zacytuję co jest u Pieróga -2018
1. Zmiana sposobu potwierdzania. Nowelizacja z 22.6.2016 r. wprowadziła znaczącą zmianę w sposobie potwierdzania przez wykonawców spełniania warunków i w uprawnieniach zamawiającego w tym zakresie. Do czasu wejścia w życie jej przepisów zamawiający w postępowaniach o wartości równej lub większej od kwoty progów unijnych miał obowiązek żądać od wszystkich wykonawców złożenia w ofercie lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wszystkich niezbędnych oświadczeń i dokumentów, potwierdzających spełnienie określonych warunków podmiotowych. Obecnie może ograniczyć się tylko do wstępnego potwierdzania spełniania tych warunków na podstawie JEDZ składanego wraz z ofertą lub wnioskiem. Natomiast oświadczenia i dokumenty potwierdzające ma prawo wymagać dopiero po dokonaniu oceny punktowej ofert i tylko od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona. W postępowaniach o wartości poniżej kwoty progów unijnych sytuacja jest podobna, z tym, że zamawiający zamiast obowiązku ma uprawnienie do wystosowania stosownego wezwania. Wyjątkiem od takiego sposobu potwierdzania jest przepis art. 26 ust. 2f.
2
2. Sytuacja zamawiającego. W postępowaniach, których wartość jest równa progom unijnym lub je przekracza, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków podmiotowych, wymagań przedmiotowych oraz braku podstaw wykluczenia, niezależnie od trybu, w którym prowadzi postępowanie. W trybie zamówienia z wolnej ręki oświadczenia i dokumenty składa się najpóźniej wraz z zawarciem umowy (art. 68 ust. 2). Jedynym wyjątkiem jest udzielanie zamówień wykonawczych na podstawie zawartej umowy ramowej, jeżeli zamawiający nie zwraca się do wykonawców o złożenie ofert (art. 101a ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a). W tym ostatnim przypadku trudno jednak zrozumieć ratio legis ustawodawcy, który różnicuje sytuację wykonawców otrzymujących zamówienie w wyniku zastosowania warunków opisanych w umowie ramowej od sytuacji wykonawców, otrzymujących zamówienie w wyniku minikonkursu ofert.
Żądanie oświadczeń i dokumentów w postępowaniach, których wartość nie osiąga progów unijnych, jest fakultatywne. W przypadku skorzystania przez zamawiającego z prawa wezwania do złożenia oświadczeń i dokumentów w postępowaniu o małej wartości zamawiający nie musi się tłumaczyć z powodów, dla których to uczynił. Związany jest jednak zakresem dokumentów określonym w ustawie i przepisach wykonawczych.
3
3. Potwierdzenie warunków. Składane na wezwanie oświadczenia i dokumenty mają potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Warunki te określa się w ogłoszeniu i powtarza (w niektórych trybach) w siwz. Podstawą sformułowania warunków podmiotowych, a jednocześnie ograniczeniem ich zakresu, jest art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 PrZamPubl. Odnosi się on zarówno do warunków udziału w postępowaniu i kryteriów selekcji, jak i do braku podstaw wykluczenia. Natomiast podstawą do sformułowania wymagań w zakresie przedmiotu zamówienia jest art. 25 ust. 1 pkt 2.
4
4. Podstawa wykluczenia. Obowiązek wezwania wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia żądania oświadczeń i dokumentów w postępowaniach, których wartość osiąga progi unijne, dotyczy wszystkich dokumentów, które zostały określone w art. 25 ust. 1. Ale tylko oświadczenia i dokumenty określone w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 odnoszą się do podmiotu chcącego wziąć udział w postępowaniu i służą potwierdzeniu spełniania przez ten podmiot (wykonawcę) warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw wykluczenia. Zatem tylko brak w zakresie tych oświadczeń i dokumentów może być podstawą do wykluczenia wykonawcy z postępowania. Wszelkie inne oświadczenia i dokumenty, w tym określone w art. 25 ust. 1 pkt 2, odnoszą się do przedmiotu zamówienia i mają zaświadczać, że przedmiot opisany w ofercie odpowiada wymaganiom postawionym przez zamawiającego dla przedmiotu zamówienia. Ich brak powinien skutkować odrzuceniem oferty.