1

Temat: Przypomnijcie

Osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej na jakiej podstawie może złożyć ofertę jaki paragraf?

2

Odp: Przypomnijcie

Art. 2 pkt 11 ustawy Pzp

3

Odp: Przypomnijcie

karol a co w wypadku jak nie prowadzi działalności gospodarczej a było wymagane zaśw o wpisie do rejestru lub oświadcz.

4

Odp: Przypomnijcie

czy nikt nie wie?

5

Odp: Przypomnijcie

Nina - a czy masz podstawę do żadania wpisu do ewidencji działalności gospofarczej.
Oto opinia UZP:
Tytuł opinii
Brak podstaw do żądania zaświadczenia z ewidencji działalności gospodarczej
Treść opinii
Zgodnie z definicją legalną art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.), przez wykonawcę należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Przepis ten, wraz z normą wyrażoną w 23 ust. 1 ustawy, która dopuszcza możliwość wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia przez wykonawców, wyraża zasadę powszechnej dostępności podmiotów do zamówień publicznych, bez względu na ich status, formę organizacyjno-prawną, czy też narodowość. Do podstawowych zasad ustawy Prawo zamówień publicznych należy bowiem zaliczyć zasady równego traktowania wykonawców oraz zapewnienia uczciwej konkurencji pomiędzy nimi (art. 7 ust. 1 ustawy).
Zasad równego traktowania i uczciwej konkurencji nie można jednak traktować w sposób absolutny, tj. nakazujący zamawiającemu udzielenie zamówienia publicznemu każdemu wykonawcy, również i takiemu, który nie daje rękojmi należytego wykonania zamówienia. W świetle przepisów ustawy Pzp wykonawcą zamówienia publicznego może być bowiem tylko i wyłącznie podmiot, który spełnia warunki określone ustawą.
Ustawa Prawo zamówień publicznych, ogranicza krąg potencjalnych wykonawców którym można udzielić zamówienia publicznego do takich, którzy spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 oraz co do których nie zachodzą podstawy wykluczenia z powodu nie spełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Stosownie do treści art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się wykonawców w stosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono, z wyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłości zawarli układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje zaspokojenia wierzycieli przez likwidację upadłego. Zacytowana regulacja ma na celu zapobieganie udzielaniu zamówień publicznych wykonawcom, którzy nie będą w stanie wykonać zamówienia lub wykonają je z nienależytą starannością. Celem przepisów art. 22 i 24 ustawy Pzp jest zatem ochrona interesu publicznego, m.in. poprzez zapobieganie sytuacjom, w których umowa o zamówienie publiczne nie jest realizowana, co może narazić zamawiających na straty.

W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. Nr 226, poz. 1817) przewidziano, że w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia, zamawiający ? w postępowaniach o udzielenie zamówienia, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek żądać od wykonawców dokumentów wymienionych w § 2 ust. 1, natomiast w postępowaniach o udzielenie zamówienia, których wartość jest mniejsza niż te kwoty może żądać dokumentów niniejszych. 

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia, w postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy - zamawiający żąda, a w postępowaniach określonych w art. 26 ust. 2 ustawy - zamawiający może żądać, aktualnego odpisu z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenia w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Ze względu na brak ujawnienia w treści wpisu do ewidencji gospodarczej informacji dotyczących upadłości podmiotu wpisanego, należy stwierdzić, że pojęcie ?właściwy rejestr?, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia, nie obejmuje ewidencji działalności gospodarczej. 

Jednocześnie wskazać należy, że niedopuszczalne jest utożsamianie pojęcie przedsiębiorcy, którym  ustawodawca posługuje się w art. 4 ust. 1 i 2 z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) z pojęciem wykonawcy w rozumieniu ustawy Pzp. Zgodnie bowiem z art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną ? wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Z kolei wykonawca zamówienia publicznego nie musi posiadać statusu przedsiębiorcy. Art. 2 ust. 11 ustawy Pzp, definiujący pojęcie ?wykonawcy? na gruncie tej ustawy, przewiduje, iż jest nim osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Ustawodawca w tym przepisie, nie wymaga, aby wykonawca był przedsiębiorcą lub wykonywał działalność gospodarczą. W świetle wykazanego powyżej stanowiska, iż wykonawca nie musi być przedsiębiorcą, stwierdzić należy, iż może on działać nie tylko na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców, ale również na podstawie wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Na przykład, nie budzi wątpliwości, iż wykonawcą może być samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, który podlega wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Na marginesie wskazać należy, że rejestrem w rozumieniu rozporządzenia nie są rejestry działalności regulowanej, których zasadniczym celem jest reglamentacja określonej działalności gospodarczej podejmowanej przez przedsiębiorców (np. rejestr przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobu i rozlewu wyrobów winiarskich; wyrobu i rozlewu napojów spirytusowych; wyrobu, oczyszczania, skażania, odwadniania alkoholu etylowego prowadzony przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych).
Analizując natomiast pojęcie ?odrębnych przepisów wymagających wpisu do rejestru?, do których odsyła § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, wskazać należy w szczególności na:
? przepisy Kodeksu spółek handlowych, uzależniających powstanie spółek handlowych: osobowych i kapitałowych od wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego: art. 251 § 1 w przypadku spółki jawnej, oraz odpowiednio art. 79 w przypadku spółki partnerskiej, art. 109 § 1 - spółki komandytowej, art. 163 pkt 5 - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, art. 306 pkt 4 - spółki akcyjnej.
? art. 11 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze, który stanowi, iż spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

? art. 17 ust. 1 stawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, przewidujący, iż stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
? art. 16 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych ? przedsiębiorstwo państwowe uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
? art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej odnośnie towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, które uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Mając na względzie powyższe, wskazać należy na zasadniczy cel, w jakim wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego zostaje zobowiązany do przedłożenia odpisu z właściwego rejestru, lub złożenia oświadczenia w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jakim jest wykazanie braku podstaw do wykluczenia wykonawcy z uwagi na jego upadłość lub likwidację. W szczególności badając aktualny odpis z właściwego rejestru lub analizując oświadczenie złożone przez wykonawcę będącego osobą fizyczną, zamawiający stwierdzić ma bowiem, czy w stosunku do określonego wykonawcy nie zachodzi podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W związku z tym, że z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie wynika, czy w stosunku do wykonawcy otwarto likwidację lub ogłoszono jego upadłość, dokument ten nie potwierdza braku podstaw do wykluczenia  w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w konsekwencji, nie może on być dokumentem wymaganym na potwierdzenie tych okoliczności. Jednocześnie realizując naczelną zasadę równego traktowania wykonawców, która zobowiązuje zamawiającego do stawiania równych warunków i wymagań wobec wszystkich potencjalnych podmiotów mogących brać udział w postępowaniu, ustawodawca wprowadził możliwość żądania w stosunku do osób fizycznych złożenia oświadczenia w zakresie niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Przy czym pod pojęciem ?osoby fizycznej? w rozumieniu niniejszego przepisu należy rozumieć zarówno:
a) przedsiębiorców będących osobami fizycznymi i wspólnikami spółki cywilnej, którzy 
   zgodnie z art. 14 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej podlegają wpisowi do
   ewidencji działalności gospodarczej, jak i

b) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które w związku z wejściem w
    życie w dniu 31 marca 2009 r. ustawy nowelizującej ustawę z dnia 28 lutego 2003 r. ?
    Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.) uzyskały możliwość
    ogłoszenia upadłość .

6

Odp: Przypomnijcie

ok karol jesteś wielki smile

7

Odp: Przypomnijcie

Osoba fizyczna wykonawcą

Czy Wykonawcą może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej ?
Jeżeli tak, to składając oświadczenie w celu wykazania braku podstaw do  wykluczenia w oparciu o przesłanki z art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy - o jaką  likwidację lub ogłoszoną upadłość w stosunku do osoby fizycznej nie  prowadzącej działalności gospodarczej chodzi?

Osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej może być wykonawcą na gruncie Prawa zamówień publicznych. Przesądza o tym zresztą wprost  "Ilekroć w ustawie jest mowa o wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę fizyczną (...)"
Nie trzeba być przedsiębiorcą, żeby wykonać dla kogoś usługę. Można odśnieżać na umowę zlecenie nie zajmując się tym profesjonalnie i nie prowadząc takiej działalności - a będzie to zamówienie publiczne.

Kwestia upadłości:

Zdolność upadłościowa przysługuje co do zasady przedsiębiorcom (art. 5 prawa  upadłościowego i naprawczego), którymi są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne posiadające zdolność prawną (np. spółki osobowe) prowadzące we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

Obecnie zdolność upadłościową posiadają także osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej - tzw. upadłość konsumencka.

W związku z tym nie ma wątpliwości o co w przepisie może chodzić.

Przed 2009 rokiem nie było instytucji upadłości konsumenckiej a art. 24 ust 1 pkt 2 w ustawie był i podobne pytanie wtedy można było zadać.

Odpowiadając na nie można było wskazać, iż ustawowy wymóg a w ślad za tym oświadczenie maja charakter uniwersalny. Osoba fizyczna w tamtym czasie mogła z oświadczenia wyłączyć ten punkt, bądź oświadczyć że postępowanie upadłościowe w stosunku do niej nie toczy się, co byłoby przecież prawdą:)

8

Odp: Przypomnijcie

Karol a teraz nie jest płatnikiem VAT bo się czepiają moi władni.  czyli ta osoba podaje tylko brutto

9

Odp: Przypomnijcie

i jaka jest podstawa

10

Odp: Przypomnijcie

tu chodzi o podpisanie umowy

11

Odp: Przypomnijcie

no karol

12

Odp: Przypomnijcie

...w tym przypadku cena netto = cenie brutto, albo najlepiej CENA DO ZAPŁATY

13

Odp: Przypomnijcie

O fajnie że4 w końcu się odezwałeś Miras bo już traciłam nadzieję

14

Odp: Przypomnijcie

Czyli jest to dopuszczalne bo mnie Władny męczy że jak nie jest opłatnikiem Vatu to nie można z nim podpisać umowy?

15

Odp: Przypomnijcie

Do oferty dołączył oswiadzcenie że nie jest watowcem?

16

Odp: Przypomnijcie

nina napisał/a:

1. Czyli jest to dopuszczalne
2. bo mnie Władny męczy że jak nie jest opłatnikiem Vatu to nie można z nim podpisać umowy?

1. Jest
2. Niech nie męczy, tylko wskaże podstawe prawną tej "niemożliwosci" wink

17

Odp: Przypomnijcie

Dobre smile

18

Odp: Przypomnijcie

nina napisał/a:

Do oferty dołączył oswiadzcenie że nie jest watowcem?

A warunkiem udziału w postepowaniu było, to że musi być płatnikiem Vat?

19

Odp: Przypomnijcie

nie

20

Odp: Przypomnijcie

to dobrze wink

21

Odp: Przypomnijcie

dzięki Miras a tak apropo todawno się nie odzywałeś

22

Odp: Przypomnijcie

Nie było mnie długo na portalu, ale już wyjasniam sprawę VAT-u wykonawcy będącego osobą fizyczną:
Nie są podatnikami VAT osoby uzyskujące przychody:
z umowy o pracę;
z umowy zlecenia, agencyjnej, o dzieło, zawartej z własnym pracodawcą;
wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy pdof, tj.: przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub właściciela nieruchomości, przychody z działalności artystycznej, literackiej, publicystycznej, duchownych, arbitrów, członków zarządów i rad nadzorczych, z kontraktu menedżerskiego - pod pewnymi warunkami (umowa zawiera warunki wykonania umowy, określa wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zatrudniającego wobec osób trzecich za wykonanie umowy przez zatrudnionego);
z tytułu świadczenia usług w charakterze twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, niezależnie od tego, czy będzie to umowa o dzieło, czy też umowa zbycia praw autorskich (umowa powinna zawierać warunki wykonania umowy, określa wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zatrudniającego wobec osób trzecich za wykonanie umowy przez zatrudnionego).

23

Odp: Przypomnijcie

ok dzięki

24

Odp: Przypomnijcie

A z inspektorem nadzoru (skoro w siwz była umowa ogólna tylko zapis był rachunki lub(faktury) a kwota w umowie to tylko brutto)  to jaka umowa będzie? Dodac zapis o dzieło ale czy można)

25

Odp: Przypomnijcie

nina napisał/a:

1. to jaka umowa będzie? 2. Dodac zapis o dzieło ale czy można)

1. Umowa w sprawie zamówienia publicznego
2. Po co, z charakteru umowy (z postanowień) to wynika. Nie ma potrzeby jej nazywania.