1

Temat: zmiana wykazu robót i które wezwanie

Wykonawca miał wykazać, że wykonał 2 roboty o wartości 100.000 zł każda - roboty miały być ukończone.
Złożył z ofertą wykaz robót, w którym wskazał dwie roboty nieukończone.
Wezwać go jeszcze z art. 26 ust. 2 pzp czy już z art. 26 ust. 3 Pzp? I co jeśli zamieni teraz wykaz na inne roboty - uznać?

2

Odp: zmiana wykazu robót i które wezwanie

26.3

3

Odp: zmiana wykazu robót i które wezwanie

a co jeśli teraz wskaże zupełnie inne roboty - dopuszczalne?

4

Odp: zmiana wykazu robót i które wezwanie

Jak najbardziej tak.

5

Odp: zmiana wykazu robót i które wezwanie

Ale zastanawiam się, czy można na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp wezwać wykonawcę do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, z pominięciem wezwania z art. 26 ust. 1 lub 2 Pzp, w sytuacji, gdy wykonawca samodzielnie złożył z ofertą takie oświadczenia lub dokumenty?

Czy fakt, że wykonawca z ofertą złożył oświadczenia lub dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, lub inne dokumenty niezbędne do przeprowadzenia postępowania zwalnia zamawiającego z obowiązku wezwania, o którym mowa w art. 26 ust. 1 lub 2 Pzp?

Art. 26 ust. 1 i 2 Pzp dotyczy obligatoryjnych czynności zamawiającego.

W wyroku z dnia 17 sierpnia 2017 r., KIO 1597/17, Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że problematyka samodzielnego uzupełniania dokumentów i oceny jego skutków ma złożony charakter. Z jednej strony trzeba mieć na uwadze, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest przez zamawiającego, który zasadniczo ponosi wyłączną odpowiedzialność za jego prawidłowość, tj. zgodność z obowiązującymi przepisami. Co więcej, przepis art. 26 ust. 3 Pzp nie pozostawia wątpliwości, że wezwanie do uzupełnienia dokumentów jest obligatoryjną, poza wyjątkami przewidzianymi w treści samego przepisu, czynnością podejmowaną z inicjatywy zamawiającego. Z drugiej jednak strony przepisy Pzp nie zawierają zakazu samodzielnego podejmowania przez wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia inicjatywy w zakresie składania dokumentów nawet bez wspomnianego wezwania. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, w której zamawiający - pomimo wspomnianego obowiązku wezwania wykonawcy - czynności tej bezprawnie zaniecha, co nie tylko stanowić będzie naruszenie przepisów Pzp, ale skutkować może negatywnymi konsekwencjami dla samego wykonawcy. Z uwagi na przedstawione argumenty, zdaniem składu orzekającego, omawianą kwestię należy rozstrzygać indywidualnie, w okolicznościach konkretnego stanu faktycznego. Ad casum, ze względu na popełnione przez Zamawiającego błędy - zarówno te, o których dotąd wspomniano, jak i te, które zostaną omówione w dalszej części uzasadnienia - Izba za zasadne uznała przyjęcie generalnej zasady, zgodnie z którą w przypadku samodzielnego uzupełnienia prawidłowego dokumentu powinien być on wzięty pod uwagę przez Zamawiającego, zaś w sytuacji samodzielnego przedstawienia dokumentu zawierającego błędy Zamawiający powinien wezwać do jego uzupełnienia wskazując na wady dokumentu.

Tożsame stanowisko zostało wyrażone w wyroku KIO 864/14 i KIO 213, 214, 215/15

Czy zatem per analogiam wyroki te mogą mieć zastosowanie do art. 26 ust. 1 i 2 Pzp, tj. sytuacji, gdy np. wykonawca już z ofertą złożył oświadczenia lub dokumenty, które nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu?

6

Odp: zmiana wykazu robót i które wezwanie

znalazłem takie orzeczenie: Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2017-03-20, KIO 2113/16, KIO 2119/16

Należy zauważyć, że jeśli wykonawca wraz z ofertą (lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) przedstawi zamawiającemu dokumenty zawierające kompletne informacje, to zamawiający może w nich doszukać się błędów i wskazać je temu wykonawcy wzywając go do ich usunięcia. Jeśli natomiast wymaganych dokumentów lub informacji nie ma, to takie działanie zamawiającego jest niemożliwe, zatem to wykonawca ponosi ryzyko złożenia od razu prawidłowo wypełnionego dokumentu z poprawnymi danymi. Nie ma bowiem podstaw do dwukrotnego wzywania wykonawcy - najpierw do przedstawienia informacji, a następnie do ich skorygowania.

konkluzja taka, że jeżeli wykonawca złoży coś z ofertą to jego ryzko - nie będziemy go wzywać z art. 26 ust. 2 i później znowu z art. 26 ust. 3 pzp