1

Temat: zmiana formy prawnej wykonawcy.

W trakcie realizacji umowy Wykonawca zmienił formę prawna prowadzonej działalności.
Jakie ma to konskekwencje dla zawartej umowy.
Nadmienię że chodzi o przekształcenie sp. k. w S.A. (Wykonawca skład dodatkowow KRS na S.A. i oświadczenie że przekształocona spółka nie jest nowym podmiotem tylko jest "sukcesorką" dotychczasowej spółki komandytowej.
Czy wszystko jest ok?

2

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

???

3

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

nikt nie poradzi....?

4

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz Wydanie trzecie pod red. Tomasza Czajkowskiego, UZP Warszawa 2007, str. 420 pkt 4
" Powstaje pytanie o dopuszczalność zmian podmiotowych wykonawców. Odpowiedź jest zależna od tego, czy zmiana strony umowy miałaby się wiązać z sukcesją uniwersalną, w wyniku której prawa przysługujące jednemu podmiotowi przechodzą na inny podmiot w wyniku zdarzenia prawnego, czy z sukcesją singularną, której konsekwencją jest nabycie określonego prawa podmiotowego. W przypadku sukcesji uniwersalnej z mocy prawa zmienia się umowa wykonawcy....." . I dalej:
" ..... Pzp nie zawiera expresis verbis zakazu dokonywania zmian podmiotowych po stronie wykonawców. Należy jednak uznać, że zmiana wykonawcy, dokonana nawet za zgodą zamawiającego, będzie czynnością mającą na celu obejście ustawy, a jako taka, z mocy art. 58 Kc będzie nieważna. Wynika to z faktu, iż celem Pzp jest zapewnienie, że podmioty będące zamawiającymi wydatkują środki zgodnie z przewidzianymi, obiektywnymi i konkurencyjnymi procedurami, w tym zgodnie z procedurą badania przyszłego kontrahenta...."
To wybrane fragmenty z Komentarza, który jest dostępny na stronie internetowej UZP.
Z pierwszego fragmentu przytoczonego Komentarza wynika, że zamawiający winien sprawdzić, czy zmiana wykonawcy następuje w ramach sukcesji uniwersalnej czy w ramach sukcesji singularnej. Jeżeli w ramach sukcesji uniwersalnej, to nie ma problemu - zmiana jest dopuszczalna z mocy prawa.
Polecam jednak konsultacje z radcą prawnym.

5

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

to jest chyba  sukcesja uniwersalna bo nowy podmiot wstępuje w ogół praw podmiotu przekształcanego. zmienia się jedynie forma prawna prowadzonej działalności gospodarczej. wszelkie zezwolenia pozostają w mocy o czym świadczy pismo załączone do informacji o przekształceniu.

6

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

może ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

7

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Jest też Wyrok SN
Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
z dnia 13 stycznia 2004 r.
V CK 97/2003
Biuletyn Sądu Najwyższego 2004/6
Gazeta Prawna 2004/172 str. 26
Jurysta 2004/9 str. 37
OSNC 2005/2 poz. 34
OSP 2005/2 poz. 22
Radca Prawny 2005/2 str. 113
Niedopuszczalna jest zmiana podmiotowa umowy zawartej w następstwie przetargu, umożliwiająca przejęcie zamówienia publicznego.
Glosa: Szostak Ryszard OSP 2005/2 str. 88
Aprobująca.
Sędzia SN: Lech Walentynowicz (przewodniczący, sprawozdawca).
Sędzia SN: Irena Gromska-Szuster.
Sędzia SN: Marian Kocon.
Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa ?I.W.? , spółki o.o. w W. przeciwko Gminie W. o zapłatę, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 13 stycznia 2004 r. kasacji strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 22 listopada 2002 r.
oddalił kasację i zasądził od powódki na rzecz strony pozwanej kwotę 3.600 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 maja 2002 r. Sąd Okręgowy we Wrocławiu zasądził od pozwanej Gminy W. na rzecz strony powodowej ?I.W.? spółki z o.o. w W. kwotę 798.230,13 zł z odsetkami. Ustalił, że - w wykonaniu uchwały Zarządu Miasta W. z dnia 19 września 1997 r. - przeprowadzony został przetarg na udzielenie zamówienia publicznego, dotyczącego kompleksowej obsługi miejsc parkingowych na terenie W. Przetarg ten wygrała spółka z o.o. ?I.?   w K., w następstwie czego została zawarta między zamawiającym a wykonawcą w dniu 1 czerwca 1999 r. umowa na kompleksową obsługę miejsc wyznaczonych do parkowania na terenie W. W umowie m.in. ustalono (§ 1 ust. 2 lit. b), że ?wykonawca ma prawo cesji umowy na ? I.W. ?, spółki z o.o., po jej zarejestrowaniu, zgodnie z punktem A.03.3. oferty ostatecznej wykonawcy? . Spółka z o. o. ?I.W.? została wpisana do rejestru w dniu 10 kwietnia 2000 r., o czym wykonawca zawiadomił zamawiającego. Następnie, umową z dnia 30 maja 2000 r., wykonawca przeniósł w całości na rzecz ?I.W.? prawa i obowiązki wynikające z umowy z dnia 1 czerwca 1999 r., a przejmujący przyjął te prawa i obowiązki bez ograniczeń. W okresie od maja 2000 r. do stycznia 2001 r. wyłącznie powódka dokonywała ze stroną pozwaną rozliczeń związanych z obsługą miejsc parkingowych. W dniu 31 stycznia 2000 r. gmina wypowiedziała wykonawcy ( ?I.?   w K.) umowę z dnia 1 czerwca 1999 r., ze skutkiem na koniec przewidzianego w umowie rocznego okresu wypowiedzenia.
Sąd Okręgowy uznał, że zostały spełnione przesłanki do wywołania zmian po stronie wierzyciela i dłużnika umowy wzajemnej w postaci przejścia praw i obowiązków wykonawcy na rzecz powódki, doszło bowiem do jednoczesnej zmiany wierzyciela wskutek przelewu (art. 509 kc) oraz do zmiany dłużnika w następstwie przejęcia długu (art. 519 § 1 i   § 2 pkt 2 kc). Tego rodzaju zmizana podmiotowa umowy nie kolidowała - w ocenie Sądu - z przepisami ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 72 poz. 664 ze zm. - dalej: ?uzp? ), gdyż nie ma w niej takiego zakazu, a ponadto nie doszło do zmiany warunków umowy, tylko do dopełnienia uzgodnień stron przyjętych w ofercie oraz potwierdzonych w   § 1 ust. 2 lit. b umowy z dnia 1 czerwca 1999 r. Sąd uznał również za udowodnione roszczenie odszkodowawcze powódki z racji ograniczenia jej dochodów w następstwie nieprzekazania przez pozwaną wszystkich miejsc parkingowych i późniejszego ograniczenia tych miejsc oraz uniemożliwienia sprzedaży abonamentów.
W wyniku apelacji pozwanej, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu zmienił zaskarżony wyrok i oddalił powództwo, dokonując odmiennej oceny prawnej ustaleń faktycznych. Przyjął, że przedmiotem i celem umowy z dnia 30 maja 2000 r. nie jest przelew wierzytelności i przejęcie długu, lecz sukcesja praw wynikających z umowy z dnia 1 czerwca 1999 r., jest to więc umowa o sukcesję szczególną. Tego rodzaju umowa jest nieważna, gdyż koliduje z treścią art. 12a uzp, zamówienie publiczne może być bowiem udzielone wyłącznie dostawcy lub wykonawcy wybranemu na zasadach określonych w ustawie o zamówieniach publicznych, podlegającemu weryfikacji przetargowej. Z tych samych przyczyn nieważne są postanowienia zamieszczone w   § 1 ust. 2 lit. b umowy z dnia 1 czerwca 1999 r.
W kasacji powódka wniosła o zmianę wyroku Sądu drugiej instancji i oddalenie apelacji. Powołała się na naruszenie prawa materialnego przez niewłaściwe zastosowanie art. 509 § 1 w związku z art. 56 i 65 § 2 kc przez przyjęcie, że celem umowy z dnia 30 maja 2000 r. nie był przelew praw, w tym wierzytelności, wynikających z umowy z dnia 1 czerwca 1999 r. oraz art. 12a uzp w związku z art. 58 § 1 kc przez uznanie umowy z dnia 30 maja 2000 r. za nieważną w całości, jako zmierzającą do obejścia prawa, także w części dotyczącej nabycia przez powódkę wierzytelności z umowy z dnia 1 czerwca 1999 r.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Kodeks cywilny nie normuje problemu wstąpienia w pozycję strony umowy wzajemnej, jednakże judykatura oraz doktryna dopuszcza taką możliwość przy spełnieniu określonych wymagań, a mianowicie łącznego przeniesienia składających się na tę pozycję obowiązków (przejęcia długu) i uprawnień (przelewu wierzytelności), chyba że zmiana strony sprzeciwia się ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania (por. wyroki Sądu Najwyższego z dnia 6 listopada 1972 r. III CRN 266/72 OSNCP 1973/9 poz. 160 oraz   z dnia 17 czerwca 1999 r. I CKN 44/98 nie publ.). Sąd Apelacyjny nie kwestionował możliwości wejścia osoby trzeciej w miejsce strony umowy wzajemnej, przyjął tylko niedopuszczalność sukcesji praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej w wyniku przetargu, gdyż sprzeciwia się ona ustawie. Stanowisko to jest trafne, o czym świadczy jednoznaczna treść art. 12a uzp (1) , zamówienie publiczne może być udzielone bowiem wyłącznie dostawcy lub wykonawcy, który został wybrany na zasadach określonych w ustawie, a więc takiemu oferentowi, który uczestniczył w jawnym przetargu i był poddany rygorom procedury przetargowej. Powódka natomiast nie uczestniczyła w przetargu, a nawet nie istniała w 1999 r., w istocie więc § 1 ust. 2 lit. b umowy z dnia 1 czerwca 1999 r., jak również umowa z dnia 30 maja 2000 r. miały na celu umożliwienie ?przejęcia? zamówienia publicznego przez podmiot nieuprawniony, z obejściem rygorów ustawowych.
Przepis art. 12a uzp ma charakter bezwzględnie obowiązujący, nie może być zatem ?korygowany? wolą stron. W doktrynie i judykaturze podkreśla się, że mamy tu do czynienia z ograniczeniem zasady swobody umów wyrażonej w   art. 353[1] kc (zob. wyroki Sądu Najwyższego z dnia 13 grudnia 1999 r. III CKN 478/98 OSNC 2000/6 poz. 118, z dnia 28 czerwca 2000 r. IV CKN 70/2000 OSNC 2001/1 poz. 9 oraz   z dnia 10 kwietnia 2003 r. III CKN 1320/2000 OSNC 2004/7-8 poz. 112). Wynika to z celu ustawy o zamówieniach publicznych, eksponującego interes publiczny, eliminującego sytuacje korupcjogenne, powódka nie może więc powoływać się na uzgodnienia zamawiającego i wykonawcy w przedmiocie ?cesji na nią praw i obowiązków wynikających z umowy z dnia 1 czerwca 1999 r.? , uzgodnienia te, wyrażone w   § 1 ust. 2 lit. b umowy poprzetargowej, są bowiem nieważne ( art. 72 ust. 2 uzp). Nieważna jest również - jak trafnie stwierdził Sąd Apelacyjny - umowa z dnia 30 maja 2000 r., gdyż prowadzi do obejścia bezwzględnie obowiązującego przepisu art. 12a uzp ( art. 58 § 1 kc).
W kasacji zostały wyeksponowane argumenty na rzecz ?uratowania? - na potrzeby tego procesu - przelewu wierzytelności ( art. 509 kc). Istotnie, przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umowy z dnia 1 czerwca 1999 r. na rzecz powódki, za jej zgodą (por. § 1 i 2 umowy z dnia 30 maja 2000 r.), wskazuje na przelew wierzytelności i przejęcie długu. Nietrafnie jednak skarżąca uważa, że przelew w opisanej sytuacji może być skuteczny. Istotne znaczenie ma tu charakter przelewu wierzytelności, będącego jednoznacznie czynnością kauzalną. Przeniesienie wierzytelności ma zawsze swoją przyczynę w innej czynności prawnej, niezależnie od tego, czy przybiera postać umowy zobowiązującej ze skutkiem rozporządzającym ( art. 510 § 1 kc), czy też ma charakter umowy często rozporządzającej (art. 510 § 2 kc). Gdy umowa o przeniesienie wierzytelności jest ściśle związana z umową zobowiązującą do przeniesienia, tworzy z nią jedną całość i dzieli jej losy. Nieważność umowy zobowiązującej powoduje nieważność cesji. Podobne uzależnienie przelewu od czynności kauzalnej występuje w sytuacji określonej w art. 510 § 2 kc.
Zasadnie Sąd Apelacyjny uznał, że umowa z dnia 30 maja 2000 r. miała zapewnić powódce wejście w prawa wykonawcy, przy zastosowaniu instytucji przelewu wierzytelności i przejęcia długu. W konsekwencji w umowie tej ucieleśnił się skutek zobowiązująco-rozporządzający (art. 510 § 1 kc). Następstwem nieważności tej umowy jest nieważność cesji i niemożność korzystania przez powódkę z uprawnień mogących wynikać z przelewu.
Zaskarżony wyrok jest zatem trafny, dlatego należało oddalić kasację i orzec o kosztach postępowania kasacyjnego (art. 393[12] kpc oraz art. 98 i 108 § 1 kpc).

8

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Czy możliwe są zmiany podmiotowe po stronie wykonawcy?
Bernadetta Tarnowska, radca prawny w Departamencie Prawnym UZP2010-05-20
Pytanie: W trakcie realizacji zamówienia (umowa na dwa lata) wykonawca przekazał aktem darowizny firmę na rzecz córki, w związku z czym uległy zmianie dane firmy, tzn. nazwisko właściciela oraz nr konta bankowego, pozostałe dane, tj. nazwa firmy, adres, NIP i Regon pozostają bez zmian. Jak postąpić w tej sytuacji - czy do zawartej umowy wystarczy sporządzić aneks zmieniający dane firmy?
Odpowiedź: Co do zasady zmiany podmiotowe po stronie wykonawcy umowy w sprawie zamówienia publicznego są niedopuszczalne. Wyjątkiem jest wstąpienie w prawa i obowiązki wykonawcy zamówienia publicznego w wyniku sukcesji uniwersalnej. Sukcesja uniwersalna może nastąpić np. w drodze darowizny. Jednak w przypadku nabycia przedsiębiorstwa trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, pojęcie przedsiębiorstwa nie obejmuje zobowiązań i obciążeń związanych z jego prowadzeniem, co oznacza, że przejście na nabywcę (obdarowanego) przedsiębiorstwa na podstawie art. 552 Kodeksu cywilnego obejmować będzie aktywa.

Wyjaśnienie: Kwestię zobowiązań związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa reguluje art. 554 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym nabywca przedsiębiorstwa jest odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, chyba że w chwili nabycia nie wiedział o tych zobowiązaniach, mimo zachowania należytej staranności

9

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Sygn. akt KIO/UZP 1216/09
WYROK
z dnia 12 października 2009 r.
Krajowa Izba Odwoławcza -   w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
Członkowie: Sylwester Kuchnio, Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 października 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego przez
ASSECO POLAND S.A., al. Armii Krajowej 80, 35-307 Rzeszów
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego
Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, ul. Przybyszewskiego 49, 60-355 Poznań
protestu z dnia 30 lipca 2009 r.
orzeka:
1.    Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia postępowania i odrzucenia oferty Odwołującego.
2.    Kosztami postępowania obciąża Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, ul. Przybyszewskiego 49, 60-355 Poznań i nakazuje:
1)    zaliczyć   na   rzecz   Urzędu   Zamówień   Publicznych   koszty  w   
         wysokości 4 462 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta sześćdziesiąt dwa
         złote zero groszy) z kwoty wpisu uiszczonego przez ASSECO POLAND
              S.A., al. Armii Krajowej 80, 35-307 Rzeszów,
2)    dokonać wpłaty kwoty 4 462    zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta
sześćdziesiąt dwa złote zero groszy) przez Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, ul. Przybyszewskiego 49, 60-355 Poznań na rzecz ASSECO POLAND S.A., al. Armii Krajowej 80, 35-307 Rzeszów stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania,
3)    dokonać wpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
Zamówień Publicznych na rachunek dochodów własnych UZP,
4)    dokonać zwrotu kwoty 10 538 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy pięćset
trzydzieści osiem złotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz ASSECO POLAND S.A., al. Armii Krajowej 80, 35-307 Rzeszów.
U z a s a d n i e n i e
Odwołujący Asseco Poland S. A. zs w Rzeszowie uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem na ?Dostawę i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego szpitala?, zarzucił Zamawiającemu, którym jest Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego z siedzibą w Poznaniu naruszenie art. 89 ust.1 pkt 5 i art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez czynność odrzucenia oferty Odwołującego i unieważnienie postępowania.
Wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty wstępnej, unieważnienia czynności unieważnienia przedmiotowego postępowania, nakazanie dalszego prowadzenia postępowania z udziałem Odwołującego.
Odwołujący stwierdził, że na zasadzie art. 494 § 1 ksh w zw. z art. 492 § 1 pkt 1 ksh jest generalnym następcą prawnym spółek:
Producent   Systemów Informatycznych RADCOMP S.A. z siedzibą we Wrocławiu i ABG Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
Zakwestionował stanowisko Zamawiającego, że inne skutki w toku postępowania miało połączenie spółki Producent   Systemów Informatycznych RADCOMP S.A ze spółką ABG, które to spółki uczestniczyły w przedmiotowym postępowaniu, niż połączenie ABG S.A. z Odwołującym, który w postępowaniu nie uczestniczył.
Odwołujący wskazał na treść przepisów art. 494 § 1 i art. 492 § 1 pkt 1 ksh z których wynika podstawowa cecha prawna instytucji połączenia spółek, jaką jest zasada sukcesji generalnej, zgodnie z którą spółka przejmująca przejmuje wszelkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Stwierdził, że sukcesja nie ogranicza się do sfery cywilnoprawnej, a wywołuje skutki także w sferze publicznoprawnej czy administracyjnej. W ocenie Odwołującego sukcesja winna znaleźć zastosowanie na gruncie ustawy Pzp, co oznacza, że art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy powinien być stosowany w ten sposób, że innym podmiotem od tego, który został zaproszony do złożenia ofert, nigdy nie będzie generalny następca prawny, skoro następca wstępuje w całą sferę praw i zobowiązań poprzednika prawnego. Zakwestionował w tym zakresie odmienne stanowisko Zamawiającego, którego uwzględnienie prowadziłoby do konieczności wykluczania wykonawców będących spółkami handlowymi, którzy po złożeniu oferty i oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, ale przed badaniem ofert, przed wyborem oferty lub przed podpisaniem umowy, dokonali połączenia z inną spółką. Byłaby to sytuacja, w której poprzednik prawny złożył ofertę i oświadczenie o spełnianiu warunków udziału, a podpisywałby umowę następca prawny, czyli, wg Zamawiającego inny podmiot niż ten, który złożył oświadczenie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy. Odwołujący uznał taką interpretację za niezgodną z przepisami prawa zamówień publicznych i kodeksu spółek handlowych. Odwołujący zwrócił również uwagę na opinię prawną zamieszczoną na stronie internetowej UZP dotyczącą dopuszczalności posługiwania się przez spółkę przejmującą referencjami wystawionymi na spółkę przejmowaną.
Odwołujący wskazał, że jego poprzednik prawny przeszedł pozytywnie proces weryfikacji spełniając wszystkie wymagania, w związku z czym nabył prawo do dalszego uczestnictwa w postępowaniu, a Zamawiający nie ma podstaw odbierać tego prawa tylko dlatego, że Odwołujący nie był weryfikowany w trakcie badania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Wskazując na swoje prawo do złożenia oferty wstępnej w przedmiotowym postępowaniu uznał za bezzasadne odrzucenie przez Zamawiającego złożonej oferty i w konsekwencji unieważnienie postępowania.
Popierając odwołanie na rozprawie stwierdził, że Zamawiający w sposób nieuzasadniony ograniczył jego nabyte prawa podmiotowe. Zauważył, że podstawa prawna, wskazana przez Zamawiającego, dotyczy podmiotu nie zaproszonego do składania ofert, a nie podmiotu, który nie był weryfikowany w toku postępowania. Stwierdził, że z przepisów ustawy Pzp nie wynika prawo do ograniczania uprawnień nabytych na podstawie ksh w drodze sukcesji generalnej. Oświadczył nadto, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, lecz Zamawiający nie zwracał się do niego o złożenie w tym zakresie wyjaśnień.
Zamawiający uznał zarzuty za nieuzasadnione podtrzymując stanowisko zawarte w decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp tj. jako złożonej przez wykonawcę nie zaproszonego do składania ofert wstępnych. Zamawiający stwierdził, że 26.05.2008 r. nastąpiło połączenie dwóch wykonawców biorących udział w postępowaniu tj. firmy ABG S.A. oraz firmy Producent Systemów Informatycznych RADCOM S.A. poprzez przeniesienie majątku firmy RADCOM na rzecz ABG S.A. Następnie, 1.10.2008 r. nastąpiło przejęcie ABG S.A. przez Asseco Poland S.A. Zamawiający wskazał, że prowadzone postępowanie jest dwuetapowe i składa się z etapu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w negocjacjach oraz etapu składania ofert wstępnych. Zauważył, że zgodnie z treścią art. 57 ust. 2 ustawy zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu. Stwierdził, że aby mówić o wykonawcy, który spełnia warunki udziału w postępowaniu wskazał, że firmy ABG S.A. oraz Producent Systemów Informatycznych RADCOM S.A. warunki te spełniły. Obie zostały zaproszone do składania ofert wstępnych, pomimo tego, że w dniu ich zapraszania firma Producent Systemów Informatycznych RADCOM S.A. już nie istniała wobec treści art. 493 par. 1 ksh. Zamawiający uznał, że skoro obie firmy spełniały warunki udziału w postępowaniu, to ich połączenie nie musi skutkować utratą dla firmy przejmującej pozycji wykonawcy.
Natomiast w związku z kolejnym przekształceniem dokonanym w ramach art. 492 par. 1 ust. 1 ksh pomiędzy ABG S.A. oraz Asseco Poland S.A., Zamawiający nie zaprosił firmy Asseco jako spółki przejmującej, do składania ofert wstępnych w niniejszym postępowaniu, gdyż na tym etapie postępowania nie była wykonawcą w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy Pzp. W stosunku do tego wykonawcy Zamawiający nie przeprowadzał weryfikacji podmiotowej (art. 22 i 24 Pzp) w zakresie spełniania warunków udziału postawionych w postępowaniu w oparciu m. in. o odpisy z KRS, wypisy z KRK członków zarządu. Zamawiający stwierdził, że czynności prawne podmiotów nie mogą służyć de facto uniknięciu przez podmiot trzeci weryfikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na ogólnych zasadach. Uznał, że sukcesja generalna przewidziana przepisami ksh nie skutkuje w tym wypadku uzyskaniem pozycji wykonawcy przez Odwołującego. W związku z tym złożona przez niego oferta wstępna została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy wobec uznania przez Zamawiającego, że została złożona przez podmiot nie zaproszony do składania ofert wstępnych.
Zamawiający stwierdził, że przepisy Prawa zamówień publicznych mają charakter lex specialis w stosunku do ksh. Powołując art. 7 ust. 3 Pzp wskazał, że wykonawca powinien być wyłoniony w trybie procedury ustawy. Powołał art. 57 ust. 2 oraz definicję wykonawcy zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy.
Wskazał, że z art. 22 i 24 Pzp wynika, jakie podmioty mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia. Stwierdził że Odwołujący nie był zaproszony do składania oferty wstępnej i wskazał na ewentualne następstwa zawarcia umowy z wykonawcą wyłonionym niezgodnie z przepisami ustawy. Stwierdził ponadto, że nie ma podstaw dokonywania na obecnym etapie ponownej weryfikacji podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wniósł o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza po rozpatrzeniu sprawy na rozprawie z udziałem stron, ustaliła i zważyła, co następuje.
Zamawiający prowadzący postępowanie w trybie negocjacji z ogłoszeniem dokonał oceny spełniania warunków udziału w tym postępowaniu uznając, że spółki ABG S.A. oraz Producent Systemów Informatycznych RADCOM S.A., które złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu spełniają postawione warunki.
Dnia 26.05.2008 r. nastąpiło przejęcie firmy Producent Systemów Informatycznych RADCOM S.A. poprzez przeniesienie majątku firmy RADCOM S.A na rzecz ABG S.A. Następnie, 1.10.2008 r. nastąpiło przejęcie ABG S.A. przez Asseco Poland S.A. tj. Odwołującego. Odwołujący w odpowiedzi na zaproszenia do złożenia ofert wstępnych skierowane do wyżej wskazanych podmiotów, złożył taką ofertę stojąc na stanowisku, że ma takie uprawnienie jako następca prawny spółki ABG S.A. Oferta została odrzucona przez Zamawiającego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp wobec uznania, że oferta wstępna została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert. Jak wynika z ustaleń postępowania dowodowego połączenie spółki Asseco Poland z siedzibą w Rzeszowie i spółki ABG S.A. z siedzibą w Warszawie nastąpiło w drodze przejęcia spółki ABG S.A. będącej spółką przejmowaną przez spółkę Asseco Poland S.A. będącej spółką przejmującą, na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych. Okoliczność tę potwierdza odpis z Krajowego Rejestru Sądowego spółki Asseco Poland S.A.; nie jest również kwestionowana przez strony postępowania odwoławczego. Oceniając skutki dokonanej zmiany podmiotowej na gruncie kodeksu spółek handlowych w relacji do przepisów Prawa zamówień publicznych, należy stwierdzić, co następuje. Połączenie spółek kapitałowych poprzez przejęcie dokonane na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ksh powoduje skutki przewidziane w art. 494 ksh określane mianem sukcesji generalnej. Zgodnie z § 1 i 2 wskazanego przepisu spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej i na spółkę przejmującą przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Powyższe oznacza, iż od dnia przejęcia podmiotem wszelkich praw i obowiązków staje się spółka przejmująca, gdyż spółka przejmowana ulega rozwiązaniu bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Powyższa sukcesja jest sukcesją uniwersalną obejmują zarówno sukcesję cywilnoprawną, jak i administracyjnoprawną Na gruncie rozpatrywanej sprawy istotne znaczenie, w świetle art. 14 ustawy Pzp ma stwierdzenie nastąpienia generalnej sukcesji cywilnoprawnej oznaczające przejęcie przez spółkę przejmującą ogółu praw podmiotowych, jakie przysługiwały spółce przejmowanej. Prawem takim jest w rozpatrywanej sprawie uprawnienie nabyte przez spółkę przejętą polegające na prawie do złożenia oferty w postępowaniu o udzielenia zamówienia publicznego, w tym wypadku złożenia oferty wstępnej. W ocenie składu orzekającego brak jest podstaw prawnych do uznania, by to prawo zostało utracone (zniweczone) faktem dokonania wskazanej wyżej zmiany podmiotowej. W tym świetle Izba uznaje, że jakkolwiek Zamawiający prawidłowo zastosował przepis art. 57 ust. 2 ustawy Pzp zapraszając do składania ofert wstępnych wykonawców, w stosunku do których przeprowadził postępowanie mające na celu potwierdzenie spełniania przez nich warunków udziału w postępowaniu, nie powinien był odrzucać oferty wstępnej złożonej przez wykonawcę, który będąc sukcesorem generalnym skupia w sobie uprawnienia zweryfikowanego wykonawcy, do złożenia takiej oferty. W konsekwencji Izba stoi na stanowisku, że dokonana zmiana podmiotowa po stronie wykonawcy, jaka miała miejsce w rozpatrywanej sprawie nie powinna skutkować eliminacją z postępowania wykonawcy zamierzającego realizować nabyte uprawnienia. Skład orzekający w niniejszej sprawie nie podziela w tym zakresie poglądu wyrażanego piśmiennictwie, a dotyczącego etapu realizacji umów, iż zmiana podmiotowa po stronie wykonawcy polegająca na sukcesji uniwersalnej uniemożliwia kontynuację wykonywania umowy w sprawie zamówienia publicznego (por. Prawo zamówień publicznych, Komentarz, red. T. Czajkowski, Warszawa 2007, wyd. 3, s. 420). Pogląd powyższy, jak wynika z treści komentarza, oparty jest na założeniu, że zmiana wykonawcy jest czynnością dokonywaną w celu obejścia ustawy, a jako taka z mocy art. 58 kc będzie nieważna.
W ocenie Izby nie ma uzasadnienia blokowania dostępu do rynku zamówień publicznych podmiotom podlegającym zmianom i zakładanie a priori złej wiary i zamiaru obejścia przepisów prawa przez te podmioty. Należy przy tym zauważyć, że zmiany podmiotowe wykonawców dokonywane są nie tylko na mocy ich własnych decyzji, lecz również mogą wynikać z obligatoryjnego przepisu prawa, por. np. art. 26 § 4 ksh zobowiązujący wspólników spółki cywilnej do powołania i zarejestrowania spółki jawnej, która to zmiana nie stanowi przekształcenia podmiotu.
W świetle powyższego Izba uznaje, że Odwołujący jako sukcesor generalny ma przymiot wykonawcy w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy Pzp, a zatem jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o udzielenie zamówienia, w tym poprzez złożenie oferty wstępnej. W konsekwencji ewentualny wybór tego wykonawcy nie uchybi przepisowi art. 7 ust. 3 ustawy Pzp.
W związku z dokonanymi ustaleniami orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 tj. stosowanie do wyniku postępowania.
Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Poznaniu.

10

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

And1 - Czy jeszcze więcej ci potrzeba ?

11

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Dzięki za bogate orzecznictwo.
Konkluzja spółka przekształcana staję się spółką przekształconą przez co wsępuje w ogół praw i obowiązków sp. przekształcanej i żadnych aneksów nie ma potrzeby robić.
Podany przez Ciebie drugi wyrok dotyczy połączenia spółek a to już trochę inna historia.
Ja się pytam o przekształcenie prowadzące do tego że spółka "nowa" przekształcona staje się podmiotem praw i obowiązków sp. przekształcanej a co za tym idzie - nie ma konieczności aneksowania umowy.
Jeszcze raz dziękuję za wyroki.

12

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Możę ktoś jeszcze ma jakiś ciekawy pogląd na całą sytuację.?
Chodzi wyłącznie o sytuację przekształcenia formy prawnej prowadzonej działalności.

13

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

and1 napisał/a:

Jakie ma to konskekwencje dla zawartej umowy.

Jeżeli podmiot A jest następcą prawnym podmiotu B w drodze sukcesji uniwersalnej, wszystko jest ok. - należy jedynie uporządkować komparycję umowy.

14

Odp: zmiana formy prawnej wykonawcy.

Dzięki MIRAS Ty zawsze zwięźle i na temat.