Temat: Unieważnić???
jeszcze w grudniu otworzyłem oferty na Odpady jestem w trakcie oceny oferty i teraz pada polecenie szefa żeby Unieważnić przetarg ponieważ nie weszło rozporządzenie śmieciowe o segregacji. Mogę to Unieważnić z 93.1.6???
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
jeszcze w grudniu otworzyłem oferty na Odpady jestem w trakcie oceny oferty i teraz pada polecenie szefa żeby Unieważnić przetarg ponieważ nie weszło rozporządzenie śmieciowe o segregacji. Mogę to Unieważnić z 93.1.6???
może jeszcze coś wyjaśnię. przetarg który mam unieważnić jest na nieruchomości niezamieszkałe czyli domki letniskowe itp. na odbiór odpadów z od naszych mieszkańców mam zawartą "wolną rękę" obie te usługi lecą starym systemem bez segregacji.
I teraz jak mam postąpić skoro nie weszło rozporządzenie?
Ostrożnie z tym unieważnieniem.
Skubiszak-Kalinowska Irena, Wiktorowska Ewa, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi wyraz ochrony interesu publicznego wyrażającej się w gospodarnym i efektywnym wydatkowaniu środków publicznych. Jak podkreśla KIO, dotyczyć to może sytuacji, gdy na skutek nadzwyczajnych okoliczności, już po wyborze najkorzystniejszej oferty, realizacja danego zamówienia byłaby niecelowa lub w skrajnych wypadkach wiązałaby się z wyrządzeniem szkody w mieniu publicznym (por. wyr. KIO z 27.02.2009 r., KIO/UZP 176/09, LEX nr 488387).
Do zastosowania art. 93 ust. 1 pkt 6 p.z.p. nieodzowne jest stwierdzenie, że zmiana wystąpiła, a nie powstała jedynie możliwość jej wystąpienia. Regulacja ta może dotyczyć sytuacji, gdy na skutek nadzwyczajnych okoliczności wykonanie zamówienia będzie niecelowe lub będzie się wiązać z wyrządzeniem szkody w mieniu publicznym; zatem dotyczy zdarzeń wyjątkowych i może mieć zastosowanie tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Istotna zmiana okoliczności ? w rozumieniu art. 93 ust. 1 pkt 6 p.z.p. ? powodująca skutek w postaci unieważnienia postępowania, to pewne nadzwyczajne wydarzenia lub okoliczności mające wpływ na prowadzone postępowanie lub przedmiot zamówienia. Zmiana okoliczności, o której mowa w art. 93 ust. 1 pkt 6 p.z.p., musi mieć charakter zewnętrzny wobec zamawiającego w tym znaczeniu, że jej zaistnienie jest niezależne od samego zamawiającego (676) .
Jak podniósł Sąd Okręgowy w Gliwicach (wyr. z 10.11.2005 r., III Ca 855/05, niepubl.), interes publiczny nie może być utożsamiany z interesem firmy (tj. zamawiającego). Nie jest też jednoznaczny z brakiem środków na realizację przedsięwzięcia (677) .
Ok. Ale wykonawca skalkulował nam segregację i odbiór 5 frakcji śmieci. Ustawodawca nakłada na nas ten obowiązek dopiero od przyszłego roku. warunki przetargu diametralnie się zmieniły. W chwili obecnej mamy tylko podział na śmieci suche i mokre.
Moim zdaniem ma to znaczący wpływ na cenę i warto się pokłonić nad unieważnieniem.
Tez tak uważam.
tylko teraz aneksujemy umowy ze starym odbiorcą do momentu ogłoszenia nowego przetargu? czy ogłosić przetarg na ten rok jeszcze raz na starych zasadach?
To zależy jakie postanowienia zawiera "stara" umowa, czy jest możliwość jej ewentualnego aneksowania.
ma na pewno. to byłoby najkorzystniejsze dla "nas" stary wykonawca stara cena przeciągnąć jeszcze rok.
Ciekaw jestem jej postanowień, bo wydaje mi się to zbyt piękne
A moim zdaniem nadal nie ma przesłanki do unieważnienia. Bezpodstawne unieważnienie pociąga za sobą konsekwencje z UDFP. Warszawka zrobiła to samo i umowy lada moment zostaną podpisane.
Zmiana przepisów prawa a unieważnienie.
Może wyrok z dnia 9 maja 2012 r., KIO 815/12; KIO 826/12; KIO 837/12 będzie pomocny.
Zmiana prawa jest czynnikiem zewnętrznym, niezależnym od woli zamawiającego
Kategoria interesu publicznego jest pojęciem nieostrym, niedookreślonym. Pewne próby jego zdefiniowania podejmował Trybunał Konstytucyjny, który wskazał m.in., iż jako interes publiczny należy uznawać korzyści uzyskiwane w wyniku realizacji przedsięwzięć służących ogółowi w zakresie zadań ciążących na administracji rządowej oraz samorządowej, realizowanych w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, związanych np. z ochroną zdrowia, oświatą, kulturą czy porządkiem publicznym (Uchwała Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 marca 1997 r., sygn. akt W/96). Natomiast w wyroku z dnia 9 listopada 2001 r., Trybunał Konstytucyjny podkreślił, iż ?interes publiczny jest pojęciem niedookreślonym, którego funkcja w stosowaniu prawa sprowadza się do wyposażenia decydującego w możliwości reagowania na sytuacje faktyczne doniosłe prawnie, społecznie i gospodarczo, niemieszczące się w ramach oceny typowych jednostkowych stanów faktycznych?, prowadzącym do ?elastycznego i słusznego rozstrzygania spraw? (sygn. akt K 13/07). Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca rozróżnia interes publiczny od jego wymiaru w charakterze ważnym, jak to czyni w przepisie art. 192 ust. 5 Pzp wskazując na istotność dokonywanego rozróżnienia: ?Ważnego interesu publicznego w rozumieniu ust. 3 pkt 2 lit. c nie stanowi interes gospodarczy związany bezpośrednio z zamówieniem, obejmujący w szczególności konsekwencje poniesienia kosztów wynikających z: opóźnienia w wykonaniu zamówienia, wszczęcia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, udzielenia zamówienia innemu wykonawcy oraz zobowiązań prawnych związanych z unieważnieniem umowy. Interes gospodarczy w utrzymaniu ważności umowy może być uznany za ważny interes publiczny wyłącznie w przypadku, gdy unieważnienie umowy spowoduje niewspółmierne konsekwencje.?
Zamawiający, wszczynając postępowanie, działał na podstawie obowiązującej ustawy regulującej kwestie dowodów osobistych, zgodnie, z którą miały zostać wprowadzone elektroniczne dowody osobiste. Prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, które prowadzą do przynajmniej czasowej rezygnacji z warstwy elektronicznej dowodu osobistego należy uznać ponad wszelką wątpliwość za zmianę istotną, której zamawiający - przy dochowaniu należytej staranności nie mógł przewidzieć. Postulowane zmiany stanowią bowiem okoliczności o wyjątkowym charakterze, których nie można było przewidzieć. ?Kategoria przewidywalności referuje się bowiem do zwykłych warunków prowadzenia działalności, w których czynniki zewnętrzne nie mają przesadzającego wpływu na wykonanie zamierzonych planów? (KIO/UZP 606/11).
Natomiast zmiana prawa jest czynnikiem zewnętrznym, niezależnym od woli zamawiającego, a sam fakt częstych zmian w przepisach nie przesądza zaliczenia ich do kategorii zdarzeń przewidywalnych, podobnie jak fakt występowania jakichkolwiek powiązań pomiędzy zamawiającym, a inicjatorem zmian. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Okręgowego w W. z dnia 1 grudnia 2003 r. (sygn. akt (...)), ?istotna zmiana okoliczności to kategoria obiektywna, ściśle powiązana z przedmiotem i terminem wykonania zadania?. Nie ulega wątpliwości, iż zmiana przepisów prawa jest czynnikiem obiektywnym, dotyczącym przedmiotu i terminu realizacji zamówienia, a rezygnacja z warstwy elektronicznej dowodu osobistego (bez względu na to, czy ma charakter trwały czy czasowy) stawia pod znakiem zapytania celowość i sensowność prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wskazywana zmiana traktuje wprost o istocie przedmiotu postępowania unieważnionego z tego względu nie budzi wątpliwości jej związek z przedmiotem zamówienia w rozumieniu, które prezentuje Sąd Okręgowy w W. w ww. orzeczeniu.
https://www.wprzetargach.pl/kategorie/Uniewa%C5%BCnienie-post%C4%99powania-art-93-ust-1-pkt-6/zmiana-prawa-jest-czynnikiem-zewnetrznym-i-niezaleznym-od-woli-zamawiajacego
Tak, tylko że tutaj nie możemy się odnieść do zmiany przepisów a do braku zmiany, czyli Z. robił przetarg wg zasad, które nie obowiazywały. Nie jest to jednoznaczne.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc