1

Temat: Kosztorys ofertowy

W przetargu Wykonawcy złożyli Kosztorysy ofertowe wg. przedmiarów w SIWZ.
Oferta z najniższą ceną - pominięta jedną pozycję Kosztorysową wiec czy powinna zostac odrzucona jako niezgodna z SIWZ?
Kolejny wykonawca pracując na programie Kosztorysowym zuzia przedłozył Kosztorys ofertowy który jest zgodny z przedmiarami ale zawiera róznice w iloczynie ilości i wartości jednostkowej. Podobno program ten tak pracuje.
Dla przykładu pozycja 211 szt mnozona przez cenę jednostkową 14,43 powinna dać 3044,73 a program liczy 3044,51 są przykłady również w drugą stronę.
Pytanie czy poprawiac każdą pozycję jako bład rachunkowy czy tez akceptować wyliczenia programu? No i w jednej z pozycji w ilości popełnił bład kilka pozycji po sobie miało il. 722,300 i u niego było ok aż do ostatniej pozycji gdzie wpisał 772,300 czy potraktować jako omyłkę?

2

Odp: Kosztorys ofertowy

Zamawiający mógł przewidzieć takie i inne sytuacje w siwz i opisać możliwości poprawiania błędów.

Rozbieżność cen obliczanych w specjalnym programie według mnie nie musi być uważana za błąd. Z reguły program prowadzi obliczenia metodą szczegółową, a cena jednostkowa pozycji to WYNIK obliczeń. Konsekwentnie należałoby potem rozliczać też taką samą metodą.

Pominięcie pozycji  według mnie także nie musi być uważane za błąd (wbrew popularnym pogłądom). Przecież obowiązuje kalkulacja indywidualna wykonawcy. Być może nakłady (więc i ceny) mieszczą się w innych pozycjach i niecelowe było ich wyodrębnianie.

Pomyłki ilości z zasady do poprawienia, oczywiście wraz z cenami pośrednimi i końcowymi.

3

Odp: Kosztorys ofertowy

Jak wynika z orzecznictwa KIO, zamawiający może dokonać wyceny  pominiętej pozycji kosztorysowej, jeżeli na podstawie danych zawartych w innych pozycjach może to uczynić.

4

Odp: Kosztorys ofertowy

W Wyroku z dnia 16 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 1536/08 Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła:
"Kluczowym zatem dla uznania, czy omyłkę, jak popełnione w ofercie Odwołującego, można poprawić w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych będzie rozstrzygnięcie, czy poprawienie jej spowoduje ,,istotną zmianę w treści oferty?.
O ,,istotności? zmian w treści oferty decyduje przede wszystkim charakter podstawy dokonania tych zmian, znaczenie ma również kwotowy aspekt dokonanej zmiany (tj. różnica między pierwotnie zaoferowaną ceną, a cena otrzymaną w wyniku poprawek), choć może on mieć znaczenie drugorzędne.
Po rozpatrzeniu wszystkich okoliczności sprawy, Izba uznała, że poprawienie omyłki w ofercie Odwołującego nie będzie stanowiło istotnej zmiany w treści jego oferty. Treścią oferty jest przebudowanie Rynku Górnego w Wieliczce zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Uszczegóławiając treść oferty, Odwołujący zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia, za pomocą konkretnej kostki brukowej, opisanej w poz. 46 kosztorysu (na powierzchni 300 m2).  Wobec braku wyceny ułożenia 70 m2 przy użyciu tej samej kostki, co w pozycji 46, Zamawiający powinien, posługując się danymi, które już posiada (podstawy wyceny i ceny jednostkowe wynikające z pozycji 46) za pomocą działań arytmetycznych, na których opierają się wyliczenia kosztorysu, obliczyć wartość dla brakujących 70 m2.
Zamawiający wyraził obawę, że taka ingerencja byłaby zbyt daleko idąca, i naruszałaby zakaz negocjacji z wykonawcą, wynikający z art. 87 ust. 1 Prawa zamówień publicznych.
W ocenie Izby takie obawy Zamawiającego nie są uzasadnione przy zaprezentowanej wyżej wykładni art. 87 ust. 2 pkt. 3 Prawa zamówień publicznych. Ustawodawca nie przewidział sposobu ,,uzgodnienia? treści oferty z treścią SIWZ, dlatego można zrobić to w każdy, racjonalnie uzasadniony sposób, również w sposób wyżej opisany. Rzeczywiście, na skutek takiego poprawienia oferty Odwołującego, zmieni się jej cena - ale ,,nowa? cena wynikać będzie z danych już zawartych w ofercie, z uwzględnieniem konsekwencji działań arytmetycznych.
Ustawodawca w art. 87 ust. 2 Prawa zamówień publicznych użył słowa ,,zmiana? jednak w istocie Zamawiający nie dokonuje w ofercie żadnej zmiany ,,jakościowej?, jedynie ilościową, wynikającą z uzgodnienia ilości wynikających z SIWZ z ilościami wynikającymi z oferty Odwołującego.
Należy zauważyć, że taka czynność Zamawiającego doprowadzi ofertę Odwołującego do porównywalności z innymi ofertami złożonymi w postępowaniu. Nie jest możliwe w ocenie Izby poprawienie uchybienia w ofercie Odwołującego w taki sposób, jaki rozważa Zamawiający w rozstrzygnięciu protestu, tzn. dopisanie w ofercie pozycji 45a, ale określenie jej wartości jako ,,0zł?. Takie działanie Zamawiającego nie znajdowałoby oparcia w złożonej ofercie, bowiem wynika z niej konkretna kwota, z jaką Odwołujący ułoży 300m2 nowej kostki brukowej - zatem nie ma podstaw, aby zakładać, że kolejne 70m2 ułoży za 0 zł.
Reasumując, ponieważ obliczenie ceny ułożenia nowej kostki brukowej na powierzchni 70 m2 z użyciem podstaw wyceny i cen jednostkowych użytych w pozycji 46 faktycznie nie kreuje żadnej nowej jakości w ofercie Odwołującego, uzgodnienie treści oferty z treścią SIWZ w sposób wyżej opisany jest uprawnione na podstawie art. 87 ust. 2 pkt. 3 Prawa zamówień publicznych".