1

Temat: problem z VAT!!

mam problem... robimy w jednostce opieki zdrowotnej remont. ogłosiliśmy przetarg na dostawę materiałów elektrycznych: kable, puszki, lampy itp... w tym lampy bakteriobójcze. okazało się że firmy złożyły nam oferty na lampy na różny wat -  jedne na 22% inne na 7%. Zacząłem dzwonić żeby to ustalić i wyjaśnić. Okazuje się (informacja z ministerstwa zdrowia) że stawka VAT zależy od tego czy kupujemy coś jako wyrób medyczny (7%) albo zwykły (22%) bo generalnie to z samej ustawy i rozporządzenia nie wynika, że takowe lampy są wyrobem medycznym, a zależy to tylko od wytwórcy i tego, czy ma deklarację zgodności.. i teraz co ja mam zrobić i co uznać za prawidłowy VAT.  w wyliczeniu kosztów też przyjęto u nas 22%.. ale czy słusznie? ...nie wiem co robić.. HELP!!

2

Odp: problem z VAT!!

marekf83 napisał/a:

mam problem... robimy w jednostce opieki zdrowotnej remont. ogłosiliśmy przetarg na dostawę materiałów elektrycznych: kable, puszki, lampy itp... w tym lampy bakteriobójcze. okazało się że firmy złożyły nam oferty na lampy na różny wat -  jedne na 22% inne na 7%. Zacząłem dzwonić żeby to ustalić i wyjaśnić. Okazuje się (informacja z ministerstwa zdrowia) że stawka VAT zależy od tego czy kupujemy coś jako wyrób medyczny (7%) albo zwykły (22%)

wszystko zależy od tego jak został opisany przedmiot zamówienia, na tej podstawie wykonawca ustala jaki ma zastosowac VAT, jeśli opisaliście to prawidłowo to teraz spróbuj  wyjasnic watpliwości pismem.

3

Odp: problem z VAT!!

Wyroby medyczne z 7% stawką VAT muszą mieć odpowiednie dokumenty. Jeżeli ktoś wystawił produkt medyczny i wpisał VAT 7% to zrobił to prawidłowo.
Jeżeli chcesz sprawdzić ich ofertę to wezwij do wyjaśnień, wtedy będziesz mógł porównać oceny.

Może pomogłem, ale nie jestem biegły w tej materii dlatego może ktoś jeszcze się wypowie:)

4

Odp: problem z VAT!!

problem jest taki, że nie ujeliśmy tego w siwz..  przetarg opiewa na dostawę materiałów elektrycznych do wykonania instalacji elektrycznej. generalnie to jest to nasz błąd, bo nie przewidzieliśmy tego że lampy bakteriobójcze powinny być brane pod uwagę jako produkt medyczny.. i teraz jest problem. Co prawda całe zamówienie nie opiewa na wielkie kwoty, ale nie chciałbym lekceważyć tego problemu.. żaden oferent nie dołączył dokumentów mówiących o tym, że to produkt medyczny.

5

Odp: problem z VAT!!

nie najlepiej to widze zwlaszcza ,ze z Twojego opisu wynika ,ze jest juz po terminie skladania ofert. Wyglada na to ,ze opis przedmiotu zamowienia jest beee i trzeba bedzie uniewazniac postepowanie , ale to tak na szybko nie widzac siwz nie potrafie odpowiedziec ze zgaslo swiatelko , moze ktos wymysli jakis ratunek wink

6

Odp: problem z VAT!!

Hmm, jak już mówiłem nie jestem biegły w tej materii ale...
Jeżeli przyjęliście kryterium 100% ceny (a zakładam, że takie było) to co Was interesuje z jakim VAT-em dostajecie lampy. Was interesuje cena (szacunek zrobiony dla 22% więc z tym nie powinno być problemu) oraz zgodność przedmiotu z SIWZ.
Jeżeli coś Wam nie pasuje to proście o wyjaśnienia.
Osobiście nie widzę tu ryzyka dla Zamawiającego, ale z tym ostrożnie, bo jak ktoś już napisał ciężko bez znajomości SIWZ coś więcej mówić.

pzdr

7

Odp: problem z VAT!!

Ikant napisał/a:

Hmm, jak już mówiłem nie jestem biegły w tej materii ale...
Jeżeli przyjęliście kryterium 100% ceny (a zakładam, że takie było) to co Was interesuje z jakim VAT-em dostajecie lampy. Was interesuje cena (szacunek zrobiony dla 22% więc z tym nie powinno być problemu)

w takim razie mam 2 pytania ; primo1. kto wg Ciebie ustala stawke vat?
primo2. a jesli stawka przyjeta przez zamawiajacego jest nieprawidłowa to co wtedy? wink

8

Odp: problem z VAT!!

Wiedziałem, że tak będzie, ale chciałem tylko troszkę pomóc koledze...;/

Według mnie
1. Stawkę VAT ustala dystrybutor, w zależności od tego czy ma dokumenty uzasadniające niższą stawkę VAT czy nie. W tym wypadku jeżeli oferuje lampy które są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i legitymuje się kompletem dokumentów dopuszczających ten konkretny produkt do obrotu i stosowania jako wyrób medyczny, to nie widzę problemu, żeby przyjął stawkę 7% VAT.

Błąd zamawiającego w tej materii jest taki, że niezbyt dokładnie opisał przedmiot zamówienia i część wykonawców zaoferowała wyrób medyczny a część nie, jednak nie wydaj mi się, że takie uchybienie jest uzasadnieniem dla unieważnienia postępowania.

2. Nie bardzo rozumiem co oznacza, że stawka VAT została przyjęta "nieprawidłowo". Zasadniczo zamawiający nie wnika w cenę a interesuje go tylko końcowy rezultat (zakładając, że ocenie podlega wartość netto albo brutto), tak więc stawka VAT może mieć znaczenie tylko przy szacunku, a ten przeprowadzony dla stawki 22% jest okej.

Apeluję! Jeżeli ktoś może ogarnąć lepiej ten problem to niech da znać, bo nie chcę brnąć dalej tongue

9

Odp: problem z VAT!!

dzięki za zainteresowanie smile dobrze wiedziec że nie jestem sam smile nie wiem czy nie bedziemy uniewazniać...

10

Odp: problem z VAT!!

marekf83 napisał/a:

generalnie to jest to nasz błąd, bo nie przewidzieliśmy tego że lampy bakteriobójcze powinny być brane pod uwagę jako produkt medyczny.. i teraz jest problem.

zażądaj na przyszlosc od wykonawcy : zgodne z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych ?wpis do Rejestru Wyrobów Medycznych  plus deklaracja zgodności CE, a takze opis czy maja to byc lampy zabiegowe czy bakteriobójczych dla jakiego oddzialu oraz wymagane parametry techniczne. Zazwyczaj wykonawcy jak czegos nie wiedza to i tak skladaja zapytania wink

11

Odp: problem z VAT!!

no właśnie.. teraz już wiem. zastanawiam się tylko...skoro już to unieważnimy, to może warto by zrobić zapytanie ofertowe do tych firm które startowały (kwota tego przetargu była znacznie pod progiem 14 tys euro. a nie ma zbytnio czasu na nowy przetarg. szkoda tez ofert jakie złożyły firmy, bo były dla nas korzystne.

12

Odp: problem z VAT!!

marekf83 napisał/a:

no właśnie.. teraz już wiem. zastanawiam się tylko...skoro już to unieważnimy, to może warto by zrobić zapytanie ofertowe do tych firm które startowały (kwota tego przetargu była znacznie pod progiem 14 tys euro

jak wartość ponizej 14 tys euro to nie ma zastosowania pzp.