1

Temat: Prosze o poradę - prot. konieczności

Sprawa wygląda następująco Kolegga dostał w spadku takie postępowanie z roku 2008 .  Roboty budowlane rozliczenie ryczałtowe ale w umowie były przewidziane roboty dodatkowe. Co znajduje się w dokumentacji 2 szt protokołów konieczności do umowy podstawowej na roboty dodatkowe. Ale brak jakichkolwiek aneksów. Sprawa wyszła teraz bo ma mieć kontrolę, zamówienie zostało dotowane z UE.  Troszkę mnie to wygląda  niedobrze  co o tym myślicie?

2

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Mam pierwsze pytanie:
Czy to były roboty dodatkowe czy zamówienia dodatkowe?

3

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Jeżeli wynagrodzenie ryczałtowe to r. dodatkowe nie wchodzą w grę, ewentualnie zamówienia dodatkowe.

4

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

No Marcel ale jak zamówienia dodatkowe to nowa umowa. A jak nowa umowa to negocjacje i protokół ZP

5

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

W tej sytuacji  w przypadku kontroli zamawiający będzie miał i to spore kłopoty

6

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

nooooo wiem dlatego mu to powiedziałam. Ale ma problem bo tych dokumentów to nie dorobi. trzeba przecie ogłoszenie na BZP no nie.

7

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

nina napisał/a:

No Marcel ale jak zamówienia dodatkowe to nowa umowa. A jak nowa umowa to negocjacje i protokół ZP

Oczywiście że tak.

8

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Właśnie, czyli nie ma rady,  mnie nic do głowy nie przychodzi. Ale jest jeden pozytyw on tego nie robił. To może się śliźnie.

9

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

On pewno tak, lecz zamawiający może mieć kłopot z tłumaczeniem się.
Dlatego spróbuję przypomnieć: ryczałt to frazes bez większego znaczenia, nie zapisany w ustawie. Istotne są zapisy umowy i całej specyfikacji, które określają sposób rozliczenia. Całości nie znamy, lecz na pocieszenie widzimy zapis umożliwiający roboty dodatkowe. Wykonanie ich było więc wypełnieniem umowy, żadne protokoły ani aneksy (!) mogły nie być konieczne.
To w uproszczeniu, nie wiadomo jak tam było zapisane i wykonane.
Przy ryczałcie w ogóle roboty dodatkowe są możliwe. Większy problem to zgodność faktycznego wykonania z określeniem przedmiotu zamówienia. Problem na tyle poważny, że nawet nie ma jasności jak to naprawdę ma być z tą zgodnością.

10

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

no może to światełko w tunelu.

11

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Mam inny pogląd niz Hubal  na wynagrodzenie ryczałtowe w robotach budowlanych. W tej sprawie Sąd Najwyższy wydał kilkanaście wyroków. Dla mnie jednak najważniejsza jest Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 29 września 2009 r., sygn. akt III CZP 41/2009. Oto treść tej uchwały:
"Przepisy art. 629 i art. 632 § 2 kc mogą mieć zastosowanie w drodze analogii do umowy o roboty budowlane".
Ponadto polecam artykuł Bartosza Majerskiego w numerze 6 (czerwiec) 2010 miesięcznika "Zamówienia Publiczne Doradca" zatytułowany "Wynagrodzenie ryczałtowe w umowach o roboty budowlane", str. 25 -30

12

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

W wyroku z dnia 31 lipca 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 938/09 Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła:
"Bowiem zgodnie z art. 632 § 1 k.c. jeżeli strony umówiły się o wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac (art. 632 k.c. w związku z art. 14 ustawy). Z powyższej regulacji prawnej wynika, że podstawą rozliczenia za roboty budowlane polegające na rozbudowie oczyszczalni ścieków jest cena ryczałtowa, czyli kwota określona przy przyjęciu robót, to jest w dacie podpisania umowy, na podstawie uprzednio złożonej oferty. Cena ryczałtowa w odróżnieniu od ceny kosztorysowej nie może ulegać zmianom. Tym samym nawet gdyby brakowało w SIWZ zapisu o charakterze informacyjnym kosztorysu ofertowego to i tak miałby on tylko charakter informacyjny - pomocniczy i nie mógł by stanowić podstawy, w przypadku zastrzeżeń do jego treści, do odrzucenia oferty z powodu sprzeczności jej treści z treścią SIWZ, ponieważ kosztorys ofertowy w opisanej sytuacji nie stanowi o treści oferty, czyli o merytorycznej zawartości oferty, na podstawie której Zamawiający ocenia i wybiera najkorzystniejszą ofertę".

13

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Wyrok KIO z dnia 7 października 2008 r.,sygn. akt KIO/UZP 1011/08
"Niewątpliwym i bezsprzecznym między stronami jest fakt, że wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu zamówienia ma charakter ryczałtowy w rozumieniu art. 632 § 1 K.c. i art. 88 ust. 1 pkt 3a Pzp, zatem uznaje się, że prawidłowo podano cenę ryczałtową bez względu na sposób jej obliczenia. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac, co potwierdza orzecznictwo, m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 6.03.2001 sygn. akt I ACa 1147/2000.
Istotą sporu nie są błędy czy omyłki w obliczeniu ceny ryczałtowej, które uzasadniałyby przyjęcie tej ceny ale to, czy przy ustalonym wynagrodzeniu ryczałtowym mogą pojawić się rozbieżności w określeniu przedmiotu zamówienia wynikającego z kosztorysu ofertowego a kosztorysu nakładczego, dokumentacji projektowej i wykonawczej.
Skład orzekający, biorąc pod uwagę charakter kosztorysu ofertowego w rozpatrywanym postępowaniu przy ustalonym wynagrodzeniu ryczałtowym wskazuje, że uchybienia i rozbieżności między kosztorysem ofertowym a dokumentacją przedstawioną przez Zamawiającego dotyczące różnic w ilości nakładów, numerach KNR czy robociźnie nie stanowią o niezgodności treści oferty z treścią siwz, bowiem z istoty wynagrodzenia ryczałtowego wynika, że Wykonawca będzie zobowiązany wykonać przedmiot zamówienia za cenę ryczałtową bez względu na rozmiar, zakres przyjętych przez siebie prac. Jako przykład takich uchybień, które nie powodują niezgodności treści oferty z treścią siwz należy podać wskazaną przez Zamawiającego różnice w poz. 60 KNR, poz. 62 KNR, gdzie rozbieżności dotyczą określenia numerów KNR, obmiaru, robocizny czy ilości nakładów. W ocenie składu orzekającego Izby, dane te, przy wynagrodzeniu ryczałtowym pozostają bez wpływu na ocenę ofert".

14

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Wyrok KIO z dnia 15 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 914/08
"Odnosząc się do charakteru ceny ofertowej w przedmiotowym postępowaniu skład orzekający Izby stwierdza, że wprawdzie wśród definicji legalnych, zawartych w art. 2 ustawy Pzp, brak jest definicji ?ceny ryczałtowej? (?wynagrodzenia ryczałtowego?), którym to pojęciem ustawodawca posługuje się w art. 88 ustawy Pzp, jednak przyjmuje się, że istotą tego rodzaju wynagrodzenia jest określenie tego wynagrodzenia z góry, bez przeprowadzania szczegółowej analizy kosztów wytwarzania dzieła. Wynagrodzenie to jest niezależne od rzeczywistego rozmiaru lub kosztu prac. Zgodnie z Wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 20.11.1998r. II CRN 913/97, ryczałt polega na umówieniu z góry wysokości wynagrodzenia w kwocie absolutnej, przy wyraźnej lub dorozumianej zgodzie stron na to, że wykonawca nie będzie domagać się wynagrodzenia wyższego".

15

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
z dnia 20 listopada 1998 r.
II CKN 913/97
W myśl art. 632 § 2 kc przyjmujący zamówienie w zasadzie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia ryczałtowego. Tylko bowiem w razie zmiany stosunków, której nie można było przewidzieć, gdy wykonanie dzieła naraziłoby przyjmującego zamówienie na rażącą stratę, może on wytoczyć powództwo o podwyższenie ryczałtu lub nawet o rozwiązanie umowy. Powództwo z art. 632 § 2 kc występuje w dwóch postaciach: a) powództwa o zmianę prawa - podwyższenie ryczałtu, b) powództwo o zniesienie stosunku prawnego - rozwiązanie umowy o dzieło. W tym pierwszym wypadku wyrok ma jednocześnie charakter wyroku konstytutywnego i wyroku zasądzającego, gdyż dopiero sąd nakłada na zamawiającego obowiązek zapłacenia podwyższonego ryczałtu.

16

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
z dnia 20 listopada 2008 r.
III CSK 184/2008
Jeżeli strony w umowie o roboty budowlane zastosowały jeden z systemów wynagrodzenia uregulowanych w przepisach kodeksu cywilnego dotyczących umowy o dzieło (ryczałtowy lub kosztorysowy), to w drodze analogii należy stosować właściwe przepisy dotyczące tej umowy.

17

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Ależ się rozpędził smile
Jednak w zapytaniu jak rozumiem nie było mowy o zmianie wynagrodzenia za określone roboty, lecz o wykonanie prac dodatkowych ponad ten zakres.
Pragnę zauważyć też że przytoczony SN z 2009r. jest późniejszy niż roboty,  a przede wszystkim przedmiot wyroku jest na tyle nieoczywisty, że trzeba było wielu lat i wielu wcześniejszych różnych wyroków, by wreszcie wyjaśnić, więc niewiedza w tamtym czasie nie jest wyjątkiem.

18

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Strony mogą dowolnie ukształtować umowę o roboty budowlane. Sąd Najwyższy dopuścił możliwość tzw. wynagrodzenia mieszanego - ryczałtowego i kosztorysowego w przypadku wystąpienia robót dodatkowych. Ale to musi być zapisane w zawartej umowie o roboty budowlane. Mam chyba w swoim laptopie taki wyrok SN .

19

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Wyrok SN z dnia 26 kwietnia 2007 r., sygn. akt III CSK 366/2006
"W umowie o roboty budowlane strony mogą określić wynagrodzenie za wykonane roboty budowlane (podstawowe i dodatkowe) w postaci wynagrodzenia ryczałtowego przy możliwej modyfikacji tego wynagrodzenia w zależności od konieczności wystąpienia robót dodatkowych lub zmniejszenia zakresu robót podstawowych".

20

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

Wyrok KIO z dnia 31 marca 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 345/09
Sąd Najwyższy, w wyroku z dnia 26 kwietnia 2007 r. sygn. akt III CSK 366/06 stwierdził, że ?w umowie o roboty budowlane strony mogą określić wynagrodzenie za wykonane roboty budowlane (podstawowe i dodatkowe) w postaci wynagrodzenia ryczałtowego przy możliwej modyfikacji tego wynagrodzenia w zależności od konieczności wystąpienia robót dodatkowych lub zmniejszenia zakresu robót podstawowych.? Podobnie stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 14 marca 2008 r. sygn. akt IV CSK 460/07 uznając, że ?w umowie o roboty budowlane strony mogą zastrzec modyfikację wynagrodzenia ryczałtowego w zależności od konieczności wykonania robót dodatkowych.?
W przedmiotowym postępowaniu zamawiający opisał przedmiot zamówienia za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót. Zobowiązując się do wykonania umowy, zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej, wykonawca przyjmuje do wykonania roboty wchodzące w zakres rzeczowy zamówienia w zamian za określone w umowie wynagrodzenie ryczałtowe. Zgodnie z art. 649 k.c. w razie wątpliwości poczytuje się, iż wykonawca podjął się wszelkich robót objętych projektem, stanowiącym część składową oferty i umowy, czyli wprowadza domniemane rozwinięcie obowiązków wykonawcy. Zamawiający, w przedmiotowym postępowaniu, przewidział ponadto udzielenie zamówień uzupełniających w trybie art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Pzp, co wynika z treści ogłoszenia i specyfikacji istotnych warunków zamówienia (rozdział 6).

21

Odp: Prosze o poradę - prot. konieczności

jak zwykle obryty