1

Temat: Nowe PZP

Źródło: SzuKIO.pl

SzuKIO.pl
W dniu 6 czerwca 2018r. MPiT wraz z UZP zaprezentowało koncepcję Nowego prawa zamówień publicznych.
Rozpoczęły się 30-dniowe konsultacje:
konsultacje na stronie UZP
konsultacje na stronie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii
Proponowana nowa ustawa ma być kompleksowym aktem regulującym udzielanie zamówień publicznych (zaproponowano wyłączenie do osobnego aktu, regulacji dotyczących zamówień z zakresu obronności i bezpieczeństwa).
Nowy układ redakcyjny aktu ma zapewnić lepszą jego czytelność.
Najważniejsze założenia Nowego PZP:

I. Zmiany poprawiające efektywność zamówień

? PZP ma stać się narzędziem realizacji polityki rozwojowej Polski, tak by wydatkowane środki przynosiły, jak największe korzyści ekonomiczne i społeczne ? zasada ?best value for money?.

? UZP będzie wspierał merytoryczne osoby odpowiedzialne za udzielanie i kontrolowanie zamówień m.in. przez organizowanie szkoleń, punktów informacyjnych, opracowanie wzorcowych dokumentów i prezentowanie dobrych praktyk.

? Zamawiający będą zobowiązani przed wszczęciem postępowania do przeanalizowania wariantów ekonomicznych, technicznych i proceduralnych udzielanego zamówienia. Obowiązek ten będzie dotyczył postępowań o wartości przekraczającej 10 mln. euro dla dostaw i usług i 20 mln. euro dla robót budowlanych.

? Mechanizmy upraszczające wstępne konsultacje rynkowe (dialog techniczny), czy odformalizowanie trybu partnerstwa innowacyjnego lub dialogu konkurencyjnego ułatwi nabywanie innowacyjnych rozwiązań.

? W przepisach zostanie wprost wskazany obowiązek współdziałania zamawiających i wykonawców na rzecz należytego wykonania zamówienia.

? W przypadku nienależytego wykonania zamówienia Zamawiający będą zobowiązani do oceny, jaki wpływ na to miały postanowienia zawartej umowy (ewaluacja realizacji umowy).

II. Kontrola zamówień publicznych

? Współdziałanie organów kontrolujących, wymiana informacji o prowadzonych kontrolach i ich wynikach ma na celu wyeliminowanie przypadków nakładania się kontroli, czy odmiennych ustaleń w zakresie tego samego stanu faktycznego. Powyższa regulacja obejmie wszystkie podmioty uprawnione do prowadzenia kontroli zamówień publicznych.

III. Czynniki zachęcające przedsiębiorców (w szczególności MŚP) do udziału w zamówieniach

? Wprowadzenie zasady równowagi stron umowy wyeliminuje niekorzystne zjawiska przerzucania na wykonawców nieuzasadnionych ryzyk, czy też stosowania nadmiernych kar umownych. Postanowienia takie będą mogły być zaskarżane do KIO.

? Rejestr klauzul niedozwolonych - pozwoli zamawiającym unikać błędów przy konstruowaniu warunków udzielanych zamówień.

? Możliwość zastrzeżenia ubiegania się o zamówienie wyłącznie przez MŚP ma zwiększyć szansę na udział mniejszych przedsiębiorców w rynku zamówień publicznych. Dodatkowo rozszerzony zostanie obowiązek waloryzacji wynagrodzenia wykonawców oraz wypłacania zaliczek.

? Realny dostęp do środków ochrony prawnej zapewni obniżenie wpisu od skargi na rozstrzygnięcie KIO oraz możliwość wnoszenia odwołań w pełnym zakresie w postępowaniach o wartości nieprzekraczającej progów unijnych, czy też dotyczących usług społecznych.

? Wykonawcy, którego oferta nie została wybrana, będzie wypłacane odszkodowanie w wysokości 1% wartości oferty, w sytuacji gdy sąd uchyli wyrok KIO w wyniku wykonania którego doszło do zawarcia umowy z innym wykonawcą.

? Zamawiający będzie musiał dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej przed upływem pierwotnego terminu związania ofertą, co przyczyni się do dyscyplinowania zamawiających do sprawnego prowadzenia postępowania. Jednocześnie postuluje się doprecyzowanie przepisów regulujących skutki nieprzedłużenia terminu związania.

? Rzecznik MŚP uprawniony będzie do wnoszenia środków ochrony prawnej w celu ochrony ważnego interesu publicznego np. gdy istnieje ważne zagadnienie prawne wymagające rozstrzygnięcia.

? Proponowana ustawa ma być kompleksowym aktem regulującym udzielanie zamówień publicznych, którego lepszą czytelność zapewni nowy, spójny układ redakcyjny.

IV. Uproszczenie procedur dla zamówień o wartości nieprzekraczających progów unijnych

? Proponowane jest złagodzenie wymagań co do stawianych warunków udziału w postępowaniu, możliwość prostszego opisywania przedmiotu zamówienia, czy wprowadzenie określonych preferencji lokalnych. Znacznie zostaną też uproszczone tryby udzielania zamówień, w tym wprowadzona będzie możliwość negocjacji złożonych ofert. Utrzymana zostanie zasada podziału zamówienia na części, obowiązek określania czynności w ramach umów o pracę, czy przypisanie cenie nie więcej niż 60% wartości kryteriów oceny.

V. Pewność prawa

? Uchwały KIO w pełnym składzie będą stanowiły wiążącą wykładnię interpretacyjną, zasadą będzie rozstrzyganie odwołań w składach trzyosobowych.

? Postulowane jest utworzenie jednego sądu właściwego w sprawach skarg na orzeczenia KIO.

? Obligatoryjne przesłanki wykluczenia zostaną dostosowane do wymogów określonych w dyrektywach (klasycznej i sektorowej) co uprości stosowanie i interpretację tych przepisów.

VI. Transparentność procedur

? Odformalizowanie procedur uzasadnia zmniejszenie progu bagatelności (stosowania PZP) z obecnych 30 tys. euro do proponowanych 14 tys. oraz ograniczenie włączeń jej stosowania. Pozytywnie wpłynie to na dostęp do większej ilości zamówień w ramach ustandaryzowanych procedur PZP.

? Biuletyn Zamówień Publicznych będzie umożliwiał dostęp do ogłoszeń o wszystkich postępowaniach. Dodatkowo w treści ogłoszenia będzie wymagane podanie adresu internetowego bezpośrednio odnoszącego się do dokumentacji przetargowej.

? Obowiązek kwartalnej aktualizacji planów postępowań przyczyni się do lepszego dostępu wykonawców do informacji o planowanych zamówieniach.

VII. Ułatwienia w przygotowaniu rzetelnych ofert

? Spotkanie z wykonawcami po wyborze najkorzystniejszej oferty prowadzone na niedyskryminacyjnych i przejrzystych zasadach może pomóc wyjaśnić wątpliwości i ograniczyć ryzyko wnoszenia odwołań przez wykonawców, którzy nie uzyskali zamówienia. Zdobyte informacje pozwolą uniknąć wykonawcom błędów w przyszłości.

? Wprowadzony zostanie system certyfikacji wykonawców. Wykonawca certyfikowany nie musiałby składać w postępowaniu dokumentów potwierdzających spełnianie warunków i brak podstaw wykluczenia.

? Rejestry państwowe zostaną zintegrowane i ograniczone do tzw. ?jednego okienka?

2

Odp: Nowe PZP

Ja już czytałem, fajnie że zmieniają, bo już za nudno było big_smile

3

Odp: Nowe PZP

Dla zamawiających same minusy. Szkoda gadać. I znów te 14 tys euro.

4

Odp: Nowe PZP

Myśleli nawet o 5.000 euro (20.000 zł. jak próg, od którego stosujemy zasadę konkurencyjności przy środkach unijnych).

5

Odp: Nowe PZP

no długo nic się nie działo...ruch w interesie musi być, nie ma nudy smile

intrygujące wydają się "Spotkania z wykonawcami po wyborze najkorzystniejszej oferty prowadzone na niedyskryminacyjnych i przejrzystych zasadach może pomóc wyjaśnić wątpliwości i ograniczyć ryzyko wnoszenia odwołań przez wykonawców, którzy nie uzyskali zamówienia. Zdobyte informacje pozwolą uniknąć wykonawcom błędów w przyszłości" - jak ktoś ujął.... , że spotkania te mają mieć charakter edukacyjny dla wykonawców smile brzmi słodko big_smile

6

Odp: Nowe PZP

5) Komunikacja
W celu zapewnienia efektywnej komunikacji miedzy zamawiającym a wykonawcami
przewiduje się wprowadzenie możliwości przekazywania informacji także ustnie, w tym
telefonicznie, jeżeli nie dotyczą istotnych elementów postępowania oraz ich treść zostanie
odpowiednio utrwalona na trwałym nośniku.
--------------------------------------------------------------------------
10) Negocjacje dotyczące oferty
Jedną z możliwości przewidzianych w procedurze uproszczonej będzie negocjowanie oferty
w celu ulepszenia jej treści. Nie może to prowadzić do zmiany minimalnych wymogów oraz
kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ.
----------------------------------------------------------------
1) Zasada współdziałania zamawiającego i wykonawcy na etapie realizacji umowy

Proponuje się zatem wskazanie wprost obowiązku współdziałania zamawiającego
i wykonawcy w celu prawidłowej realizacji umowy. Praktyka funkcjonowania rynku zamówień
publicznych pokazuje, że strony w wielu przypadkach nie mają świadomości swoich
obowiązków w tym zakresie. Wprowadzenie ww. zasad obligowałoby w bardziej wyraźny
sposób strony do współpracy, co pozwoliłoby uzyskać praktyczne korzyści i uzyskać efekt
w postaci prawidłowo wykonanego zamówienia.
------------------------------------------------------------------------
Propozycje dotyczące zamówień zastrzeżonych dla MŚP
? możliwość wskazania przez zamawiającego, że w danym postępowaniu mogą
uczestniczyć jedynie wykonawcy należący do grona MŚP,
? przyznanie określonej puli zamówień, np. 30%, dokonywanych u poszczególnych
zamawiających na poziomie poniżej progów unijnych, tylko dla MŚP, co każdy
zamawiający musiałby uwzględnić w swoim planie zamówień na dany rok.
------------------------------------------------------------------------
Propozycja udziału Rzecznika MŚP w postępowaniu odwoławczym
Proponuje się poddać pod dyskusję nadanie Rzecznikowi Małych i Średnich
Przedsiębiorców uprawnień analogicznych do tych, jakie przysługują podmiotom
wpisanym na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony
prawnej. Rzecznik MŚP miałby możliwość wnoszenia odwołań do KIO w imieniu
wykonawców, jeżeli będzie to uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym, na
przykład gdy istnieje ważne zagadnienie prawne wymagające rozstrzygnięcia.
---------------------------------------------------------------------------------
Propozycja informacji zwrotnej
Proponujemy rozważenie wprowadzenia nowego rozwiązania polegającego na
dodatkowym spotkaniu zamawiającego z wykonawcami po wyborze oferty
najkorzystniejszej, przeprowadzanego na wniosek wykonawcy.
Z uwagi, że na tym etapie istnieje możliwość złożenia odwołania, powinien zostać
wprowadzony obowiązek rejestracji spotkania, aby wyeliminować ryzyko
niezasadnych interpretacji wyjaśnień zamawiającego. Ponadto zamawiający miałby
obowiązek zaproszenia na spotkanie wszystkich wykonawców tak by zapewnić
równość wykonawców i konkurencyjność w postępowaniu. Spotkanie na tym etapie
mogłoby powodować zmniejszenie liczby odwołań.
Alternatywnie poddajemy pod dyskusję propozycję zorganizowania spotkania na
wniosek wykonawcy, którego oferta nie została wybrana, już po zawarciu umowy
z innym wykonawcą. Spotkanie miałoby walor edukacyjny.
--------------------------------------------------------------------------------
5) Odszkodowania
Proponowane jest wprowadzenie obowiązku zapłaty odszkodowania w stałej wysokości za
szkodę wyrządzoną przez zamawiającego wykonawcy, którego oferta nie została wybrana, w
przypadku gdy sąd zmieni wyrok KIO na korzyść wykonawcy, a doszło już do zawarcia
umowy w sprawie zamówienia publicznego z innym wykonawcą, w związku z czym
roszczenie wykonawcy o zawarcie z nim umowy stało się bezprzedmiotowe.