Temat: Wykonawcy wspólnie ubiegajacy się o zamówienie
Witam,
w PN powyżej progu jest taki zapis:
Zawarte w SIWZ warunki i wymagania dotyczące Wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców, wspólnie ubiegających się o zamówienie.
Co to oznacza?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam,
w PN powyżej progu jest taki zapis:
Zawarte w SIWZ warunki i wymagania dotyczące Wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców, wspólnie ubiegających się o zamówienie.
Co to oznacza?
Chyba jest to szerzej opisane, tzn, jakie dokumenty i oświadczenia składane są wspólnie a jakie osobno, czytajcie dalej, powinno być.
ok,
A jeżeli chodzi od strony Zamawiajacego to Zamawiający sam wedle siebie formułuje jakie dokumenty może żądać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie czy reguluje to rozporządzenie, co można żądać od Wykonawców w przypadku wspólnie ubiegających się o zamówienie?
albo ustawa np art 23 albo 25 a ust 6
na 100% braki podstaw do wykluczenia musi wykazac kazdy konsorcjant natomiast trzeba zobaczyc jak jest zapisany warunek odnosnie np doświadczenia czy jeden się ma wykazać czy może kilku i się sumuje ich doświadczenie
ja bym wysłała zamawiaczowi pytanie o co mu chodziło bo to jest mało sprecyzowane
ta, doprecyzowania wymaga sposób spełnienia warunku doświadczenia np. gdy wymaga się dwóch robót budowlanych, to np. nie będzie dobrze jak jeden wykonał jedna robotę a drugi drugą, powinno być że te dwie wykonał jeden z podmiotów występujących wspólnie
Formułowane przez zamawiającego wymogi związane z wiedzą i doświadczeniem trzeba każdorazowo oceniać stosownie do jego obiektywnych potrzeb. Dopuszczalne jest, aby organizator przetargu oczekiwał doświadczenia w realizacji 2 robót i aby wymóg ten odnosił się do każdego konsorcjanta z osobna. Umożliwienie łączenia potencjału członków konsorcjum nie w każdej sytuacji jest celowe i uzasadnione. Tak wynika z wyroku Sądu Okręgowego w Szczecinie z 12 listopada 2014 r. (sygn. akt VIII Ga 327/14).
A więc czy zamawiający dał takie zastrzeżenie?
Pytanie:
Zamawiający w postępowaniu w trybie unijnym zastosował procedurę odwróconą. Oferty złożyły konsorcja w składzie 7?12 partnerów. Z analizy JEDZ wynika, że np. zsumowanie potencjału czterech partnerów potwierdza postawione przez zamawiającego warunki. Czy należy wyjaśniać z wykonawcą taką liczbę partnerów? Jak w takiej konstrukcji powinny być dostarczone polisy OC ? na okres obowiązywania umowy wobec każdego partnera czy też np. jeden z nich może okazać polisę o wartości, której żądał zamawiający? Obawiamy się, że możemy mieć problemy z zaspokojeniem roszczeń z takiej polisy. Z drugiej strony ubezpieczyciel nie wystawi polisy na konsorcjum, ponieważ jest to konstrukcja przewidziana w ustawie Pzp. Jakich dokumentów zamawiający może w tej sytuacji żądać?
Odpowiedź:
Jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne do niego, zamawiający ma prawo określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez konsorcja warunków udziału w postępowaniu. Jeśli zamawiający nie skorzystał z tego uprawnienia, konsorcjum może łącznie wykazywać spełnianie warunków.
W takim przypadku wystarczającym potwierdzeniem posiadania przez wykonawcę ? konsorcjum odpowiedniego ubezpieczenia OC będzie złożenie polisy na wymaganą sumę gwarancyjną przez jednego z partnerów konsorcjum. Konsorcjanci ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie zamówienia, a zamawiający ma prawo przed zawarciem kontraktu zażądać umowy regulującej ich współpracę.
Analizę sytuacji opisanej w pytaniu należy rozpocząć od podniesionej w nim wątpliwości związanej z liczbą konsorcjantów (od 7 do 12) wchodzących w skład konsorcjów składających oferty w omawianym postępowaniu, a także ze sposobem spełniania warunków przez wykonawcę (konsorcjum), którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (w procedurze odwróconej badaniu podlega bowiem tylko JEDZ wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona).
Konsorcjum łączy potencjały
Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy Pzp wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. Art. 23 ust. 3 ustawy Pzp natomiast wskazuje, że do konsorcjów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wykonawcy. Tworzenie konsorcjów, szczególnie w przypadku zamówień, których realizacja wymaga znacznego potencjału, jest powszechną praktyką. W opisanej sytuacji należy w pierwszej kolejności rozważyć, czy zamawiający prawidłowo określił warunki udziału w postępowaniu (skoro jest je w stanie spełnić dopiero konsorcjum w tak obszernym składzie). Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp warunki należy sformułować jako minimalne poziomy zdolności, kierując się zasadą proporcjonalności do przedmiotu zamówienia. Biorąc pod uwagę powyższe wątpliwości, zamawiający powinien przeanalizować, czy prawidłowo zrealizował ciążące na nim w tym zakresie obowiązki.
Sposób sumowania warunków udziału
Przechodząc do kwestii sposobu spełniania warunków przez konsorcjum, należy wskazać, iż wprowadzone do ustawy Pzp art. 23 ust. 5 i 6 ustawy Pzp pozwalają zamawiającemu określić w stosunku do konsorcjum:
szczególną, obiektywnie uzasadnioną metodę spełniania warunków, a także
warunki realizacji zamówienia w inny sposób niż w stosunku do wykonawców samodzielnie składających oferty.
Jednakże musi to być uzasadnione charakterem zamówienia i proporcjonalne do jego przedmiotu.
Jeśli zamawiający nie skorzysta z tego uprawnienia i nie określi odrębnych wymagań w tym zakresie, konsorcjum ma prawo wykazać spełnianie warunków tak jak dotychczas, czyli łącznie, poprzez zsumowanie potencjałów poszczególnych konsorcjantów. Z taką sytuacją, jak wynika z pytania, mamy do czynienia w niniejszym postępowaniu. Jeśli konsorcjum, jak pisze pytający, łącznie spełnia warunki postawione przez zamawiającego w postępowaniu, to nie ma podstaw do kwestionowania jego potencjału.
Każdy partner ponosi pełną odpowiedzialność
Warto podkreślić, iż zgodnie z art. 141 ustawy Pzp wykonawcy wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego jej wykonania. Jest to solidarna odpowiedzialność bierna (dłużników), mająca na celu ochronę interesów wierzyciela. Zgodnie z art. 366 Kodeksu cywilnego kilku dłużników (np. wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie) może być zobowiązanych w ten sposób, że wierzyciel (zamawiający) zażąda całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku
z nich lub od każdego z osobna. Zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych. Aż do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy solidarni pozostają zobowiązani. Nieuzasadnione są więc obawy zamawiającego dotyczące potencjalnych problemów w zakresie zaspokajania ewentualnych roszczeń w stosunku do konsorcjum.
Co do dokumentów, jakich zamawiający może żądać od konsorcjum, którego oferta została uznana jako najkorzystniejsza, należy pamiętać, iż na mocy art. 23 ust. 4 ustawy Pzp przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego ma on prawo wymagać umowy regulującej współpracę wykonawców wchodzących w skład konsorcjum, czyli tzw. umowy konsorcjum. Warto zauważyć, iż w drodze umowy konsorcjum strony nie mogą wyłączyć solidarnej odpowiedzialności, o której mowa powyżej.
Podstawa prawna
art. 22 ust. 1a, art. 23, art. 24aa, art. 141 ustawy z 29 stycznia 2004 r. ? Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.),
art. 366 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.).
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc