1 (edytowany przez Olek 2018-01-03 09:18:31)

Temat: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

Postępowanie powyżej progów. Wpłynęło zapytanie o zmniejszenie kar umownych, do którego chcemy się przychylić. Problem w tym że pozostało 8 dni do otwarcia. Czy jest to dla was zmiana istotna, dla której zgodnie z art. 12a ust. 2 pkt 1, muszę przedłużyć termin składania ofert do minimum 15 dni?

2

Odp: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

tak po zmniejszeniu kar umownych może większa ilość oferentów próbować wziąć udział w postępowaniu

3

Odp: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

jo napisał/a:

tak po zmniejszeniu kar umownych może większa ilość oferentów próbować wziąć udział w postępowaniu

Zależy z ilu na ile- a nie tak od razu.

4

Odp: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

Darek W. napisał/a:

Zależy z ilu na ile- a nie tak od razu.

z 20% do 10% w przypadku odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy

5

Odp: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

Zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego w sferze kar będzie zmianą istotną.
Za J. Pierogiem ? biorąc pod  uwagę fakt, iż postanowienia w zakresie kar umownych są najczęściej zawarte w projekcie umowy lub wzorze umowy, a te są akceptowane przez wykonawcę przy składaniu oferty, należy je uznać za treść oferty, i to istotną. Pośrednio potwierdza to też art. 36 ust. 1 pkt 16, który nakazuje zawrzeć w SIWZ istotne postanowienia umowy, wśród których najczęściej znajdują się zapisy odnoszące się do kar umownych czy przypadków odstąpienia od umowy.

6

Odp: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

RobertR napisał/a:

Zmiana umowy o udzielenie zamówienia publicznego w sferze kar będzie zmianą istotną.
Za J. Pierogiem ? biorąc pod  uwagę fakt, iż postanowienia w zakresie kar umownych są najczęściej zawarte w projekcie umowy lub wzorze umowy, a te są akceptowane przez wykonawcę przy składaniu oferty, należy je uznać za treść oferty, i to istotną. Pośrednio potwierdza to też art. 36 ust. 1 pkt 16, który nakazuje zawrzeć w SIWZ istotne postanowienia umowy, wśród których najczęściej znajdują się zapisy odnoszące się do kar umownych czy przypadków odstąpienia od umowy.

Oczywiście. Z 20 na 10 = istotna.

Ale z 20 na 19. Nie tak istotna. No i zależy oczywiście od wartości umowy.

Nie musicie zresztą godzić na taką wysokość.

7

Odp: Czy zmiana kar umownych jest zmianą istotną

"Czy zmiana wysokości kar umownych jest zmianą istotną?

To zależy od wielkości zmiany. I niekoniecznie będzie to wielkość wyrażona w procentach. Zmianę wysokości kar umownych należy rozpatrywać na gruncie art. 144 ust. 1e pkt 2 lit. a Pzp, a nie w sposób ogólny. Istotny jest wpływ zmiany wysokości kar lub kary umownej na ubieganie się wykonawców o udzielenie zamówienia (oczywiście tych wykonawców, którzy nie zdecydowali się ubiegać) lub złożenie innej oferty przez tych wykonawców, którzy złożyli ofertę w postępowaniu. Zgodnie bowiem z art. art. 144 ust. 1e pkt 2 lit. a Pzp zmianę postanowień zawartych w umowie lub umowie ramowej uznaje się za istotną, jeżeli nie zmienia ogólnego charakteru umowy lub umowy ramowej, zmiana taka wprowadza warunki, które, gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy lub przyjęto by oferty innej treści.

Jeżeli zmiany wysokości kar umownych (zmniejszenie lub zwiększenie) będą takimi nowymi warunkami, które gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu nie wzięliby udziału inni wykonawcy lub nie przyjęto by oferty innej treści, będą to zmiany nieistotne i dopuszczalne.

Przepis art. 144 ust. 1e pkt 2 lit. a) Pzp nawiązuje do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku z 19.06.2008 r., C-454/06, Presse-text Nachrichtenagentur, CURIA, Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że: ?Zmiana zamówienia publicznego w czasie jego trwania może być uznana za istotną, jeżeli wprowadza ona warunki, które gdyby zostały ujęte w ramach pierwotnej procedury udzielania zamówienia, umożliwiłyby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy zostali pierwotnie dopuszczeni lub umożliwiłyby dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona?. Dopuszczalne zatem będą zmiany nieistotne rozumiane w ten sposób, że wiedza o ich wprowadzeniu do umowy na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie wpłynęłaby na krąg podmiotów ubiegających się o to zamówienie czy też na wynik postępowania? .

W wyroku C-454/06 Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że: ?Podobnie zmiana zamówienia może zostać uznana za istotną, jeśli modyfikuje ona równowagę ekonomiczną umowy na korzyść usługodawcy w sposób nieprzewidziany w warunkach pierwotnego zamówienia?.

Do warunków, które spowodowałyby wzięcie lub możliwość wzięcia udziału innych wykonawców lub przyjęcia oferty innej treści należy zaliczyć istotne zmiany dotyczące m.in. opisu przedmiotu zamówienia (np. cech technicznych i jakościowych, wymagań funkcjonalnych, dopuszczalności stosowania rozwiązań równoważnych), zmiany wysokości kar umownych, sposobu i terminu wykonania zamówienia (np. zmiana liczby dni wyznaczonych na wykonanie zamówienia lub liczby dni na wykonanie poszczególnych etapów zamówienia), warunków płatności, okresu i warunków gwarancji.