Temat: Nowe PZP
Źródło: SzuKIO.pl
SzuKIO.pl
W dniu 6 czerwca 2018r. MPiT wraz z UZP zaprezentowało koncepcję Nowego prawa zamówień publicznych.
Rozpoczęły się 30-dniowe konsultacje:
konsultacje na stronie UZP
konsultacje na stronie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii
Proponowana nowa ustawa ma być kompleksowym aktem regulującym udzielanie zamówień publicznych (zaproponowano wyłączenie do osobnego aktu, regulacji dotyczących zamówień z zakresu obronności i bezpieczeństwa).
Nowy układ redakcyjny aktu ma zapewnić lepszą jego czytelność.
Najważniejsze założenia Nowego PZP:
I. Zmiany poprawiające efektywność zamówień
? PZP ma stać się narzędziem realizacji polityki rozwojowej Polski, tak by wydatkowane środki przynosiły, jak największe korzyści ekonomiczne i społeczne ? zasada ?best value for money?.
? UZP będzie wspierał merytoryczne osoby odpowiedzialne za udzielanie i kontrolowanie zamówień m.in. przez organizowanie szkoleń, punktów informacyjnych, opracowanie wzorcowych dokumentów i prezentowanie dobrych praktyk.
? Zamawiający będą zobowiązani przed wszczęciem postępowania do przeanalizowania wariantów ekonomicznych, technicznych i proceduralnych udzielanego zamówienia. Obowiązek ten będzie dotyczył postępowań o wartości przekraczającej 10 mln. euro dla dostaw i usług i 20 mln. euro dla robót budowlanych.
? Mechanizmy upraszczające wstępne konsultacje rynkowe (dialog techniczny), czy odformalizowanie trybu partnerstwa innowacyjnego lub dialogu konkurencyjnego ułatwi nabywanie innowacyjnych rozwiązań.
? W przepisach zostanie wprost wskazany obowiązek współdziałania zamawiających i wykonawców na rzecz należytego wykonania zamówienia.
? W przypadku nienależytego wykonania zamówienia Zamawiający będą zobowiązani do oceny, jaki wpływ na to miały postanowienia zawartej umowy (ewaluacja realizacji umowy).
II. Kontrola zamówień publicznych
? Współdziałanie organów kontrolujących, wymiana informacji o prowadzonych kontrolach i ich wynikach ma na celu wyeliminowanie przypadków nakładania się kontroli, czy odmiennych ustaleń w zakresie tego samego stanu faktycznego. Powyższa regulacja obejmie wszystkie podmioty uprawnione do prowadzenia kontroli zamówień publicznych.
III. Czynniki zachęcające przedsiębiorców (w szczególności MŚP) do udziału w zamówieniach
? Wprowadzenie zasady równowagi stron umowy wyeliminuje niekorzystne zjawiska przerzucania na wykonawców nieuzasadnionych ryzyk, czy też stosowania nadmiernych kar umownych. Postanowienia takie będą mogły być zaskarżane do KIO.
? Rejestr klauzul niedozwolonych - pozwoli zamawiającym unikać błędów przy konstruowaniu warunków udzielanych zamówień.
? Możliwość zastrzeżenia ubiegania się o zamówienie wyłącznie przez MŚP ma zwiększyć szansę na udział mniejszych przedsiębiorców w rynku zamówień publicznych. Dodatkowo rozszerzony zostanie obowiązek waloryzacji wynagrodzenia wykonawców oraz wypłacania zaliczek.
? Realny dostęp do środków ochrony prawnej zapewni obniżenie wpisu od skargi na rozstrzygnięcie KIO oraz możliwość wnoszenia odwołań w pełnym zakresie w postępowaniach o wartości nieprzekraczającej progów unijnych, czy też dotyczących usług społecznych.
? Wykonawcy, którego oferta nie została wybrana, będzie wypłacane odszkodowanie w wysokości 1% wartości oferty, w sytuacji gdy sąd uchyli wyrok KIO w wyniku wykonania którego doszło do zawarcia umowy z innym wykonawcą.
? Zamawiający będzie musiał dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej przed upływem pierwotnego terminu związania ofertą, co przyczyni się do dyscyplinowania zamawiających do sprawnego prowadzenia postępowania. Jednocześnie postuluje się doprecyzowanie przepisów regulujących skutki nieprzedłużenia terminu związania.
? Rzecznik MŚP uprawniony będzie do wnoszenia środków ochrony prawnej w celu ochrony ważnego interesu publicznego np. gdy istnieje ważne zagadnienie prawne wymagające rozstrzygnięcia.
? Proponowana ustawa ma być kompleksowym aktem regulującym udzielanie zamówień publicznych, którego lepszą czytelność zapewni nowy, spójny układ redakcyjny.
IV. Uproszczenie procedur dla zamówień o wartości nieprzekraczających progów unijnych
? Proponowane jest złagodzenie wymagań co do stawianych warunków udziału w postępowaniu, możliwość prostszego opisywania przedmiotu zamówienia, czy wprowadzenie określonych preferencji lokalnych. Znacznie zostaną też uproszczone tryby udzielania zamówień, w tym wprowadzona będzie możliwość negocjacji złożonych ofert. Utrzymana zostanie zasada podziału zamówienia na części, obowiązek określania czynności w ramach umów o pracę, czy przypisanie cenie nie więcej niż 60% wartości kryteriów oceny.
V. Pewność prawa
? Uchwały KIO w pełnym składzie będą stanowiły wiążącą wykładnię interpretacyjną, zasadą będzie rozstrzyganie odwołań w składach trzyosobowych.
? Postulowane jest utworzenie jednego sądu właściwego w sprawach skarg na orzeczenia KIO.
? Obligatoryjne przesłanki wykluczenia zostaną dostosowane do wymogów określonych w dyrektywach (klasycznej i sektorowej) co uprości stosowanie i interpretację tych przepisów.
VI. Transparentność procedur
? Odformalizowanie procedur uzasadnia zmniejszenie progu bagatelności (stosowania PZP) z obecnych 30 tys. euro do proponowanych 14 tys. oraz ograniczenie włączeń jej stosowania. Pozytywnie wpłynie to na dostęp do większej ilości zamówień w ramach ustandaryzowanych procedur PZP.
? Biuletyn Zamówień Publicznych będzie umożliwiał dostęp do ogłoszeń o wszystkich postępowaniach. Dodatkowo w treści ogłoszenia będzie wymagane podanie adresu internetowego bezpośrednio odnoszącego się do dokumentacji przetargowej.
? Obowiązek kwartalnej aktualizacji planów postępowań przyczyni się do lepszego dostępu wykonawców do informacji o planowanych zamówieniach.
VII. Ułatwienia w przygotowaniu rzetelnych ofert
? Spotkanie z wykonawcami po wyborze najkorzystniejszej oferty prowadzone na niedyskryminacyjnych i przejrzystych zasadach może pomóc wyjaśnić wątpliwości i ograniczyć ryzyko wnoszenia odwołań przez wykonawców, którzy nie uzyskali zamówienia. Zdobyte informacje pozwolą uniknąć wykonawcom błędów w przyszłości.
? Wprowadzony zostanie system certyfikacji wykonawców. Wykonawca certyfikowany nie musiałby składać w postępowaniu dokumentów potwierdzających spełnianie warunków i brak podstaw wykluczenia.
? Rejestry państwowe zostaną zintegrowane i ograniczone do tzw. ?jednego okienka?