1

Temat: o co chodzi z tym wyjątkiem?

art. 5 po nowelizacji powołuje się na załącznik II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur
udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
W załączniku mamy pod nr kategorii usług 24 - usługi edukacyjne i szkoleniowe a w klumnie 4 - numer CPV Od 80100000-5 do 80660000-8 (z wyjątkiem
80533000-9, 80533100-0, 80533200-1).
Jak mam rozumiec ten wyjątek? tzn. że
80533000-9 Usługi zapoznawania użytkownika z obsługa komputera i usługi szkoleniowe
80533100-0 Usługi szkolenia komputerowego
80533200-1 Kursy komputerowe

nie należą do usług edukacyjnych i szkoleniowych? dla tych 3 kategorii usług nie mogę korzystac z art. 5 i stosować zamówienia z wolnej ręki?

wyjaśnijcie mi to proszę smile

2

Odp: o co chodzi z tym wyjątkiem?

szad napisał/a:

nie należą do usług edukacyjnych i szkoleniowych?

A to zależy. big_smile
Według załącznika VII do rozporządzenia zmieniającego CPV (będącego załącznikiem IIB do dyrektywy klasycznej) nie należą do usług edukacyjnych.
Ale według załącznika II do rozporządzenia zmieniającego CPV (będącego załącznikiem III do zmienionego CPV) należą do usług edukacyjnych.

3

Odp: o co chodzi z tym wyjątkiem?

szad napisał/a:

art. 5 po nowelizacji powołuje się na załącznik II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur
udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.

Niestety -pomysł ustawodawcy dobry, ale wykonanie - jak zwykle...
Nowy art. 5 mówi o "usługach wymienionych" w zał. IIB".

Pozycja 27 w załączniku IIB: "Inne usługi" (z wyjątkiem wyliczonych poniżej).

Czy zatem "inne usługi" traktować również jako "wymienione"?

Moim zdaniem - tak, taki był właśnie zamierzony cel nowelizacji. Zamiast "zamkniętego" wyliczenia ze starego art. 5 mamy obecnie wyliczenie "otwarte".

Innymi słowy - jeżeli usługa nie jest wymieniona w załączniku IIA - to znaczy, że jest wymieniona w załączniku IIB i w ten sposób objęta postanowieniami art. 5 po nowelizacji.

Jestem oczywiście otwarty na krytykę tego poglądu, a nawet żywotnie nią zainteresowany - bo ja tak właśnie zamierzam tę regulację stosować!

4

Odp: o co chodzi z tym wyjątkiem?

Tymek napisał/a:

Innymi słowy - jeżeli usługa nie jest wymieniona w załączniku IIA - to znaczy, że jest wymieniona w załączniku IIB i w ten sposób objęta postanowieniami art. 5 po nowelizacji.

To oczywiste.
Wynika to z wykładni językowej, ale również z wykładni funkcjonalnej (historycznej). Mianowicie celem nowelizacji było pełne uzgodnienie ustawy z dyrektywą. Dyrektywa dzieli wszystkie usługi na dwie grupy: usługi podstawowe (pełna procedura, zał. IIA) i uprzywilejowane (procedura uproszczona, załącznik IIB). Ponieważ wszystkiego nie da się opisać, trzeba zostawić kategorię otwartą (inne usługi). I tę kategorię zaliczono do usług uprzywilejowanych (słusznie). Jeśli tak stanowi dyrektywa, to tak samo stanowi ustawa po nowelizacji. Proste.

5

Odp: o co chodzi z tym wyjątkiem?

Inna sprawa, że od 15 września nie wiadomo, czy szkolenia komputerowe należą do kat. 24 czy 27. Choć tak czy tak, podlegają pod art. 5 PZP.

6

Odp: o co chodzi z tym wyjątkiem?

Piotrek napisał/a:

Jeśli tak stanowi dyrektywa, to tak samo stanowi ustawa po nowelizacji.

Sęk w tym, że ustawa może być "ostrzejsza" od Dyrektywy :] Tak było dotąd w przypadku art. 5, tak będzie nadal w kilku innych przypadkach...

Akurat zmiana art. 5 jest dla mnie bodaj największą zaletą tej nowelizacji.