1

Temat: Kierownik a ZP 11

Kierownik zamawiającego udzielił pełnomocnictwa swojemu pracownikowi. Wszystkie czynności związane z przygotowaniem postępowania (np. zatwierdzenie siwz) i przeprowadzeniem postępowania zatwierdzał ów pracownik.

Czy w tej sytuacji Kierownik powinien wypełnić druk ZP 11 (Kierownik poza wydanym zarządzeniem powołującym komisję przetargową nie wykonał żadnej czynności)?

2

Odp: Kierownik a ZP 11

Apollo napisał/a:

Czy w tej sytuacji kierownik powinien wypełnić druk ZP 11 (kierownik poza wydanym zarządzeniem powołującym komisję przetargową nie wykonał żadnej czynności)?

Moim zdaniem nie powinien.

3

Odp: Kierownik a ZP 11

Nie ma potrzreby skoro nie uczestniczył w postępowaniu.

4

Odp: Kierownik a ZP 11

Apollo napisał/a:

Czy w tej sytuacji kierownik powinien wypełnić druk ZP 11 (kierownik poza wydanym zarządzeniem powołującym komisję przetargową nie wykonał żadnej czynności)?

Apollo - Twoje pytania mnie zaskakują "in minus", ale za to Twoje odpowiedzi na pytania innych zaskakują mnie "in plus" smile

5

Odp: Kierownik a ZP 11

Wiesz Miras, dla mnie sprawa jest oczywista. A do zadania pytania sprowokował mnie jeden z naszych pracowników, który twierdzi, że w przedstawionym przypadku kierownik powinien wypełnić ZP 11.
Skoro nie przekonały go moje argumenty, to może opinia forrumowiczów go ostudzi.

Poza tym twierdzi, że samo podpisanie umowy przez kierownika musi spowodować wypełnienie tego druku (kolejny absurd).

6

Odp: Kierownik a ZP 11

Nie znowu taki absur dla RIO-nam zakwestionowało brak druku ZP-11 dla kierownika, który w postępowaniu tylko i wyłącznie podpisywał umowę!
Więc pracownik może i ma trochę racji!

7

Odp: Kierownik a ZP 11

A.S. napisał/a:

Nie znowu taki absur dla RIO-nam zakwestionowało brak druku ZP-11 dla kierownika, który w postępowaniu tylko i wyłącznie podpisywał umowę!

W poprzednim stanie prawnym - do przełknięcia. W obecnym ciężkostrawne.

8

Odp: Kierownik a ZP 11

Fragment z opinii UZP:
"Odnosząc powyższe ustalenia do omawianego zagadnienia prawnego należy stwierdzić, iż obowiązek złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy PZP, nie dotyczy osoby podpisującej umowę w sprawie zamówienia publicznego (tak też: G. Wicik, P. Wiśniewski: op. cit., s. 133). Obowiązek złożenia takiego oświadczenia w świetle wyraźnego brzmienia przepisów art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP związany jest bowiem jedynie z faktem wykonywania czynności w postępowaniu, a jak wskazano powyżej, zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie jest czynnością w postępowaniu. Tak więc jedynie w sytuacji, gdy osoba, która reprezentowała zamawiającego przy zawarciu umowy (podpisała umowę), dokonywała czynności w postępowaniu, można uznać, iż osoba ta była zobowiązana do złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy PZP. Przy czym obowiązek ten nie jest związany z faktem podpisania umowy, lecz z faktem dokonywania czynności w postępowaniu. Z tych względów należy stwierdzić, iż osoba, która podpisała umowę, a która nie dokonywała żadnych czynności w postępowaniu, nie jest zobowiązana do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy PZP".

9

Odp: Kierownik a ZP 11

Słyszałam opinię na szkoleniu, że Kierownik Zamawiającego podpisuje Zp-11 zawsze,  nawet jeśli przekazał uprawnienia w zakresie zamówień innej osobie.

10

Odp: Kierownik a ZP 11

Tak, ale wyłącznie wtedy, gdy wykonywał czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia  publicznego. Podpisanie wyłącznie umowy, zgodnie z art. 2 pkt 7a ustawy Pzp, jest czynnością nie wchodzącą w zakres postępowania - vide powyższa opinia UZP. 
Poniżej kolejny fragment przedmiotowej opinii UZP"
" Dodatkowo należy wskazać, iż celem regulacji art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP jest stworzenie gwarancji zachowania przez osoby dokonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego bezstronności i obiektywizmu, co immanentnie wiąże się z zachowaniem zasady równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy PZP). Oznacza to, iż wynik prowadzonego postępowania nie może być uzależniony od jakichkolwiek wpływów zewnętrznych, wynikających z relacji zachodzących pomiędzy wykonawcami a osobami prowadzącymi postępowanie. Z tych względów należy uznać, iż prawidłowe stosowanie art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia właściwego przebiegu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Jak jednak już wskazano celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wybór wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę, i z którym może być zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego. Cel ten realizuje się już z chwilą zawiadomienia wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty i zamieszczeniu stosownej informacji na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego (arg. z art. 92 ustawy PZP). Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty rozpoczyna bieg terminu do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy PZP. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w odniesieniu do zawarcia umowy jako czynności wtórnej w stosunku do czynności wyboru najkorzystniejszej oferty odpadają przesłanki zastosowania art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP, albowiem na tym etapie, z uwagi na fakt, iż wykonawca, z którym ma być zawarta umowa, jest już znany, nie występują zagrożenia, o których mowa powyżej, a które mogłyby rodzić wątpliwości co do prawidłowości wyniku postępowania".

11

Odp: Kierownik a ZP 11

Oświadczenie podpisuje kierownik zamawiającego oraz pracownik, który został upoważniony do wykonywania czynności w ramach postępowania: "pracownik zamawiającego, któremu kierownik zamawiającego powierzył wykonanie zastrzeżonych dla siebie czynności ".

12

Odp: Kierownik a ZP 11

randall5 - Przecież kierownik zamawiającego powierzajac pracownikowi wykonanie czynności zastrzeżonych do niego nie bierze udziału w przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Są to bowiem czynności przygotowawcze.
Oto kolejny fragment cytowanej uprzednio opinii UZP:
"Z wyraźnego brzmienia przepisów art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP wynika, iż znajdują one zastosowanie do postępowania już wszczętego. Nie stosuje się ich natomiast na etapie czynności przygotowawczych, poprzedzających wszczęcie postępowania (tak też G. Wicik, P. Wiśniewski: op. cit. s. 133; podobnie: T. Czajkowski (red.): Prawo zamówień publicznych ? komentarz, wydanie III, UZP, Warszawa 2007, s. 116). W konsekwencji przepis art. 17 ust. 1 ustawy PZP nie stanowi podstawy do wyłączenia osób wykonujących czynności przygotowawcze poprzedzające wszczęcie postępowanie. Należy jednak zwrócić uwagę, że z odmienną sytuacją będziemy mieli do czynienia gdy czynności związane z przygotowaniem postępowania będą wykonywać  członkowie komisji przetargowej, wówczas  art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP będzie miał zastosowanie,  nawet jeśli de facto osoby te nie będą wykonywać czynności po wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia (arg. z art. 20 ust. 2 ustawy PZP)".

13

Odp: Kierownik a ZP 11

zgadzam się z karolk.
Inna sprawa: czy  przygotowanie/sporządzenie kosztorysu inwestorskiego przez projektanta jest traktowane jako uczestniczenie w przygotowaniu postępowania? Ja uważam że tak. Jeżeli tak to projektant też powinien złożyć Zp-11.

14

Odp: Kierownik a ZP 11

gabi3 napisał/a:

Inna sprawa: czy  przygotowanie/sporządzenie kosztorysu inwestorskiego przez projektanta jest traktowane jako uczestniczenie w przygotowaniu postępowania? Ja uważam że tak.

Ja uważam że nie.

15

Odp: Kierownik a ZP 11

w opinii na stronie UZP dotyczącej wprawdzie innej sprawy bo wykluczenia z postępowania osób bioracych udział w przygotowaniu postępowania jest taki zwrot
"Po drugie, skutek wykluczenia z postępowania odnosi się tylko i wyłącznie do uczestnictwa w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania, a więc czynnościach określonych w rozdziale 2 działu II. Do czynności związanych z przygotowaniem postępowania zaliczane będą czynności związane z:
    1. określeniem przedmiotu zamówienia (m.in. przygotowywaniem dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, sporządzeniem programu funkcjonalno-użytkowego),
    2. określeniem wartości szacunkowej zamówienia (np. sporządzenie kosztorysu inwestorskiego),
    3. sporządzeniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia. "

16

Odp: Kierownik a ZP 11

dla jasności dodam, że uważam złożenie ZP-11 przez projektanta/kosztorysanta za bzdure, niemniej czytając te opnie wniosek nasuwa się sam

17

Odp: Kierownik a ZP 11

gabi3 napisał/a:

Inna sprawa: czy  przygotowanie/sporządzenie kosztorysu inwestorskiego przez projektanta jest traktowane jako uczestniczenie w przygotowaniu postępowania? Ja uważam że tak. Jeżeli tak to projektant też powinien złożyć Zp-11.

Małe sprostowanie: uważam że projektant uczestniczył w przygotowaniu postepowania - wobec czego nie powinien składać ZP-11.

18

Odp: Kierownik a ZP 11

masz racje:)

19

Odp: Kierownik a ZP 11

Zgadzam się w 100 % z MIRASEM

20

Odp: Kierownik a ZP 11

Witam forumowiczów;
jeśli pozwolicie to włączę się do dyskusji i podzielę się własnymi niestety na tę chwilę (sprawa w toku u RzDFP) przykrymi doświadczeniami dotyczącymi niezłożenia oświadczenia na druku ZP-11 przez kierownika jednostki, w której mam przyjemność być "zamawiaczem". W wewnętrznym regulaminie kierownik wyłączony jest z jakichkolwiek czynności oprócz podpisywania umów. Bez zbytniego rozwodzenia się powiem, że nie udało mi się przekonać pana kontrolera, mimo używania argumentów w postaci cytowanych wyżej opinii zamieszczonych na stronie UZP i nie tylko, że kierownik nie musiał składac takiego oświadczenia podpisując jedynie umowy. I właśnie czekam na rozprawę przed RzDFP. Jako ciekawostkę dodam, że ów RzDFP twierdzi, że nawet znowelizowany art. 2 ust. 7a nie wyjaśnia tej kwestii na moją korzyść twierdząc, że Ustawodawca się pomylił i lada chwila ten przepis zostanie zmieniony. Czekam więc z niepokojem na finał przed komisją orzekającą mimo, że zdaję sobie sprawę jaki będzie werdykt.

21

Odp: Kierownik a ZP 11

To nie pierwszy taki przypadek z kontrolerami. 
Jeśli chodzi o RzDFP to mam na swoim laptopie gdzieś orzeczenie , które uznało winnym kierownika zamawiającego, który podpisał wyłącznie umowę.
Na pocieszenie jest jeszcze Główna Komisja Orzekania za Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, które w wielu przypadkach rozstrzyga na korzyść "obwinionego".

22

Odp: Kierownik a ZP 11

Znalazłem komentarz i numer orzeczenia GKO
Niezłożenie oświadczenia w związku z przetargiem

Niezłożenie oświadczeń, o których mowa w art. 17 ust. 2 prawa zamówień publicznych, przez osoby występujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po stronie zamawiającego, stanowi samodzielny czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych, na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Mimo że przepisy nie precyzują dokładnego momentu, w którym takie oświadczenia powinny być złożone, nie ulega wątpliwości, że chodzi o okres prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne, a nie okres po jego zakończeniu.
STAN FAKTYCZNY
Rzecznik dyscypliny finansów publicznych skierował do Regionalnej Komisji Orzekającej w B. wniosek o ukaranie pana Jarosława S., burmistrza miasta W., karą upomnienia za to, że wykonując czynności zamawiającego w trzech postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, nie złożył pisemnych oświadczeń o braku lub istnieniu okoliczności skutkujących wyłączeniem go z tych postępowań.
UZASADNIENIE
Jarosław S. wniósł o uniewinnienie go od stawianych zarzutów, powołując się na następujące okoliczności:
- brak wpływu naruszenia na wynik postępowania o zamówienie publiczne;
- brak swojego zawinienia (niezłożenie oświadczeń wynikało z przeoczenia podległych mu
  pracowników),
- skuteczne złożenie stosownych oświadczeń po ujawnieniu braku podczas kontroli
  prowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej.
Regionalna komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w B. uznała obwinionego winnym nieumyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, określonego w art. 17 ust. 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i wymierzyła mu karę upomnienia. Komisja I instancji wskazała, że przepis art. 17 ust. 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ustanawia samoistną przesłankę odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, która nie wymaga wykazywania wpływu naruszenia na wynik postępowania o zamówienie publiczne. W jej ocenie niedopatrzenie podległego pracownika nie zwalnia z odpowiedzialności osoby, która osobiście jest zobowiązana do złożenia oświadczenia. Uznała też, że oświadczenia złożone już po udzieleniu zamówienia publicznego nie są skuteczne.
Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, rozpatrująca odwołanie obwinionego, podzieliła powyższe argumenty komisji orzekającej I instancji. Zaniechanie, polegające na niedopełnieniu, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, obowiązku określonego w art. 17 ust. 2 prawa zamówień publicznych, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie samodzielnej przesłanki określonej w art. 17 ust. 4 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Późniejsze złożenie oświadczeń nie może być uznane za skuteczne usunięcie uchybienia. Mimo że przepisy nie precyzują dokładnego momentu, w którym takie oświadczenia powinny być złożone, nie ulega wątpliwości, że chodzi o okres prowadzenia postępowania o zamówienie publiczne, a nie okres po jego zakończeniu. Oświadczenia są instrumentem realizacji zasady bezstronności, określonej w art. 7 ust. 2 prawa zamówień publicznych i podstawą wykonywania dalszych czynności postępowania. Niezłożenie oświadczenia wprost narusza zasadę art. 7 ust. 2 prawa zamówień publicznych, bowiem osoba, która nie dopełnia omawianego obowiązku, już z samego tego powodu nie daje oferentom gwarancji (zapewnienia) bezstronności.
W konkluzji GKO stwierdziła, że obwiniony Jarosław S. swoim zaniechaniem naruszył dyscyplinę finansów publicznych i podzieliła pogląd komisji orzekającej I instancji, iż do naruszenia tego doszło z winy nieumyślnej.
Jednocześnie, po wnikliwej ocenie materiału dowodowego, GKO uznała, iż istnieją podstawy do uwzględnienia odwołania obwinionego w zakresie orzeczenia o karze i odstąpiła od jej wymierzenia. Stopień szkodliwości czynu - w tym konkretnym przypadku - nie był znaczny, bowiem miał cechy niezamierzonej pomyłki. Niezłożenie wymaganych oświadczeń przez obwinionego nie było podyktowane zamiarem ukrycia przez niego okoliczności, wyłączających go z postępowania, bowiem istnienia takowych kontrola UKS nie stwierdziła.
Sprawa DF/GKO-4900-47/51/07/1995
ELŻBIETA GNATOWSKA
Gazeta Prawna
9 lipca 2008 roku

23

Odp: Kierownik a ZP 11

Podaj swojego e-maila to Ci wyślę jeszcze jedno orzeczenie w sprawie ZP 11. Mam je w formacie pdf.

24

Odp: Kierownik a ZP 11

Dzięki za odzew, te orzeczenia są mi znane ponieważ wszystkie udostępnione na stronie GKO przeanalizowałem i nie dopatrzyłem się podobnych okoliczności do moich. Ten casus, który cytujesz za Gazetą Prawną o ile pamiętam dotyczył kwestii przebywania kierownika na urlopie i chyba to nie dotyczyło tylko podpisania umowy, ale jeszcze innych dokumentów. Niestety orzeczenia GKO są raczej niekorzystne. Dla mnie to chyba tylko nadzieja w wyroku SO w Radomiu o czym na stronie UZP w aktualnej opinii prawnej w sprawie art.2 pkt 7a