Temat: Zamówienia dodatkowe a roboty dodatkowe
Witam,
Czy ktoś mógłby mi wyłożyć zasadnicze różnice wraz z przełożeniem na zastosowanie w przetargach pomiędzy robotami dodatkowymi a zamówieniem dodatkowym?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → Zamówienia dodatkowe a roboty dodatkowe
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Witam,
Czy ktoś mógłby mi wyłożyć zasadnicze różnice wraz z przełożeniem na zastosowanie w przetargach pomiędzy robotami dodatkowymi a zamówieniem dodatkowym?
Dwa tygodnie temu przesłałem do redakcji "Zamówienia Publiczne Doradca" mój artykuł na ten temat. Powinien się ukazać w marcowym numerze tego miesięcznika.
Oto podsumowanie zawarte w tym artykule:
Podsumowanie
Zamówienia dodatkowe i roboty dodatkowe w zamówieniach na roboty budowlane, to dwa różne pojęcia.
Cechą charakterystyczną zamówień dodatkowych jest między innymi ich nieprzewidywalność, która nie może wynikać z zaniedbań i braku dołożenia należytej staranności przez zamawiającego. Zamówienia dodatkowe w robotach budowlanych wykraczają poza przedmiot zamówienia opisany w dokumentacji projektowej oraz specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych. Wykonanie zamówienia dodatkowego musi być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego. Zamówienia dodatkowego udziela się wykonawcy zamówienia podstawowego w trybie zamówienia z wolnej ręki, po przeprowadzeniu z tym wykonawcą stosownych negocjacji a następnie podpisaniu nowej umowy.
Roboty dodatkowe, to roboty budowlane, które były przewidziane w projekcie budowlanym, projektach wykonawczych oraz w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych ale nie zostały ujęte w przedmiarze robót - zestawieniu planowanych prac, a to zestawienie było podstawą do obliczenia ceny oferty. Należy więc uznać, że wszystkie roboty wynikające z projektów oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych są objęte zakresem zamówienia podstawowego i realizowane są w ramach obowiązującej umowy o zamówienie podstawowe. Ciągle realizujemy bowiem ten sam przedmiot zamówienia, czyli nie wykraczamy poza opis przedmiotu zamówienia zawarty w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Wystarczy więc w takiej sytuacji aneks do umowy.
A zatem odpowiedź na postawione na wstępie pytanie jest negatywna. Pojęcia zamówienia dodatkowe i roboty dodatkowe to dwa różne pojęcia, których nie powinno się używać zamiennie.
co do "zamówień dodatkowych" to wyłożyłeś to b.ładnie ale co do "robót dodatkowych to (no cóż) nie zgadzam się
czy wg ciebie W. który wygrał bo w swojej ofercie nie ujął robót, które były w dokumentacji ale Z. nie przewidział ich przedmiarze teraz może sobie zaaneksować umowę, dostać dodatkową kasę i to jest ok. - a jakie są (twoim zdaniem) granice tego aneksowania - może jeszcze raz tyle
Przecież przedmiar robót przygotowuje zamawiający. Powinien w nim zawrzeć wszystkie roboty budowalne wynikające z projektu budowalnego, projektów wykonawczych i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych.
Swoje stanowisko poparłem przytoczeniem jednoznacznej opinii Ministerstwa Infrastruktury (Pismo Ministerstwa Infrastruktury z dnia 17 sierpnia 2009 r., znak: MU7ACh-0831-4(9)/09 Doc.:951 975) i Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (Pismo Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Jacka Sadowego z dnia 26 sierpnia 2009 r., znak: UZP/DKUE/EG/34760/16004/09) ,które w artykule przesłanym do redakcji "Zamówienia Publiczne.Doradca" zacytowałem w całości. Z uwagi jednak na fakt, że zobowiązuje mnie umowa z redakcją, nie mogę obecnie przekazać treści obu tych stanowisk do wiadomości zainteresowanych (tekst obu tych stanowisk mam na swoim komputerze.
W sprawie pojęcia "zamówienia dodatkowe" i "roboty dodatkowe" jest wiele nieprozumień wynikających z licznych orzeczeń ZA i KIO oraz oraz opinii UZP. Dlatego też napisałem ten artykuł. Zgodnie bowiem z "Zasadmi techniki prawodawczej" - " do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami".
W sprawie "zamówień dodatkowych" i "robót dodatkowych" odsyłam do cylku artykułów Pana Zbigniewa Leszczyńskiego zamieszczonych w miesięczniku "Przetargi Publiczne":
Z. Leszczyński , Ryzkowne wynagrodzenie, Przetargi Publiczne Nr 11(36) listopad 2008, str.28 ? 31;
Z. Leszczyński, Wynagrodzenie kosztorysowe, Przetargi Publiczne Nr 1 (38) styczeń 2009, str. 20 ? 24;
Z. Leszczyński, Zamówienia/roboty dodatkowe, Przetargi Publiczne Nr 1(50) styczeń 2010, str. 22 - 27
Takie samo stanowisko prezentuje Pan Andrzej Warwas w artykule "Roboty dodatkowe w zamówieniach publicznych?, Buduj z Głową Nr 1/2008, artykuł dostępny na stronie internetowej www.bzg.pl
Chyba już czas dla UZP, KIO i wszystkich komentatorów, aby zaczęli odróżniać pojęcie "Zamówienia dodatkowe" od pojęcia "roboty dodatkowe".
Należy bowiem pamiętać, iż zgodnie z art. 14 ustawy Pzp w sprawach nieuregulowanych stosujemy przepisy Kodeksu cywilnego. W przypadku robót (prac) dodatkowych sprawy uregulowane są w art. 630 Kc.
Art. 630 Kodeksu cywilnego
§ 1. Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie
były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą obliczenia
wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził zamawiający, przyjmujący
zamówienie może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia.
Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził przyjmujący zamówienie, może on
żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej
staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych.
§ 2. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli wykonał
prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiającego.
Przytoczone przeze mnie "Podsumowanie" to 1/2 strony z liczącego 10 stron artykułu przesłanego do redakcji miesięcznika "Zamówienia Publiczne Doradca". Dlatego w podsumowaniu jest tylko krótkie wyjaśnienie pojęcia "zamówienia dodatkowe" i pojęcia "roboty dodatkowe".
Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktry, opis przedmiotu zamówienia w robotach budowlanych, dla których wymagane jest pozwolenie na budowę składa się z:
a) projektu budowalnego,
b) projektów wykonawczych
c) przedmiaru robót,
d) instrukcji bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
e) specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
natomiast dla robót budowlanych, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę
a)planów, rysunków lub innych dokumentów umożliwiających jednoznaczne określenie rodzaju i zakresu robót budowlanych podstawowych oraz uwarunkowań i dokładnej lokalizacji ich wykonywania;
b)przedmiaru robót,
c)projektów, pozwoleń, uzgodnień i opinii wymaganych odrębnymi przepisami,
d)specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
a jakie są (twoim zdaniem) granice tego aneksowania - może jeszcze raz tyle
144000 razy tyle i to nie koniec!!!.
Popieram stanowisko karolk.
Mam jedynie wątpliwości co do aneksowania umowy. Jeśli umowa jest na budowę np. całej drogi od A do B, to trzeba ją zbudować od A do B niezależnie ile było w przedmiarze i na to niekoniecznie trzeba aneksu. Problem może z wysokością wynagrodzenia, ale wystarczy może wcześniej przewidzieć w umowie sposób postępowania w takim przypadku, a potem tylko wykonujemy zapisy umowy i wychodzi te 144000 razy.
Chyba już czas dla ... wszystkich komentatorów ...
Zgadzam się Hubalem w sprawie umowy. Przecież wykonawca ma zrealizować przedmiot zamówienia zgodnie z jego opisem zawartym w dokumentacji projektowej. Przedmiar robót stanowiący cześć dokumentacji projektowej służącej do opisu przedmiotu zamówienia, stosownie do zgodnych opinii Ministerstwa Infrastruktury i Prezesa UZP jest opracowaniem wtórnym do projektu budowlanego, projektów wykonawczych i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych.
Aktualnie, rzeczoznawcy wyrażają ogólny pogląd, że w przypadku rozbieżności pomiędzy projektem, a przedmiarem, tzn. pomiędzy ilością robót przewidzianych w projekcie, a ilością robót wynikającą z przedmiaru, przyjmowanego dalej za podstawę opracowania oferty cenowej, wykonawca zobowiązany jest do wykonania w ramach złożonej oferty pełnego zakresu robót, zgodnie z projektem budowlanym. Znajduje to oparcie, m.in. w art.22 pkt 3 Prawa budowlanego, zobowiązującym kierownika budowy do ?...zorganizowania i kierowania budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę...?, a nie z przedmiarem robót dostarczonym w ramach dokumentacji przez zamawiającego.
Art. 22 pkt 3 ustawy Prawo budowlane
3)zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie
budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę,
przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny
pracy;
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc