1

Temat: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Witam
Chciałam się upewnić w jakiej formie ma wykonawca złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na  przedłużeniu terminu związania ofertą
W art. 307 mamy "pisemne oświadczenie"
Po mojemu to może przesłać  pdf podpisany i zeskanowany albo w mailu napisać , że  "wyraża zgodę  na ..."  i tyle.

Mam rację ?
Może ktoś potwierdzić, że mam rację.

Klakier

2

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Oczywiście, ze może być skan, ale skoro ustawa żąda formy pisemnej to ten skan musi być podpisany podpisem elektronicznym.

3

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Może tylko w mailu napisać że wyraża zgodę. I tyle

4

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Znalazłam taką opinię  mec Józefa Nowickiego na blogprzetargi.pl

Pojęcia „pisemnie” nie można zatem utożsamiać z formą pisemną oświadczenia woli w rozumieniu art. 78 k.c. Pojęcie pisemności nie wymaga, aby dokument był podpisany podpisem własnoręcznym obejmującym treść oświadczenia lub opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Zgodnie z art. 220 ust. 4 Pzp w przypadku gdy wybór najkorzystniejszej oferty nie nastąpi przed upływem terminu związania ofertą, określonego w dokumentach zamówienia, zamawiający przed upływem terminu związania ofertą, zwraca się jednokrotnie do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o wskazywany przez niego okres, nie dłuższy niż 60 dni. Przedłużenie terminu związania ofertą, wymaga złożenia przez wykonawcę pisemnego oświadczenia o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertą (art. 220 ust. 4 Pzp). W takim przypadku wykonawca będzie mógł przesłać zamawiającemu „pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertą” pocztą elektroniczną jako skan uprzednio sporządzonego oświadczenia w formie pisemnej lub przesłać takie oświadczenie, jako treść wpisaną bezpośrednio w mailu, a nie jako załącznik do maila.

Wychodzi , że można nawet w mailu napisać.
klakier

5

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Może jeszcze jakaś opinia, bo na razie są dwie skrajnie różne i dalej nie jestem pewna.
Klakier

6

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

ta opinia Nowickiego jest poprawna.

7

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Poprawna. Zwróć uwagę na definicję pisemności oraz par. 2 ust. 2 rozporządzenia ws. elektronizacji.

8

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

czyli wykonawca może przesłać skan podpisanego (długopisem) dokumentu mejlem?

9

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

według mnie może

10

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

Teoretycznie może, ale czy taka forma utrzyma się w sądzie w chwili gdy wykonawca nagle zmieni zdanie i oświadczy, że to zeskanowane pismo sprokurował bez jego wiedzy pracownik nie posiadający upoważnienia do zawierania zobowiązań finansowych. W moim odczuciu wszelkie skany i e-maile nie opatrzone podpisem elektronicznym nie są dokumentem cokolwiek potwierdzającym. Dlatego też nie podoba mi się obecna sytuacja, w której ustawa wymaga od wykonawców podpisywania dokumentów podpisem elektronicznym podczas gdy zamawiający mogą wysyłać zawiadomienia, wezwania itp w formie zwykłych skanów.

11

Odp: przedłużenie terminu związania ofertą - forma

W paragrafie 2 ust 2. rozporządzenia w sprawie informatyzacji "Informacje, oświadczenia lub dokumenty, inne niż określone w ust.1,  przekazywane  w postępowaniu lub w konkursie, sporządza się wpostaci  elektronicznej,  w formatach danych określonych w przepisach  wydanych  na  podstawie art.18  ustawy  z dnia  17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne lub jako tekst wpisany bezpośrednio do wiadomości przekazywanej przy użyciu środków  komunikacji  elektronicznej,  o których mowa w § 3 ust.1."

Z powyższego wynika że może być skan albo wpis bezpośrednio w meilu.