1

Temat: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

Zamawiajacy ogłasza przetarg na zimę. Wykonawca musi określić w swojej ofercie Ceny jednostkowe za poszczególne rodzaje świadczonych usług, np cena 1 km odśnieżonej drogi, cena tony mieszanki i jeszcze 4 inne składniki. Zamawiający nie mając pojęcia jakie mogą być przebiegi danej zimy nie podaje ostatecznej liczby zamawianych jednostek (np przewiduje 1000 km odśnieżania drogi, zużycie 10 ton mieszanki - nie określa tego).
Czy znając Ceny jednostkowe tych usług może określić w SIWZ maksymalne wartości cen jednostkowych twierdząc że przekroczenie tej wartości spowoduje przekroczenie wartości jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (ustala ze na odśnieżenie 1 km drogi przeznaczy kwotę nie większą niż 50 zł za1 tonę mieszanki 400 zł itd)?

2

Odp: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

Ja rozumie, że jest to zamówienie nieprzewidywalne - nie wiadomo jaka będzie zima i  jakie będą potrzeby zamawiającego w zakresie odśnieżania dróg. Ala zamawiajacy zgodnie z art. 29 ustawy Pzp ma prawidłowo określić przedmiot zamówienia. W sprawie tzw. zamówień nieprzewidywalnych wypowiedziała się KIO w wyroku z dnia 24 kwietnia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 458/09:
". Izba stwierdza, że przepis art. 29 ust. 1 ustawy nie daje podstaw do odstąpienia przez zamawiającego od wyczerpującego i jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia w sytuacji, gdy zapotrzebowanie zamawiającego jest trudnoprzewidywalne. Sam fakt, że w dacie wszczęcia postępowania zamawiający nie jest w stanie przewidzieć dokładnych ilości zamawianych produktów leczniczych, nie może prowadzić do utrudnienia uczciwej konkurencji. Izba wskazuje, że w sytuacji braku możliwości jednoznacznego określenia przedmiotu zamówienia pod względem ilościowym art. 34 ust. 5 pozwala ustawy na posłużenie się prawem opcji czyli wskazania zakresu minimalnego i maksymalnego zamówienia, a ponadto możliwe jest przeprowadzenie postępowania w trybie szczególnym, jakim jest zawarcie umowy ramowej. Postępowanie to umożliwia zamawiającemu przy zamówieniach jednostkowych na korektę zakresu zamówienia i dostosowanie go do bieżących potrzeb. Ponadto rację należy przyznać odwołującemu nr 2, że możliwe jest oszacowanie ilości produktów medycznych poprzez odniesienie do lat ubiegłych oraz uwzględnienie danych statystycznych pochodzących z fachowej literatury medycznej wskazującej na wzrost lub zmniejszenie częstotliwości występowania danej jednostki chorobowej, czy wreszcie odniesienie się do zakontraktowanych w ramach NFZ świadczeń medycznych. Izba, oczywiście, uwzględnia trudności w jednoznacznym określeniu potrzebnych ilości leków i bierze pod uwagę obowiązek ochrony zdrowia pacjentów, jednakże Izba zwraca uwagę, że przedmiotem postępowania jest zakontraktowanie dostaw określonych leków, a więc zawarcie umowy cywilnoprawnej z dostawcą, w ramach której essentialia negotii umowy stanowi przedmiot świadczenia. Brak wskazania przedmiotu świadczenia w każdej umowie cywilnoprawnej będzie stanowił wadę takiej umowy i utrudniał lub uniemożliwiał jej realizację. Wskazać także należy, że umowa cywilna zakłada równowagę jej stron, a zatem niedopuszczalne jest takie skonstruowanie jej postanowień, które gwarantowałoby jedynie zamawiającemu możliwość określenia, co ma stanowić przedmiot zamówienia i przerzucałoby całkowicie ryzyko gospodarcze zawartej umowy na wykonawcę"

3

Odp: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

W sprawie tzw. zamówień nieprzewidywalnych polecam artykuł Radosława Pruszowskiego - Zamówienia "nieprzewidywalne", który został opublikowany w Nr 2 (154) Luty 2010 str. 9 - 16 miesięcznika "Zamówienia Publiczne Doradca".

4

Odp: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

Natomiast w wyroku z dnia 28 kwietnia 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 350/08 Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła, co następuje:
"Izba stwierdza nadto naruszenie art. 29 ust. 2 ustawy poprzez określenie przedmiotu zamówienia w sposób umożliwiający Zamawiającemu jednostronne ograniczenie przedmiotu zamówienia. Zgodnie z załącznikiem nr 5 - § 1 ust. 3 ?Zamawiający zastrzega, że ilość psów wskazana w ust. 1 oraz podana w formularzu cenowym, stanowiącym załącznik nr 3 do umowy jest wielkością szacunkową i może się zmniejszyć w zależności od potrzeb? i § 4 ust. 4 ?Zamawiający nie jest zobowiązany do wypłaty Wykonawcy całości kwoty stanowiącej wartość umowy, zgodnie z ust. 3, wobec wynikającej z umowy zasady zapłaty wynagrodzenia wyłącznie za zrealizowane faktycznie usługi, objęte przedmiotem umowy.? Zamawiający określił tylko górną granicę swojego zobowiązania nie określając nawet minimalnej ilości czy wartości, którą na pewno wyda na potrzeby realizacji zamówienia. Taki sposób określenia przedmiotu zamówienia nie spełnia wymogów art. 29 ust. 2 pzp, który nakazuje, aby przedmiot zamówienia był opisany w sposób wyczerpujący i konkretny. Zamawiający zastosował praktykę handlową, która pozostawia wykonawcę w niepewności, co do zakresu, jaki uda mu się zrealizować w ramach umowy, oraz uniemożliwia właściwą kalkulację ceny umownej. W efekcie na wykonawcę zostaje przerzucone całe ryzyko gospodarcze kontraktu, co z kolei stoi w sprzeczności z zasadą równości stron umowy. Umowa zawarta na skutek tak skonstruowanego projektu umowy byłaby nadto nieważna w § 4 ust. 4 wzoru umowy z mocy art. 473 ust. 2 kc. Nie można, bowiem zapominać, że zobowiązanie zamawiającego polega na przyjęciu świadczenia i zapłacie ceny. Gdyby zaszła sytuacja, w której z winy Zamawiającego, nie przyjąłby on świadczenia, czy nawet jej części, to zgodnie z § 4 ust. 4 wzoru umowy wykonawca nie mógłby dochodzić odszkodowania, a zgodnie z cytowanym przepisem nieważne jest zastrzeżenie, iż dłużnik nie będzie odpowiedzialny za szkodę, którą może wyrządzić wierzycielowi umyślnie.
Mając na uwadze fakt, że uchybienia polegające na określeniu warunku udziału w postępowaniu w sposób ograniczający konkurencję, a więc z naruszeniem art. 7 ust. 1 ustawy i w związku z zakazem określonym w art. 38 ust. 5 ustawy oraz dodatkowo naruszeniem zasady ekwiwalentności świadczeń i normy art. 473 ust. 2 kc w związku z art. 139 ustawy Izba stwierdziła, że postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy i orzeka jak w sentencji na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 7 ustawy. O kosztach rozstrzygnięto stosownie do wyników postępowania odwoławczego na podstawie art. 191 ust. 6 i 7 pzp nakazując Zamawiającemu pokryć Odwołującemu uzasadnione koszty zastępstwa przez pełnomocnika i wpisu".

5

Odp: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

Dobrze jest określić max. zamówienia, a rozliczenia według faktycznych zleceń.

6

Odp: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

Marcel - nie zgadzam się z Tobą. Przeczytaj uważnie treść przytoczonych wyżej wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.
Moim zdaniem są rozwiązania - prawo opcji lub umowa ramowa.

7 (edytowany przez Marcel 2010-07-20 17:10:31)

Odp: Ceny jednostkowe a wartość zamówienia

Możliwe jest przeprowadzenie postępowania i udzielenie zamówienia w sytuacji, gdy nie ma 100% pewności co do rozmiaru zamówienia, zwłaszcza w poszczególnych rodzajach zamawianego asortymentu. W takim wypadku dla oceny ofert w kryterium cena należy wziąć pod uwagę ceny jednostkowe. Natomiast w siwz możesz zastrzec sobie prawo dokonywania zmian ilościowych w poszczególnych pozycjach zamawianego asortymentu oraz że rozliczenie z wykonawcą dokonywane będzie na podstawie cen jednostkowych wskazanych w ofercie i ilości faktycznie dostarczonych towarów.
wykonawca przedstawia w ofercie cenę jednostkową oraz ogólną maksymalną cenę za całość przedmiotu zamówienia która to posłuży tylko i wyłącznie do porównania złożonych ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Prawo opcji też wchodzi w grę.