1

Temat: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

W siwz zamieściałam zapis w rozdziale dotyczącym wadium, iż w przypadku gdy wykonawca wniesie wadium w formie gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej musi ona by: bezwarunkowa, nieodwołalnai płatna na pierwsze żądanie. Wykonawca skutecznie zabezpieczył ofertę bo wartość, termin są zgodne, problem w tym że brakuje zapisu że będzie płatne na pierwsze żądanie. Może znacie jakieś wyroki KIO lub macie jakieś doświadczenie w tym problemie?

2

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

A nie ma w niej zapisu, że zostanie wypłacona "niezwłocznie"?
Czy to przypadkiem nie jest gwarancja  HESTI albo PTU?

3

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

Jest to polisa InterRisk. Jest zawarta informacja że zapłata nastąpi w terminie 30 dni od dnia doręczenie pisemnego żądania wypłaty wraz z uzasadnieniem.

4

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

Do nas trafiają przeróżne polisy wadialne z jeszcze dziwniejszymi zapisami. Najczęściej robimy tak, że jeżeli nie można na pierwszy rzut oka stwierdzić, że jest niezgodność polisy z SIWZ. To sprawa jest kierowana do radcy i to on podejmuje decyzję. Najważniejsze jest to czy interesy Z są rzeczywiście zabezpieczone. W moim przekonaniu gdybyśmy my mieli taką polisę oferta została by odrzucona 89.1.2.
Obstawiam, że naszemu radcy w szczególności nie spodobałby się zapis "wraz z uzasadnieniem" 8-)

5

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

szjusta napisał/a:

Jest to polisa InterRisk. Jest zawarta informacja że zapłata nastąpi w terminie 30 dni od dnia doręczenie pisemnego żądania wypłaty wraz z uzasadnieniem.

Ja zawsze dołączałam gwarancję InterRisku właśnie i nigdy nie było z nią żadnego problemu

6

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

Edmund nie sądzę aby twój radca prawny tak się zachował, bo gdyby tak zrobił to nie miałby racji

7

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

równiez składałam polisy Interisk i żaden zamawiający mi ich nie kwestionował, to samo dotyczyło zabezpieczen należytego wykonania umowy

8

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

Zaraz zaraz zaczekajcie. Nie wszystkie polisy wadialne TU są takie same - nawet jak wychodzą z tej samej firmy np. interrisk chociaż najczęściej spotykam różne polisy PTU. Polisa wadialna ma być przede wszytskim zgodna z tym co mamy zapisane w SIWZ. My w SIWZ mamy np. zapisy że wadium z gwarancji ubezpieczeniowej ma zostać wypłacone w ciągu 7 dni na pierwsze żądanie Z zawierające OŚWIADCZENIE o naruszeniu jakiegokolwiek art PZP. Treść polisy wadialnej ma być zgodna  z SIWZ i tyle. Jak u nas odbiega to główkujemy. Ale jeżeli w polisie jest zapis "wraz z uzasadnieniem" to ona od razu odpadnie u radcy. Dlaczego? Bo jak Z ma wadium na koncie i coś ktoś sknoci to zabiera i koniec (kwestia czy słusznie czy nie to inna sprawa) ale zabiera - jednostronnie stwierdza, że zabiera i tyle. TU jak Z zażąda wypłaty wadium to ma je wypłacić i nie może być na to żadne uzasadnienie a jedynie oświadczenie Z, że zostały naruszone art PZP i TU ma wypłacać. Z całym szacunkiem ale TU nie jest podmiotem, który będzie stwierdzał czy wadium jest słusznie zabierane czy nie bo on nie ma takich kompetencji.

9

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

nie irytuj się Edmundzie Z. musi podać że ząda zapłaty w związku z naruszenie konkretnego art. ustawy i to właśnie jest uzasadnieniem

10

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

hm... własnie ostatnio usłyszałam ciekawą historyjkę... jak to firma wystawiająca gwarancje na podstwie takiego zapisu odmówiła wypłaty. było dokładnie tak jak mówi Edmund

11

Odp: brak informacji w gwarancji ubezpieczeniowej

Niestety nie mogę postawić znaku równości pomiędzy oświadczeniem o naruszeniu jakiegoś art PZP uprawniającego mnie do zabrania wadium a uzasadnieniem dlaczego chcę zabrać wadium.
karaas sami mieliśmy taki przypadek gdzie TU chciało z nami rozmawiać co do wypłaty wadium, mało tego chcieli zajrzeć do dokumentacji przetargowej żeby się upewnić czy mamy racje..?!?!?!? To już był skandal, radca zainterweniował i kasa po 3 dniach była na koncie. Ale TU chciało się bawić nie wiem w sąd czy UZP. Jak Z zażąda kasy oświadczając, że W naruszył PZP to dla TU takie oświadczenie powinno być święte.

Od stwierdzania czy słusznie zostało zabrane czy nie to są inne organy, które potem nad tym mogą myśleć. Jak kompetentny do tego organ stwierdzi, że niesłusznie zostało zabrane to zawsze można oddać. Ale kasa z polisy wadialnej ma być u Z.

Przepraszam, że może moje wypowiedzi są w tym temacie takie emocjonalne ale nauczeni właśnie w/w sytuacją dotyczącą próbującego nas pouczać TU  jesteśmy w Wydziale uczuleni na te tematy.

Pozdrawiam.