1

Temat: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Taka oto potencjalna sytuacja
W przetargu powyżej progów wszczętym po 18.10.2018 r. wpłynęły oferty i JEDZ'e:
1)   wypełnione i podpisane odręcznie, następnie zeskanowane i podpisane elektr. podp. kwalifikowanym i przesłane na platformę zakupową;
2)   wypełnione odręcznie, następnie zeskanowane i podpisane elektr. podp. kwalifikowanym i przesłane na platformę zakupową.

Różnica dotyczy tyko odręcznego podpisania.

Prowokuję trochę dyskusję, bo chciałabym dowiedzieć się co myślicie na temat ewentualnej podstawy odrzucenia.

Przekazanie w obu przypadkach odbywa się za pomocą środka komunikacji elektronicznej wskazanego przez zamawiającego, więc wymóg art. 10a ust. 1 ustawy Pzp został zachowany.

Co do wymogu wskazanego w art.  10a ust. 5 ustawy Pzp - sporządzenia, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej - mam wątpliwości, ponieważ nie zostało to nigdzie zdefiniowane. W żadnym z przepisów wykonawczych nie wskazano jakie metadane są elementami niezbędnymi struktury dokumentu sporządzonego w postaci elektronicznej (jak ma to miejsce w rozporządzeniu w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych). Raczej postaci elektronicznej nie można utożsamiać z dokumentem elektronicznym, więc jak to rozumieć?

2 (edytowany przez Fart 2018-11-29 09:21:46)

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Już był podobny temat:
https://www.noweprzetargi.pl/forum/topic/17800/skan-jedz-a-forma-elektroniczna/
Znalazłem cos takiego:
https://www.zamowienia-publiczne.net/elektronizacja-zamowien-publicznych-3-krokach/

3

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Skan wg mnie nie jest dokumentem elektronicznym

4

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Uznałabym to jako elektroniczna kopia dokumentu i wezwałabym do uzupełnienia dokumentu.

5

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

O ile uznać że są to kopie dokumentów a tak wynika z przepisów to Jedz do uzupełnienia a oferta już niestety nie gdyż ma niewłaściwą formę.

6

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Informacje w sprawie dokumentu elektronicznego:
https://archiwista24.wordpress.com/2014/06/07/definicja-dokumentu-elektronicznego/

7

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Czyli jeśli doszło do zmiany postaci (z papierowej na elektroniczną), to już możemy podciągnąć pod rygor nieważności?

A jeśli ofertę przygotowano w postaci elektronicznej, wydrukowano, zeskanowano i podpisano podpisem elekt.? Zamawiający widzi tylko, że otrzymał dokument .pdf nieedytowalny ...

8

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Dobry temat.
Mam pytanie . Co jest dokumentem elektronicznym w potocznym znaczeniu?
Czy jest to np. dokument tekstowy sporządzony np w Wordzie, OpenOffice, ale może być też jako zdjęcie  fotografia???
Czy dokument elektroniczny dotyczy oferty???

9

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Fart napisał/a:

Informacje w sprawie dokumentu elektronicznego:
https://archiwista24.wordpress.com/2014/06/07/definicja-dokumentu-elektronicznego/

Fart, a gdzie w ustawie jest mowa o dokumencie elektronicznym? Właśnie stąd ten problem, ustawa wspomina o postaci elektronicznej. Dokument elektr., a postać elektr. to dwie różne sprawy.

Co jest dokumentem elekt. znajdziesz w akcie wykonawczym do ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach - rozporządzeniu w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych - i tu są właśnie metadane, o którym pisałam w poście 1.

10 (edytowany przez eva 2018-11-29 10:29:54)

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Fragment artykułu: " Rozporządzenie w sprawie elektronizacji reguluje także kwestię (w pewnym stopniu powielając przepisy § 14 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów), formy dokumentów elektronicznych. Zasadą (oczywistą) wynikającą z § 5 ust 1 jest złożenie oryginału dokumentu elektronicznego. Dokument, którego dotyczy przepis to każdy dokument dotyczący spełniania warunków udziału w postępowaniu  podmiotowych i przedmiotowych oraz braku podstaw wykluczenia, czyli np. zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, ZUS, Informacja z KRK, referencje itp. Dokumenty te w olbrzymiej większości przypadków są uzyskiwane w formie pisemnej. Ustawodawca przewidział więc, że możliwe jest sporządzenie i przekazanie elektronicznej kopii takiego dokumentu. Elektroniczną kopią dokumentu którego oryginał istnieje w formie pisemnej będzie kopia zapisana na informatycznym nośniku danych. Czyli np. skan. Żaden przepis prawa nie definiuje pojęcia takiej kopii, a przepis pozornie podobne odnoszą się do kopii dokumentu elektronicznego. Jednakże dotyczą one sytuacji odmiennej tj. takiej, w której oryginał stanowi dokument elektroniczny, a kopia jest jego kolejnym powieleniem. Wychodząc jednak z definicji dokumentu elektronicznego i jej istoty tj. zapisu takiej treści na nośniku informatycznym, należy właśnie przyjąć, że skoro ta forma zapisu jest istotą dokumentu to także ta forma będzie istotą dla przesądzenia czy kopia dokumentu jest elektroniczna.

Sporządzenie elektronicznej kopii dokumentu czyli zapisanie jej na informatycznym nośniku np. poprzez sfotografowanie aparatem cyfrowym zeskanowanie itp. Kopia taka zgodnie z § 14 ust. 2 i 4 rozporządzenia w sprawie dokumentów, wymaga potwierdzenia za zgodność z oryginałem. Rozporządzenie o elektronizacji w § 5 ust. 2 i 3 ustala szczegółowe zasady potwierdzania elektronicznej kopii dokumentu (którego oryginał był wydany w formie pisemnej) za zgodność z oryginałem. Potwierdzenie to wymaga zastosowania (tj. podpisania kopii) kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podpisanie skompresowanego pliku zawierającego elektroniczne kopie dokumentów przez osobę uprawnioną oznacza potwierdzenie wszystkich kopii w skompresowanym pliku za zgodność z oryginałem"

Całość artykułu: http://www.eurostrateg.pl/pl/opinie/78-elektronizacja-zamowien-rozporzadzenie-w-sprawie-srodkow-komunikacji-elektronicznej

11

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Co do wymogu wskazanego w art.  10a ust. 5 ustawy Pzp - sporządzenia, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej - mam wątpliwości, ponieważ nie zostało to nigdzie zdefiniowane.
Na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych jest: Dokument elektroniczny. Przewodnik i katalog dobrych praktyk?. Pierwszy poradnik dotyczący dokumentu elektronicznego dla archiwistów
W którym na stronie 34 pisze:
Są również dokumenty w postaci elektronicznej, utrwalone w różnych formach:
?     tekstowej, np. dokument (plik) tekstowy lub skan dokumentu papierowego; należy pamiętać, że format takiego pliku może
być dowolny: .doc czy .pdf, liczy się możliwość odczytu treści jako tekstu;
?     graficznej, np. zdjęcie cyfrowe w formacie .jpg;
?     audiowizualnej, np. film z sesji rady gminy na płycie DVD;
?     dźwiękowej, np. nagranie audycji radiowej w formacie .mp3.
Określenie rodzaju dokumentacji powinno odnosić do jej formy, bo np. dokumentacja elektroniczna w formie tekstowej to też dokumentacja aktowa.

12 (edytowany przez Katiqq 2018-11-29 11:32:35)

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Eva - w ustawie jest oczywiście mowa o dokumentach elektronicznych, ale tylko w art. 10g.

Natomiast w uzasadnieniu do zmiany rozp. w spr. śr. kom. elektr.:
"Projektowane brzmienie § 5 ust. 1 i 2 jest przede wszystkim konsekwencją zmodyfikowanego (z dniem 18 października 2018 r.) brzmienia art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, z którego będzie jednoznacznie wynikało, że nie wszystkie oświadczenia składane w postępowaniu o udzielenie zamówienia muszą być sporządzane, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej i opatrywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, ale jedynie te oświadczenia, o których mowa w art. 25a ustawy Pzp, w tym jednolity europejski dokument zamówienia.
Mając na względzie powyższe, projektuje się, aby nie tylko dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, ale i oświadczenia, które nie zostały oryginalnie sporządzone w postaci dokumentu elektronicznego, ale w postaci dokumentu papierowego opatrzonego własnoręcznym podpisem, mogły być składane jako elektroniczna kopia takiego dokumentu lub oświadczenia, potwierdzona za zgodność z oryginałem kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Należy przy tym wyjaśnić, że pod pojęciem ?elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia? będzie rozumiane wykonanie elektronicznego odwzorowania oryginalnego oświadczenia lub dokumentu sporządzonego pierwotnie w postaci papierowej, czyli skan oświadczenia lub dokumentu papierowego. Wprowadzenie takiej regulacji ma sprzyjać wykonawcom, zwłaszcza z sektora mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.

Czyli nieedytowalny plik oferta.pdf podpisany kw. podp. elektr. należy uznać za elektroniczną kopię???

13

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Katiqq napisał/a:
Fart napisał/a:

Informacje w sprawie dokumentu elektronicznego:
https://archiwista24.wordpress.com/2014/06/07/definicja-dokumentu-elektronicznego/

Fart, a gdzie w ustawie jest mowa o dokumencie elektronicznym? Właśnie stąd ten problem, ustawa wspomina o postaci elektronicznej. Dokument elektr., a postać elektr. to dwie różne sprawy.

Co jest dokumentem elekt. znajdziesz w akcie wykonawczym do ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach - rozporządzeniu w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych - i tu są właśnie metadane, o którym pisałam w poście 1.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1) z dnia 16 października 2018 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia

?2. Dokumenty  lub  oświadczenia,  o których  mowa  w rozporządzeniu,  składane  są  w oryginale  w postaci
dokumentu elektronicznego lub w elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia poświadczonej za zgodność
z oryginałem.?,

14

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Fart
pytałam o ustawę.
Rozp. dotyczy jedynie dokumentów w nim wymienionych i nie ma tam ani JEDZ'a, ani oferty.

15 (edytowany przez Marcel 2018-11-30 13:50:18)

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

A no nie ma, o Jedz i ofercie mowa tylko w ustawie.

16

Odp: Elektronizacja - odrzucenie oferty

Dzisiejszy DGP:
kuteczna propozycja tylko z bezpiecznym podpisem elektronicznym

W każdym przypadku warunkiem skuteczności złożenia oferty będzie podpisanie jej bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podpisanie jej profilem zaufanym nie będzie skuteczne.

Pamiętać trzeba również, że oferta nie może być złożona w formie skanu, nawet gdy jest on opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jak podkreśla w wyjaśnieniach UZP ? powinna być sporządzona w pełni z zachowaniem postaci elektronicznej w dopuszczonym formacie danych.

W przypadku portali komercyjnych proces składania ofert jest w poszczególnych przypadkach bardzo podobny, intuicyjny, a każdy z nich oferuje nieodpłatną pomoc techniczną, samouczki oraz prezentacje i filmy instruktażowe. Także w przypadku miniPortalu UZP dostępna jest instrukcja obsługi oraz filmy instruktażowe (można je znaleźć pod adresem: www.uzp.gov.pl/e-zamowienia2/miniportal). [ramka]