1

Temat: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Warunek dot. osób - Wykonawca miał wykazać, że osoba przewidziana do pełnienia funkcji kierownika budowy posiada doświadczenie w kierowaniu 2 robotami przy zabytkach nieruchomych. Wykonawca złożył wykaz osób, z którego nie wynikało czy inwestycje wykazywane w ramach doświadczenia ww. osoby dot. zabytków nieruchomych. W związku z powyższym Z. zwrócił się do W. o udzielenie wyjaśnień. Wykonawca w odpowiedzi na powyższe wezwanie nie udzielił wyjaśnień, natomiast przesłał faksem wykaz osób, w którym oprócz pierwotnie podanego doświadczenia kierownika budowy (te same inwestycje bez określenia czy dot. zabytków nieruchomych), dodatkowo wskazał 2 nowe inwestycje w ramach wymaganego doświadczenia, które również nie potwierdzają spełniania warunku Z. Czy w przedmiotowej sytuacji doszło do uzupełnienia wykazu osób? Czy biorąc pod uwagę, iż wykaz został przesłany w niewłaściwej formie - faksem, można wezwać tego W. do uzupełnienia dokumentów?

2

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Do uzupełnienia.

3

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

A czy w takiej sytuacji Wykonawca może zmienić pierwotnie wskazanego w ofercie kierownika budowy na inną osobę? Czy taka zmiana jest niedopuszczalna?

4

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Czy pierwotnie korzystał z kierownika we własnym zakresie czy też z doświadczenia podmiotu trzeciego?

5

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Wykonawca dysponuje kierownikiem budowy w sposób bezpośredni - umowa o pracę

6

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Wcześniej i teraz po zmianie?

7

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Moje wątpliwości dotyczą możliwości wezwania do uzupełnienia. Wyroki KIO są różne - KIO 1340/17: "Należy mieć na uwadze, że przepis art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) z jednej strony statuuje po stronie zamawiającego obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów w sytuacji, gdy złożone dokumenty są wadliwe, z drugiej zaś strony kształtuje po stronie wykonawcy uprawnienie do umożliwienia mu takiego uzupełnienia. Aby to uprawnienie zostało prawidłowo zrealizowane, zamawiający musi zakomunikować wykonawcy, jak ocenił złożone dokumenty, jakie błędy w nich dostrzegł i w jakim zakresie konieczna jest ich poprawa lub uzupełnienie". KIO 1664/17: "Za wyjaśnienia nie mogą być uznane takie treści, które w rzeczywistości wprowadzają do danego dokumentu oferty nową treść. Wyjaśnienia podające treść, której w ogóle nie ma w dokumencie wyjaśnianym, lub jest błędna, stanowią de facto - uzupełnienie treści, a więc stają się wyjaśnieniami udzielonymi w trybie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579). Proces wyjaśniania może przybrać formę więcej niż jednego zapytania. Oznacza to, że w przypadku, gdy mimo przedłożenia wyjaśnień zamawiający nadal ma wątpliwości lub pojawiły się kolejne obszary wymagające wyjaśnienia, to zamawiający jest uprawniony do wystąpienia o kolejne wyjaśnienie. Jednakże jeśli w wyniku zapytania wykonawcy przez zamawiającego, dokonuje się uzupełnienia treści oferty, czy wymaganych dokumentów oferty(w sposób celowy czy też nie), to takie wyjaśnienia należy uznać za kolejne uzupełnienie treści oferty, które jest niedopuszczalne".

8

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

W pierwotnym wykazie i tym złożonym w wyniku wyjaśnień osoba kierownika budowy pozostała ta sama - umowa o pracę. Natomiast przy doświadczeniu tej osoby wskazane zostały 2 nowe inwestycje, nie podane w pierwotnym wykazie.

9

Odp: Nowy wykaz w wyniku wyjaśnień

Wykonawca nie wyjaśnił kwestii czy doświadczenia kierownika budowy dot. zabytków nieruchomych w zakresie inwestycji (2) wskazanych w pierwotnym wykazie, natomiast w wyniku wezwania do udzielenia wyjaśnień (26.4 Pzp), ponownie przesłał wykaz, w którym jako doświadczenie ww. kierownika oprócz podanych pierwotnie (2) inwestycji, wskazał dodatkowo 2 nowe inwestycje.