylko w nieograniczonym, a to procedura jednoetapowa.
ok, czy zatem stosując procedurę odwroconą musze taka informacje zawrzec w siwz czy tylko wystarczy informacja np. do oferty nalezy dolaczyc..."
Trzeba przewidzieć odwróconą w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu aby móc z niech skorzystać.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc