Temat: Kryterium poza cenowe
Czy w przetargu na roboty budowlane podzielonym na dwie części można zastosować jako jedno z kryteriów poza cenowych "Złożenie oferty na wykonanie całości zamówienia"
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Czy w przetargu na roboty budowlane podzielonym na dwie części można zastosować jako jedno z kryteriów poza cenowych "Złożenie oferty na wykonanie całości zamówienia"
A jaki wpływ będzie miało to kryterium dla zmawiającego?
Wg mnie jest to bezcelowe.
Nawet jak wykonawca nie będzie chciał złożyć oferty na drugie zadanie to zrobi to z jakąś absurdalną ceną, tylko po to, aby dostać punkty w kryterium "złożenie oferty na wykonanie całości zamówienia". Jeżeli tak zrobi kilku wykonawców to jeszcze możesz mieć problem ze średnią ceną ofert i być może oferta najtańsza będzie miała znamiona rażąco niskiej ceny!
Ze względu na specyfikę zamówienia tj wykonanie budynku i wykończenie wnętrz przy którym zachodzą na siebie roboty budowlane i dekoratorskie np. wymalowane na posadzce obrazy zalane następnie bezbarwną żywicą czy dekoracje ścienne z mozaiki, zamawiającemu zależy na tym aby budowę realizował jeden wykonawca. Zamówienie jest dofinansowane więc chcemy uniknąć pokrętnych tłumaczeń braku podziału na części.
Zawsze zastanawia mnie jedno, skoro można sobie sprawnie przeprowadzić postępowanie w oparciu o sprawne obiektywne i mierzalne kryteria oceny ofert, to dlaczego mam sobie życie utrudniać. Jest tyle super kryteriów w robotach budowlanych, sprawnych, mierzalnych.
Z autopsji znam podobną sytuację, gdzie zachodziły na siebie 2 rodzaje prac. Wg wstępnego harmonogramu prace zazębiały się tak bardzo, że dosłownie jedna ekipa pracowałaby 2-3 tygodnie, potem druga, potem znowu pierwsza i tak jeszcze ze 2 razy. Postanowiono mimo wszystko podzielić zamówienie na części. Okazało się, że na zadanie 1 postępowanie trzeba było unieważnić z powodu znacznego przekroczenia budżetu. Z zadaniem 2 było OK, ale wykonawca nie mógł rozpocząć prac mimo, że był gotowy (bo 1 część wg harmonogramu nie należała do niego). Powtórka zadania 1 nie przyniosła rozstrzygnięcia. Ogólnie prace się jeszcze nie zaczęły, a wykonawca zadania nr 2 wezwał do wyznaczenia terminu rozpoczęcia prac. Z tego co wiem, obecnie trwają jakieś przepychanki prawników.
Jeżeli pracę są tego rodzaju, że trzeba skoordynować prace różnych wykonawców i może to zagrozić właściwemu wykonaniu zamówienia to jednak bym nie dzielił zamówienia.
O ile nie jesteś sektorowcem, to poczytaj motyw 78 preambuły do dyrektywy 2014/24/UE. Mój prawnik zwłaszcza lubi fragment: "(...) nie podlegając nadzorowi administracyjnemu ani sądowemu."
Jeżeli będziesz dzielił zamówienie na części to pomyśl o jakimś zabezpieczeniu na wypadek unieważnienia którejś z części!
Zawsze zastanawia mnie jedno, skoro można sobie sprawnie przeprowadzić postępowanie w oparciu o sprawne obiektywne i mierzalne kryteria oceny ofert, to dlaczego mam sobie życie utrudniać. Jest tyle super kryteriów w robotach budowlanych, sprawnych, mierzalnych.
Poproszę o jakiś przykład tych super kryteriów bo ja takowych nie znam, a przeglądając ogłoszenia widzę przeważnie dwa, trzy czyli termin gwarancji, termin płatności i czasem wysokość kar umownych
Termin wykonania lub skrócenie terminu wykonania.
To zamawiającego nie interesuje. Jakie znaczenie ma fakt, że zamówienie zostanie zrealizowane w np. 11 a nie 12 miesięcy, to się może tylko przyczynić do słabszej jakości wykonania
To zamawiającego nie interesuje. Jakie znaczenie ma fakt, że zamówienie zostanie zrealizowane w np. 11 a nie 12 miesięcy, to się może tylko przyczynić do słabszej jakości wykonania
Nie wiem jak to będzie u Ciebie. Czasami ma to znaczenie (np. remont stołówki), dlatego podałem jako przykład.
Do marekw2:
Sam sobie odpowiedziałeś: okres gwarancji, termin wykonania zamówienia, termin zapłaty, warunki płatności, wysokość kar umownych, a nawet kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (na na pewno mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania robót budowlanych), a być może właściwości funkcjonalne obiektu budowlanego. Pozdrawiam.
wadialny i Ty naprawdę w to wierzysz? Przecież to wszystko co wymieniłeś, no może poza okresem gwarancji, używane jest tylko dlatego, że ustawa zmusza nas do stosowania dodatkowych kryteriów. Wszystkie wymienione przez Ciebie elementy powinny zostać opisane w siwz jako warunki udziału w postępowaniu lub zostać zawarte w umowach a nie na siłę wykorzystywane jako kryteria.
Co powiedzielibyście na inny sposób uniknięcia wprowadzania dwóch wykonawców do wnętrza budynku. Obiekt nie jest podłączony do sieci kanalizacyjnej bo takiej w okolicy nie ma. Przewidziano budowę małej oczyszczalni ścieków. Może dla spełnienia wymogów PZP dokonać podziału na budynek i budowę tej oczyszczalni.Niepokoi mnie tu rozbieżność w wartości tych części. Wartość całej inwestycji to ok. 5 mln zł a oczyszczalnia to ok. 80 -100 tyś. zł. Przy takim rozwiązaniu to naciągane kryterium można by całkowicie usunąć.
Termin zapłaty, warunki płatności, wysokość kar umownych, właściwości funkcjonalne obiektu budowlanego - jako warunki udziału w postępowaniu? Ciekawe rozwiązanie. Tylko jak takie warunki określić?
Celem motywu 78 dyrektywy 2014/24/UE jest umożliwienie małym i średnim przedsiębiorstwom ubiegania się o udzielenie zamówień publicznych o znacznych rozmiarach lub wielkości oraz zwiększenie konkurencyjności. Z motywu 78 dyrektywy 2014/24/UE nie wynika natomiast obowiązek podziału zamówienia na części w każdym przypadku. Zamawiający będzie uprawniony do nie podzielenia zamówienia w przypadku, gdy podział zamówienia ?groziłby ograniczeniem konkurencji albo nadmiernymi trudnościami technicznymi lub nadmiernymi kosztami wykonania zamówienia, lub też potrzeba skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia mogłaby poważnie zagrozić właściwemu wykonaniu zamówienia.
Może warto zastanowić się, czy są przesłanki do niepodzielenia zamówienia. Tym bardziej, że "Wartość całej inwestycji to ok. 5 mln zł a oczyszczalnia to ok. 80 -100 tyś. zł"
KIO 2373/16 wyrok z dnia 2 stycznia 2017 r.
Mając na uwadze przedmiot zamówienia, jego charakter i cele postawione dla tego projektu Izba uznała, iż zarzut naruszenia art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 2, art. 36aa ust. 1 oraz art. 96 ust. 1 pkt 11 Ustawy nie potwierdził się. Zasadniczo wywody Odwołującego opierały się na wykładni przepisu art. 36aa ust. 1 oraz motywu dyrektywy klasycznej 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, stanowiącego wytyczną podziału zamówienia na części. Odnośnie wykładni przepisu krajowego Izba uznała, iż nie nakłada on bezwzględnego obowiązku podziału zamówienia na części, stanowi natomiast o uprawnieniu zamawiającego do podziału zamówienia i nie zawiera wprost obowiązku wyjaśniania przez Zamawiającego przyczyn, dla których nie zastosował podziału zamówienia na części. Taki obowiązek wynika natomiast z normy ujętej w art. 96 ust. 1 pkt 11 Ustawy dotyczącej prowadzenia protokołu postępowania. W niniejszej sprawie Zamawiający nie naruszył żadnego z tych przepisów, gdyż decyzja o tym, aby nie dzielić zamówienia na części została przez niego omówiona w załączniku do protokołu. Mając na uwadze, iż stanowiący podstawę dla tego obowiązku przepis art. 36aa ust. 1 Ustawy nie określa w jakich przypadkach Zamawiający powinien podzielić zamówienie na części, decyzja w tym zakresie pozostawiona jest autonomicznej woli Zamawiającego, który kieruje się w tym zakresie swoim potrzebami, w szczególności mając na uwadze zakres przedmiotu zamówienia. W ocenie Izby zakres zamówienia uzasadniał udzielenie zamówienia jednemu wykonawcy, który przyjmie na siebie odpowiedzialność za ryzyko niepowodzenia projektu, a dokonanie podziału zamówienia na części mogłoby to ryzyko przenieść na Zamawiającego i w konsekwencji uczynić niemożliwym osiągnięcie celu zamówienia publicznego. Prowadzony wywód Odwołującego co do możliwości egzekwowania obowiązków od wykonawców realizujących poszczególne części nie był przekonujący z tej przyczyny iż stanowił dowolną hipotezę możliwych scenariuszy realizacji zamówienia. Równie prawdopodobnym byłby taki scenariusz, w którym nie złożono by ofert na wszystkie części zamówienia, co czyniłoby wykonanie części z nich niecelowym lub niemożliwym. Gdyby bowiem nie udało się wyłonić dostawcy urządzeń, stanowiących element sprzętowy tworzonej platformy, to również prace związane z wdrożeniem mechanizmów i narzędzi do świadczenia usług nie byłyby możliwe do przeprowadzenia. Również hipoteza prezentowana przez Zamawiającego o tym, że wykonawcy mogliby uniknąć odpowiedzialności z uwagi na trudności z jednoznacznym ustaleniem przyczyn błędów w działaniu platformy, wydaje się być logiczną i możliwą do wystąpienia przy kilku wykonawcach, których łączny efekt prac decyduje o prawidłowym działaniu platformy. W świetle powyższego, decyzja o tym, aby całość zamówienia została zrealizowana przez jednego wykonawcę była w pełni uzasadniona.
Celem warunków udziału w postępowaniu jest wyeliminowanie wykonawcy, który nie będzie w stanie należycie wykonać zamówienia.
Celem kryteriów oceny ofert jest obiektywna i sprawna ocena ofert.
Sposób realizacji zamówienia to postanowienia umowy.
Opis przedmiotu zamówienia to rzeczywista potrzeba zamawiającego.
Warto tym kierować się. Wówczas postępowaniu zostanie przeprowadzone sprawnie.
Dzięki. I do tego chyba będę musiał przekonać zamawiającego, szczególnie ta część
Również hipoteza prezentowana przez Zamawiającego o tym, że wykonawcy mogliby uniknąć odpowiedzialności z uwagi na trudności z jednoznacznym ustaleniem przyczyn błędów w działaniu platformy, wydaje się być logiczną i możliwą do wystąpienia przy kilku wykonawcach, których łączny efekt prac decyduje o prawidłowym działaniu platformy
powinna być dobrym argumentem. W moim przypadku są to wprawdzie roboty budowlane i towarzyszące im prace dekoratorskie, niemal artystyczne wykonywane bezpośrednio na betonie i tynku. Mając jednak na uwadze to, że po artyście wykonującym np grafikę na betonowej posadzce musi wejść pracownik, który zaleje to bezbarwną żywicą trudno byłoby później ustalić kto ponosi odpowiedzialność za np. przebarwienia czy rozwarstwienie całej konstrukcji.
Termin zapłaty, warunki płatności, wysokość kar umownych, właściwości funkcjonalne obiektu budowlanego - jako warunki udziału w postępowaniu? Ciekawe rozwiązanie. Tylko jak takie warunki określić?
Nie pisałem, że to wszystko można włożyć w warunki udziału . Elementy które wymieniłeś tj:
1.Termin zapłaty, warunki płatności, wysokość kar umownych - to wszystko opisuję szczegółowo w projekcie umowy i absolutnie nie muszę czekać na to co zaoferują mi wykonawcy.
2.Właściwości funkcjonalne obiektu budowlanego - od tego jest opis przedmiotu zamówienia a nie kryteria wyboru.
Z wymienionych przez Ciebie w poście 11 elementów tylko
kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia
można a nawet należy umieścić w warunkach udziału.
Uważam, że ustawodawca dążąc jakoby, do podniesienia jakości realizowanych zamówień publicznych powinien przede wszystkim narzucić zamawiającym obowiązek zawierania w opisie przedmiotu zamówienia i warunkach udziału w postępowaniu zapisów umożliwiających wyeliminowanie niesolidnych wykonawców i uzyskanie
wysokiej jakości produktu, to da się zrobić tylko wymaga trochę pracy i wsłuchania się w głosy praktyków. Niestety ustawodawca poszedł na łatwiznę i nakazał stosowanie innych niż cena kryteriów oceny ograniczając jednocześnie te kryteria do jakiejś szczątkowej postaci. W efekcie tego mamy to co mamy. Każdy wymyśla jakieś mniej lub bardziej egzotyczne kryteria a o wyniku postępowania i tak decyduje cena.
a mnie zastanawia jakie mogę być negatywne konsekwencję braku podziału na części (taryfikator chyba konsekwencji nie przewiduje) zwłaszcza jak nie jest to przetarg powyżej progów unijnych i wykonywać będzie to na 90% małe lub średnie przedsiębiorstwo
W przypadku niewielkich zamówień, pewnie będzie to małe/średnie przedsiębiorstwo ale w moim wypadku, przy wartości ok. 5 mln zł i dość skomplikowanej technologii posadowienia budynku na kolumnach DSM w mocno nawodnionym gruncie małe firmy raczej nie wchodzą w grę.
Przetarg nieograniczony podzielony na 2 zadania (2 drogi które się ze sobą łączą w pewnym momencie, dwa pozwolenia na budowę, praktycznie podobny zakres, rożne terminy wykonania jedna po drugiej, ponieważ musielibyśmy zamknąć całe miasto) czy mogę:
1. zrobić to jako jedno zadanie i cena jedna na obie drogi?
2. czy w związku z tym iz zależy mi na tym aby zadanie wykonał jeden wykonawca czy w kryteriach oceny można punktować to iż wykonawca ktry weżmie oba zadania dostanie np. 20% a jezeli 1 to 10%
1. Jedno zadanie ale dwie części.
2. Nie.
Jeżeli zrobię jedno zadanie na 2 części to dopuszczę składanie ofert na obie części, czy aby mieć jednego wykonawcę na całe zadanie mogę żądać składanie ofert na całe zadanie -szef się upiera aby nie dzielić , obawia się sytuacji gdy na terenie budowy w pewnym momencie będzie dwóch Wykonawców którzy mogą się nie dogadać w momencie zmiany terminu wykonania zadania prz jednego z nich. Wiem że w protokole będę musiała się wytłumaczyć z tego iż nie dopuszczam składania ofert częściowych, ale jeżeli będę miała konkretne argumenty czy jest to dopuszczalne. Jest to dofinansowane przedsięwzięcie z dwóch źródeł krajowe i UE
Jeżeli zamówienie nie jest powyżej progów unijnych można to wytłumaczyć że małe i średnie przedsiębiorstwa są w stanie wykonać zamówienie, idea dzielenia była dla dużych postępowań.
Ja przypomnę swoją absurdalną historię kiedy organ kontrolujący zarzucił mi brak podziału na części, zadania zaprojektuj i wybuduj na części - projekt / roboty. Było to na szczęście przed ogłoszeniem kolejnego postępowania (wcześniejsze 2 unieważnione) i niestety ugięliśmy się. Chodzi mi o to że ulegliśmy presji dla świętego spokoju.
W/g mnie podział na części to absolutne prawo zamawiającego, natomiast mając takie wątpliwości Marku i wyjaśniając je w kolejnych załącznikach narazisz się na durne pytania typu "dlaczego cześć artystyczna nie została wydzielona w taki sposób żeby zapewnić wykonanie w tej części, całości niezbędnych prac łącznie z położeniem przezroczystej posadzki?"
B. mi się podoba kryterium kar umownych. Muszę to wprowadzić. Ostatnio mam zawsze pytanie o kary. Teraz wykonawcy sami sobie określą kary, oczywiście w ustalonych granicach.
Niestety zmiany ustawy zmierzające do podniesienia jakości zamówień są działaniami "pod publiczkę". Nic mnie tak nie drażniło jak to wyświechtane hasło - niska cena= brak jakości. Nie wiem czy cokolwiek sie poprawiło po tych zmianach w kryterium 60/40%. W/g mnie o jakości dalej decyduje OPZ. Ale jak zaczęli o tym gadać w TV to już niestety stało się polityką i ze zdrowym rozsądkiem nie ma to nic wspólnego.
natomiast mając takie wątpliwości Marku i wyjaśniając je w kolejnych załącznikach narazisz się na durne pytania typu "dlaczego cześć artystyczna nie została wydzielona w taki sposób żeby zapewnić wykonanie w tej części, całości niezbędnych prac łącznie z położeniem przezroczystej posadzki?".
Tego właśnie się obawiam lecz uspokaja mnie trochę wyrok KIO 2373/16 wyrok z dnia 2 stycznia 2017 r. przedstawiony przez "wadialny", a szczególnie to sformułowanie
Również hipoteza prezentowana przez Zamawiającego o tym, że wykonawcy mogliby uniknąć odpowiedzialności z uwagi na trudności z jednoznacznym ustaleniem przyczyn błędów w działaniu platformy, wydaje się być logiczną i możliwą do wystąpienia przy kilku wykonawcach, których łączny efekt prac decyduje o prawidłowym działaniu platformy
W moim przypadku elementy budowlane i artystyczne w wielu miejscach zachodzą na siebie na tyle mocno,że aby to rozdzielić musiałbym podzielić budowę na stan surowy zamknięty i roboty wykończeniowe. Nie wiem czy w takim przypadku znalazł bym wykonawcę na ten drugi etap gdzie ponad połowę wartości stanowiły by te prace wykonywane przez rzemieślników i artystów.
W przypadku posadzki nie chodzi tylko o utrzymanie w całości grafiki i przezroczystej powłoki ale też o przyleganie tego wszystkiego do betonowej posadzki.
nie mówiąc o ewentualnych gwarancjach jeden na drugiego będzie się wymawiał
mam podobna zagwozdkę remont nawierzchni drogi i kanalizacja sanitarna w tej drodze podział na części odpada (jak nie znajdę wykonawcy na kanalizację to droga nie ma sensu) nie mam czasu na dwa postępowania jedno pod drugim puszcze w jednym z uzasadnieniem
Też w 2017r., miałem drogę i spr. kanalizacyjne, zrobiłem jedno bez podziału i wyszło git bo by się tam "pozabijali"
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc