Temat: dokumentacja projektowa w trybie zapytania o cenę
czy istnieje możliwośc przeprowadzenia postepowania w trybie zapytania o cenę na sporządzenie dokumentacji projektowej na wykonanie np. wodociagów?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Forum portalu NowePrzetargi.pl → Zakres stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych → dokumentacja projektowa w trybie zapytania o cenę
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
czy istnieje możliwośc przeprowadzenia postepowania w trybie zapytania o cenę na sporządzenie dokumentacji projektowej na wykonanie np. wodociagów?
Moim zdaniem nie ma takiej możliwości. Usługi projektowe nie są bowiem usługą powszechnie dostępną o ustalonych standardach jakościowych. Sytuacja jest podobna jak w przypadku wyboru inspektora nadzoru.
W sprawie wyboru inspektora nadzoru UZP wydał następującą opinię:
Stosowanie trybu zapytanie o cenę przy wyborze wykonawcy na pełnienie nadzoru inwestorskiego.
W związku z prowadzonymi przez Wydział Przetargów kontrolami postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i stwierdzanymi w ich trakcie naruszeniami, została skierowana prośba o wydanie opinii prawnej przez Departament Prawny Urzędu Zamówień Publicznych.
Poniższa opinia dotyczy możliwości wyboru wykonawców w postępowaniach, przedmiotem których jest usługa świadczenia nadzoru inwestorskiego.
Zaznaczyć jednakże należy, iż przedstawiona poniżej opinia stanowi ogólną interpretację przepisów prawa.
Zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ?ustawą? zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60 000 euro.
Odnosząc się do możliwości zastosowania trybu zapytanie o cenę, należy zwrócić uwagę, iż jest to tryb, który zgodnie z art. 70 ustawy Prawo zamówień publicznych, może być stosowany, gdy przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60 000 euro. Z analizy tego przepisu w powiązaniu z przepisem art. 72 ust. 2 ustawy wynika, że tryb zapytania o cenę jest właściwy dla udzielania zamówień, w przypadku, w którym jedynym kryterium wyboru ofert może być cena.
Sama ustawa nie określa bliżej ?usług lub dostaw powszechne dostępnych o ustalonych standardach jakościowych?. Kierując się wykładnią językową, ustawowe pojęcie ?powszechnie dostępny? należałoby rozumieć jako ?dotyczący wszystkich, wszystkiego? ?ogólny?, podobnie jak ?ustalone standardy jakościowe? pojmowane jako ?przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki), wyroby odpowiadające przeciętnym wymaganiom?.
Przesłankę art. 70 prawa zamówień publicznych należałoby więc rozumieć jako możliwość realizacji typowych w danej branży zamówień, przez większość podmiotów tej branży. O powszechnej dostępności świadczyć może np. wielość podmiotów występujących na rynku i zajmujących się dostawą określonych typowych produktów lub świadczeniem usług, które spełniają określone wymogi (normy techniczne). Normy te (wymagania) muszą mieć jednak charakter standardowy, typowy, a nie specyficzny, wymagający indywidualnego podejścia. Taki standardowy charakter mają np. gotowe wyroby katalogowe o małym stopniu złożoności, produkty spożywcze różnego asortymentu, materiały biurowe, powszechnie stosowane leki, itp. Na rynku usług mogą to być np. proste usługi poligraficzne (druk), usługi utrzymania czystości (sprzątanie) itp.
W literaturze przedmiotu utrzymuje się, że procedura zapytania o cenę jest powszechnie dostępną metodą dochodzenia do udzielenia zamówienia publicznego w przypadku zamówień o mniejszej wartości, typowych i najprostszych, a zamawiane rzeczy lub usługi powinny być w pełni porównywalne, bowiem jedynym różnicującym je czynnikiem jest cena.
Zakres czynności wchodzących w skład nadzoru inwestorskiego oraz uprawnienia niezbędne do jego wykonywania zostały określone w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. ? Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.). Nadzór inwestorski polega na reprezentowaniu interesów inwestora na budowie oraz wykonywanie bieżącej kontroli jakości i ilości wykonywanych robót, udziale w sprawdzaniu i odbiorach robót zakrywanych i zanikających, badaniu i odbiorze instalacji oraz urządzeń technicznych, jak również przy odbiorze gotowego obiektu budowlanego. Inwestor powierza również inspektorowi nadzoru inwestorskiego zadanie sprawdzania rachunków oraz ewentualnie rozliczeń materiałowych i innych świadczeń rzeczowych. Nadzór inwestorski musi być ustanowiony na budowie obiektów budowlanych wyszczególnionych w odpowiednich przepisach albo w pozwoleniu na budowę, albo może być również ustanowiony z własnej inicjatywy inwestora.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 Prawa budowlanego, wykonywanie nadzoru inwestorskiego stanowi samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, czyli jedną z działalności związanych z koniecznością fachowej oceny zjawisk technicznych lub samodzielnego rozwiązywania zagadnień architektonicznych i technicznych oraz techniczno- organizacyjnych. W myśl art. 12 ust. 2 Prawa budowlanego, samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, w tym wykonywanie nadzoru inwestorskiego, mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie techniczne i praktykę zawodową, dostosowane do rodzaju, stopnia skomplikowania działalności i innych wymagań związanych z wykonywaną funkcją, stwierdzone decyzją, zwaną uprawnieniami budowlanymi. Są one wydawane przez organy samorządu zawodowego. Warunkiem uzyskania uprawnień budowlanych jest złożenie egzaminu ze znajomości przepisów prawnych dotyczących procesu budowlanego oraz umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy technicznej. Zgodnie z ust. 7 art. 12 Prawa budowlanego podstawę do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie stanowi wpis, w drodze decyzji, do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane oraz ? zgodnie z odrębnymi przepisami ? wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez tę izbę, z określonym w nim terminem ważności. W myśl art. 13 Prawa budowlanego, uprawnienia budowlane mogą być udzielane do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi, które ? zgodnie z art. 13 ust. 3 ? stanowią również podstawę do wykonywania nadzoru inwestorskiego. Uprawnienia budowlane są udzielane w specjalnościach: architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej, drogowej, mostowej, kolejowej, wyburzeniowej, telekomunikacyjnej, instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektromagnetycznych. Ograniczenia w zakresie uprawnień budowlanych sprecyzowane zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 1995 r. Nr 8, poz. 38 ze zm.). Należy także podkreślić, iż ? stosownie do art. 12 ust. 6 Prawa budowlanego ? osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, w tym inspektor nadzoru inwestorskiego są odpowiedzialne za wykonywanie tych funkcji zgodnie z przepisami i zasadami wiedzy technicznej oraz za należytą staranność w wykonywaniu pracy, jej właściwą organizację, bezpieczeństwo i jakość.
W świetle przytoczonych powyżej przepisów Prawa budowlanego należy stwierdzić, iż na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych usługę pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w zakresie danej specjalności nie można uznać za usługę powszechnie dostępną o ustalonych standardach jakościowych. Usługa ta nie może być spełniona przez dowolnego wykonawcę, lecz wyłącznie przez osoby lub podmioty zatrudniający osoby posiadający wymagane uprawnienia budowlane, w zakresie pełnienia funkcji nadzoru inwestorskiego w danej specjalności. Dodatkowo przy wykonywaniu przedmiotowej usługi istotne znaczenie odgrywają kwalifikacje danego wykonawcy, jego wiedza i doświadczenia, wyniesione z wcześniej świadczonych usług na inwestycjach podobnych pod względem rodzaju, skomplikowania oraz wielkości do tej, na której nadzór ma być pełniony. W konsekwencji konkretną usługę nadzoru inwestorskiego nie może świadczyć każdy podmiot działający w branży przedmiotowych usług, lecz tylko te podmioty, które spełniają, poza posiadaniem uprawnień budowlanych, także inne warunki udziału w postępowaniu, uwarunkowane specyfiką przedmiotu zamówienia. Ponadto nie ma podstaw do uznania, iż usługa nadzoru inwestorskiego posiada ustalone standardy jakościowe. Niewątpliwie przepisy prawa budowlanego określają zadania i obowiązki inspektora nadzoru budowlanego, jednakże ich szczegółowy i konkretny zakres jest określony w umowie zawartej z inwestorem. Z kolei postanowienia umowy wynikają przede wszystkim z charakteru inwestycji, na której inspektor będzie pełnił swoje obowiązki. Stąd też nie można twierdzić, iż usługa nadzory inwestorskiego może mieć charakter typowy, standardowy i z tego powodu posiadać ustalone standardy jakościowe.
W Informatorze UZP Nr 3/2010 z marca br. znajduje się materiał pt. "Przesłanki wyboru trybu zapytania o cenę ? przykłady nieprawidłowości wykrywanych w toku kontroli przeprowadzanej przez Prezesa UZP". W tym materiale jest zapis, że usługi projektowe w budownictwie nie są usługami powszechnie dostępnymi o ustalonych standardach jakościowych.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc