Oto fragment mojego artykułu w "Zamówieniach Publicznych. Doradca"
Stanowisko moje znalazło potwierdzenie w rozmowach prowadzonych z inspektorami RIO przeprowadzającymi w tym roku kontrolę kompleksową w Starostwie P. oraz w orzeczeniu Regionalnej Komisji Orzekającej z dnia 5 lutego 2008 r. Komisja ta ukarała karą upomnienia Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg, Mostów i Zieleni w O. za to, że po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zawarł umowy na zimowe utrzymanie jezdni oraz chodników i przejść dla pieszych w sezonach 2005/2006, 2006/2007 i 2007/2008. Regionalna Komisja orzekająca zauważyła w cytowanym orzeczeniu: ? W ocenie Komisji upoważnienia do zawierania umów na okres wykraczający poza dany rok budżetowy należało szukać w ustawie o finansach publicznych. Wprawdzie art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych zobowiązuje jednostki sektora finansów publicznych, a więc także jednostki budżetowe jednostki samorządu terytorialnego, do zawierania umów, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, jednakże przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie stanowią samodzielnej podstawy zaciągania zobowiązań przez jednostkę budżetową?. Zdaniem Regionalnej Komisji Orzekającej wyraźne upoważnienie dla kierownika jednostki organizacyjnej zawiera art. 193 uofp stanowiący, iż kierownik jednostki budżetowej jednostki samorządu terytorialnego może, w celu realizacji zadań, zaciągać zobowiązania pieniężne do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki.