1

Temat: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Jak uważacie, Czy przy szkoleniach dla parcowników z urzędu (podnoszenie kwalifikacji pracowników, dofinansowanie z unii) mogę zastosować takie kryteria oceny??

cena    40%
program szkoleniowy    30%
kwalifikacje kadry dydaktycznej    30%


W kryterium ?Program szkoleniowy? (skrót P) oceniane będą:
a)            merytoryczna treść programu szkoleniowego     od 0 do 20 pkt;
b)            nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzenia szkolenia          od 0 do 5 pkt;
c)            formy i sposób sprawdzania wiedzy uczestnika szkolenia od 0 do 5 pkt.

W kryterium ?Kwalifikacje kadry dydaktycznej? (skrót D) będą oceniane na podstawie:
a)            posiadania wykształcenia adekwatnego do kierunku szkolenia od 0 do 10;
b)            stażu pracy o tematyce objętej szkoleniem    od 0 do 20 pkt.


Uważacie, że tak może być?? Tylko co z art. 91 ust. 2???? Pomóżcie.....

2

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

smile smile Czy ten zestaw został z prima aprilis czy na poważnie? smile smile

3

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

To nie są obiektywne kryteria oceny ofert. Zgadzam się Hubalem, że to chyba zestaw z prima aprilis.

4

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

karolk napisał/a:

To nie są obiektywne kryteria oceny ofert.

... bo i być nie muszą.

5

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

A niby dlaczego nie muszą być obiektywne?

6

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

... bo ustawa dopuszcza takowe (nieobiektywne) - 91.2 to katalog otwarty, tytułem przykładu znajduje sie tam jako subiektywne kryterium oceny oferty "jakość".

7

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Z Informatora UZP Nr 4/2009
"Niedopuszczalność subiektywnej oceny ofert
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ?Pzp?, zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy zaś obowiązkowo zamieścić ? w myśl art. 36 ust. 1 pkt 13 Pzp ? opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert.
Wymaganie przez ustawę Pzp, aby kryteria oceny ofert były opisane i wskazany został sposób oceny ofert należy interpretować w ten sposób, iż zamawiający ma obowiązek wymienić wszystkie kryteria, szczegółowo opisać do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści oferty przy ich zastosowaniu. Sposób oceny ofert powinien być tak skonstruowany, aby zapewniał obiektywną ocenę złożonych ofert. Oznacza to, iż powinna zostać wyłączona możliwość subiektywnej, uznaniowej i dowolnej oceny dokonanej przez członków komisji przetargowej lub inne osoby wykonujące czynności w tym zakresie z ramienia zamawiającego. Konieczne jest bowiem zapewnienie weryfikacji prawidłowości oceny ofert w szczególności przez wykonawców oraz organy uprawnione do orzekania o zgodności z prawem przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Osiągnąć można to wyłącznie wtedy, gdy szczegółowość, kompletność i jednoznaczność opisu kryteriów oceny ofert umożliwia każdemu znającemu treść ofert dokonanie ich właściwej i obiektywnie uzasadnionej oceny i hierarchizacji w rankingu ofert najkorzystniejszych.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów okręgowych i zespołów arbitrów.
W świetle poglądu wyrażonego w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 marca 2004 r. (sygn. akt V Ca 264/04), kryteria oceny ofert powinny być wyraźnie określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w sposób umożliwiający późniejszą weryfikację prawidłowości oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty.
Analogiczne stanowisko zajął Zespół Arbitrów w wyroku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-1373/04). W uzasadnieniu wskazano, iż nie ulega wątpliwości, że kryteria oceny ofert powinny być tak skonstruowane, żeby do minimum ograniczyć subiektywne odczucia i osobiste preferencje członków komisji przetargowej. Zespół Arbitrów wskazał, iż w SIWZ ustalono, że wybór oferty będzie dokonany w oparciu o kryterium ceny oraz kryterium ?proponowane rozwiązania technologiczne?, przy czym przy ocenie tego ostatniego kryterium członkowie komisji dokonywali oceny indywidualnej, przyznając punkty za: a) rozwiązania technologiczne (od 0 do 8 pkt), b) proponowane wyposażenie oczyszczalni (od 0 do 7 pkt), c) przewidywane wyniki oczyszczania ścieków (0 do 10 pkt). Sam sposób punktowania powyższych kryteriów wzbudził wątpliwości Zespołu Arbitrów bowiem SIWZ nie zawierał żadnych zasad, które określałyby dlaczego dany oferent uzyskał taką a nie inną liczbę punktów. Zupełnie nie wiadomo, czym miał się kierować członek komisji, przyznając określoną liczbę punktów danej ofercie. Poza tym, zamawiający w rozstrzygnięciu protestu stwierdził, że ocena w omawianym zakresie ?nie została dokonana uznaniowo, lecz dokonano jej, porównując koszty odnoszące się w podstawowym wymiarze do energochłonności i kosztów eksploatacji.? Jednakże również taka ocena dokonana przez zamawiającego nie miała odzwierciedlenia w SIWZ. Z pisma zamawiającego i wyjaśnień przez niego złożonych wynikało, że brał on pod uwagę koszty. Wyjaśnienia te zdaniem Zespołu Arbitrów uzasadniają stwierdzenie, że zamawiający rzeczywiście w sposób niezgodny z SIWZ i umożliwiający dowolność oceny przyznawał liczbę punktów w ramach omawianego kryterium, co naruszało zasadę równego traktowania podmiotów.
Podobnie orzekł Zespół Arbitrów w wyroku z dnia 5 czerwca 2006 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-1593/06). Zespół Arbitrów ustalił, iż zapisy w SIWZ mówiły tylko o zapoznaniu się z opiniami użytkowników, a nie o ocenie punktowej użytkowników, która ma istotny wpływ na końcową punktację. Z treści SIWZ nie wynikał też sposób uwzględniania przez członków komisji przetargowej owej punktacji zaproponowanej przez użytkowników. Niespornym również było, że w SIWZ brak było zapisów, z których wynikałoby, jakie cechy produktów będą brane pod uwagę. W późniejszej ocenie ofert zamawiający wziął natomiast pod uwagę takie cechy, jak sposób tkania, miękkość gazy i stopień jej pylenia. Zdaniem Zespołu Arbitrów powyższe ustalenia wskazują, iż zamawiający dokonał oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów, które nie były zawarte w SIWZ. Zespół Arbitrów doszedł do wniosku, iż zapis w SIWZ, że ocena jakości będzie subiektywną oceną członków komisji przetargowej, prowadził do sytuacji, w której ocena oferty była zupełnie dowolna i to aż w 30%.
W końcu należy również przywołać wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 28 czerwca 2006 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-1855/06). Skład orzekający wskazał w tym orzeczeniu, iż Zamawiający zaniechał szczegółowego opisu sposobu oceny ofert w zakresie omawianego kryterium, w wyniku czego wykonawcom nie wiadomym było, czym będzie kierował się zamawiający, przyznając punkty w zakresie poszczególnych elementów składających się na kryterium jakości. Z uwagi na dopuszczenie przez zamawiającego swobodnej oceny w zakresie tego kryterium nastąpiła ocena w oparciu o subiektywne kryteria. Zespół Arbitrów zauważył, że sposób oceny ofert winien być opisany równie precyzyjnie jak same kryteria, szczególnie kiedy określone kryterium podzielono na mniejsze elementy, a ilość punków w danym kryterium zależy od ilości punktów przyznanych za poszczególne elementy, stanowiąc ich sumę.
W świetle powyżej zaprezentowanej interpretacji oraz potwierdzającego ją orzecznictwa, zastosowanie subiektywnego kryterium oceny ofert, na podstawie którego każdy z członków komisji dokonuje oceny indywidualnej biorąc pod uwagę załączone aprobaty techniczne, atesty, certyfikaty oraz parametry materiałów przewidzianych do zastosowania w odniesieniu do parametrów przyjętych w SIWZ, stanowi rażące naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych".

8

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Utożsamiasz dwa pojęcia "kryterium wyboru/oceny oferty" od "sposobu oceny ofert". To, o czym piszesz wyżej odnosi się raczej do tego drugiedo terminu.

9

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Ja cały czas piszę o kryteriach oceny ofert, o których mowa w art. 91ust.1 ustawy Pzp. Przecież to jest wyraźnie wyartykułowane w przytoczonym wyżej stanowisku UZP.

10

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Przecież kryterium oceny ofert to nie tylko np. parametry techniczne ale w sposób jaki będę oceniał te parametry techniczne . Muszę je oceniać  w sposób obiektywny w tym przypadku danemu parametrowi technicznemu muszę przypisać określoną ilość pkt.

11

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

To może tak: Zapytam wprost, czy Twoim zdaniem karolk, JAKOŚĆ (kryterium subiektywne) może być kryterium oceny ofert?

12

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Jakość też nie może być kryterium subiektywnym .W kryterium jakość też trzeba określić sposób oceny i do każdego sposobu przypisać odpowiednią ilość punktów. To od rodzaju zamówienia i od zamawiajacego zależy  sposób oceny i przypisanie odpowiedniej ilości punktów.

13

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

karolk napisał/a:

1. Jakość też nie może być kryterium subiektywnym . 2. W kryterium jakość też trzeba określić sposób oceny i do każdego sposobu przypisać odpowiednią ilość punktów.

1. Jakość - jako takie kryterium jest obiektywnie subiektywne, ponieważ nie jest "mierzalne".
2. No to jednak może być. Inna kwestia to sposób oceny oferty w tym kryterium.

Reasumując: Jakość jako kryterium oceny ofert (z def. subiektywne) jest dopuszczalne przez PZP, natomiast "sposób oceny ofert powinien być tak skonstruowany, aby zapewniał obiektywną ocenę złożonych ofert".

14

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

MIRAS - a skąd wywodzisz, że jakość jest kryterium subiektywnym (niemierzalnym) ?

15

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Skoro dyskusja jednak na poważnie, to ja zgłoszę zastrzeżenie, ale w innym kierunku.
fifi  obmyśla sposób na absolutną (!!!) swobodę komisji. I to za wszelką cenę, bo nawet ceną 0,01 zł żaden wykonawca nie przebije preferowanej przez komisję oferty z ceną 999999999999... zł  smile

16

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Wyrok Zepołu Arbitrów z dnia 28 czerwca 2006 r., sygn. akt UZP/ZO/0 - 1855/06 dotyczący jakości jako kryterium oceny ofert:
"W rozdziale XV § 62 pkt. 2 SIWZ Zamawiający opisał, iż ? .. w kryterium jakości zamawiający ( członkowie komisji przetargowej) przyznaje punkty w pomocniczej skali ocen od 1 do 10. Oferta, która uzyska najwięcej punktów pomocniczych otrzyma maksymalną ilość punktów wagi kryterium.? W dalszej części tego punktu SIWZ Zamawiający wskazał, iż na kryterium jakości składa się jedenaście elementów np.: łamliwość, podtrzymywanie tkankowe. W trakcie rozprawy przedstawiciel Zamawiającego wyjaśnił, iż członkowie komisji przetargowej ocenią oferowany przedmiot zamówienia w zakresie każdego z tych jedenastu elementów przyznając punkty w zakresie od 1 do 10 w oparciu o doświadczenie oceniających na podstawie dostarczonych próbek. To wyjaśnienie Zamawiającego zawiera sprzeczność w stosunku do zapisów SIWZ ponieważ dokonane przy takiej ocenie zliczenie punktów przyznanych za poszczególne oceniane elementy jakości nie koreluje z wcześniejszym zapisem SIWZ iż w kryterium jakości jako całym zamawiający przyzna punkty w skali od 1 do 10. Wskazać należy, iż Zamawiający zaniechał szczegółowego opisu sposobu oceny ofert w zakresie omawianego kryterium w wyniku czego Wykonawcy nie wiadomym jest czym będzie kierował się zamawiający przyznając punkty w zakresie poszczególnych elementów składających się na kryterium jakości. Z uwagi na dopuszczenie przez Zamawiającego swobodnej oceny w zakresie tego kryterium nastąpi ocena w oparciu o subiektywne kryteria. Należy zauważyć , że sposób oceny ofert winien być opisany równie precyzyjnie jak same kryteria, szczególnie kiedy określone kryterium podzielono na mniejsze elementy, a ilość punków w danym kryterium zależy od ilości punktów przyznanych za poszczególne elementy stanowiąc ich sumę".

17

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Zespół Arbitrów w Wyroku z dnia 10 maja 2006 r., sygn. akt UZP/ZO/0 - 1297/06 postanowił:
"SIWZ jako podstawowy dokument wymagany w postępowaniu o zamówienie publiczne winna określać w sposób nie budzący wątpliwości warunki przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne, w tym jakimi kryteriami będzie się kierował Zamawiający przy ocenie ofert z podaniem ich znaczenia oraz sposobu w jaki dokona oceny ofert. W ocenie Zespołu Arbitrów Zamawiający wypełnił wyłącznie w zakresie wymaganym postanowieniami art. 36 ust. 1 pkt 18 ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązek wskazania kryteriów i ich znaczenia, nie podał jednak w jaki sposób będzie oceniał kryterium ?Jakość usług- koncepcja żywienia", w tym trzy podkryteria wchodzące w jego skład. Samo stwierdzenie, że oferta wypełniająca w najwyższym stopniu wymagania otrzyma maksymalną liczbę punktów, a pozostałe proporcjonalnie mniejszą, nie spełnia wymogu określenia jednoznacznego sposobu przydzielania punktów poszczególnym wykonawcom. Taki sposób oceny ofert może prowadzić, w ocenie Zespołu Arbitrów, do subiektywnego oceniania ich według reguł znanych tylko Zamawiającemu i nie pozwala na ich właściwe przygotowanie przez wykonawców. Uznaniowość wpisana w SIWZ w zakresie oceny tego kryterium może prowadzić do nierównego traktowania wykonawców i naruszać zasadę równego ich traktowania obowiązującą w postępowaniu o zamówienie publiczne. W tym stanie sprawy w wyniku uwzględnienia odwołania Zespół Arbitrów unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych - postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, z uwagi na to, że w postępowaniu doszło do naruszenia przepisów określonych w ustawie w zakresie wymogów SIWZ, które miały wpływ na wynik tego postępowania".

18

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

Wyrok ZA z dnia 10 lutego 2005 r., sygn. akt UZP/ZO/0 -207/05 dotyczący kryterium jakości w ocenie ofert:
"W SIWZ przygotowanej dla przetargu nieograniczonego na dostawę sprzętu hemodynamicznego do PTCA dla Zamawiającego, obok ceny jako kryterium oceny ofert ujęto jakość. Wpkt 14 ppkt 1 lit. b SIWZ zapisano, tu cyt: ? kryterium jakość: ocena zostanie dokonana przez każdego członka komisji przetargowej na załączonym druku ZP-16 na podstawie załączonych przez oferenta opisów parametrów technicznych oferowanego sprzętu: - dokumenty - prospekty -parametry techniczne - certyfikaty -publikacje naukowe -publikacje dotyczące bezpieczeństwa użycia sprzętu medycznego ".
Przy tak sformułowanym kryterium oceny ofert co do jakości nie sposób ustalić zasad jakimi będzie się kierowała powołana przez Zamawiającego komisja przetargowa przy dokonywaniu oceny ofert. Wśród elementów podlegających ocenie w ramach tego kryterium są m. in. parametry techniczne    bez bliższego   oznaczenia   wymogów co do tych parametrów stawianych przez Zamawiającego. Zdaniem Zespołu Arbitrów Zamawiający powinien wymienić parametry techniczne, które będą oceniane i określić ich znaczenie przypisując każdemu z nich stosowną liczbę punktów. Zespół Arbitrów podziela, bowiem pogląd wyrażony w tej kwestii w Komentarzu do Prawa zamówień publicznych pod redakcją Tomasz Czajkowskiego.
Należy również zwrócić uwagę, iż certyfikat winien być warunkiem udziału w postępowaniu a nie podlegać ocenie przez komisję przetargową w ramach badania i oceny ofert.
Bezspornym jest, iż w chwili składania ofert niewiadomym było w jaki sposób będzie punktowane kryterium jakości. Komisja przetargowa nie może różnicować poszczególnych wykonawców na podstawie kryterium, które sama dookreśli dopiero w momencie przyznawania punktów.
Zespół Arbitrów podziela stanowisko Zamawiającego, że przedmiotem rozprawy nie powinno być ponowne merytoryczne badanie i ocena ofert w zakresie w jakim wnosił Odwołujący, tj. przypisanie poszczególnym ofertom liczby punktów, gdyż w ten sposób doszłoby do zastąpienia kompetencji komisji przetargowej".

19

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

I kolejny wyrok dotyczacy kryterium jakości - Wyrok ZA z dnia 6 kwietnia 2005 r., sygn. akt UZP/ZO/0 - 592/05:
"Ponadto Zamawiający przewidział w SIWZ kryterium jakości. Na podstawie treści SIWZ Zespół Arbitrów ustalił, iż ?punkty za jakość towarów zostaną przydzielone na podstawie załączonych kart kwalifikacji jakości, certyfikatów jakości, innych świadectw jakości, oraz znaków towarowych i firmowych świadczących o jakości wyrobów, towarów wyszczególnionych w zał. nr 2. Członkowie komisji przyznają punkty w skali od 0 - 20 punktów." Wynika z powyższego, iż w SIWZ Zamawiający nie określił reguł oceny przedkładanych przez wykonawców kart kwalifikacji jakości, certyfikatów jakości, innych świadectw jakości itd., co spowodowało, iż nie jest możliwa obiektywna ocena złożonych ofert. Należy podkreślić, iż kryterium jakości jest w zasadzie niemierzalne i trudne do określenia w związku z tym wymaga szczegółowego opisu sposobu jego oceny. Rozwiązanie przyjęte przez Zamawiającego, co do opisu kryterium jakości zdaniem Zespołu Arbitrów narusza postanowienia art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych".

20

Odp: Czy mogą być takie kryteria oceny ofert??

karolk napisał/a:

Należy podkreślić, iż kryterium jakości jest w zasadzie niemierzalne i trudne do określenia w związku z tym wymaga szczegółowego opisu sposobu jego oceny.

Dzięki karolk, to tylko potwierdza moją teze - vide: MIRAS 2010-04-07 08:16:50